Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

BMW X3 (F25)

Wygląda nowocześniej od poprzednika. Zostało także unowocześnione technicznie. F25 wciąż kosztuje fortunę.

  • Lata produkcji: 2010-2017
  • Silniki: benz. 2.0-3.0 (184-306 KM), diesle 2.0-3.0 (143-313 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 465/281 cm, szerokość/wysokość: 188/166 cm, bagażnik: 550-1600 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Druga generacja X3 jest dłuższa od poprzedniej o 8 cm. To jeden z najprzestronniejszych SUV-ów tej klasy na rynku. „Kropką nad i” jest już tradycyjnie pakowny bagażnik (550 l). Można z niego wygodnie korzystać dzięki temu, że tylna kanapa dzieli się aż w trzech częściach – 40/20/40. Lifting z 2014 roku jest tak dyskretny, że nie powoduje wzrostu cen w notowaniach aut używanych.

BMW-X3-F25_3
Bardzo pożądane wyposażenie: automatyczna skrzynia biegów, „iDrive” i ekran multimediów.

SILNIKI

Podstawowym dieslem jest optymalna dwulitrówka o mocy 184 KM. Polecamy ją, ale jednocześnie ostrzegamy przed problemami z rozrządem (koszt wymiany to 4-5 tys. zł). Dwa lata po premierze producent dołączył do gamy słabszą wersję o mocy 143 KM z napędem na tylne koła (dzięki temu jest tańsza w eksploatacji). Bardzo dobre, choć bez porównania droższe w zakupie są 6-cylindrowe diesle 3-litrowe (258 i 313 KM). Osobom, które szukają wersji benzynowej, polecamy wolnossący silnik 3.0/258 KM, który występuje jako 28i.

AWARYJNOŚĆ

X3 jest samochodem żywotnym, niestety – jednocześnie awaryjnym.

KOSZTY

BMW X3 jest drogie w zakupie i w naprawach. Serwisowanie warto zlecać warsztatom wyspecjalizowanym w BMW.

SYTUACJA RYNKOWA

W ogłoszeniach widać rosnący udział wersji benzynowych. Z miażdżącą przewagą dominują automaty.

BMW-X3-F25_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Bazowe, oznaczone symbolami sDrive20i oraz sDrive18d auta mają wyłącznie napęd na tylną oś.
  • Nieliczne, najuboższe wersje w miejscu ekranu mają mały, zamykany schowek, a zamiast iDrive – „korytko”.
  • Niektóre elementy podnoszą koszty eksploatacji – przykładem może być drogi w naprawach system aktywnych amortyzatorów Dynamic Damper Control.

CENY

50 000 zł – BMW X3 F25 to najdroższa propozycja w tym segmencie rynkowym. Najtańsze są auta z USA.
80 000 zł – Auta z polskich salonów kosztują ok. 30 tys. zł więcej od najtańszych egzemplarzy na rynku.
160 000 zł – Auta z końcówki produkcji, z przebiegiem niższym niż 100 tys. km. Sporo wersji benzynowych.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 2.0 (20i) 3.0 (28i) 3.0 (35i) 2.0 (18d) 2.0 (20d) 3.0 (30d) 3.0 (35d)
Pojemność skokowa 1997 cm³ 2996 cm³ 2979 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³
Zasilanie benz. turbo benzynowy benz. biturbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel diesel biturbo
Moc maks. 184 KM 258 KM 306 KM 143 KM 184 KM 258 KM 313 KM
Maks. moment obr. 270 Nm 310 Nm 400 Nm 360 Nm 380 Nm 560 Nm 630 Nm
Przysp. 0-100 km/h 8,2 s 6,9 s 5,7 s 9,9 s 8,5 s 6,2 s 5,8 s
Prędkość maks. 210 km/h 230 km/h 245 km/h 195 km/h 210 km/h 230 km/h 244 km/h
Średnie zuż. paliwa 7,0 l/100 km 9,0 l/100 km 8,8 l/100 km 5,1 l/100 km 5,6 l/100 km 6,0 l/100 km 6,1 l/100 km

HISTORIA MODELU

2010 - premiera BMW X3 F25
2011 - podwójnie doładowany diesel xDrive35d
2012 - odświeżenie palety silników
2014 - face lifting, obejmujący m.in. pas przedni i lampy, wprowadzenie nowych diesli 2.0
2017 - debiutuje zbudowane na platformie CLAR BMW X3 G01

BMW-X3-G01_4
Trzecia generacja BMW X3 (G01).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Stukanie z przekładni kierowniczej:
    wiele aut miało ten element wymieniany jeszcze na gwarancji. Niestety, problem powraca.
  • Silniki 2.0 Turbo 245 KM zacierają się.
    Temu można zaradzić wymieniając profilaktycznie pompę oleju.
    Koszt wymiany: od 5000 zł
  • Wciąż pojawiają się problemy ze zużyciem rozrządu w dwulitrowych dieslach (do 2014 r.).
    Naprawa jest trudna, bo rozrząd znajduje się od strony skrzyni biegów.
  • Szwankuje system automatycznego otwierania tylnej klapy.
    Czasem pomaga czyszczenie przycisków.

ZALETY I WADY

+ Bardzo bogate wyposażenie niemal wszystkich egzemplarzy.
+ Łatwo o X3 z polskiego salonu z pełną historią serwisową.
+ Komfort i bezpieczeństwo jazdy.

- Wyśrubowane ceny używanych egzemplarzy.
- Zaskakująco długa lista możliwych usterek.
- Znaczne ryzyko kradzieży.

WARTO KUPIĆ

BMW oferowało przystępne cenowo pakiety serwisowe, co sprawia, że łatwo o egzemplarz obsługiwany wyłącznie w ASO.

UWAŻAJ NA

„Okazje”, szczególnie sprowadzone z USA oraz na auta bez „przedzakupowej” kontroli łańcucha rozrządu.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 3/6
Koszty: 3/6

SUMA: 17/24 pkt

Czytaj także