Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW X5 (E70)

BMW X5 (E70)

Archiwum

BMW X5 (E70)

X5 E70 to dla wielu nabywców SUV marzeń. Wraz z nieuchronnym spadkiem cen stają się one coraz bardziej realne.

  • Lata produkcji: 2006-2013
  • Silniki: benz. 3.0-4.8 (272-555 KM), diesle 3.0 (235-381 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 486/294 cm, szerokość/wysokość: 194/178 cm, bagażnik: 620-1750 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

X5 E70 doskonale sprawdza się w roli samochodu rodzinnego. Auto występuje w jednej wersji nadwozia, ale wybrane egzemplarze mają dodatkowe dwa rozkładane miejsca w bagażniku.

BMW-X5-E70_3
Dobre materiały, ale przeciętne spasowanie i montaż. Niektóre elementy skrzypią pod naciskiem palca.

SILNIKI

Najchętniej wybierane wersje to trzylitrowy, 6-cylindrowy turbodiesel lub jego mocniejsza odmiana z podwójnym doładowaniem. W latach 2007-2010 pierwsza opcja nazywała się 3.0d, a druga – 3.0sd. Po 2010 r. bazową nazwano 30d a mocniejsze – 35d i 40d. Ciekawostka: sportowe X5 M50d ma pod maską także tę 3-litrową jednostkę, tyle że potrójne doładowaną o mocy 381 KM. Wśród silników benzynowych najpopularniejsze są wolnossące 3.0 i 4.8 (do 2010 r.). Turbodoładowane 3.0 (oznaczane 35i) oraz 4.4 (50i) wciąż są rzadkie. Wisienką na torcie jest 555-konna wersja X5 M.

AWARYJNOŚĆ

Z rezerwą należy podchodzić do jednostek benzynowych. W zależności od wersji mają problemy z rozrządem lub z nadmiernym zużyciem oleju.

KOSZTY

Sprawa względna. Części są łatwo dostępne. Kosztują więcej niż do popularnych aut, ale ich ceny nie powodują już takiego szoku, jak w przypadku Porsche Cayenne.

SYTUACJA RYNKOWA

Ceny identycznych aut różnią się nawet o 30 tys. zł. Wynika to z różnic w wyposażeniu i historii serwisowej.

BMW-X5-E70_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Wszystkie X5 mają elektronicznie sterowany napęd na 4 koła xDrive ze sprzęgłem wielopłytkowym pełniącym rolę centralnego dyferencjału. W razie konieczności napęd może przenosić nawet jedno koło (pozostałe są hamowane).
  • BMW X5 było produkowane w USA.
  • Najlepiej prowadzą się X5 wyposażone w aktywne stabilizatory – specyfikację danego egzemplarza można poznać po rozkodowaniu VIN.

CENY

45 000 zł – Można się łudzić, że X5 II kupi się jeszcze taniej. Niestety większość okazji ma mankamenty techniczne.
60 000 zł – Realny budżet na znalezienie egzemplarza w przyzwoitym stanie (niekoniecznie bezwypadkowego).
150 000 zł – Najdroższe egzemplarze nie taniej ponieważ to zwykle wersje dla miłośników marki, np. seria M.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 3.0i 3.0 (35i) 4.4 V8 (50i) 4.8i V8 3.0d 3.0 (30d) 3.0 (35d) 3.0 (40d)
Pojemność skokowa 2996 cm³ 2979 cm³ 4395 cm³ 4799 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³
Zasilanie benzynowy benz. biturbo benz. biturbo benzynowy turbodiesel turbodiesel diesel biturbo diesel biturbo
Moc maks. 272 KM 306 KM 408 KM 355 KM 235 KM 245 KM 286 KM 306 KM
Maks. moment obr. 315 Nm 400 Nm 600 Nm 475 Nm 520 Nm 540 Nm 580 Nm 600 Nm
Przysp. 0-100 km/h 8,1 s 6,8 s 5,5 s 6,5 s 8,1 s 7,6 s 7,0 s 6,6 s
Prędkość maks. 210 km/h 240 km/h 250 km/h 240 km/h 210 km/h 222 km/h 235 km/h 236 km/h
Średnie zuż. paliwa 10,2 l/100 km 10,1 l/100 km 12,5 l/100 km 12,0 l/100 km 8,1 l/100 km 7,4 l/100 km 8,3 l/100 km 7,5 l/100 km

HISTORIA MODELU

2006 - debiutuje BMW X5 E70
2007 - rozpoczęcie sprzedaży w Europie
2009 - wprowadzenie X5 M (555 KM)
2010 - modernizacja, obejmująca nowy przód nadwozia i paletę silników
2012 - debiut diesla M50d (381 KM)
2013 - prezentacja BMW X5 F15

BMW-X5-F15_4
Trzecia generacja BMW X5 (F15).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Defekty pompy paliwa w silnikach benz.
    Słabym elementem silników 3.0 N55 jest wysokociśnieniowa pompa wtryskowa.
    Koszt regeneracji: od 1000 zł
  • Wersje 4.4. V8 dymią po uruchomieniu
    Problemem jest zużycie uszczelniaczy zaworowych.
    Koszt naprawy: ponad 3000 zł
  • Pęknięcie miechów pneumatycznych
    Zużyte poduszki zaczynają przepuszczać powietrze. Nie brakuje zamienników
    Koszt wymiany: od 600 zł
  • Zużycie automatycznych skrzyń biegów
    Aby wydłużyć żywotność automatycznej przekładni, warto po zakupie wymienić olej.
    Koszt wymiany: ok. 1200 zł

ZALETY I WADY

+ Bardzo precyzyjne prowadzenie jak na samochód typu SUV.
+ Bogate wyposażenie większości aut.
+ Szeroka oferta zamienników.
+ Mocne, trwale i oszczędne diesle.

- Wysokie koszty zakupu i utrzymania.
- Zawodna skrzynia rozdzielcza xDrive.
- Problematyczne benzynowe silniki V8.

WARTO KUPIĆ

X5 II ma już swoje lata, ale absolutnie po nim tego nie widać. Polecamy mocnego, 3-litrowego diesla.

UWAŻAJ NA

„Okazje”, które często wymagają drogich napraw. Samochody z USA – niemal wszystkie były już rozbite.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 2/6

SUMA: 17/24 pkt

Czytaj także