Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

BMW X6 (E71)

Popularność X6 jest najlepszym dowodem na to, że nabywcom SUV-ów nie zależy na ich funkcjonalności.

  • Lata produkcji: 2008-2014
  • Silniki: benz. 3.0-4.4 (306-555 KM), diesle 3.0 (235-381 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 488/293 cm, szerokość/wysokość: 199/170 cm, bagażnik: 570-1450 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

BMW X6 bazuje na popularnym modelu X5. Główne różnice to inna stylizacja, wynikająca z niej ograniczona funkcjonalność, sztywniejsze zawieszenie i aktywny dyferencjał. Ta szalona koncepcja nie zrewolucjonizowała rynku, ale przyjęła się na tyle dobrze (poziom 15-20 tys. szt. rocznie), że doczekała się następcy. Używane auta są poszukiwane i trzymają wysokie ceny.

BMW-X6-E71_3
Deska nie różni się od montowanej do X5. Wpływ na kolorystykę ma konfiguracja danego auta.

SILNIKI

Paleta dostępnych jednostek napędowych pokrywa się z montowanymi w X5, z tym, że wyeliminowano z niej najsłabsze wersje. Z resztą – i tak by się nie sprzedawały, ponieważ nabywcy odwiedzający salony nie szczędzili gotówki na dodatkowe wyposażenia. Najlepszym rozwiązaniem na rynku wtórnym są wersje wysokoprężne. Różnica pomiędzy 30d, 35d, 40d i 50d polega na liczbie turbosprężarek.

AWARYJNOŚĆ

X6 jest technicznym bliźniakiem X5, więc należy spodziewać się podobnych problemów. Usportowiony charakter modelu zachęca do ostrzejszej jazdy, która przyspiesza zużycie opon, hamulców czy elementów zawieszenia.

KOSZTY

Za X6 płaci się więcej niż za X5. Ale to wyłącznie koszt prestiżu.

SYTUACJA RYNKOWA

Bardzo trudno znaleźć atrakcyjny samochód. Prawie każdy ma na swoim koncie wypadek.

BMW-X6-E71_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Początkowo BMW X6 było oferowane tylko z dwuosobową kanapą. Zamówienie kanapy dla trzech osób stało się możliwe dopiero w 2011 r. W internecie dostępne są zestawy do konwersji z siedziskiem i pasami bezpieczeństwa.
  • Wyposażeniem standardowym jest aktywny tylny dyferencjał, który inteligentnie rozdziela moment obrotowy na lewe i prawe koło dla uzyskania idealnego prowadzenia.

CENY

62 000 zł – X6 są droższe niż X5. Powody: brak słabych silników bogate wyposażenie i atrakcyjniejszy wygląd.
80 000 zł – Na ładny egzemplarz trzeba przygotować 70-90 tys. zł. Aż trudno uwierzyć, że będzie to 10-latek.
140 000 zł – Dobrze utrzymane oraz wyposażone X6 z małymi przebiegami, często z końca produkcji; w tym X6 M oraz M50d.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 3.0 (35i) 4.4 V8 (50i) 4.4 V8 (X6 M) ActiveHybrid X6 3.0 (30d) 3.0 (30d) 3.0 (35d) 3.0 (40d) 3.0 (M50d)
Pojemność skokowa 2979 cm³ 4395 cm³ 4395 cm³ 4395 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³
Zasilanie benz. biturbo benz. biturbo benz. biturbo benz. biturbo turbodiesel turbodiesel diesel biturbo diesel biturbo diesel triturbo
Moc maks. 306 KM 408 KM 555 KM 485 KM 235 KM 245 KM 286 KM 306 KM 381 KM
Maks. moment obr. 400 Nm 600 Nm 680 Nm 780 Nm 520 Nm 540 Nm 580 Nm 600 Nm 740 Nm
Przysp. 0-100 km/h 6,7 s 5,4 s 4,7 s 5,6 s 8,0 s 7,5 s 6,9 s 6,5 s 5,3 s
Prędkość maks. 240 km/h 250 km/h 250 km/h 236 km/h 210 km/h 222 km/h 236 km/h 236 km/h 250 km/h
Średnie zuż. paliwa 10,1 l/100 km 12,5 l/100 km 13,9 l/100 km 9,9 l/100 km 8,2 l/100 km 7,4 l/100 km 8,3 l/100 km 7,5 l/100 km 7,7 l/100 km

HISTORIA MODELU

2008 - prezentacja BMW X6
2009 - debiut X6 M oraz X6 Active Hybrid (E72)
2010 - 8-biegowe automaty, odświeżenie palety jednostek napędowych
2012 - delikatny face lifting, w ofercie X6 M50d z potrójnie doładowanym dieslem
2014 - wprowadzenie BMW X6 F16

BMW-X6-F16_4
Druga generacja BMW X6 (F16).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Usterki klap wirowych w dieslach
    Klapy sterujące przepływem powietrza można usunąć lub zregenerować.
    Koszt regeneracji: od 600 zł
  • Problemy z aktywnym stabilizatorem
    Jedną z opcji jest system Adaptive Drive, czyli aktywne stabilizatory.
    Koszt regeneracji: od 1000 zł
  • Zużycie opon
    Moc i duża masa własna przyspieszają zużycie opon. Największe kosztują fortunę.
    Koszt wymiany: do 8000 zł
  • Zużycie amortyzatorów adaptacyjnych
    Wiele X6 posiada adaptacyjne amortyzatory. Są drogie, a wymienia się je parami!
    Koszt wymiany: od 4000 zł/szt.

ZALETY I WADY

+ Doskonałe prowadzenie.
+ X6 długo się nie zestarzeje wizualnie.
+ Szeroka gama silników benzynowych i wysokoprężnych.
+ Duże zaplecze tanich części zamiennych.

- Ograniczona funkcjonalność i przestronność.
- Koszty zakupu i serwisu.
- Trwałość napędu xDrive i silników V8.

WARTO KUPIĆ

Diesle nie są tanie w naprawach, ale i tak generują niższe koszty niż odmiany benzynowe.

UWAŻAJ NA

Każde X6 to zakup wysokiego ryzyka. To jeden z nielicznych modeli, na które w dzisiejszych czasach można się „napalić”.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 2/6

SUMA: 15/24 pkt

Czytaj także