Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Fiat Bravo II

Fiat Bravo II

Fiat Bravo II

Jeden z najbardziej niedocenianych kompaktów. Głównie przez złą renomę marki. Kto zdecyduje się na zakup, będzie cieszył się niskimi kosztami utrzymania auta.

  • Lata produkcji: 2007-2014
  • Silniki: benz. 1.4 (90-150 KM), diesle 1.6-2.0 (90-165 KM)
  • Wersje: htb 5d
  • Długość/rozstaw osi: 433/260 cm, szerokość/wysokość: 179/149 cm, bagażnik: 400-1175 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Po 13 latach od premiery nadwozie i wnętrze Fiata Bravo nie sprawiają wrażenia archaicznych. Wręcz przeciwnie – na tle rywali zaskakują stylistycznym wysmakowaniem. Podobać może się też bardzo pojemny bagażnik. Do pełni szczęścia zabrakło większej ilości miejsca dla pasażerów drugiego rzędu czy praktycznej wersji kombi.

Fiat-Bravo-II_3
Wnętrze wygląda ciekawie, ale ma podatne na zużycie i hałasujące w wielu autach elementy.

SILNIKI

Żadnego z silników nie należy skreślać, bo wszystkie są trwałe. Oczywiście nie oznacza to, że są wolne od wad. Wolnossący 1.4 czasem spala olej, w 1.4 T-Jet potrafi pęknąć korpus turbosprężarki, natomiast 1.4 MultiAir (od 2010 r., 140 KM) ma elektrohydrauliczny system sterowania zaworami – koszt ewentualnej wymiany przekracza 3000 zł. Trwałe diesle 1.6, 1.9 i 2.0 mają najwyżej problemy z osprzętem (1.6/2.0 także z uszczelką smoka olejowego).

AWARYJNOŚĆ

Poza ww. problemami z jednostkami napędowymi w Bravo możliwe są kaprysy elektroniki i wycieki płynu chłodzącego. Czasami zapiekają się hamulce. Do kosztownych należą też naprawy oplowskiej skrzyni M32 ze słabymi łożyskami. Montowano ją do wersji 1.4 T-Jet (120 i 150 KM) z lat 2007-2010.

KOSZTY

Większość części zamiennych jest tania. Montaż instalacji LPG nie stanowi problemu.

SYTUACJA RYNKOWA

Drugi po trzeciej odsłonie Punto najpopularniejszy model Fiata na rynku wtórnym. Prawie 600 ofert sprzedaży Bravo.

Fiat-Bravo-II_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Drogie i awaryjne Stilo (2001-2008) zniechęciło klientów do kompaktowych Fiatów. Dopracowane Bravo pozwoliło firmie wyjść na prostą.
  • W bezwypadkowych egzemplarzach nie ma mowy o korozji – nadwozie obustronnie ocynkowano.
  • W przeciwieństwie do wielu rywali Bravo ma zawieszenie z łatwą w serwisowaniu belką skrętną z tyłu.
  • System multimedialny Fiat przygotował wraz z Microsoftem.

CENY

10 000 zł – Jeżdżące i ubezpieczone diesle z deklarowanymi przebiegami 200--300 tys. km. Nadwozia bywają poobijane.
17 000 zł – Rozsądne minimum na zakup przyzwoicie utrzymanego auta, które posłuży jeszcze przez kilka lat.
31 000 zł – Zadbane Bravo z rąk pierwszego właściciela, krajowego salonu i zwykle z benzynowym silnikiem 1.4 T-Jet.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 1.4 T 1.4 T 1.6 M-Jet 1.6 M-Jet 1.9 M-Jet 2.0 M-Jet
Pojemność skokowa 1368 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1910 cm³ 1956 cm³
Zasilanie benzynowy benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 90 KM 120 KM 150 KM 105 KM 120 KM 120 KM 165 KM
Maks. moment obr. 128 Nm 200 Nm 206 Nm 290 Nm 300 Nm 255 Nm 360 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,5 s 9,6 s 8,5 s 11,3 s 10,5 s 10,5 s 8,2 s
Prędkość maks. 179 km/h 197 km/h 212 km/h 187 km/h 195 km/h 194 km/h 215 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,7 l/100 km 6,7 l/100 km 7,1 l/100 km 4,9 l/100 km 4,9 l/100 km 5,3 l/100 km 5,3 l/100 km

HISTORIA MODELU

2007 - premiera Fiata Bravo II
2008 - wersja z fabryczną instalacją gazową Landi Renzo w silniku 1.4 16V
2010 - lifting, nowa atrapa chłodnicy, wprowadzenie wersji 1.4 MultiAir
2014 - zakończenie produkcji w Europie

Fiat-Bravo-II_4
Fiat Bravo po niewielkim liftingu.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Kaprysy elektroniki
    Największą zmorą użytkowników Bravo są błędy elektroniki czy komunikaty o różnych usterkach. Sytuacji raczej nie sposób opanować.
  • Łożyska w ręcznych skrzyniach M32
    Hałas i ruchy lewarka przy dodawaniu czy ujmowaniu gazu świadczą o usterce łożysk.
    Naprawa skrzyni: od 2500 zł
  • Awarie fabrycznego radio
    Przestaje odtwarzać płyty, zanika dźwięk oraz okresowo się zawiesza.
    Koszt używanego radia: 250 zł
  • Zapiekanie się tylnych hamulców
    Jeżeli czyszczenie lub regeneracja zacisków nie pomogą, trzeba je wymienić.
    Koszt wymiany: 250 zł (strona)

ZALETY I WADY

+ Wciąż aktualna stylizacja nadwozia i wnętrza.
+ Niezawodność i niskie koszty serwisowania.
+ Doskonała relacja ceny do wieku.
+ Silniki 1.4 T-Jet dobrze pracują na LPG.

- Brak wersji kombi, ciasnawe wnętrze.
- Poważne problemy ze skrzynią M32.
- Brak sensownego automatu (tylko Dualogic).

WARTO KUPIĆ

Warto dołożyć i kupić zadbane Bravo z mocniejszym silnikiem i dobrym wyposażeniem. Będzie lepszym wyborem niż np. Golf V.

UWAŻAJ NA

Bravo ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Dualogic nie jest specjalnie komfortowe, a będzie drogie w naprawach.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 6/6

SUMA: 20/24 pkt

Czytaj także