Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Hyundai i40

Przestronne i oryginalnie stylizowane auto. Trwałe, niezbyt drogie w zakupie, ale niedostępne w mocniejszych wersjach.

  • Lata produkcji: od 2011 r.
  • Silniki: benz. 1.6-2.0 (135-177 KM), diesle 1.6-1.7 (115-141 KM)
  • Wersje: sed, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 477/277 cm, szerokość/wysokość: 181/147 cm, bagażnik: sed 525 l, kmb 553-1720 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Model i40 stanowił próbę sprostania oczekiwaniom flot, które obok mniejszych modeli Hyundaia chciałyby mieć limuzynę/kombi za rozsądną kwotę. Kolejną kartą przetargową auta było przestronne wnętrze. Na okrasę proponowano ciekawe wyposażenie – z wentylacją przednich foteli oraz podgrzewaniem kanapy włącznie. Gorsze wrażenie pozostawia wyciszenie wnętrza czy gatunek tworzyw użytych do jego wykończenia.

Hyundai-i40_3
Oryginalnie zaprojektowany kokpit nie zachwyca jakością tworzyw. Jest za to solidnie zmontowany.

SILNIKI

O nieco budżetowym charakterze modelu nie pozwalają zapomnieć także silniki. Żadna z wersji nie oferuje dynamiki na miarę europejskich aut klasy średniej. Najpopularniejszy diesel można określić najwyżej mianem wystarczającego źródła mocy. Pozbawionym doładowania silnikom benzynowym brakuje elastyczności, a bezpośredni wtrysk raczej wyklucza zasadność montowania instalacji LPG.

AWARYJNOŚĆ

Najpoważniejszy problem występuje w kombi – ramy jego dachu potrafią się deformować, powstają zagłębienia w poszyciu, a przednia szyba może pękać. Producent nie palił się do naprawy, twierdząc, że to defekt estetyczny.

KOSZTY

Ceny ofertowe używanych i40 są atrakcyjne, gdy zostaną odniesione do wieku i wyposażenia auta. Coraz łatwiej o zamienniki.

SYTUACJA RYNKOWA

Auto było kierowane do flot, więc taką przeszłość ma większość egzemplarzy. Dominują kombi z dieslem pod maską.

Hyundai-i40_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Zaprojektowany w Europie Hyundai i40 miał być rywalem Forda Mondeo czy VW Passata. Planu nie udało się zrealizować. Sprzedaż auta szła opornie.
  • Nawet najmocniejsze wersje nie porywają osiągami. Do dynamicznej jazdy nie zachęca zresztą miękkie zawieszenie czy mocno wspomagany układ kierowniczy.
  • Poza skrzynią DCT (od 2015 r., diesle 1.6/1.7) dostępny był klasyczny „automat” (2.0 GDI/1.7 CRDi).

CENY

26 000 zł – Sprowadzone diesle z przebiegami sięgającymi 300 tys. km. Nieźle wyposażone, zwykle bezwypadkowe.
40 000 zł – Przeciętna cena używanego Hyundaia i40. W zasięgu kombi z lat 2013-2015 z dieslem, z krajowego salonu.
110 000 zł – Ostatnie demonstracyjne kombi. Kilka tysięcy przebiegu, diesel, skrzynia DCT i bogate wyposażenie.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 GDI 2.0 GDI 2.0 GDI 1.6 CRDi 1.6 CRDi 1.7 CRDi 1.7 CRDi 1.7 CRDi
Pojemność skokowa 1591 cm³ 1999 cm³ 1999 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1685 cm³ 1685 cm³ 1685 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 135 KM 165 KM 177 KM 115 KM 136 KM 116 KM 136 KM 141 KM
Maks. moment obr. 164 Nm 203 Nm 213 Nm 280 Nm 320 Nm 260 Nm 330 Nm 340 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,6 s 9,9 s 9,7 s 12,6 s 10,5 s 12,9 s 10,6 s 10,5 s
Prędkość maks. 197 km/h 210 km/h 213 km/h 187 km/h 195 km/h 190 km/h 200 km/h 200 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,4 l/100 km 7,1 l/100 km 6,8 l/100 km 4,6 l/100 km 4,7 l/100 km 4,3 l/100 km 5,6 l/100 km 4,6 l/100 km

HISTORIA MODELU

2011 - premiera i40 CW, czyli wersji kombi
2012 - gamę uzupełnił i40 sedan
2015 - modernizacja, większy grill, nowe światła, mocniejszy diesel, w ofercie dwusprzęgłowa skrzynia biegów DCT
2018 - ponowny lifting, diesel 1.6 CRDi
2019 - wycofanie modelu z większości rynków

Hyundai-i40_4
Hyundai i30 CW, czyli kombi.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Problemy z wrzucaniem „jedynki”
    W niektórych autach wymieniono sprzęgło, pompę, regulator ciśnienia i wysprzęglik. Pomógł dopiero remont lub wymiana skrzyni.
  • Problemy z elektroniką i czujnikami
    Eksploatację auta mogą uprzykrzyć awarie czujników parkowania, ciśnienia w kołach, radia czy sondy lambda.
  • Naprawa przedniego zawieszenia
    Aluminiowe wahacze mają niewymienne tuleje i sworznie, co podnosi koszty napraw.
    Wymiana wahacza: od 500 zł/strona
  • Sprzęgło z „dwumasą” do diesla 1.7 CRDi
    Przy ok. 200 tys. km konieczna może być wymiana kompletnego sprzęgła
    Wymiana sprzęgła z „dwumasą”: od 2100 zł

ZALETY I WADY

+ Korzystna relacja ceny zakupu do wieku, przebiegu, wyposażenia i kosztów utrzymania.
+ Przestronne wnętrze, wygodne fotele.
+ Wysoka trwałość, oszczędne diesle.

- Brak mocniejszych wersji i silników do LPG.
- Przeciętne wyciszenie, ospały silnik 1.6 GDI.
- Jakość tworzyw kabinie, słaba widoczność.

WARTO KUPIĆ

Najłatwiej o diesla 1.7 CRDi, więc na jego poszukiwaniach warto się skupić. Najlepiej, jeżeli będzie to auto z krajowego salonu.

UWAŻAJ NA

Benzynowe silniki nie nadają się do montażu LPG i są nieco za słabe (także 2.0 GDI, który trzeba wkręcać na obroty).

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 3/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 5/6

SUMA: 17/24 pkt

Czytaj także