Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Jadący po piachu Outlander II

Używane Mitsubishi Outlander II – wycieczkowiec

Ma obszerną kabinę, spory prześwit i duży bagażnik, do tego wciąż nieźle wygląda. Poprzednia generacja SUV-a Mitsubishi nie jest też szczególnie awaryjna.

Mitsubishi Outlander II

  • lata produkcji: 2006-2012
  • ceny: od 17 000 zł

To auto naprawdę światowe. Outlandera zaprojektował japoński koncern, na Europę produkowano go w Holandii, a pod jego maską pracowały niemieckie i francuskie diesle. Do tego model ten sprzedawano również jako Citroena i Peugeota. Jednak na rynku dominuje Mitsubishi. Oferowano je zarówno w wersjach 5-, jak i 7-osobowych. Kabina jest naprawdę przestronna, ale wykończono ją dość twardymi, choć trwałymi tworzywami.

Deska rozdzielcza Mitsubishi Outlander II
Kierownicę reguluje się tylko w jednej płaszczyźnie, a tworzywa są twarde.

Układ jezdny Outlandera oferuje naprawdę niezły kompromis – jest bezpiecznie i komfortowo. Gorzej sprawa wygląda poza asfaltem, mimo sporego prześwitu (21,5 cm). Typowe raczej dla aut osobowych zawieszenie „gubi się” na dziurawych szutrach. Jednak okazjonalnie Outlander poradzi sobie tam, gdzie typowe auta osobowe nie dojadą. Warto tylko pamiętać o niezbyt odpornych sprzęgłach, szczególnie w 2.0 DI-D. Próby wyjechania np. z kopnego piasku mogą się skończyć spalaniem tarczy, nie przysłużą się też kołom dwumasowym.

Tył Mitsubishi Outlander II
Charakterystyczne dla Outlandera II: tylne światła z diodami.

Silniki – tylko wystarczające

W gamie Outlandera próżno szukać szczególnie dynamicznych wariantów (poza 3.0 V6 oferowanym w USA). Zdecydowanie najpopularniejszy 2.0 DI-D to w rzeczywistości silnik Volkswagena 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami. Nie jest to jednostka bezproblemowa, ale w znacznym stopniu poprawiona w stosunku do owianych złą sławą silników 2.0 TDI PD znanych choćby z Passata B6. Do tego jest bardzo dobrze zaopatrzona w części zamienne i dość oszczędna. Mimo wszystko warto pamiętać o problemach z pompowtryskiwaczami i pompami oleju, czy pękających głowicach.

MITSUBISHI OUTLANDER II: SILNIKI WYSOKOPRĘŻNE 2.0 DI-D 2.2 DI-D 2.2 DI-D
Silnik turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Pojemność skokowa 1968 cm3 2179 cm3 2268 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16 R4/16
Moc maksymalna 140 KM/4000 156 KM/4000 177 KM/3500
Maks. moment obrotowy 310 Nm/1750 380 Nm/2000 380 Nm/2000
Osiągi
Prędkość maksymalna 187 km/h 200 km/h 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s 9,9 s 9,8 s
Średnie zużycie paliwa 6,8 l/100 km 7,3 l/100 km 6,5 l/100 km

Mocniejszy, 156-konny diesel 2.2 DI-D to konstrukcja koncernu PSA. Pracuje kulturalniej, ciszej, zapewnia lepszą elastyczność i uchodzi za bardziej niezawodne źródło napędu. Niestety dość kapryśny jest jego mokry układ DPF, droższe okazują się też części zamienne. W tej odmianie oferowano również dwusprzęgłową skrzynię biegów TC-SST. Pracuje świetnie, ale rzadko który serwis umie ją naprawić.

Od 2010 roku sprzedawano także skonstruowanego przez Mitsubishi diesla 2.3 (nazywanego też 2.2 DI-D) o mocy 177 KM. Oferuje niezłą dynamikę oraz najniższe spalanie i uchodzi za trwałe źródło napędu. Problem w tym, że to rzadki silnik, nie ma do niego zbyt wielu zamienników, a oryginalne części są kosztowne.

Szukający spokoju mogą zainteresować się wolnossącymi silnikami benzynowymi 2.0 i 2.4. Są trwałe i wielu użytkowników przerabia je na zasilanie LPG, chwaląc to rozwiązanie. Jednak słabsza z tych jednostek może być dla wielu kierowców zbyt ospała. Szczególnie ze skrzynią CVT.

MITSUBISHI OUTLANDER II: SILNIKI BENZYNOWE 2.0 MIVEC 2.4 MIVEC
Silnik benzynowy benzynowy
Pojemność skokowa 1998 cm3 2368 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16
Moc maksymalna 147 KM/6000 170 KM/6000
Maks. moment obrotowy 199 Nm/4200 232 Nm/4100
Osiągi
Prędkość maksymalna 184 km/h 190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s 9,6 s
Średnie zużycie paliwa 7,7 l/100 km 8,8 l/100 km

Coraz częściej problemem Outlanderów staje się niestety korozja, dlatego „zdrowe” jeszcze egzemplarze warto poddać konserwacji. Rdza utrudnia też demontaż elementów zawieszenia i ustawianie geometrii.

Mitsubishi Outlander II: historia modelu

  • 2006: prezentacja Outlandera II, początek produkcji 2.0 DI-D, 2.4 i 3.0 (USA)
  • 2007: do gamy dołącza diesel 2.2 (PSA)
  • 2010: lifting modelu, pojawia się benzynowa wersja 2.0 (również z przednim napędem), z oferty znika diesel 2.0 i pojawia się 2.2 konstrukcji Mitsubishi (177 KM), jednak w ofercie pozostaje też francuski silnik 2.2
  • 2012: debiut Outlandera 3. generacji

Używane Mitsubishi Outlander II: typowe usterki

  • korozja płyty podłogowej, progów
  • niska trwałość sprzęgieł i dwumasowych kół zamachowych
  • zużycie gum stabilizatorów
  • problemy z dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów, niewiele serwisów radzi sobie z ich diagnostyką i naprawami
  • nietrwałe turbosprężarki w 2.0 DI-D

Używane Mitsubishi Outlander II: sytuacja rynkowa

Odmiany wysokoprężne stanowią ponad 2/3 oferowanych Outlanderów , z tego ok. 75% napędza silnik 2.0 z grupy VW. Bez większego trudu da się znaleźć krajowe egzemplarze. Warto spojrzeć na bliźniacze Citroeny i Peugeoty – często mają wyraźnie niższe ceny.

Mitsubishi Outlander II: orientacyjne ceny rynkowe
do 20 000 zł Jedynie 2-litrowe diesle, z reguły spore przebiegi, ale nie trzeba tych aut skreślać.
25 000-30 000 zł Można znaleźć zadbanego diesla, w tym również 2.2. Zdarzają się też 3.0 V6 z USA.
35 000-43 000 zł Sporo krajowych Outlanderów z lat 2010-2012. Trochę benzynowych egzemplarzy.

Używane Mitsubishi Outlander II: podsumowanie

Outlander to wszechstronne auto dla rodziny, które nie zrujnuje budżetu. Lepiej wybierać odmiany ze skrzyniami manualnymi oraz nie przesadzać z terenową eksploatacją. I starannie oglądać podwozie przed zakupem.

Używane Mitsubishi Outlander II: galeria zdjęć

Czytaj także