Ma obszerną kabinę, spory prześwit i duży bagażnik, do tego wciąż nieźle wygląda. Poprzednia generacja SUV-a Mitsubishi nie jest też szczególnie awaryjna.
To auto naprawdę światowe. Outlandera zaprojektował japoński koncern, na Europę produkowano go w Holandii, a pod jego maską pracowały niemieckie i francuskie diesle. Do tego model ten sprzedawano również jako Citroena i Peugeota. Jednak na rynku dominuje Mitsubishi. Oferowano je zarówno w wersjach 5-, jak i 7-osobowych. Kabina jest naprawdę przestronna, ale wykończono ją dość twardymi, choć trwałymi tworzywami.
Układ jezdny Outlandera oferuje naprawdę niezły kompromis – jest bezpiecznie i komfortowo. Gorzej sprawa wygląda poza asfaltem, mimo sporego prześwitu (21,5 cm). Typowe raczej dla aut osobowych zawieszenie „gubi się” na dziurawych szutrach. Jednak okazjonalnie Outlander poradzi sobie tam, gdzie typowe auta osobowe nie dojadą. Warto tylko pamiętać o niezbyt odpornych sprzęgłach, szczególnie w 2.0 DI-D. Próby wyjechania np. z kopnego piasku mogą się skończyć spalaniem tarczy, nie przysłużą się też kołom dwumasowym.
W gamie Outlandera próżno szukać szczególnie dynamicznych wariantów (poza 3.0 V6 oferowanym w USA). Zdecydowanie najpopularniejszy 2.0 DI-D to w rzeczywistości silnik Volkswagena 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami. Nie jest to jednostka bezproblemowa, ale w znacznym stopniu poprawiona w stosunku do owianych złą sławą silników 2.0 TDI PD znanych choćby z Passata B6. Do tego jest bardzo dobrze zaopatrzona w części zamienne i dość oszczędna. Mimo wszystko warto pamiętać o problemach z pompowtryskiwaczami i pompami oleju, czy pękających głowicach.
MITSUBISHI OUTLANDER II: SILNIKI WYSOKOPRĘŻNE | 2.0 DI-D | 2.2 DI-D | 2.2 DI-D |
---|---|---|---|
Silnik | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 | 2179 cm3 | 2268 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 140 KM/4000 | 156 KM/4000 | 177 KM/3500 |
Maks. moment obrotowy | 310 Nm/1750 | 380 Nm/2000 | 380 Nm/2000 |
Osiągi | |||
Prędkość maksymalna | 187 km/h | 200 km/h | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 9,9 s | 9,8 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,8 l/100 km | 7,3 l/100 km | 6,5 l/100 km |
Mocniejszy, 156-konny diesel 2.2 DI-D to konstrukcja koncernu PSA. Pracuje kulturalniej, ciszej, zapewnia lepszą elastyczność i uchodzi za bardziej niezawodne źródło napędu. Niestety dość kapryśny jest jego mokry układ DPF, droższe okazują się też części zamienne. W tej odmianie oferowano również dwusprzęgłową skrzynię biegów TC-SST. Pracuje świetnie, ale rzadko który serwis umie ją naprawić.
Od 2010 roku sprzedawano także skonstruowanego przez Mitsubishi diesla 2.3 (nazywanego też 2.2 DI-D) o mocy 177 KM. Oferuje niezłą dynamikę oraz najniższe spalanie i uchodzi za trwałe źródło napędu. Problem w tym, że to rzadki silnik, nie ma do niego zbyt wielu zamienników, a oryginalne części są kosztowne.
Szukający spokoju mogą zainteresować się wolnossącymi silnikami benzynowymi 2.0 i 2.4. Są trwałe i wielu użytkowników przerabia je na zasilanie LPG, chwaląc to rozwiązanie. Jednak słabsza z tych jednostek może być dla wielu kierowców zbyt ospała. Szczególnie ze skrzynią CVT.
MITSUBISHI OUTLANDER II: SILNIKI BENZYNOWE | 2.0 MIVEC | 2.4 MIVEC |
---|---|---|
Silnik | benzynowy | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1998 cm3 | 2368 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 147 KM/6000 | 170 KM/6000 |
Maks. moment obrotowy | 199 Nm/4200 | 232 Nm/4100 |
Osiągi | ||
Prędkość maksymalna | 184 km/h | 190 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 9,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,7 l/100 km | 8,8 l/100 km |
Coraz częściej problemem Outlanderów staje się niestety korozja, dlatego „zdrowe” jeszcze egzemplarze warto poddać konserwacji. Rdza utrudnia też demontaż elementów zawieszenia i ustawianie geometrii.
Odmiany wysokoprężne stanowią ponad 2/3 oferowanych Outlanderów , z tego ok. 75% napędza silnik 2.0 z grupy VW. Bez większego trudu da się znaleźć krajowe egzemplarze. Warto spojrzeć na bliźniacze Citroeny i Peugeoty – często mają wyraźnie niższe ceny.
Mitsubishi Outlander II: orientacyjne ceny rynkowe | |
---|---|
do 20 000 zł | Jedynie 2-litrowe diesle, z reguły spore przebiegi, ale nie trzeba tych aut skreślać. |
25 000-30 000 zł | Można znaleźć zadbanego diesla, w tym również 2.2. Zdarzają się też 3.0 V6 z USA. |
35 000-43 000 zł | Sporo krajowych Outlanderów z lat 2010-2012. Trochę benzynowych egzemplarzy. |
Outlander to wszechstronne auto dla rodziny, które nie zrujnuje budżetu. Lepiej wybierać odmiany ze skrzyniami manualnymi oraz nie przesadzać z terenową eksploatacją. I starannie oglądać podwozie przed zakupem.