Prestiż marki, szlachetne wykonanie, mocny silnik? Wszystko to ma znaczenie, ale wielu kierowców najbardziej ceni praktyczność nowego i używanego auta. Modele o korzystnej relacji ceny do wartości szybciej się sprzedają. Które z nich wiodą prym?
Według danych platformy Automarket.pl (należącej do PKO), gdzie dostępne są zarówno nowe, jak i używane pojazdy, najbardziej poszukiwanymi samochodami są obecnie nie efektowne i modne, ale drogie SUV-y czy uterenowione kombi, tylko praktyczne, oszczędne i dosyć tanie modele miejskie lub kompaktowe, które zajęły 6 z pierwszych 10 miejsc wśród najczęściej kupowanych na platformie aut.
„Zauważamy zmianę oczekiwań klientów, którzy chcą kupić samochód. Obecnie najchętniej wybierane są pojazdy ze średniej półki cenowej. Spora część kierowców przestała traktować auta jako oznakę prestiżu czy ekskluzywny gadżet. Co więcej, obecnie te mniejsze też oferują dużo przestrzeni, a poziomem funkcjonalności, bezpieczeństwa czy wyposażenia nie odstają od większych i bardziej prestiżowych modeli. Także jakość ich wykonania i trwałość nie odbiegają od samochodów z wyższych segmentów – wyjaśnia Artur Makolągwa, kierownik zespołu marketingu i UX platformy Automarket.pl.
W okresie od stycznia do września 2022 r. największy udział w łącznej sprzedaży (rozumianej jako wynajem długoterminowy, leasing i zakup za gotówkę) w platformie Automarket.pl miały prezentowane niżej modele. Poza nimi w czołówce nie zabrakło też przedstawicieli innych popularnych marek – Toyoty, Volkswagena czy Opla.
Od lat kolejne generacje kompaktowego Opla są bardzo chętnie wybierane przez nabywców indywidualnych oraz flotowych. Nieprzypadkowo. Astra godzi koszty zakupu i późniejszej eksploatacji z przestronnym, funkcjonalnym wnętrzem oraz zawieszeniem zapewniającym niezłe właściwości jezdne i komfort tłumienia nierówności. Design Opla nie jest przesadnie nowoczesny, ale dzięki temu dobrze znosi upływ czasu.
Od chwili premiery Hyundai i30 (oraz bliźniacza z nim technicznie Kia Cee'd) coraz skuteczniej walczą o swoje miejsce w gronie najczęściej wybieranych kompaktów, przekonując klientów indywidualnych oraz flotowych atrakcyjną stylizacją nadwozia i wnętrza, przestronną kabiną, niezłym wyposażeniem oraz gwarancją dłuższą od oferowanej przez wielu rywali.
Niegasnący przebój Opla. Insignia od 2008 r. należy do ulubionych aut flot. Atrakcyjne wzornictwo i przestronne wnętrze sprawiły, że mimo nierzadko wysokich cen ofertowych używane auta chętnie kupowali klienci indywidualni. Coraz lepszą pozycję na rynku ma druga odsłona Insignii (na fot.), która zadebiutowała w 2017 r.
Przez lata Octavia była najczęściej kupowanym nowym modelem samochodu w Polsce. Wybierały ją zarówno floty, jak i nabywcy indywidualni. Na rynku jest więc w czym wybierać i każdy potencjalnie zainteresowany znajdzie coś dla siebie. Niebawem, gdy leasingi zaczną dobiegać końca, na rynku wtórnym powinna dosyć masowo pojawiać się produkowana od końca 2019 r. Octavia IV (na fot.).
Umiarkowanie udany model ix35 w 2015 r. został zastąpiony przez Hyundaia znacznie ciekawiej stylizowanym i lepiej wykończonym Tucsonem, który w 2020 r. doczekał się następcy (na fot.), będącego jeszcze lepszym samochodem. Zainteresowanie Tucsonem nie powinno nikogo dziwić. Tym bardziej że część dostępnych aut jest wciąż objęta 5-letnią gwarancją producenta.
Od 2007 r. lekko tylko modernizowany Fiat 500 kusi unikalną stylizacją, szerokimi możliwościami personalizacji i niezłymi właściwościami jezdnymi. Ceny są relatywnie wysokie, ale auto nie traci na wartości.
Kolejne odsłony modelu udowadniają, że miejskie auto (zwłaszcza w wersji kombi) może być bardzo funkcjonalne. Dla wielu klientów liczy się też fakt, że bazowy silnik 1.0 MPI dobrze współpracuje z instalacjami gazowymi.
Trzecia generacja modelu wciąż nie jest tania, ale to samochód warty swojej ceny – dobrze wykończony, trwały, nieźle wyposażony, przestronny i elegancko stylizowany. Poza tym niemieckie SUV-y są jeszcze droższe.