Linią nadwozia czy długością nie odbiega istotnie od Octavii. Mechanicznie Rapid wywodzi się jednak z mniejszej Fabii.
Rosnąca z generacji na generację Octavia sprawiła, że w ofercie Skody pojawiła się luka na typowe auto kompaktowe. Wypełnił ją Rapid dostępny w wersji liftback i hatchback. To model niżej pozycjonowany i gorzej wykończony od Octavii. Został zbudowany na rozciągniętej płycie podłogowej Fabii, czego efektem jest przeciętna szerokość wnętrza – zaczyna doskwierać przy próbach posadzenia trzech osób z tyłu.
Do 2015 r. oferowany był wolnossący silnik 1.2 R3 MPI, który dobrze pracuje na LPG. Pozostałe jednostki mają bezpośredni wtrysk i turbo. Diesle to doskonale znane silniki koncernu VAG.
Najpoważniejsze problemy to zużycie napinaczy i rozciągnięcie łańcuchów rozrządu w benzynowych silnikach 1.2/1.4 TSI. Możliwe jest też spalanie oleju. W dieslach w grę wchodzi głównie eksploatacyjne zużycie osprzętu.
Używane Rapidy nieźle trzymają cenę. Ale i tak mają wzięcie, bo nabywcy doskonale wiedzą, że ogromna baza zamienników ogranicza koszty napraw Skód.
Rapid jest typowo flotowym modelem, czego nikt nie próbuje ukrywać. Część wystawionych na sprzedaż aut ma jeszcze naklejki firm, w których auto było użytkowane. Liczba ogłoszeń jest bardzo duża (ponad 700), a nie można zapominać o kolejnych stu bliźniaczych Seatach Toledo.
14 000 zł – Kto jest w stanie zaakceptować 300-400 tys. km przebiegu, znajdzie liftbacka z dieslem 1.6 TDI pod maską.
33 000 zł – Przeciętna kwota ofertowa praktycznie stoi w miejscu, bo na rynku pojawiają się kolejne auta z flot.
63 000 zł – Sprzedawane przez dealerów Rapidy, które mają kilka tysięcy przebiegu, skrzynię DSG oraz silnik TSI.
SILNIK | 1.2 MPI | 1.2 TSI | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 1.4 TSI | 1.4 TDI | 1.6 TDI | 1.6 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1198 cm³ | 1197 cm³ | 1197 cm³ | 1390 cm³ | 1395 cm³ | 1422 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 75 KM | 105 KM | 110 KM | 122 KM | 125 KM | 90 KM | 90 KM | 105 KM |
Maks. moment obr. | 112 Nm | 175 Nm | 175 Nm | 200 Nm | 200 Nm | 230 Nm | 230 Nm | 250 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 13,9 s | 10,3 s | 9,8 s | 9,5 s | 9,0 s | 12,0 s | 12,0 s | 10,4 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 195 km/h | 200 km/h | 206 km/h | 208 km/h | 183 km/h | 184 km/h | 190 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 5,8 l/100 km | 5,4 l/100 km | 4,9 l/100 km | 5,8 l/100 km | 4,8 l/100 km | 3,6 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,4 l/100 km |
2012 - Skoda rozpoczyna produkcję Rapida oraz bliźniaczego Seata Toledo IV
2013 - w gamie pojawił się Rapid Spaceback
2015 - odświeżenie palety silników – nowe wersje benzynowych 1.2 TSI oraz diesli 1.6 TDI
2017 - lifting, trzycylindrowy silnik 1.0 TSI
2019 - Rapida zastępuje Skoda Scala
+ Ilość miejsca w kabinie, pakowny bagażnik
+ Duża podaż używanych samochodów – wiele z nich pochodzi z krajowych salonów.
+ Rozsądne koszty utrzymania, baza części.
- Przeciętnie wykończone, wąskie wnętrze.
- Skromne wyposażenie wielu egzemplarzy.
- Przeciętnie udane silniki 1.2/1.4 TSI (do 2015 r.).
Silnik 1.2 MPI nie zachwyca osiągami, ale dobrze pracuje na LPG. Jeżeli diesel, to kulturalny i żwawy 1.6 TDI.
Benzynowe silniki sprzed 2015 r. mają niezbyt trwały rozrząd. Trzycylindrowy diesel 1.4 TDI rozczarowuje kulturą pracy.
Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6
SUMA 19/24 pkt