Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Rapid

Skoda Rapid

Skoda Rapid

Linią nadwozia czy długością nie odbiega istotnie od Octavii. Mechanicznie Rapid wywodzi się jednak z mniejszej Fabii.

  • Lata produkcji: 2012-2019
  • Silniki: benz. 1.0-1.6 (75-125 KM), diesle 1.4-1.6 (90-115 KM)
  • Wersje: htb 5d, ltb
  • Długość/rozstaw osi: 430-448/260 cm, szerokość/wysokość: 171/146 cm, bagażnik: htb 415-1381 l, ltb 550-1490 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Rosnąca z generacji na generację Octavia sprawiła, że w ofercie Skody pojawiła się luka na typowe auto kompaktowe. Wypełnił ją Rapid dostępny w wersji liftback i hatchback. To model niżej pozycjonowany i gorzej wykończony od Octavii. Został zbudowany na rozciągniętej płycie podłogowej Fabii, czego efektem jest przeciętna szerokość wnętrza – zaczyna doskwierać przy próbach posadzenia trzech osób z tyłu.

Skoda-Rapid_3
Do wykończenia wnętrza nie użyto miękkich tworzyw, co przypomina o budżetowym charakterze auta.

SILNIKI

Do 2015 r. oferowany był wolnossący silnik 1.2 R3 MPI, który dobrze pracuje na LPG. Pozostałe jednostki mają bezpośredni wtrysk i turbo. Diesle to doskonale znane silniki koncernu VAG.

AWARYJNOŚĆ

Najpoważniejsze problemy to zużycie napinaczy i rozciągnięcie łańcuchów rozrządu w benzynowych silnikach 1.2/1.4 TSI. Możliwe jest też spalanie oleju. W dieslach w grę wchodzi głównie eksploatacyjne zużycie osprzętu.

KOSZTY

Używane Rapidy nieźle trzymają cenę. Ale i tak mają wzięcie, bo nabywcy doskonale wiedzą, że ogromna baza zamienników ogranicza koszty napraw Skód.

SYTUACJA RYNKOWA

Rapid jest typowo flotowym modelem, czego nikt nie próbuje ukrywać. Część wystawionych na sprzedaż aut ma jeszcze naklejki firm, w których auto było użytkowane. Liczba ogłoszeń jest bardzo duża (ponad 700), a nie można zapominać o kolejnych stu bliźniaczych Seatach Toledo.

Skoda-Rapid_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Nowoczesnego silnika 1.0 TSI nie trzeba się obawiać. Ma niezłą kulturę pracy i jest oszczędny. Na razie brak doniesień o poważnych problemach.
  • Oferowany od 2013 r. Rapid Spaceback stanowi pomost między hatchbackami oraz typowymi kombi.
  • Jedną z ciekawszych opcji dla Spacebacka była szyba zachodząca na klapę bagażnika.
  • Od 2016 r. Spaceback był dostępny w lekko uterenowionej wersji Scoutline,.

CENY

14 000 zł – Kto jest w stanie zaakceptować 300-400 tys. km przebiegu, znajdzie liftbacka z dieslem 1.6 TDI pod maską.
33 000 zł – Przeciętna kwota ofertowa praktycznie stoi w miejscu, bo na rynku pojawiają się kolejne auta z flot.
63 000 zł – Sprzedawane przez dealerów Rapidy, które mają kilka tysięcy przebiegu, skrzynię DSG oraz silnik TSI.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.2 MPI 1.2 TSI 1.2 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI 1.4 TDI 1.6 TDI 1.6 TDI
Pojemność skokowa 1198 cm³ 1197 cm³ 1197 cm³ 1390 cm³ 1395 cm³ 1422 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Zasilanie benzynowy benz. turbo benz. turbo benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 75 KM 105 KM 110 KM 122 KM 125 KM 90 KM 90 KM 105 KM
Maks. moment obr. 112 Nm 175 Nm 175 Nm 200 Nm 200 Nm 230 Nm 230 Nm 250 Nm
Przysp. 0-100 km/h 13,9 s 10,3 s 9,8 s 9,5 s 9,0 s 12,0 s 12,0 s 10,4 s
Prędkość maks. 175 km/h 195 km/h 200 km/h 206 km/h 208 km/h 183 km/h 184 km/h 190 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,8 l/100 km 5,4 l/100 km 4,9 l/100 km 5,8 l/100 km 4,8 l/100 km 3,6 l/100 km 4,4 l/100 km 4,4 l/100 km

HISTORIA MODELU

2012 - Skoda rozpoczyna produkcję Rapida oraz bliźniaczego Seata Toledo IV
2013 - w gamie pojawił się Rapid Spaceback
2015 - odświeżenie palety silników – nowe wersje benzynowych 1.2 TSI oraz diesli 1.6 TDI
2017 - lifting, trzycylindrowy silnik 1.0 TSI
2019 - Rapida zastępuje Skoda Scala

Skoda-Rapid_5
Skoda Rapid w wersji Sportback.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Nietrwały łańcuch rozrządu w 1.2/1.4 TSI
    Metaliczne hałasy spod maski najczęściej świadczą o rozciągnięciu łańcucha rozrządu.
    Koszt wymiany: od 1200 zł
  • Problemy ze skrzyniami w 1.6 TDI
    W starszych autach czasami stwierdzano awarie łożysk w manualnej przekładni.
    Koszt naprawy: od 1600 zł
  • Spalanie oleju przez starsze silniki TSI
    Teoretycznie można wymienić pierścienie tłokowe. Mało kto jednak się na to decyduje
    Koszt naprawy: od 3500 zł
  • Uszkodzone poduszki skrzyni biegów
    Nadmierne wibracje i metaliczne hałasy mogą świadczyć o problemach z poduszkami.
    Koszt wymiany: od 250 zł

ZALETY I WADY

+ Ilość miejsca w kabinie, pakowny bagażnik
+ Duża podaż używanych samochodów – wiele z nich pochodzi z krajowych salonów.
+ Rozsądne koszty utrzymania, baza części.

- Przeciętnie wykończone, wąskie wnętrze.
- Skromne wyposażenie wielu egzemplarzy.
- Przeciętnie udane silniki 1.2/1.4 TSI (do 2015 r.).

Skoda-Rapid_4
Podobnie jak inne modele Skody, Rapid zawstydza rywali rozmiarem kufra.

WARTO KUPIĆ

Silnik 1.2 MPI nie zachwyca osiągami, ale dobrze pracuje na LPG. Jeżeli diesel, to kulturalny i żwawy 1.6 TDI.

UWAŻAJ NA

Benzynowe silniki sprzed 2015 r. mają niezbyt trwały rozrząd. Trzycylindrowy diesel 1.4 TDI rozczarowuje kulturą pracy.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6

SUMA 19/24 pkt

Czytaj także