Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Jadący Peugeot 3008

Można znaleźć okazję!

Solidne, ale mało popularne auta używane – 16 modeli. Wady, zalety, ceny

archiwum

Można znaleźć okazję!

Solidne, ale mało popularne auta używane – 16 modeli. Wady, zalety, ceny

Niska popularność modelu nie musi oznaczać, że jest z nim coś nie tak. Prezentujemy auta, które warto rozważyć ze względu na ich dużą trwałość. Taki samochód to także szansa na cenową okazję – najczęściej bez flotowej przeszłości, a tym samym mniej „zmęczoną życiem”. W naszym zestawieniu – szeroki wachlarz modeli: od aut miejskich przez crossovery, auta premium i hybrydy po rodzinne minivany.

Nie każdy chce jeździć najpopularniejszymi w Polsce modelami. Wybór bestsellera danego segmentu w postaci Fabii, Megane, Zafiry, Qashqaia czy A4 może wydawać się sensowny, ale mimo że na rynku wtórnym takich aut jest multum, znalezienie egzemplarza wartego uwagi wcale już takie proste nie jest.

Czasem warto spojrzeć na modele mniej popularne – wśród nich znajdziemy solidne i niezawodne auta, które dodatkowo nie mają za sobą ciężkiego życia we flotach. Częściej można spotkać egzemplarze od początku użytkowane prywatnie.

Czy należy bać się aut mniej popularnych? Na sukces rynkowy składa się kilka czynników, m.in. atrakcyjność wizualna i cenowa. Wystarczy więc, że dany model został kontrowersyjnie zaprojektowany i nie trafił w gusta szerokiej klienteli lub był zbyt drogi, by słupki sprzedaży zechciały rosnąć.

Niska popularność modelu, który jako nowy próbował skusić klientów w salonach sprzedaży, nie musi przekładać się na brak zainteresowania nim na rynku wtórnym. Zwłaszcza gdy auto jest spokrewnione technicznie z dużo popularniejszym bliźniakiem. Wtedy koszty eksploatacji mogą być na sensownym poziomie.

Alfa Romeo MiTo (2008-2018)

  • Ceny: 11-40 tys. zł

Alfa Romeo MiTo (2008-2018)

Dane techniczne: 1.4 16V

Silnik: benzynowy, pojemność: 1368 cm3, moc: 95 KM, maksymalny moment obrotowy: 129 Nm, prędkość maksymalna: 180 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,2 s, średnie zużycie paliwa: 5,3 l/100 km

Największa i jedyna poważna wada tego auta to brak wyboru rodzaju nadwozia: jest tylko trzydrzwiowe. Zalet jest za to cała masa. Konstrukcja bazuje na całkiem udanym Fiacie Grande Punto, wspólna jest też większość silników. Polecamy proste benzynowe jednostki 1.4 16V o mocy co najmniej 95 KM, aby móc cieszyć się podwoziem Alfy. Sportowych doznań dostarczą silniki 1.4 TB MultiAir o mocy od 135 KM w górę.

Jakość wykończenia jest lepsza niż w Fiacie, często można spotkać skórzaną tapicerkę. Silniki 1.4 16V (i słabsze 1.4 8V) mają opinię trwałych i nieawaryjnych, droższe i mocniejsze MultiAir mogą mieć drobne usterki, ale ceny części zamiennych są niskie.

Citroen C3 Picasso (2008-2017)

  • Ceny: 12-45 tys. zł

Citroen C3 Picasso (2008-2017)

Dane techniczne: 1.6 HDi

Silnik: diesel, pojemność: 1560 cm3, moc: 92 KM, maksymalny moment obrotowy: 215 Nm, prędkość maksymalna: 173 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,4 s, średnie zużycie paliwa: 4,9 l/100 km

Nowe C3 Picasso nie przyciągało do salonów tłumów zainteresowanych. Po latach sytuacja nieco się zmienia. Na rynku można dziś przebierać w ofertach. Najmniejszy minivan Citroena pokazuje, że nowoczesna stylistyka może iść w parze z dobrą widocznością, a przestronne wnętrze na małej długości to spora zaleta, jeśli szukamy pojemnego miejskiego modelu.

C3 Picasso może też być bardzo oszczędne, jeśli zdecydujemy się na diesla 1.6 HDI. To sprawdzona jednostka znana z innych modeli koncernu PSA.

Honda FR-V (2004-2019)

  • Ceny: 16-26 tys. zł

Honda FR-V (2004-2019)

Dane techniczne: 1.8 i-VTEC

Silnik: benzynowy, pojemność: 1799 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 174 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,6 s, średnie zużycie paliwa: 7,5 l/100 km

Charakter tego modelu opisuje równanie 3+3. To konfiguracja siedzeń i nawiązanie do możliwości przewiezienia sześciorga pasażerów. Każdy ma do dyspozycji własny fotel z pełną regulacją. Wadą jest mocno pochylona tylna szyba – ograniczająca nieco możliwości ładunkowe.

Pod maską solidne silniki benzynowe i jeden diesel, również wart polecenia, bo jest oszczędny i trwały (ale drogi w naprawach). Optymalny wybór to znany z Civica silnik 1.8 i-VTEC. Przed zakupem trzeba sprawdzić auto pod kątem korozji.

Honda Insight (2009-2014)

  • Ceny: 18-33 tys. zł

Honda Insight (2009-2014)

Dane techniczne: 1.3 IMA

Silnik: benzynowy+elektryczny, pojemność: 1339 cm3, moc: 88 (+13) KM, maksymalny moment obrotowy: 121 (+78) Nm, prędkość maksymalna: 182 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,4 s, średnie zużycie paliwa: 4,4 l/100 km

Szukając oszczędnego używanego miejskiego auta, nie jesteśmy skazani na hybrydy Toyoty. Zwłaszcza że kilkanaście lat temu oprócz Priusa Toyota nie oferowała innej hybrydy. W 2009 r. Honda wypuściła na rynek model Insight, nieco mniejszy od Priusa i miała własny pomysł na układ hybrydowy. Tu silnik spalinowy pracuje zawsze, elektryczny ma zaledwie 13 KM, ale to w sumie wystarcza, by w „miejskiej dżungli” walczyć o niskie spalanie.

Insight jest wąski (1,69 m), ale ma duży bagażnik (408 l) i oferuje coś, co powinno ucieszyć oszczędnych: jakość i bezawaryjność Hondy. Insight nigdy nie zdobył popularności, być może przez zbyt prosty układ hybrydowy, albo przez cenę – wyższą niż koszt zakupu konkurencyjnego… diesla.

Hyundai Elantra (2010-2015)

  • Ceny: 20-50 tys. zł

Hyundai Elantra (2010-2015)

Dane techniczne: 1.6 MPI

Silnik: benzynowy, pojemność: 1591 cm3, moc: 132 KM, maksymalny moment obrotowy: 157 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,7 s, średnie zużycie paliwa: 6,4 l/100 km

Zaprezentowany w 2010 r. sedan w zasadzie z miejsca stał się globalnym bestsellerem. Po roku zajmował drugie miejsce na świecie na liście najpopularniejszych modeli samochodów, ustępując jedynie Toyocie Corolli. Nad Wisłą nie miał już tyle szczęścia.

Szkoda, bo światowej popularności nie zawdzięczał jedynie atrakcyjnej cenie. Nowoczesna stylistyka nawet dziś nie trąci myszką, wnętrze podąża za nadwoziem, ale nie jest krzykliwe, bagażnik mieści 485 l, a własności jezdne pozytywnie zaskakują tych, którzy spodziewają się statecznej limuzyny dla starszych kierowców.

W ofercie był tylko jeden silnik, prosty benzynowy 1.6 o niezłej dynamice (był mocniejszy niż ten w najnowszej Elantrze), auto pozbawione jest nadmiaru elektroniki, na tylnej osi pracuje belka skrętna.

Elantra nie ma typowych usterek – elementy zużywają się eksploatacyjnie, czasem kierowcy sygnalizują drobne awarie oraz trzeszczenie paneli i przetarcia tapicerki.

Kia Optima (2010-2015)

  • Ceny: 30-60 tys. zł

Kia Optima (2010-2015)

Dane techniczne: 1.7 CRDi

Silnik: diesel, pojemność: 1685 cm3, moc: 136 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 202 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,3 s, średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100 km

Choć w dużych miastach Optima trzeciej generacji jest zauważalna, to w skali kraju i na tle konkurencji w postaci Passata, Mondeo czy Avensisa to wciąż nisza. Mimo dużego bagażnika (505 l) i dość bogatego wyposażenia zdobyciu uznania nie pomógł brak odmiany kombi, która pojawiła się dopiero w kolejnej generacji.

Wart polecenia jest turbodiesel 1.7 CRDi – niezbyt mocny, ale żwawy i oszczędny. Warto zwrócić uwagę na świece żarowe czy wycieki ze skrzyni biegów. Benzynowy silnik 2.0 z bezpośrednim wtryskiem nie sprawia problemów i zapewnia podobne osiągi co wersja wysokoprężna, ale jest to okupione wyższym spalaniem. Hybryda jest marginesem rynku. Uwaga na wersje 2.4 – większość aut pochodzi z USA.

Kia Soul (2008-2013)

  • Ceny: 10-38 tys. zł

Kia Soul (2008-2013)

Dane techniczne: 1.6 GDI

Silnik: benzynowy, pojemność: 1591 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 166 Nm, prędkość maksymalna: 185 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,4 s, średnie zużycie paliwa: 6,4 l/100 km

Nietuzinkowa stylistyka, wysokie nadwozie, duży poziom bezpieczeństwa i spore (jak na tę klasę) silniki bez doładowania to najważniejsze zalety z punktu widzenia użytkownika. Mimo to Kia Soul nie zdobyła serc klientów, a i dziennikarze nie darzyli jej uznaniem. Być może wpływ na to miało zawieszenie – twarde, ale zapewniające przeciętne prowadzenie – a może płytki bagażnik z podwójnym dnem (340 litrów). Soula trapią głównie drobne awarie wynikające już bardziej z wieku niż z niedopracowanej konstrukcji.

Lexus IS (2005-2013)

  • Ceny: 25-70 tys. zł

Lexus IS (2005-2013)

Dane techniczne: 2.5 V6

Silnik: benzynowy, pojemność: 2499 cm3, moc: 205 KM, maksymalny moment obrotowy: 252 Nm, prędkość maksymalna: 230 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,1 s, średnie zużycie paliwa: 9,1 l/100 km

Napędzany przez tylne koła Lexus IS to konkurent BMW serii 3. Druga generacja japońskiego „średniaka” nie ma typowych usterek – dotyczy to jednak silników benzynowych. Podstawowy 2.5 V6 oferuje 205 KM i przyzwoite osiągi. Zadbany egzemplarz odwdzięczy się bezawaryjną jazdą.

Turbodiesle 2.2 mają m.in. problem z erozją aluminiowego bloku. Lepiej ich unikać, mimo kuszących cen. Wadą jest wybór nadwozi, oprócz sedana było tylko cabrio-coupe ze sztywnym składanym dachem. Zupełnie oddzielnym tematem jest wersja IS-F, której ceny oscylują w granicach 150 tys. zł.

Mazda 5 (2005-2018)

  • Ceny: 8-38 tys. zł

Mazda 5 (2005-2018)

Dane techniczne: 2.0 MZR

Silnik: benzynowy, pojemność: 1998 cm3moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 191 Nm, prędkość maksymalna: 196 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,0 s, średnie zużycie paliwa: 6,1 l/100 km

Fale z boku nadwozia są znakiem rozpoznawczym drugiej generacji Mazdy 5 (2010-2018), która technicznie mocno bazuje na pierwszej (2005-2010), więc polecamy auta obydwu serii.

Funkcjonalne nadwozie z przesuwnymi drzwiami zmieści siedem osób (każda dysponuje indywidualnym fotelem). Bagażnik ma pojemność 426 l. Pod maską trwałe silniki benzynowe serii MZR. Niezły jest też diesel 1.6 (w drugiej generacji). Poważnym problemem, zwłaszcza w „jedynce”, staje się zaawansowana korozja.

Mercedes klasy B (2005-2011)

  • Ceny: 10-36 tys. zł

Mercedes Klasy B (2005-2011)

Dane techniczne: B 180

Silnik: benzynowy, pojemność: 1699 cm3, moc: 116 KM, maksymalny moment obrotowy: 155 Nm, prędkość maksymalna: 184 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,3 s, średnie zużycie paliwa: 6,8 l/100 km

Klasa A jest popularna, zaś o rozmiar większa B klasa wciąż żyje w jej cieniu. Szkoda, bo ma przestronne wnętrze oraz dopracowaną i względnie bezawaryjną konstrukcję. Minusy to skomplikowana, „kanapkowa” budowa nadwozia (utrudnia naprawy silników i osprzętu) i słaba podaż zamienników (oryginalne bywają drogie). Zdarzają się awarie elektroniki, trzeba uważać na rdzę oraz wysokie przebiegi.

Peugeot 301 (od 2012 r.)

  • Ceny: 15-44 tys. zł

Peugeot 301 (od 2012 r.)

Dane techniczne: 1.6 VTi

Silnik: benzynowy, pojemność: 1587 cm3, moc: 115 KM, maksymalny moment obrotowy: 150 Nm, prędkość maksymalna: 188 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,4 s, średnie zużycie paliwa: 6,5 l/100 km

Budżetowy sedan to „bliźniak” Citroena C-Elysee. Auta różnią się detalami. Mają wytrzymałe zawieszenie, a elektronika została ograniczona do niezbędnego minimum, więc nie występują tu problemy z nią znane z innych aut koncernu PSA. Duży bagażnik (506 l) przekona sceptycznych wobec sedanów.

Można zdecydować się na diesla 1.6 HDi lub benzynowy silnik 1.6, który dobrze pracuje na LPG. Wolnossący 1.2 VTi może być zbyt słaby.

Peugeot 3008 (2008-2016)

  • Ceny: 11-55 tys. zł

Peugeot 3008 (2008-2016)

Dane techniczne: 1.6 HDi

Silnik: diesel, pojemność: 1560 cm3, moc: 109 KM, maksymalny moment obrotowy: 240 Nm, prędkość maksymalna: 180 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,0 s, średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100 km

Peugeot 3008 nie jest tak prosty i bezproblemowy jak 301, ale na tle innych modeli Peugeota wypada korzystnie. Auto może nie jest piękne, ale ma solidnie wykończone wnętrze, ogromny kufer (512 l) i doskonale zgrane podwozie – dające sporo przyjemności z jazdy, jakiej nie oczekujemy od rodzinnego modelu.

Usterki 3008 najbardziej zależą od silnika. Najpopularniejsze, dopracowane diesle 1.6 HDi (ew. 2.0 HDi) są najlepszym wyborem. Unikać powinno się hybrydy, która była polem doświadczalnym PSA w tej dziedzinie.

Seat Exeo (2008-2013)

  • Ceny: 25-70 tys. zł

Seat Exeo (2008-2013)

Dane techniczne: 2.0 TDI CR

Silnik: diesel, pojemność: 1968 cm3, moc: 170 KM, maksymalny moment obrotowy: 350 Nm, prędkość maksymalna: 229 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,4 s, średnie zużycie paliwa: 5,7 l/100 km

Exeo to konstrukcyjnie Audi A4 B7. Odziedziczyło jego zalety i wady. Wnętrze jest ciasne, a bagażnik mały (460 l). Exeo broni się prowadzeniem (ma wielowahaczowe zawieszenie) i dobrymi silnikami (na początku oferowano starszy 1.8T). Ma też dobrego diesla 2.0 TDI CR. Problemów nastręczają silniki TSI oraz skrzynie Multitronic.

Suzuki SX4 S-Cross (2013-2021)

  • Ceny: 25-90 tys. zł

Suzuki SX4 S-Cross (2013-2021)

Dane techniczne: 1.6 VVT

Silnik: benzynowy, pojemność: 1586 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obrotowy: 156 Nm, prędkość maksymalna: 180 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,5 s, średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100 km

Mimo przynależności do modnego segmentu crossoverów Suzuki SX4 S-Cross sprzedawało się przeciętnie. Na rynku nie brakuje egzemplarzy z prywatnych rąk. Auto jest trwałe, przyzwoicie wykonanie, przestronne i ma względnie pojemny bagażnik (430 l).

Benzynowa jednostka 1.6 nie psuje się i potrafi zaskoczyć oszczędnością – nie trzeba więc szukać diesla 1.6 DDiS (silnik Fiata). Można wybrać wersję z napędem na przód lub przyzwoitym napędem obu osi, a także skrzynią ręczną lub CVT. Słabszym punktem może być układ kierowniczy.

Toyota Avensis Verso (2001-2009)

  • Ceny: 5-17 tys. zł

Toyota Avensis Verso (2001-2009)

Dane techniczne: 2.0 VVT-i

Silnik: benzynowy, pojemność: 1998 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 192 Nm, prędkość maksymalna: 192 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,4 s, średnie zużycie paliwa: 8,6 l/100 km

Toyota Avensis cieszy się ogromnym zainteresowaniem od samego początku, ale jej rodzinna wersja z powiększonym nadwoziem umyka uwadze wielu klientów. Niska popularność prawie zmiotła ten model z rynku, ale wciąż można go wybrać jako niedrogie, choć już nieco leciwe auto rodzinne.

Siedmiomiejscowe wnętrze jest obszerne, każdy pasażer ma oddzielny fotel (tylne dwa można złożyć lub wymontować). Polecamy silniki benzynowe, choć najwięcej ofert jest z dieslem 2.0 D-4D.

W przypadku najstarszych aut możliwe są różne awarie – nie można zapominać o wieku, przebiegu i wynikającym z nich zużyciu eksploatacyjnym. Za niezbyt trwałe uznaje się skrzynie biegów, w których padają łożyska, należy też uważać na ponadnormatywne zużycie oleju w silnikach benzynowych.

Toyota Prius+ (2011-2021)

  • Ceny: 25-90 tys. zł

Toyota Prius+ (2011-2021)

Dane techniczne: 1.8 Hybrid

Silnik: benzynowy+elektryczny, pojemność: 1798 cm3, moc: 99 (+80) KM, maksymalny moment obrotowy: 142 (+207) Nm, prędkość maksymalna: 165 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,3 s, średnie zużycie paliwa: 4,1 l/100 km

Godnym następcą Avensisa Verso, równie rzadko spotykanym, jest Prius+, czyli praktyczny minivan dla siedmiu osób z nowoczesnym i niezawodnym napędem hybrydowym (który można doposażyć w instalację LPG). Za dwoma rzędami foteli bagażnik ma pojemność 505 l.

Znajdziemy tu tylko jedną wersję napędową, w dodatku zapewniającą niską na tle konkurencji prędkość maksymalną. Silnikowy duet broni się wspomnianą trwałością i niskim spalaniem, zwłaszcza w warunkach miejskich. Nawet trasy szybkiego ruchu nie generują tak wysokiego spalania jak w czysto benzynowych wersjach konkurencji.

PODSUMOWANIE

Nietypowe samochody nie muszą ograniczać się do egzotycznych coupe i kabrioletów, a przy okazji mogą być solidne i trwałe. Przedstawiliśmy 16 propozycji, wśród których można przebierać w klasach od aut miejskich przez sedany i crossovery po rodzinne siedmiomiejscowe minivany. Niektóre mają wiele wspólnego z popularnymi modelami, inne będą trudniejsze w utrzymaniu chociażby przez dostępność części zamiennych, ale przecież nie każdy chce jeździć sprzedażowym bestsellerem.

Czytaj także