Prezentujemy 15 używanych udanych oraz niezbyt kosztownych w utrzymaniu kompaktów w budżecie do 10, 20 i 30 tys. zł.
Niezależnie od modowych trendów kompakty są zawsze na topie. Główną zaletą aut tego segmentu jest wyjątkowa uniwersalność. W zależności od wersji silnikowej kompaktowy model może być prawie tak ekonomiczny jak samochód miejski albo dorównywać osiągami i prowadzeniem sportowej elicie. Kompakty to w większości hatchbacki, ale w ogłoszeniach pojawia się także dużo aut z nadwoziem kombi. Kompakt może być także sedanem albo kabrioletem. W zasadzie na rynku mamy także kompaktowe minivany oraz SUV-y, ale tym razem nie braliśmy ich pod uwagę.
Potworna drożyzna na rynku wtórnym skłania do szukania „sposobów na tanie auto”. Właśnie z tego powodu w zestawieniu umieściliśmy nie tylko bestsellery, ale także propozycje mniej popularne, które można kupić okazyjnie, ponieważ nawet teraz czekają na nabywców miesiącami. Oczywiście nie namawiamy nikogo do zakupu aut egzotycznych. Chodzi jedynie o modele niedoceniane, które tak naprawdę nie są takie złe lub mają w swojej gamie przynajmniej jedną akceptowalną odmianę.
W materiale skupiamy się na wersjach trwałych. Właśnie z tego powodu polecamy głównie diesle oraz silniki benzynowe niewielkiej pojemności. Zaznaczamy także, jeżeli jakiś silnik można wyposażyć w instalację LPG. Odmiany sportowe lub przynajmniej usportowione to już temat na inny artykuł.
Silnik: diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 136 KM, maksymalny moment obrotowy: 340 Nm, prędkość maksymalna: 195 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,7 s
Cała oryginalność tego modelu sprowadza się do charakterystycznej deski rozdzielczej. Zawieszenie nie jest może najtrwalsze, za to ma prostą konstrukcję (bez „hydropneumatyki”) i okazuje się tanie w naprawach. Citroena C4 warto kupić z dieslem, najlepiej 2-litrowym, bo to bardzo udana jednostka. Można się także zainteresować odmianą 1.6 HDi, pod warunkiem że nie ma zbyt dużych wycieków oleju w okolicach wtryskiwaczy. Przed zakupem trzeba się upewnić w jednej kwestii – czy „na pokładzie” jest filtr cząstek stałych, a jeśli tak, to w jakim jest stanie. Osoby zainteresowane wersjami benzynowymi przestrzegamy przed silnikami 1.6 122/150 KM (mają słaby łańcuch rozrządu i napinacz). Resztę jednostek da się zaakceptować.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1368 cm3, moc: 90 KM, maksymalny moment obrotowy: 128 Nm, prędkość maksymalna: 180 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,0 s
Ten model nie odniósł zbyt wielkiego sukcesu na rynku pierwotnym, ponieważ był trochę za drogi. Stilo debiutowało w bardzo bogato skonfigurowanych wersjach hatchback 3d i 5d. Kiedy w 2003 roku gamę uzupełniło kombi, producent zdecydował się na obniżenie poziomu podstawowego wyposażenia i redukcję ceny. Było na to jednak za późno. Na rynku wtórnym Stilo jest jedną z tańszych propozycji w swojej klasie i warto się nim zainteresować. Polecamy zwłaszcza egzemplarze po liftingu (po 2004 roku), które mają poprawioną elektronikę i lepsze silniki. Bardzo oszczędną propozycją jest 6-biegowa wersja 1.4 16V. Pod względem relacji osiągów do zużycia paliwa bardzo dobrze wypadają także diesle 1.9. Benzynowe silniki 1.8 są dynamiczne, ale paliwożerne. 5-cylindrowa odmiana benzynowa 2.4 (170 KM) ma wspaniałą kulturę pracy, ale zestawiono ją z kiepskim półautomatem.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1590 cm3, moc: 110 KM, maksymalny moment obrotowy: 152 Nm, prędkość maksymalna: 187 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s
Zainteresowanym 7. odsłoną Civica polecamy bardzo przestronnego 5-drzwiowego hatchbacka (dostępne są też wersje 3d i sedan). Miłośnicy modelu polują na wersje benzynowe, ponieważ gwarantują najwyższy poziom niezawodności i olbrzymią przyjemność jazdy na wysokich obrotach. Już bazowa odmiana 1.4 jest wystarczająca, 1.6 to optimum, a 2.0 Type R o mocy 200 KM potrafi utrzeć nosa znacznie droższym i młodszym rywalom. Diesel 1.7 wypada przeciętnie. To dość archaiczny silnik Isuzu z nietrwałą turbosprężarką i kosztownym, japońskim osprzętem Denso. Hatchback pochodzi z Anglii, sedan – z Japonii, niezawodność pozostaje jednak taka sama. Przed zakupem warto wsłuchać się w pracę skrzyni biegów. Wiele egzemplarzy ma już wyrobione łożyska. To obecnie jedyna popularna Honda, za którą nie trzeba przepłacać na rynku wtórnym. W ogłoszeniach występuje nadpodaż diesli.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1368 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obrotowy: 200 Nm, prędkość maksymalna: 197 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,6 s
Bravo II należy do najlepszych propozycji w tym zestawieniu. Za Fiatem przemawiają trwałe silniki, proste zawieszenie i praktyczność. Atrakcyjne są także ceny aut i części zamiennych. Szkoda tylko, że gama nie obejmuje nadwozia kombi. Wszystkie wersje benzynowe mają pojemność 1,4 l, ale wyróżnia się odmianę wolnossącą (90 KM), turbodoładowaną (120-150 KM) i doładowaną 1.4 MultiAir (140 KM) z elektrohydraulicznie sterowanymi zaworami. Diesle (1.6, 1.9 i 2.0) polecamy wszystkie. Uwaga na mechaniczne skrzynie biegów. W oznaczonych symbolem M32 dochodzi do przedwczesnego zużycia łożysk.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1596 cm3, moc: 101 KM, maksymalny moment obrotowy: 150 Nm, prędkość maksymalna: 180 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,9 s
To przebój flotowy, więc w ogłoszeniach dominują poleasingowe kombi. Focus II był modernizowany raz (w 2008 r.), ale przez krótki czas produkowano wersję przejściową – z nowym przodem, ale starą deską rozdzielczą. Paleta silnikowa Focusa jest bardzo szeroka, ale na rynku wtórnym liczą się tylko cztery propozycje. Benzynowy silnik 1.6 słynie z niezawodności, niskich kosztów obsługi i tego, że nie lubi instalacji LPG (brak hydrauliki zaworowej). Pod względem osiągów i zużycia paliwa trudno mu jednak cokolwiek zarzucić. Diesel 1.8 TDCi to stara, żeliwna konstrukcja Forda z nowoczesnym osprzętem. Francuski 1.6 TDCi jest bardzo oszczędny. Osoby, które jeżdżą często na dalszych trasach mogą sięgnąć po Focusa 2.0 TDCi (to silnik 2.0 HDi). Warto zwrócić uwagę na stan nadwozia (Fordy korodują) oraz zawieszenia (naprawa wielowahaczowego układu z tyłu to spory wydatek).
Silnik: benzynowy, pojemność: 1799 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 175 Nm, prędkość maksymalna: 205 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s
Oryginalny wygląd hatchbacka (3d lub 5d) nie przeszkodził w stworzeniu wyjątkowo przestronnego wnętrza ze sporym i ustawnym bagażnikiem (455 l). Polecamy benzynowy silnik 1.8. To jedna z najlepszych jednostek bez podziału na kategorię mocy czy pojemności. Bardzo dużo ofert sprzedaży dotyczy diesla 2.2 i-CTDi. Jest mocny i oszczędny, ale w razie awarii okazuje się drogi w naprawach z powodu ograniczonej dostępności zamienników, więc nie warto ryzykować zakupu auta z niepewnego źródła czy bez historii. Kto musi oszczędzać, powinien wybrać bazową wersję benzynową 1.4. Wadą Civica VIII jest miękki lakier, a reszta to zwykle drobiazgi wynikające ze zużycia eksploatacyjnego.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 100 KM, maksymalny moment obrotowy: 148 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 s
Nadwozie Megane zapewnia pasażerom wysoki poziom bezpieczeństwa i jest skutecznie zabezpieczone przed korozją. Przypadki usterek instalacji elektrycznej (m.in. czytnika karty) zdarzają się znacznie rzadziej niż w poprzedniej odsłonie modelu. Najbezpieczniejszym wyborem jest stara, sprawdzona jednostka benzynowa 1.6 16V. Pomijając typowe dla niej zużycie koła zmiennych faz rozrządu (mechanicy zalecają jego profilaktyczną wymianę razem z paskiem rozrządu), okazuje się propozycją trwałą i tanią w obsłudze. Nieźle toleruje zasilanie LPG. Z roku na rok zwiększa się zainteresowanie dynamicznym, ale niezbyt ekonomicznym benzynowym silnikiem 1.4 TCe. Najpopularniejszym dieslem w gamie jest 1.5 dCi (90-110 KM). Wyróżnia się bardzo niskim zużyciem paliwa i niezłymi osiągami, ale nie grzeszy trwałością (potrafi się zatrzeć na panewce). Nieco lepszy jest 1.9 dCi, a jeszcze lepszy 2.0 dCi, opracowany razem z Nissanem.
Silnik: diesel, pojemność: 1896 cm3, moc: 105 KM, maksymalny moment obrotowy: 250 Nm, prędkość maksymalna: 183 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,3 s
Leon jest niezbyt przestronny, ale ma za to przepięknie stylizowane nadwozie. Kto potrzebuje więcej miejsca lub nadwozia typu kombi, może kupić spokrewnioną technicznie Skodę Octavię II. Nastawy zawieszenia Leona stanowią dobry kompromis między wygodą a usportowionym prowadzeniem. Najbezpieczniejszy wybór to benzynowy silnik 1.6 8V. Najbardziej poszukiwaną odmianą jest natomiast diesel 1.9 TDI – tani w naprawach, trwały, oszczędny, dynamiczny i podatny na tuning. Godny uwagi jest także następca tej jednostki, czyli 1.6 TDI CR. Z rezerwą należy podchodzić do awaryjnego 2.0 TDI PD oraz benzynowych odmian 1.8/2.0 TSI, które mają spory apetyt na olej silnikowy. Nabywcy szukają dwóch rodzajów Leonów: albo możliwie tanich 1.9 TDI, albo drogich, ale utrzymanych w idealnym stanie topowych wersji Cupra. Ceny używanych egzemplarzy w polecanych odmianach są umiarkowane, a ceny części zamiennych (nowych i używanych) – niskie.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 124 KM, maksymalny moment obrotowy: 157 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,4 s
Równolegle z hatchbackiem o nazwie Auris Toyota oferowała Corollę, czyli kompaktowego sedana. W gamie zabrakło kombi. Kto liczy głównie na niezawodność, powinien szukać bazowych wersji 1.4 VVT-i oraz 1.33 – są wystarczające. Bardzo dobrą propozycją jest też 1.6, przy czym lepszym wyborem z uwagi na zaopatrzenie w części będzie wersja sprzed liftingu o mocy 124 KM. Z diesli polecamy tylko odmianę 1.4 D-4D. Ma 90 KM i 190 Nm, ale to bardzo trwały i wyjątkowo oszczędny silnik, który na dodatek ma stosunkowo tani, europejski osprzęt. Diesle 2.0/2.2 nie są już tak niezawodne ( 2.2 to wręcz ryzykowny wyborów), a koszty ich serwisowania mogą nieprzyjemnie zaskoczyć. Nic dziwnego, że przy dzisiejszych relacjach cen oleju napędowego do benzyny popyt na te odmiany spada (ma to też przełożenie na ich ceny wywoławcze). Sporadycznie w ogłoszeniach pojawiają się wersje hybrydowe. Na egzemplarze w dobrym stanie – warto się skusić.
Silnik: diesel, pojemność: 1956 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 350 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,8 s
Giulietta to prawdziwa Alfa Romeo, ale koszty jej utrzymania nie odbiegają wiele od pozycjonowanego niżej Fiata Bravo. Wbrew pozorom nie są to jednak bliźniaki konstrukcyjne. Alfa ma np. z tyłu wielowahaczowe zawieszenie, a Bravo – belkę. Polecamy wszystkie diesle oraz wersję benzynową 1.4 Turbo – to świetny wybór w każdej wersji. Najlepsza jest 120-konna odmiana bez problematycznego układu sterowania zaworami MultiAir.
Silnik: diesel, pojemność: 1560 cm3, moc: 95 KM, maksymalny moment obrotowy: 230 Nm, prędkość maksymalna: 180 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,5 s
Focus to jeden z najlepszych kompaktów na rynku. Dwa najbardziej popularne silniki w jego gamie to benzynowy 1.6 oraz wysokoprężny 1.6 TDCi. Pierwszy jest niemal bezobsługowy. Nie lubi jedynie instalacji gazowych, ponieważ nie ma hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych. Drugi to konstrukcja francuska, znana jako 1.6 HDi. Ma więcej zalet niż wad i jest świetnie zaopatrzona w części. Jeszcze lepszy od 1.6 TDCi jest oczywiście turbodiesel 2.0 TDCi (czyli 2.0 HDi), niestety takie auta są wyraźnie droższe. Doładowane silniki benzynowe z rodziny EcoBoost są godne uwagi (zwłaszcza auta z mniejszym przebiegiem). Należy zwrócić uwagę na problemy z przegrzewaniem.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1396 cm3, moc: 100 KM, maksymalny moment obrotowy: 137 Nm, prędkość maksymalna: 182 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,8 s
Ten model nie jest okazją cenową. To po prostu dobry, nieźle wyposażony samochód. Przez pewien czas był średnio zaopatrzony w części, ale obecnie naprawy nie stanowią już żadnego wyzwania. Niektóre egzemplarze ze względu na atrakcyjne warunki gwarancyjne były aż przez 7 lat serwisowane w ASO, więc sporo aut jest w niezłym stanie technicznym i ma w pełni udokumentowaną przeszłość. Podstawowy silnik 1.4 to dobry wybór. Można zamontować do niego LPG. Wersja 1.6 GDi ma już wtrysk bezpośredni. Nie należy bać się nowoczesnego 1.0 T-GDi. Nie psuje się, ale ma tylko 3 cylindry. Z gamy diesli polecamy popularne 1.6 CRDi.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1364 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 200 Nm, prędkość maksymalna: 192 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s
Pod względem niezawodności Astra IV nie jest idealna, ale i tak prezentuje całkiem niezły poziom. Atuty tego modelu są inne. To doskonałe zaplecze serwisowe, tanie części zamienne oraz bardzo udany benzynowy silnik 1.4 Turbo, który ma pośredni wtrysk paliwa i nieskomplikowaną mechanikę. Doskonale nadaje się także do zasilania gazem za pomocą przystępnych cenowo instalacji. Wiele osób woli taką konfigurację od diesli, choć wersje wysokoprężne wcale nie są złe. Podstawowy silnik 1.7 CDTI (110-125 KM) jest jak najbardziej wystarczający. Jeszcze lepsze (ale droższe) są włoskie diesle 2.0 CDTI (czyli 2.0 MultiJet Fiata).
Silnik: diesel, pojemność: 1560 cm3, moc: 99 KM, maksymalny moment obrotowy: 254 Nm, prędkość maksymalna: 186 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,3 s
Ten francuski samochód nie jest zbyt drogi na tle konkurencji, ale bardzo pozytywnie zaskakuje wysoką jakością wykonania i niezawodnością, potwierdzoną statystykami TÜV i GTÜ. Atutem wersji kombi jest też bardzo duży bagażnik. Polecamy silniki wysokoprężne. Są nie tylko oszczędne i elastyczne, ale także mniej awaryjne niż odmiany benzynowe. Najlepsza, ale i najdroższa jest „dwulitrówka”. Na szczęście wystarczające osiągi zapewniają nawet nawet słabsze odmiany 1.5 HDi czy 1.6 HDi (co więcej – łatwiej i taniej można je kupić). Popularny silnik benzynowy 1.2 PureTech w wersjach 110 i 130 KM także wydaje się niezłą opcją, ale czas pokazał, że ma problemy z trwałością paskowego rozrządu. Po zakupie auta należy go profilaktycznie wymienić i oczyścić smok olejowy, który zatyka się drobinami starego paska.
Silnik: diesel, pojemność: 1968 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 209 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,4 s
Golf VI to udoskonalona wersja Golfa V. Przestronność wnętrza czy konstrukcja zawieszenia nie uległy zmianie. Poprawiono natomiast jakość karoserii i wykończenie wnętrza. Zmieniła się także gama silników. W ogłoszeniach dominują diesle, które są jednocześnie najlepszym wyborem. Silniki 1.6 TDI oraz 2.0 TDI łączą trwałość z niskim zużyciem paliwa. Szkoda, że wersja 1.6 TDI ma tylko 5 biegów. Trzeba uważa na benzynowe jednostki TSI. Najmniejsze ryzyko wiąże się z zakupem odmiany 1.4 TSI 122 KM – zazwyczaj wystarczy wymienić w niej łańcuchowy rozrząd. Ale już silnik 1.4 TSI o mocy 160 KM z turbiną i kompresorem to pułapka – koszty naprawy mogą przekroczyć połowę wartości auta.
Teoretycznie większy budżet daje większe szanse na zakup samochodu młodszego, z niższym przebiegiem i w lepszym stanie. W praktyce nie jest to prawda. Może się zdarzyć, że to właśnie tańszy i starszy egzemplarz okaże się bardziej przyjazny dla portfela. Kluczem do sukcesu zawsze jest dobry stan techniczny kupowanego pojazdu, a także wybór wersji bez zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych. Honda Civic z 2005 roku może się okazać znacznie lepszym wyborem niż ponad dwukrotnie droższy Volkswagen Golf z 2010 roku. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza gdy kupujący zastanawia się nad zaciągnięciem kredytu na auto.