Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Toyota Avensis III (T27)

Avensis III okazał się lepszy od swojego poprzednika, ale nie jest to model tak doskonały, jak mogą sugerować jego wysokie ceny.

  • Lata produkcji: 2009-2018
  • Silniki: benz. 1.6-2.0 (132-152 KM), diesle 1.6-2.2 (112-177 KM)
  • Wersje: sed, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 469-482/270 cm, szerokość/wysokość: 181/148 cm, bagażnik: sed 510 l, kmb 545-1610 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

W przypadku Avensisa III zrezygnowano z liftbacka, więc nabywcom szukających praktycznego nadwozia pozostało tylko kombi (prawie 60% rynku).  Wnętrze jest przestronne, ale przeciętnie wykończone czy wyciszone. Toyota, nawet z końca produkcji, nie zachwyca także rozwiązaniami multimedialnymi czy systemami wsparcia kierowców. W tych dyscyplinach rywale z Niemiec czy Francji mają więcej do powiedzenia.

Toyota-Avensis-III-T27_3

Tworzywa są przeciętnej jakości, a w niektórych autach skrzypią. Nie zachwyca także wygoda foteli.

SILNIKI

Niecałe 60% rynku wtórnego należy do diesli. Znane z Avensisa II problemy z erozją bloku zostały opanowane. Bardziej prawdopodobne są awarie DPF czy skrzyń biegów. Kompromisem między osiągami i zużyciem paliwa jest benzynowy silnik 1.8, który w razie potrzeby można wyposażyć w instalację LPG (odpada to w przypadku jednostki 2.0 z bezpośrednim wtryskiem).

AWARYJNOŚĆ

Spalanie oleju przez silniki benzynowe jest mniejsze niż w Avensisie II. Korozja ogranicza się głównie do śrub podwozia czy elementów zawieszenia. Dość słabe skrzynie biegów.

KOSZTY

Avensis jest drogi w zakupie, ale zamienniki i wysoka trwałość ograniczają wydatki.

SYTUACJA RYNKOWA

Ewenement – imponujące 1600 aut, a czego prawie 70% z krajowych salonów. Kto szuka więc samochodu klasy średniej z relatywnie łatwą do sprawdzenia historią, lepiej nie mógł trafić.

Toyota-Avensis-III-T27_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Opcją dla benzynowych silników 1.8/2.0 była bezstopniowa przekładnia Multidrive S z siedmioma elektronicznie zaprogramowanymi biegami. Jest trwała (jeżeli olej był wymieniany co 90 tys. km), ale przepada za agresywnym sposobem prowadzenia.
  • „Automat” z przetwornikiem momentu oferowano tylko w 150-konnym dieslu.
  • Duży popyt sprawił, że w Polsce Avensis był oferowany dłużej niż w innych krajach.

CENY

19 000 zł – Kombi z dieslem, które przejeździły 300-400 tys. km. Późniejsza odsprzedaż auta może być trudna.
49 000 zł – Kwota zapewniająca pole duże manewru. Wystarczy na auta po pierwszym, a nawet drugim liftingu.
100 000 zł – Sprzedawane przez dealerów auta z bogatym wyposażeniem, przebiegiem do 30 tys. km oraz gwarancją.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 Valvematic 1.8 Valvematic 2.0 Valvematic 1.6 D-4D (BMW) 2.0 D-4D (BMW) 2.0 D-4D 2.0 D-4D 2.2 D-4D 2.2 D-CAT
Pojemność skokowa 1598 cm3 1798 cm3 1987 cm3 1598 cm3 1995 cm3 1998 cm3 1998 cm3 2231 cm3 2231 cm3
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 132 KM 147 KM 152 KM 112 KM 143 KM 124 KM 126 KM 150 KM 177 KM
Maks. moment obr. 160 Nm 180 Nm 196 Nm 270 Nm 320 Nm 310 Nm 310 Nm 340 Nm 400 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,4 s 9,4 s 9,0 s 11,4 s 9,5 s 9,8 s 9,7 s 8,9 s 8,5 s
Prędkość maks. 200 km/h 200 km/h 205 km/h 180 km/h 200 km/h 200 km/h 200 km/h 210 km/h 220 km/h

HISTORIA MODELU

2008 debiutuje Avensis III (typoszereg T27)
2009 rozpoczęcie sprzedaży w Europie
2011 pierwsza modernizacja – zmieniony pas przedni, odświeżony diesel 2.0 D-4D 124 KM
2015 drugi lifting, nowe diesle 1.6/2.0 to jednostki BMW z łańcuchowym rozrządem
2019 wycofanie Avensisa z polskiego rynku

Toyota-Avensis-III-T27_4

Avensis III po modernizacji z 2015 r.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Kompletne sprzęgło do diesli
    Wiele aut pokonało 250-300 tys. km i może wymagać wymiany kompletu sprzęgłowego.
    wymiana sprzęgła i „dwumasy”: od 3200 zł
  • Problemy z filtrami sadzy
    Zamienniki DPF-ów są drogie (1-2 tys. zł), ale można pokusić się o regenerację filtra.
    Koszt regeneracji: od 500 zł
  • Łożyska i synchronizatory w skrzyniach
    Nieprzyjemny hałas najczęściej pojawia się przy prędkościach 70-90 km/h na trzech ostatnich biegach i towarzyszy zmianie obciążenia (np. dodawaniu gazu). Zjawisko jest obserwowane nawet w najsłabszej wersji 1.6 i w delikatnie eksploatowanych autach. Opóźnianie naprawy pogłębia skalę uszkodzeń.
    Koszt naprawy: od 1200 zł

ZALETY I WADY

+ Bardzo duża podaż krajowych aut.
+ Wysoki poziom niezawodności...
+ ...i wynikające z tego niskie koszty eksploatacji.

- Niezbyt atrakcyjnie wykończone wnętrze.
- Przestarzałe systemy multimedialne.
- Przeciętna precyzja prowadzenia.
- Wysokie ceny używanych Avensisów.

WARTO KUPIĆ

Kombi z benzynowym silnikiem 1.8 jest praktyczne, a później będzie łatwe do sprzedania i nie straci dużo na wartości.

UWAŻAJ NA

Sprowadzone diesle bez dokumentacji to niepotrzebne ryzyko. Benzynowy silnik 1.6 jest trochę za słaby dla Avensisa.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 5/6
Gama silników 4/6
Niezawodność 5/6
Koszty 5/6

SUMA 19/24 pkt

Czytaj także