Avensis III okazał się lepszy od swojego poprzednika, ale nie jest to model tak doskonały, jak mogą sugerować jego wysokie ceny.
W przypadku Avensisa III zrezygnowano z liftbacka, więc nabywcom szukających praktycznego nadwozia pozostało tylko kombi (prawie 60% rynku). Wnętrze jest przestronne, ale przeciętnie wykończone czy wyciszone. Toyota, nawet z końca produkcji, nie zachwyca także rozwiązaniami multimedialnymi czy systemami wsparcia kierowców. W tych dyscyplinach rywale z Niemiec czy Francji mają więcej do powiedzenia.
Niecałe 60% rynku wtórnego należy do diesli. Znane z Avensisa II problemy z erozją bloku zostały opanowane. Bardziej prawdopodobne są awarie DPF czy skrzyń biegów. Kompromisem między osiągami i zużyciem paliwa jest benzynowy silnik 1.8, który w razie potrzeby można wyposażyć w instalację LPG (odpada to w przypadku jednostki 2.0 z bezpośrednim wtryskiem).
Spalanie oleju przez silniki benzynowe jest mniejsze niż w Avensisie II. Korozja ogranicza się głównie do śrub podwozia czy elementów zawieszenia. Dość słabe skrzynie biegów.
Avensis jest drogi w zakupie, ale zamienniki i wysoka trwałość ograniczają wydatki.
Ewenement – imponujące 1600 aut, a czego prawie 70% z krajowych salonów. Kto szuka więc samochodu klasy średniej z relatywnie łatwą do sprawdzenia historią, lepiej nie mógł trafić.
19 000 zł – Kombi z dieslem, które przejeździły 300-400 tys. km. Późniejsza odsprzedaż auta może być trudna.
49 000 zł – Kwota zapewniająca pole duże manewru. Wystarczy na auta po pierwszym, a nawet drugim liftingu.
100 000 zł – Sprzedawane przez dealerów auta z bogatym wyposażeniem, przebiegiem do 30 tys. km oraz gwarancją.
SILNIK | 1.6 Valvematic | 1.8 Valvematic | 2.0 Valvematic | 1.6 D-4D (BMW) | 2.0 D-4D (BMW) | 2.0 D-4D | 2.0 D-4D | 2.2 D-4D | 2.2 D-CAT |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1598 cm3 | 1798 cm3 | 1987 cm3 | 1598 cm3 | 1995 cm3 | 1998 cm3 | 1998 cm3 | 2231 cm3 | 2231 cm3 |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 132 KM | 147 KM | 152 KM | 112 KM | 143 KM | 124 KM | 126 KM | 150 KM | 177 KM |
Maks. moment obr. | 160 Nm | 180 Nm | 196 Nm | 270 Nm | 320 Nm | 310 Nm | 310 Nm | 340 Nm | 400 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 10,4 s | 9,4 s | 9,0 s | 11,4 s | 9,5 s | 9,8 s | 9,7 s | 8,9 s | 8,5 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 200 km/h | 205 km/h | 180 km/h | 200 km/h | 200 km/h | 200 km/h | 210 km/h | 220 km/h |
2008 debiutuje Avensis III (typoszereg T27)
2009 rozpoczęcie sprzedaży w Europie
2011 pierwsza modernizacja – zmieniony pas przedni, odświeżony diesel 2.0 D-4D 124 KM
2015 drugi lifting, nowe diesle 1.6/2.0 to jednostki BMW z łańcuchowym rozrządem
2019 wycofanie Avensisa z polskiego rynku
+ Bardzo duża podaż krajowych aut.
+ Wysoki poziom niezawodności...
+ ...i wynikające z tego niskie koszty eksploatacji.
- Niezbyt atrakcyjnie wykończone wnętrze.
- Przestarzałe systemy multimedialne.
- Przeciętna precyzja prowadzenia.
- Wysokie ceny używanych Avensisów.
Kombi z benzynowym silnikiem 1.8 jest praktyczne, a później będzie łatwe do sprzedania i nie straci dużo na wartości.
Sprowadzone diesle bez dokumentacji to niepotrzebne ryzyko. Benzynowy silnik 1.6 jest trochę za słaby dla Avensisa.
Funkcjonalność 5/6
Gama silników 4/6
Niezawodność 5/6
Koszty 5/6
SUMA 19/24 pkt