Avensis nie jest ani emocjonujący, ani największy w klasie. Ma specyficznie działającą skrzynię biegów CVT i przeciętne osiągi. A mimo to wielu kierowców chciałoby go mieć.
Przedstawiciel Toyoty w klasie średniej to typowy „przeciętniak”. W zachodniej Europie od dłuższego czasu zainteresowanie Avensisem malało. W Polsce jednak do końca był chętnie wybierany przez klientów, i to mimo aż dziewięcioletniego stażu na rynku.
W olbrzymim stopniu model ten zawdzięcza to swojej niezawodności. Trzeba jednak nadmienić, że ta uwaga dotyczy wersji benzynowych, bo diesle (szczególnie z samego początku produkcji) trapiło trochę kosztownych usterek.
Wielu klientów kupując nowy samochód, wciąż zwraca sporą uwagę na osiągi. Nawet w przypadku aut rodzinnych. Jednak Avensisowi wybaczano ospałość i kiepską elastyczność. Wizja bezproblemowej eksploatacji, szczególnie dla prywatnych użytkowników, jest nadal kluczowa.
Do tego w trzeciej generacji Avensisa zrezygnowano z niezbyt dobrze ocenianego przez klientów wtrysku bezpośredniego (w poprzedniej generacji w 2.0 i 2.4). Przy okazji zastosowano hydrauliczną regulację luzów zaworowych. Dzięki temu ten model dość szybko zdobył uznanie kierowców korzystających z instalacji LPG.
Egzemplarz z naszych zdjęć został kupiony właśnie z tego powodu. Samochód nabyło małżeństwo od lat użytkujące auta tej marki, głównie modele z rynku amerykańskiego. Pan Konrad z żoną aktualnie posiadają kilkuletnią Toyotę Camry 3.5 oraz terenowy model 4Runner. Oba auta, tak jak ich wcześniejsze Toyoty, mają instalacje gazowe, a właściciele chwalą sobie to rozwiązanie.
Avensisa nie nabyli jednak do prywatnego użytku. Pełni on funkcję taksówki dla gości niedużego hotelu, który prowadzą. Wybór Toyoty był dla nich oczywisty, chociaż żałują, że w momencie zakupu nie było na rynku modelu Camry w wersji hybrydowej. Jednak nie byłby on zapewne tak tani w eksploatacji jak Avensis z LPG, bo większość przebiegu auto musi pokonywać poza miastem i na drodze ekspresowej.
Podczas wyboru wersji silnikowej po jeździe testowej od razu odrzucono silnik 1.6. Odmiana dwulitrowa też nie zachwyciła – zamiast dopłacać do tej wersji, pan Konrad postanowił, że lepiej kupić jeżdżące tylko minimalnie gorzej auto z silnikiem 1.8, za to z bezstopniową skrzynią CVT. Podczas jazdy próbnej sprzedawca mówił, że oferuje ona możliwość zmiany „wirtualnych” biegów. Jednak pan Konrad – śmiejąc się – mówi, że chodziło raczej o „wirtualny” moment obrotowy.
Faktycznie, wszystkie jednostki benzynowe w tym modelu były dosyć ospałe. Dopiero przy wysokich obrotach udaje się z nich coś wykrzesać. I właśnie dlatego zdecydowano się na przekładnię bezstopniową.
Gdy potrzeba przyspieszyć, Avensis z tą skrzynią reaguje bez zwłoki. Trzeba też przyznać, że podczas jazdy ze stałą prędkością przekładnia utrzymuje odpowiednio niskie obroty.
DANE TECHNICZNE | Toyota Avensis III 1.8 Valvematic |
---|---|
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1789 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 147 KM |
Maks. moment obrotowy | 180 Nm |
Osiągi (dane fabryczne) | |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,4 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,9 l/100 km |
Gdy właściciele kupowali Avensisa, zakładali, że montaż instalacji LPG wykona ASO. Jednak z dwóch różnych salonów otrzymali sprzeczne informacje co do gwarancji. W miejscu, gdzie kupowali auto, usłyszeli, że instalacja gazowa na nią nie wpłynie. Znajomy pracownik innego salonu twierdził jednak, że sprawa nie jest tak prosta i producent może odmówić naprawy części podzespołów. Do tego okazało się, że ASO żąda aż 5400 zł za instalację.
Dlatego właściciele auta postanowili zlecić jej montaż niezależnemu specjaliście. A potem podjęli decyzję, że zaryzykują i będą serwisować auto u niezależnego specjalisty od Toyot. Tym samym utracili gwarancję. Jednak – jak mówią – było warto. Koszty serwisu okazały się bardzo niskie, a jak dotąd zepsuła się tylko pompa cieczy chłodzącej – zresztą i tak po okresie gwarancji.
Zarówno właściciele, jak i dwaj kierowcy wożący Avensisem gości wystawiali autu dość dobrą opinię. Słusznie skrytykowali olbrzymie zawiasy tylnej klapy zajmujące sporo przestrzeni bagażnika. Trzeba na nie uważać – łatwo nimi uszkodzić bagaże.
Pan Konrad zwraca też uwagę, że tablica przyrządów nie jest tak intuicyjna w obsłudze jak w innych Toyotach, które użytkował.
Jednak najwięcej uwag właściciel i jeden z kierowców mają do foteli. Obaj mężczyźni są wysocy i oceniają siedziska jako zbyt krótkie. Ale przede wszystkim umieszczone zbyt wysoko. Podczas weryfikacji auta w warsztacie Motogajdy, z którego pomocy korzystaliśmy, udostępniono nam Avensisa T27 z początku produkcji. Okazało się, że w starszym egzemplarzu fotel kierowcy można opuścić zdecydowanie niżej. Skąd taka różnica? Być może producent dokonał zmiany, bo auta z zamocowanymi wyżej fotelami okazują się lepsze w testach zderzeniowych.
Przebieg | Opis czynności | Koszt (zł) |
---|---|---|
1500 km | Wymiana oleju w ASO na życzenie klienta. | 280 |
5000 km | Montaż instalacji gazowej w niezależnym warsztacie. | 3200 |
14 000 km | Przegląd auta w niezależnym serwisie, wymiana oleju. | 420 |
15 000 km | Przegląd instalacji LPG oraz jej kalibracja. | 150 |
28 000 km | Przegląd w niezależnym serwisie, wymiana oleju, filtrów powietrza i kabinowego. | 680 |
29 000 km | Przegląd instalacji LPG oraz jej kalibracja. | 180 |
44 000 km | Przegląd, wymiana oleju silnikowego, jednej rolki paska klinowego oraz filtra kabinowego. | 640 |
45 000 km | Przegląd instalacji LPG. | 160 |
58 000 km | Przegląd, wymiana oleju, filtra powietrza i kabinowego, przednich klocków hamulcowych i płynu hamulcowego. | 880 |
58 000 km | Przegląd instalacji LPG oraz jej kalibracja. | 200 |
73 000 km | Przegląd instalacji LPG. | 120 |
74 000 km | Przegląd, wymiana oleju i kompletu filtrów. | 600 |
88 000 km | Przegląd, wymiana olejów silnikowego oraz w skrzyni biegów CVT, świec zapłonowych i filtra kabinowego, czyszczenie układu klimatyzacji. | 1210 |
88 000 km | Przegląd instalacji LPG, wymiana dwóch wtryskiwaczy. | 340 |
103 000 km | Przegląd, wymiana oleju silnikowego i kompletu filtrów. | 620 |
104 000 km | Przegląd i kalibracja instalacji LPG. | 180 |
106 000 km | Wymiana pompy cieczy chłodzącej. | 450 |
SUMA WYDATKÓW | 10 310 |
Ostatnie wcielenie Avensisa nie porywa charakterem. Ale to wygodne, a w odmianach benzynowych naprawdę niezawodne auto. Do tego silniki można zasilać LPG. Skrzynia CVT działa lepiej niż starsze konstrukcje tego typu, choć i tak nie wszyscy ją polubią.