Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Toyota Avensis III 1.8 Valvematic

Używana Toyota Avensis III 1.8 Valvematic + LPG (2016) – test długodystansowy

Avensis nie jest ani emocjonujący, ani największy w klasie. Ma specyficznie działającą skrzynię biegów CVT i przeciętne osiągi. A mimo to wielu kierowców chciałoby go mieć.

Toyota Avensis III 1.8 Valvematic + LPG – egzemplarz w teście

  • szczegółowy raport ze 108 tys. km: start – 0 km, meta – 108 tys. km
  • rok produkcji: 2016
  • obecny przebieg: 108 tys. km
  • obecna wartość: 60 tys. zł

Toyota Avensis III (T27) – o modelu

  • lata produkcji: 2009-2018
  • silniki benzynowe: 1.6-2.0 (132-152 KM)
  • silniki Diesla: 1.6-2.2 (112-177 KM)

Przedstawiciel Toyoty w klasie średniej to typowy „przeciętniak”. W zachodniej Europie od dłuższego czasu zainteresowanie Avensisem malało. W Polsce jednak do końca był chętnie wybierany przez klientów, i to mimo aż dziewięcioletniego stażu na rynku.

W olbrzymim stopniu model ten zawdzięcza to swojej niezawodności. Trzeba jednak nadmienić, że ta uwaga dotyczy wersji benzynowych, bo diesle (szczególnie z samego początku produkcji) trapiło trochę kosztownych usterek.

Toyota Avensis III deska rozdzielcza

Obsługa tablicy przyrządów jest trochę mniej intuicyjna niż w starszych Toyotach. 

Wielu klientów kupując nowy samochód, wciąż zwraca sporą uwagę na osiągi. Nawet w przypadku aut rodzinnych. Jednak Avensisowi wybaczano ospałość i kiepską elastyczność. Wizja bezproblemowej eksploatacji, szczególnie dla prywatnych użytkowników, jest nadal kluczowa.

Do tego w trzeciej generacji Avensisa zrezygnowano z niezbyt dobrze ocenianego przez klientów wtrysku bezpośredniego (w poprzedniej generacji w 2.0 i 2.4). Przy okazji zastosowano hydrauliczną regulację luzów zaworowych. Dzięki temu ten model dość szybko zdobył uznanie kierowców korzystających z instalacji LPG.

Egzemplarz z naszych zdjęć został kupiony właśnie z tego powodu. Samochód nabyło małżeństwo od lat użytkujące auta tej marki, głównie modele z rynku amerykańskiego. Pan Konrad z żoną aktualnie posiadają kilkuletnią Toyotę Camry 3.5 oraz terenowy model 4Runner. Oba auta, tak jak ich wcześniejsze Toyoty, mają instalacje gazowe, a właściciele chwalą sobie to rozwiązanie.

Zakup Avenisia – wybór silnika

Avensisa nie nabyli jednak do prywatnego użytku. Pełni on funkcję taksówki dla gości niedużego hotelu, który prowadzą. Wybór Toyoty był dla nich oczywisty, chociaż żałują, że w momencie zakupu nie było na rynku modelu Camry w wersji hybrydowej. Jednak nie byłby on zapewne tak tani w eksploatacji jak Avensis z LPG, bo większość przebiegu auto musi pokonywać poza miastem i na drodze ekspresowej.

Podczas wyboru wersji silnikowej po jeździe testowej od razu odrzucono silnik 1.6. Odmiana dwulitrowa też nie zachwyciła – zamiast dopłacać do tej wersji, pan Konrad postanowił, że lepiej kupić jeżdżące tylko minimalnie gorzej auto z silnikiem 1.8, za to z bezstopniową skrzynią CVT. Podczas jazdy próbnej sprzedawca mówił, że oferuje ona możliwość zmiany „wirtualnych” biegów. Jednak pan Konrad – śmiejąc się – mówi, że chodziło raczej o „wirtualny” moment obrotowy.

Toyota Avensis III silnik

Valvematic to rodzina jednostek Toyoty z bezstopniową, płynną zmianą wzniosu zaworów dolotowych.

Faktycznie, wszystkie jednostki benzynowe w tym modelu były dosyć ospałe. Dopiero przy wysokich obrotach udaje się z nich coś wykrzesać. I właśnie dlatego zdecydowano się na przekładnię bezstopniową.

Toyota Avensis III CVT

Skrzynia CVT działa dobrze, ale nie idealnie. Okazała się jednak bezproblemowa.

Gdy potrzeba przyspieszyć, Avensis z tą skrzynią reaguje bez zwłoki. Trzeba też przyznać, że podczas jazdy ze stałą prędkością przekładnia utrzymuje odpowiednio niskie obroty.

DANE TECHNICZNE Toyota Avensis III 1.8 Valvematic
Silnik  benzynowy
Pojemność skokowa 1789 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 147 KM
Maks. moment obrotowy 180 Nm
Osiągi (dane fabryczne)
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s
Średnie zużycie paliwa 5,9 l/100 km

Instalacja LPG a gwarancja

Gdy właściciele kupowali Avensisa, zakładali, że montaż instalacji LPG wykona ASO. Jednak z dwóch różnych salonów otrzymali sprzeczne informacje co do gwarancji. W miejscu, gdzie kupowali auto, usłyszeli, że instalacja gazowa na nią nie wpłynie. Znajomy pracownik innego salonu twierdził jednak, że sprawa nie jest tak prosta i producent może odmówić naprawy części podzespołów. Do tego okazało się, że ASO żąda aż 5400 zł za instalację.

Dlatego właściciele auta postanowili zlecić jej montaż niezależnemu specjaliście. A potem podjęli decyzję, że zaryzykują i będą serwisować auto u niezależnego specjalisty od Toyot. Tym samym utracili gwarancję. Jednak – jak mówią – było warto. Koszty serwisu okazały się bardzo niskie, a jak dotąd zepsuła się tylko pompa cieczy chłodzącej – zresztą i tak po okresie gwarancji.

Zarówno właściciele, jak i dwaj kierowcy wożący Avensisem gości wystawiali autu dość dobrą opinię. Słusznie skrytykowali olbrzymie zawiasy tylnej klapy zajmujące sporo przestrzeni bagażnika. Trzeba na nie uważać – łatwo nimi uszkodzić bagaże.

Toyota Avensis III bagaznik

Spory bagażnik (510 l pojemności), ale do jego wnętrza wnikają zawiasy.  

Pan Konrad zwraca też uwagę, że tablica przyrządów nie jest tak intuicyjna w obsłudze jak w innych Toyotach, które użytkował.

Toyota Avensis III hamulec

Hamulec pod przyciskiem odpalania silnika – niezbyt wygodne miejsce.  

Jednak najwięcej uwag właściciel i jeden z kierowców mają do foteli. Obaj mężczyźni są wysocy i oceniają siedziska jako zbyt krótkie. Ale przede wszystkim umieszczone zbyt wysoko. Podczas weryfikacji auta w warsztacie Motogajdy, z którego pomocy korzystaliśmy, udostępniono nam Avensisa T27 z początku produkcji. Okazało się, że w starszym egzemplarzu fotel kierowcy można opuścić zdecydowanie niżej. Skąd taka różnica? Być może producent dokonał zmiany, bo auta z zamocowanymi wyżej fotelami okazują się lepsze w testach zderzeniowych.

Toyota Avensis III fotele

Krótkie siedzisko, zdecydowanie zbyt wysokie usytuowanie fotela. Konkurencja jest lepsza.

Toyota Avensis III kanapa

Kanapę oceniono lepiej. Sporo miejsca, bardzo mały tunel środkowy.

Toyota Avensis III 1.8 Valvematic + LPG: co jest udanym pomysłem, a co irytuje?

To nam się podoba

  • Niezłe wyciszenie
  • Niski tunel środkowy

To się nam nie podoba

  • Zbyt wysoko zamocowane przednie siedzenia
  • Przeciętna obsługa systemu multimedialnego

Toyota Avensis III 1.8 Valvematic + LPG: koszty czynności serwisowych

Przebieg Opis czynności Koszt (zł)
1500 km Wymiana oleju w ASO na życzenie klienta.  280
5000 km Montaż instalacji gazowej w niezależnym warsztacie.  3200
14 000 km Przegląd auta w niezależnym serwisie, wymiana oleju.  420
15 000 km Przegląd instalacji LPG oraz jej kalibracja.  150
28 000 km Przegląd w niezależnym serwisie, wymiana oleju, filtrów powietrza i kabinowego.  680
29 000 km Przegląd instalacji LPG oraz jej kalibracja. 180
44 000 km Przegląd, wymiana oleju silnikowego, jednej rolki paska klinowego oraz filtra kabinowego.  640
45 000 km Przegląd instalacji LPG. 160
58 000 km Przegląd, wymiana oleju, filtra powietrza i kabinowego, przednich klocków hamulcowych i płynu hamulcowego.  880
58 000 km Przegląd instalacji LPG oraz jej kalibracja. 200
73 000 km Przegląd instalacji LPG. 120
74 000 km Przegląd, wymiana oleju i kompletu filtrów. 600
88 000 km Przegląd, wymiana olejów silnikowego oraz w skrzyni biegów CVT, świec zapłonowych i filtra kabinowego, czyszczenie układu klimatyzacji.  1210
88 000 km Przegląd instalacji LPG, wymiana dwóch wtryskiwaczy. 340
103 000 km Przegląd, wymiana oleju silnikowego i kompletu filtrów. 620
104 000 km Przegląd i kalibracja instalacji LPG.  180
106 000 km Wymiana pompy cieczy chłodzącej.  450
SUMA WYDATKÓW   10 310

Używana Toyota Avensis III 1.8 Valvematic + LPG: podsumowanie

Toyota Avensis III tyl

Świetny kompromis – Avensis nieźle wybiera nierówności, a jednocześnie prowadzi się pewnie i stabilnie. Nie daje szczególnej frajdy z jazdy, ale można na nim polegać.

Ostatnie wcielenie Avensisa nie porywa charakterem. Ale to wygodne, a w odmianach benzynowych naprawdę niezawodne auto. Do tego silniki można zasilać LPG. Skrzynia CVT działa lepiej niż starsze konstrukcje tego typu, choć i tak nie wszyscy ją polubią.

Czytaj także