Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Jadąca Toyota Avensis

Auto, które uwielbia kilometry

Używana Toyota Avensis 1.8 z LPG i przebiegiem 507 tys. km! Test długodystansowy

archiwum

Auto, które uwielbia kilometry

Używana Toyota Avensis 1.8 z LPG i przebiegiem 507 tys. km! Test długodystansowy

Toyota Avensis I 1.8 z instalacją LPG. Raport z eksploatacji na dystansie 157 tys. km – trwałość, zalety, wady, usterki, zużycie paliwa, koszty eksploatacji, sytuacja rynkowa, ceny.

Japoński producent obiecywał bezkonkurencyjną niezawodność. I w latach 90. wywiązywał się z tej obietnicy. Przekonał się o tym nasz czytelnik, pan Bernard, użytkując dwie Corolle E10. Po nich zamierzał kupić Carinę E, ale w 2010 roku udało mu się nabyć, bezpośrednio od właściciela w Niemczech, Avensisa pierwszej generacji.

Bezwypadkowe i zadbane auto miało podczas zakupu 171 tys. km przebiegu i – co nietypowe – zamontowaną już instalację LPG. Dokładny dziennik kosztów pan Bernard zaczął prowadzić w 2015 roku przy przebiegu 350 tys. km. Dlatego przedstawiamy raport z eksploatacji tylko z tego okresu. Zresztą do tego czasu z opisywaną Toyotą niewiele się działo.

Toyota Avensis 1.8 – egzemplarz w teście

  • szczegółowy raport ze 157 tys. km: start: 350 tys. km, meta: 507 tys. km
  • rok produkcji: 1999
  • obecna wartość: 6,5 tys. zł

toyota avensis przebieg

Toyota Avensis I (T22) – o modelu

  • lata produkcji: 1997-2003 r.
  • silniki benzynowe: 1.6-2.0 (110-150 KM)
  • silniki Diesla: 2.0 (90-110 KM)

Używana Toyota Avensis 1.8 – cena zakupu

Auto udało się nabyć w atrakcyjnej cenie, razem z kosztami rejestracji i ściągnięcia do kraju Avensis kosztował 12 tys. zł. O tym, że była to dość niewielka kwota za ten samochód w 2010 roku, może świadczyć fakt, że dokładnie na tyle wyceniano ten model w kraju w 2015 roku. Dlatego też taką wartość auta przyjęliśmy, wyliczając spadek wartości.

Używana Toyota Avensis 1.8 – niemiecka instalacja LPG

Dość często można się spotkać z opiniami, że montowane w Niemczech instalacje LPG są ciężkie w serwisowaniu, albo niezbyt dobrze zamontowane. Historia eksploatacji tego Avensisa całkowicie przeczy takim twierdzeniom. Serwisujący samochód w kraju gazownik chwalił jakość montażu instalacji Landi Renzo. Wtryskiwacze zainstalowano tutaj pionowo, co ponoć wyraźnie wydłuża ich trwałość. Do tego same wtryskiwacze o metalowej konstrukcji są bardzo żywotne, potrafią pracować poprawnie nawet przez 250 tys. km. Ich wadą jest za to stosunkowo głośna praca.

Biorąc pod uwagę, że pan Bernard pokonał swoim Avensisem ponad 330 tys. km, nietrudno domyślić się, że oszczędności dzięki instalacji LPG były ogromne. Tym bardziej że nic go nie kosztowała, a co jeszcze ważniejsze – świetnie współpracowała z silnikiem. Avensis spalał średnio 8,5 l gazu na 100 km. Przy spokojnej jeździe zużycie spadało do 7,8 l, a przy dynamicznej rosło jedynie do 9 litrów. Trochę gorzej było na autostradach, tam Avensis potrzebował nawet 11 l paliwa „na setkę”. Zużycie benzyny było marginalne, bo auto pokonywało spore dystanse. Jednak oczywiście uwzględniliśmy je w kosztach eksploatacji.

Jedyną awarią, do której z pewnością przyczyniło się zasilanie auta gazem, było wypalenie uszczelki pod głowicą przy 449 tys. km. Olej zaczął przedostawać się do płynu chłodniczego. Jednak oszczędności dzięki LPG były tak duże, że tę naprawę trzeba po prostu wliczyć w (niewielkie) koszty eksploatacji auta.

Ciężko mieć też przy tak dużym przebiegu pretensje do jednostki napędowej, że zaczęła konsumować olej. Jednak zużycie na poziomie 1,5 l na każde 10 tys. km jest nadal akceptowalne. Co więcej, do wymiany wystarcza tu 3,5 l oleju. W sumie więc 5-litrowe opakowanie starcza na wymianę i dolewki.

Używana Toyota Avensis 1.8 – trwałość skrzyni biegów i sprzęgła

Aż tak trwała jak silnik nie okazała się skrzynia biegów. Przy 476 tys. km trzeba było zająć się łożyskami. Ale koszt naprawy był akceptowalny. Ponadprzeciętnie trwałe nie są też sprzęgła, właściciel musiał wymieniać je podczas eksploatacji aż trzy razy.

Używana Toyota Avensis 1.8 – instalacja zapłonowa

Pan Bernard mierzył się też z problemem wypadającego zapłonu. Nie pomogła wymiana świec, przewodów wysokiego napięcia, cewek. Ściągano nawet kolektor wydechowy – bez rezultatu. Finalnie okazało się, że wadliwe były nowe przewody wysokiego napięcia. Najsmutniejszy był jednak fakt, że ich sprzedawca przyznał, że były już raz zwrócone w ramach reklamacji. Być może sprzedał je ponownie przez nieuwagę, ale właściciel stracił mnóstwo czasu na diagnostykę.

Używana Toyota Avensis 1.8 – trwałość zawieszenia

Niezwykle odporne na zużycie okazały się oryginalne amortyzatory. Przednie do dzisiaj działają dobrze i koncertowo przechodzą badania techniczne. Tylne wymieniono przy 389 tys. km ze względu na stuki na nierównościach. Jak się okazało później, pochodziły one jednak z wybitych tulei wahaczy. Te ostatnie zresztą pan Bernard wymieniał dosyć często. Wielowahaczowe zawieszenie tylne nie znosi zaniedbań, jeden luz szybko powoduje inne. Do tego właściciel często musiał podróżować po kiepskiej jakości drogach. Tym bardziej wrażenie robi odporność amortyzatorów.

Używana Toyota Avensis 1.8 – jazda w daleką trasę

W ostatnim roku intensywnej eksploatacji auta pan Bernard wybrał się z rodziną na wakacje do Chorwacji. Mimo 480 tys. km przebiegu Avensis przejechał trasę, nie sprawiając problemów i bez zająknięcia wjechał na szczyt Sveti Jure na 1762 m n.p.m. Chorwackich upałów nie wytrzymał tylko ośmioletni akumulator.

toyota avensis jadaca tylem
Priorytetowy jest tutaj komfort. Ale Avensis jest dosyć lekki, więc też całkiem zwinny. Przy większych prędkościach okazuje się dosyć stabilny.

Niedługo potem auto poszło jednak w odstawkę. Pan Bernard przesiadł się do nieporównywalnie nowocześniejszego BMW F10. Tylnonapędowe auto jednak zupełnie nie sprawdziło się w górzystym rejonie, w którym mieszka. Dość szybko powrócił do Toyoty, wybierając hybrydową RAV4 z napędem obu osi. Jak mówi, wolałby model klasy średniej, z ulubionym nadwoziem typu liftback – ale takich Toyota już nie produkuje.

Być może dlatego, mimo że Avensis nie jest już użytkowany, właściciel nadal go posiada. Niestety auto nie ma swojego garażu i wilgoć zostawiła już ślad na płycie podłogowej. Jednak z takim przebiegiem trudno sprzedać samochód w dobre ręce, mimo naprawdę niezłego stanu tego egzemplarza. A właścicielowi wyraźnie żal odsprzedać auto handlarzom eksportującym starsze Toyoty do Afryki. Avensis nie miałby tam lekko.

Używana Toyota Avensis 1.8 – ocena wnętrza i jakości wykończenia

Nie da się ukryć, że nie jest to niemieckie auto klasy premium. Jednak pod względem trwałości materiałów wykończeniowych Toyota wiele takich aut przebija. Do tego tworzywa nie są tak twarde, jak można sądzić. Przestronność jest na naprawdę niezłym poziomie. Wrażenie robi trwałość tapicerki siedzeń, ale właściciel wolałby, żeby fotel kierowcy był trochę twardszy. Na kanapie jest duży podłokietnik z obszernym schowkiem. Niestety brakuje zaczepów typu Isofix. Za to bagażnik jest świetny, a do tego oparcie kanapy składa się na płasko. Tablica przyrządów ma pęknięcie na górze, ale nic tu zbytnio nie trzeszczy.

Po kabinie Avensisa nie widać przebiegu. Do tego jest wzorcowo funkcjonalna i naprawdę wygodna.

  • Ocena: 5/5

Używana Toyota Avensis 1.8 – ocena silnika, dynamiki i zużycia paliwa

Ciężko wymagać czegokolwiek więcej od takiego silnika. Jednostka 7A-FE jak na wolnossący silnik zapewnia akceptowalną dynamikę, dość liniowo rozwija moment obrotowy. Pracuje cicho i kulturalnie, a do tego dzięki technologii zubażania mieszanki (lean burn) potrafi być całkiem oszczędna. Ten egzemplarz od przebiegu 130 tys. km ma instalację gazową. Do wypalenia uszczelki pod głowicą doszło dopiero przy 449 tys. km. Zużycie oleju długo było niezauważalne. Z czasem jednak wzrosło, teraz na każde 10 tys. km auto potrzebuje ok. 1,5 l dolewki oleju.

Dane techniczne 1.8
Silnik benzynowy
Pojemność skokowa 1762 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 110 KM/5600
Maks. moment obrotowy 155 Nm/2800
Osiągi
Prędkość maksymalna 195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,0 s
Średnie zużycie paliwa 7,4 l/100 km
toyota avensis silnik
Uszczelkę pod głowicą wymieniono przy przebiegu 449 tys. km.

Ten silnik ma 23 lata i ponad pół miliona kilometrów przebiegu, ale ciężko mu cokolwiek zarzucić.

  • Ocena: 5/5

Używana Toyota Avensis 1.8 – przegląd w serwisie, ocena mechanika

toyota avensis na podnosniku

Żywotność większości Toyot z lat 90. ogranicza korozja, dlatego właściciel od razu zadbał o Avensisa. Pierwszą konserwację podwozia wykonano przy 180 tys. km, drugą przy 350 tys. km. I tak trzeba było wykonać kosmetyczne naprawy nadkoli, ale najbardziej autu dał w kość trzyletni postój na dworze, na trawie. Jednak i tak ten Avensis od spodu wygląda lepiej niż wiele innych z dwa razy mniejszymi przebiegami. Znaleźliśmy jedynie zapocenie na sprężarce klimatyzacji, ale silnik oraz skrzynia są „suche”.


Jak na japońskie auto z końca poprzedniego stulecia Avensis trzyma się całkiem nieźle, tym bardziej biorąc pod uwagę jego przebieg. Zauważyliśmy tylko wyciek z kompresora klimatyzacji i problemem z ABS-em (rozwiązany po naszych zdjęciach).

  • Ocena: 4/5

Używana Toyota Avensis 1.8 – trwałość podzespołów, typowe usterki

Raz doszło do wycieku chłodziwa z pękniętego króćca na bloku silnika. Mimo faktu, że auto ma LPG od ponad 370 tys. km, uszczelkę pod głowicą wymieniano tylko raz, przy 449 tys. km. Trzeba było też wymienić łożyska w skrzyni, ale wcześniej nie zmieniano w niej oleju. Trzy razy wymieniano sprzęgło. Niezbyt trwałe okazało się tylne zawieszenie. Niedawno dopiero zaczęły się pierwsze problemy z układem klimatyzacji. Brawa należą się instalacji LPG za trwałość.

Auto nigdy nie zawiodło na drodze, a silnik świetnie zniósł przebieg  i pracę na gazie.

  • Ocena: 5/5

Używana Toyota Avensis 1.8 – co jest udanym pomysłem, a co irytuje?

toyota avensis konsola centralna
Można nazwać to wnętrze przestarzałym, ale obsługa kokpitów Toyot z lat 90. jest tak prosta jak to tylko możliwe.

To nam się podoba

  • Technologia zubożania mieszanki działa – silnik potrafi być oszczędny
  • Podgrzewane pióra wycieraczek

To się nam nie podoba

  • Często przepalające się żarówki
  • Trochę uciążliwa diagnostyka (auto ma stare gniazdo OBD1)

Avensis T22 ma już swoje lata, ale to auto wzorcowe w obsłudze, każdy się w nim odnajdzie.

  • Ocena: 5/5

Używana Toyota Avensis 1.8 – sytuacja rynkowa, utrata wartości

Orientacyjne ceny rynkowe

Ceny (zł) Na co można liczyć?
3000-5000 Raczej nie ma co liczyć na auta bez problemów z blacharką. Sporo benzynowych 1.6.
5000-7000 Dużo diesli D-4D, nie cieszą się jednak popytem przez koszty ewentualnych napraw.
7000-10 000 Można liczyć na benzynowe wersje w dobrym stanie blacharskim, rozsądne przebiegi.

Avensis znika z rynku. Ale zadbane odmiany benzynowe i starsze 2.0 TD to nadal dobry wybór.

  • Ocena: 3/5

Używana Toyota Avensis 1.8 – wybrane koszty serwisu

Data Przebieg (km) Opis czynności Koszt (zł)
06.2015 350 000 Ponowna konserwacja podwozia (pierwszą wykonano po zakupie auta), malowanie maski, naprawa blacharska oraz malowanie tylnych błotników. 800
11.2015 374 000 Wymiana wtryskiwaczy gazu. 960
12.2015 377 000 Wymiana sworznia wahacza i gum przedniego stabilizatora. 224
02.2016 383 000 Wymiana dwóch tulei wahaczy, łącznika stabilizatora i drążka kierowniczego. Wymieniono też olej silnikowy. 355
04.2016 389 000 Wymiana tylnych amortyzatorów (dotąd w aucie pracowały oryginalne), odbojów i jednego z łączników stabilizatora. 713
08.2016 404 000 Regulacja luzów zaworowych. 80
07.2017 440 000 Wymiana układu wydechowego. W oryginalnym wydechu rozleciał się katalizator, a jego elementy wpadły do obu tłumików. Układ nie był jednak skorodowany. Udało się kupić cały używany układ wydechowy w dobrym stanie. Wymieniono też dwa siłowniki szyb, również na części używane. 440
09.2017 449 000  Wymiana uszczelki pod głowicą, planowanie głowicy, regulacja luzów zaworowych. Wymieniono też napęd układu rozrządu, olej, filtr powietrza oraz kabinowy. 1412
11.2017 456 000 Wymiana jednego łącznika stabilizatora z przodu i tulei wahacza wzdłużnego. 212
05.2018 476 000 Naprawa skrzyni biegów, wyły w niej już łożyska. Zamontowano również nowe sprzęgło. 1477
02.2022 505 000 Wymiana skraplacza klimatyzacji i czynnika chłodniczego. 500
05.2022 507 000 Oczyszczenie mocowań czujników ABS i ich konserwacja. Ich nieprawidłowe działanie uruchamiało niepotrzebnie ABS. 100
Suma     7273

Pozostałe czynności serwisowe

Oprócz wymienionych wyżej napraw i wymian eksploatacyjnych co 10 tys. km zmieniano olej silnikowy, po każdych 10-15 tys. km filtr fazy ciekłej w instalacji LPG, a co trzecią taką wymianę również filtr fazy lotnej. Co około 40 tys. km regulowano luzy zaworowe, a co ok. 100 tys. km zmieniano pasek rozrządu (co drugą taką operację wraz z rolkami i napinaczem). Oprócz tego w tym punkcie uwzględniamy wszystkie naprawy i czynności serwisowe, np. układu hamulcowego czy zawieszenia, których nie wymieniono wyżej.

Suma: 8048 zł

Używana Toyota Avensis 1.8 – rywale rynkowi

Honda Accord VI (1997-2002 r.)

  • Ceny: od 3,9 tys. zł

honada accord VI

Najbliższy konkurent Toyoty, do tego równy przeciwnik. Accord to też mistrz niezawodności. Jednak problemy z korozją bywają tutaj nawet poważniejsze niż w Toyotach. Układ jezdny i silniki mają trochę więcej werwy, a wnętrze nieźle wykonano. Do tego benzynowe silniki dobrze współpracują z LPG. Jednak wybór zamienników jest wyraźnie gorszy. Zabrakło niestety kombi w gamie.

VW Passat B5 (1996-2005 r.)

  • Ceny: od 2,9 tys. zł

vw passat b5

Samochód, o którym napisano i powiedziano wszystko. Tyle że większość z tego jest już nieaktualna. Passat B5 ma wyraźnie lepszą blacharkę niż japońscy konkurenci. Ale szczególnie o diesla w akceptowalnym stanie niezwykle trudno. Benzynowe 1.8T są dość poszukiwane. W gamie były wersje 4x4, których u japońskich konkurentów próżno szukać. Plusem jest olbrzymi wybór części.

Używana Toyota Avensis 1.8 – podsumowanie

toyota avensis jadaca bok

Ta Toyota niewiele sobie robi ze swojego wieku i przebiegu. I nie wymaga żadnych wyrzeczeń. Wciąż jest w pełni użytecznym autem rodzinnym. Zaradność i dbałość właściciela, wysoka niezawodność auta i oszczędności dzięki bezproblemowej instalacji LPG przełożyły się na niezwykle niskie koszty eksploatacji.

Ocena końcowa: 5/5

Czytaj także