Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota Verso

Toyota Verso

Toyota Verso

Wyjątkowy przypadek: ten model Toyoty ustępuje popularnością rywalom niemieckim i francuskim.

  • Lata produkcji: 2009-2018
  • Silniki: benz. 1.6-1.8 (132-147 KM), diesle 1.6-2.2 (112-177 KM)
  • Wersje: minivan
  • Długość/rozstaw osi: 444/278 cm, szerokość/wysokość: 179/162 cm, bagażnik: 485-1740 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

To jeden z mniejszych minivanów na rynku. Toyota Verso jest ciaśniejsza od Avensisa w wersji kombi, ale ma funkcjonalniejsze wnętrze. Wszystkie egzemplarze mają w drugim rzędzie trzy niezależne fotele, które można przesuwać, składać lub schować w podłodze. Lifting przeprowadzony w 2013 roku nie poprawił kluczowych parametrów tego samochodu – producent ograniczył się do zmian stylizacyjnych.

Toyota-Verso_3

Kokpit z centralnymi zegarami jest czytelny, ale dla wielu potencjalnych nabywców – zbyt oryginalny.

SILNIKI

W tym segmencie najbardziej pożądane są auta w wersjach wysokoprężnych. Niestety – diesle Toyoty z tego okresu nie należą ani do najtrwalszych ani do najtańszych w naprawach. Z tego względu odmiany benzynowe 1.6 Valvematic oraz 1.8 VVT-i są... droższe i łatwiej je sprzedać. Polecamy zwłaszcza tę mocniejszą, do której w ostateczności da się zamontować instalację LPG.

AWARYJNOŚĆ

Odmiany benzynowe praktycznie się nie psują. Z dieslami bywa niestety różnie.

KOSZTY

Verso jest jedną z najdroższych propozycji w swoim segmencie. Części do niej także sporo kosztują.

SYTUACJA RYNKOWA

Ograniczona podaż, umiarkowany popyt. W ogłoszeniach przeważają odmiany benzynowe z ręczną skrzynią biegów. Udział egzemplarzy z polskich salonów i aut importowanych jest wyrównany.

Toyota-Verso_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Obok bazowych, 5-miejscowych wersji na rynku są także odmiany 7-miejscowe. Niestety – należą do najciaśniejszych na rynku.
  • Do wyboru są dwie wersje skrzyń automatycznych: tradycyjna (montowana w dieslach 2.2 D-4D) oraz bezstopniowa CVT (w odmianie benzynowej 1.8).
  • W 2018 roku polskie salony wyprzedawały jeszcze auta z magazynów, wyprodukowane w 2017 r.

CENY

22 000 zł – Ceny najstarszych egzemplarzy spadają bardzo powoli. W ciągu 2 lat zaledwie o 3 tys. zł.
40 000 zł – Realna szansa na zakup auta z 2013 roku. Duży wybór egzemplarzy benzynowych i diesli.
80 000 zł – Zadbane, benzynowe samochody z polskich salonów z przebiegiem ok. 50-70 tys. zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 Valvematic 1.8 VVT-i 1.6 D-4D 2.0 D-4D 2.2 D-4D 2.2 D-CAT
Pojemność skokowa 1598 cm3 1798 cm3 1598 cm3 1998 cm3 2231 cm3 2231 cm3
Zasilanie benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 132 KM 147 KM 112 KM 126 KM 150 KM 177 KM
Maks. moment obr. 160 Nm 180 Nm 270 Nm 310 Nm 340 Nm 400 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,7 s 10,4 s 12,7 s 11,3 s 10,1 s 8,7 s
Prędkość maks. 185 km/h 190 km/h 180 km/h 185 km/h 195 km/h 210 km/h

HISTORIA MODELU

2001 pierwsza generacja Corolli Verso
2004 Corolla Verso II
2009 modernizacja, zmiana nazwy na Verso
2013 lifting – zupełnie nowy przód
2014 diesel 1.6 D-4D zapożyczony z BMW
2015 wycofanie wersji D-CAT
2017 koniec produkcji
2018 koniec sprzedaży

Toyota-Verso_4

Verso sprzed liftingu w 2013 r.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Awarie bloku silnika 2.2 D-4D
    Osiadają tuleje cylindrowe. Objawem jest m.in. ubywanie płynu chłodniczego. Auto można podratować wymieniając uszczelkę pod głowicą na grubszą, ale to tylko odwleka wymianę silnika. Na szczęście nie wszystkie egzemplarze o tej pojemności mają wspominaną wadę.
    Koszt naprawy: od 3 to 6 tys. zł
  • Zatykające się filtry cząstek stałych
    Najwięcej problemów sprawia silnik 2.2 D-4D, ale pozostałe diesle nie są lepsze. Przypominamy, że sprawa dotyczy wszystkich diesli po 2010 roku.
    Koszt regeneracji DPF: od 500 zł
  • Szybkie zużycie wnętrza
    To wina nietrwałych tworzyw sztucznych.

ZALETY I WADY

+ Niezawodne wersje benzynowe
+ Spora podaż aut z polskiego salonu
+ Niska utrata wartości

- Surowe wykończenie
- Mała ilość miejsca dla pasażerów trzeciego rzędu
- Brak solidnego, żywotnego diesla

WARTO KUPIĆ

Zadbaną odmianę benzynową po liftingu, z polskiej sieci sprzedaży, najlepiej z silnikiem 1.8 VVT-i.

UWAŻAJ NA

Wyeksploatowane diesle, zwłaszcza te z silnikiem 2.2 D-4D/150 KM. Mogą wygenerować duże koszty serwisowe.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 4/6
Gama silników 4/6
Niezawodność 4/6
Koszty 3/6

SUMA 15/24 pkt

Czytaj także