Wśród hybryd niepodzielnie królują Toyoty, rynek aut elektrycznych jest bardziej zróżnicowany. Ale trudno liczyć na okazyjny zakup.
W następnej części raportu podsumowującego rok 2022 opracowanego przez platformę ogłoszeniową Otomoto.pl koncentrujemy się na rynku aut hybrydowych i elektrycznych.
Są one obecnie najmocniej promowane, na rynku modele tego typu dostępne są od wielu już lat, przybywa więc także ogłoszeń sprzedaży pojazdów używanych. Przyjrzyjmy się zatem bliżej, jak wygląda ten segment.
Sytuacja na rynku wtórnym odzwierciedla trendy na rynku pierwotnym, tyle że z kilkuletnim przesunięciem czasowym. Ostatnie lata upłynęły pod znakiem lawinowego wzrostu dostępności wersji czy modeli hybrydowych i elektrycznych, które sukcesywnie są wystawiane na sprzedaż, np. po zakończeniu leasingu czy okresu najmu długoterminowego. W 2023 roku wybór na pewno będzie jeszcze większy.
W 2022 r. nowe hybrydy i „elektryki” wygenerowały łącznie 18,6% wyświetleń ogłoszeń. Cztery lata wcześniej ten odsetek wynosił zaledwie 1,5%. Warto zwrócić uwagę na dużą dysproporcję w wyświetleniach samochodów nowych i używanych.
Udział wyświetleń | Nowe | Używane |
---|---|---|
Napęd hybrydowy | 12,20% | 2,05% |
Napęd elektryczny | 6,40% | 0,69% |
Im nowsze auto z komponentem elektrycznym, tym większe zainteresowanie nim. Jednym z czynników wpływających na ten trend może być obawa o trwałość akumulatora. Ale nie tylko. Zwłaszcza w przypadku samochodów elektrycznych miała miejsce szybka ewolucja, która poprawiła ich zasięgi, osiągi czy wykończenie.
Wiek pojazdu a udział wyświetleń | Napęd hybrydowy | Napęd elektryczny |
---|---|---|
1-4 lat | 53,0% | 58,0% |
5-10 lat | 34,0% | 39,0% |
11-15 lat | 10,0% | 3,0% |
Na zakup niskoemisyjnego auta – bez względu na jego wiek – trzeba przeznaczyć duże środki. Średnie ceny na rynku pierwotnym i wtórnym szybko rosną. To zarówno efekt inflacji, jak i pojawiania się na rynku coraz większych i droższych modeli. Małe „elektryki” to właściwie przeszłość.
Nowe | Średnia cena w 2022 r. | Zmiana ceny 2022 vs 2021 |
---|---|---|
Napęd hybrydowy | 213 137 zł | 25,0% |
Napęd elektryczny | 321 148 zł | 29,0% |
Używane | Średnia cena w 2022 r. | Zmiana ceny 2022 vs 2021 |
---|---|---|
Napęd hybrydowy | 112 102 zł | 10,0% |
Napęd elektryczny | 177 340 zł | 32,0% |
Toyota od przeszło ćwierćwiecza promuje napęd hybrydowy, co ma wymierne efekty – na rynku, także wtórnym, nie brakuje spalinowo-elektrycznych samochodów tego koncernu, a do tego są one bardzo dobrze rozpoznawalne przez kierowców, jak również cenione za trwałość i niskie zużycie paliwa, co przekłada się na zainteresowanie nimi.
Marka | Udział w wyszukaniach hybryd |
---|---|
Toyota Corolla | 7,7% |
Toyota Prius | 7,1% |
Toyota Auris | 7,0% |
Toyota RAV4 | 6,1% |
Toyota C-HR | 5,7% |
Także w przypadku samochodów zasilanych wyłącznie prądem rolę odgrywają efekty skali i rozpoznawalności marki. Nissan Leaf w swoim czasie był najlepiej sprzedającym się autem na prąd, a używane egzemplarze należą do tańszych „elektryków”. Z kolei o Tesli słyszały nawet osoby, które niespecjalnie interesują się motoryzacją. BMW i3 oraz Renault Zoe kuszą rozsądnymi cenami.
Marka | Udział w wyszukaniach elektryków |
---|---|
Nissan Leaf | 10,4% |
Tesla Model S | 10,2% |
Tesla Model 3 | 9,0% |
BMW i3 | 6,5% |
Renault Zoe | 5,6% |