Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używane Volvo V70 XC P80 w ruchu przód i bok

Używane Volvo V70 XC P80 (1997-2000) – wiele aut w jednym

archiwum/Motor

Używane Volvo V70 XC P80 (1997-2000) – wiele aut w jednym

Uterenowione kombi ze Szwecji przekonuje zaletami i solidnością nawet po ponad 20 latach. Jednak nie oznacza to niestety, że jest pozbawione wad.

Volvo V70 XC P80 (1997-2000)

  • lata produkcji: 1997-2000
  • ceny od: 8000 zł

Nie było to pierwsze auto tego typu na rynku. Dwa lata przed V70 XC zadebiutowało Subaru Legacy Outback, a prawie dwie dekady wcześniej – zapomniany już dzisiaj AMC Eagle. Nie było to też pierwsze „uterenowione” Volvo z napędem obu osi – przeznaczony dla wojska model TPV powstawał już w latach 40.

Jednak V70 Cross Country, zwane przez producenta w skrócie XC, było rewolucją. Stanowiło realną alternatywę dla luksusowych SUV-ów, którym brakowało wówczas wszechstronności. Pewnym prowadzeniem na asfalcie oraz całkiem komunikatywnym układem kierowniczym V70 XC biło je na głowę. Jednocześnie ma zwiększony o 2,6 cm prześwit (do 16 cm) i zaskakująco dobrze radzi sobie nawet na dziurawych szutrowych drogach.

Volvo V70 XC tył i bok na piachu

Układ jezdny jest trwały, ale po latach problemy mogą sprawiać miechy samopoziomującego zawieszenia tylnej osi NIVO. Kosztują ok. 2,5 tys. zł, a zamienników brak.

Napęd 4x4 – kiedy zaleta staje się... wadą

Niezbyt wyrafinowany w budowie i działaniu układ napędu 4x4 w większości sytuacji na drogach i lekkich bezdrożach okazuje się skuteczny. Problem w tym, że często po prostu nie działa – blokujące się sprzęgło wiskotyczne spina napęd na stałe, a to momentalnie nadwyręża przekładnię kątową. Mogą nawet wytrzeć się w niej zęby, a od temperatury puścić uszczelniacze.

Dlatego niestety sporo V70 XC ma zdemontowane wały napędowe, tracąc tym samym uniwersalny charakter. Po latach wymiany mogą się też domagać przeguby wewnętrzne – objawem ich zużycia są drgania podczas przyspieszania.

Silnik 2.4 R5 – wytrzymały, ale nie bez problemów

Volvo V70 XC silnik

Silnik V70 XC ma 2,4 litra pojemności, ale często oznaczano go jako 2.5.

Volvo oferowało w tej wersji benzynowy silnik R5 2.4. To ponadprzeciętnie wytrzymała jednostka, ale trzeba pamiętać, że z jej trwałości wielu użytkowników korzystało nadmiernie. Do tego sporo egzemplarzy ma horrendalne przebiegi, często pokonane na gazie przyspieszającym zużycie uszczelniaczy zaworowych.

 Dane techniczne Volvo V70 XC 2.4
Silnik  benz., turbo
Pojemność skokowa 2435 cm3
Układ cylindrów/zawory R5/20
Moc maksymalna 193 KM/5100
Maks. moment obrotowy 270 Nm/1800
Osiągi
Prędkość maksymalna 215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,7 s
Średnie zużycie paliwa 11,8 l/100 km

Podstawowym problemem jest tu jednak przegrzewanie silnika – po latach słabych punktów w układzie chłodniczym może być mnóstwo. Do tego przez rozszczelnioną chłodnicę skrzyni biegów do oleju przekładniowego może dostać się chłodziwo z silnika. Warto temu zapobiec, bo poza tym skrzynie automatyczne w V70 XC są trwałe, znacznie bardziej wytrzymałe niż w nowszych Volvach.

Pochwalić trzeba też blachy – są świetnie zabezpieczone przed rdzą.

Volvo V70 XC P80: historia modelu

  • 1996: napęd AWD w modelu 850, w tym samym roku debiutują S70 i V70
  • 1997: pojawia się V70 XC, tylko z benzynowym silnikiem turbo 2.4 R5, debiut odmiany R – też z napędem AWD
  • 2000: koniec produkcji pierwszej generacji S70, V70 i V70 XC, na rynek wchodzą V70 II, XC70 oraz S60

Używane Volvo V70 XC P80: typowe usterki

  • Niesprawne układy chłodnicze prowadzą często do przegrzania głowic
  • W następstwie rozszczelnienia chłodnicy silnika chłodziwo dostaje się do oleju w skrzyni automatycznej
  • Uszkodzone sprzęgła wiskotyczne, a w konsekwencji skrzynie rozdzielcze
  • Niesprawne zawieszenie NIVO
Volvo V70 XC silnik układ chłodzenia

Trzeba uważać – zaniedbane układy chłodzenia są tu piętą achillesową. 

Używane Volvo V70 XC P80: sytuacja rynkowa

 Volvo V70 XC P80: orientacyjne ceny rynkowe
2500-6000 zł „Okazyjne” V70 XC z problemami – niesprawne silniki lub skrzynie, albo napęd 4x4.
9000-12 000 zł Można kupić niezły egzemplarz, ale nie idealny. Bardzo często auta mają LPG.
od 17 000 zł V70 XC oferowane jako materiał na youngtimera, ale to chyba jeszcze nie ich czas.

Skromny wybór. Co gorsza, wiele egzemplarzy jest mocno wyeksploatowanych i często mają niesprawny napęd 4x4 (zdemontowany wał napędowy). Jeśli nie zależy nam na „kanciastym” stylu V70 XC, warto rozważyć pierwsze XC70 (najlepiej z manualną skrzynią).

Używane Volvo V70 II T5 (2002) – test długodystansowy

Używane Volvo V70 XC P80: podsumowanie

To bardzo ciekawa propozycja – V70 XC ma świetne blachy i oferuje niepodrabialny styl klasycznych Volvo oraz niezwykłą uniwersalność. Problem w tym, że często to tylko teoria, bo napęd 4x4 nie działa, tak samo jak np. drogie zawieszenie NIVO.

Używane Volvo V70 XC P80: galeria zdjęć

Czytaj także