Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes klasy C W202 AMG na łuku drogi poza miastem przód

Używany Mercedes klasy C W202 AMG – narodziny potęgi

archiwum/Motor

Używany Mercedes klasy C W202 AMG – narodziny potęgi

25 lat temu Mercedes wraz z AMG w najmocniejszej klasie C zaproponował klientom jednostkę V8. Ale potężny silnik nie kłócił się tu z subtelnością.

Mercedes klasy C W202 AMG

  • lata produkcji: 1993-2000
  • ceny od: 40 000 zł

Początek lat 90. był czasem wyścigu zbrojeń. Najmocniejsza odmiana BMW serii 3 otrzymała 286-konny silnik R6, który pozwalał zawstydzać na niemieckich autostradach słabsze odmiany Porsche 911. Mercedes nie zamierzał oddawać pola, ale zrobił to w swoim stylu.

Laikom klasę C w wersjach AMG ciężko odróżnić od pospolitych odmian. Zderzaki czy progi są inne, ale nie ma tu mowy o agresywnie stylizowanych detalach, takich jak choćby charakterystyczne lusterka M3 E36.

Podobnie jest w kabinie – sporo aut ma dwukolorowe skórzane tapicerki, a fotele wyróżniają się mocno wyprofilowanymi oparciami. Ale nic tu nie kłuje w oczy. Za to świetne materiały wykończeniowe i urok klasycznej konsoli Mercedesa to ponadczasowy zestaw.

C 36 AMG to wraz z E 50 AMG (W210) ostatnie modele, które wytwarzała jeszcze manufaktura. C 36 można było zamówić w salonach Mercedesa, ale w rzeczywistości klienci nabywali wersję C 280 i jej konwersję na odmianę C 36 w Affalterbach w zakładach AMG.

Budowane na bazie jednostek 2.8 (M104) 3,6-litrowe silniki składano ręcznie. Przez to moc poszczególnych egzemplarzy może się minimalnie różnić. Ale wszystkie chętnie wspinają się na wysokie obroty, jednak nie kosztem elastyczności.

Z C 43 było inaczej – te auta już na linii produkcyjnej powstawały jako wersje AMG (Mercedes był już wtedy właścicielem firmy). Odmienny jest też ich charakter – w C 43 rządzi moment obrotowy. Do tego V8 Mercedesa ma niezwykle szlachetne brzmienie, a jednostki M113 cieszą się opinią naprawdę trwałych. To w dużym stopniu dlatego te wersje są bardziej poszukiwane.

Jednak silniki V8 miewają problemy z cewkami zapłonowymi. Warto zadbać także o świece (są po dwie na cylinder), po latach często w opłakanym stanie jest też wiązka w komorze silnika. Ale części do silników 4.3 są łatwo dostępne. 

Do wytwarzanego przez AMG 3.6 – niekoniecznie. A dość często po latach wypala się w nim uszczelka pod głowicą.

C 36 i C 43 powstało w sumie 9250 egzemplarzy. Odmiany C 55 – jedynie 59, w tym 7 kombi. Tę wersję AMG budowało na specjalne zamówienia na bazie C 43 (również już używanych egzemplarzy). C 55 mają zmodyfikowaną płytę podłogową, żeby zmieścił się większy dyferencjał. Do tego otrzymały jeszcze bardziej rozbudowany układ chłodzenia oleju, a także wyskalowany aż do 330 km/h prędkościomierz.

Mercedes klasy C W202 AMG C 36 C 43 C 55
Silnik  benzynowy benzynowy benzynowy
Pojemność skokowa 3606 cm3 4266 cm3 5439 cm3
Układ cylindrów/zawory R6/24 V8/24 V8/24
Moc maksymalna 280 KM/5750 306 KM/5850 347 KM/5500
Maks. moment obrotowy 385 Nm/4000 410 Nm/3250 510 Nm/3000
Osiągi
Prędkość maksymalna 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,7 s 6,5 s 5,5 s
Średnie zużycie paliwa 10,7 l/100 km 11,7 l/100 km 11,9 l/100 km

Mercedes klasy C W202 AMG: historia modelu

  • 1993: debiut klasy C W202, od razu także w mocnej wersji C 36 AMG
  • 1996: C 36 od listopada ma pięciostopniowe skrzynie biegów
  • 1997: C 36 AMG zastępuję wersja C 43 AMG z silnikiem V8, dostępna jest również jako kombi
  • 1998: Pojawia się możliwość zamawiania robionej na zamówienie C 55 AMG
  • 2000: koniec produkcji klasy C W202

Używany Mercedes klasy C W202 AMG: typowe usterki

  • Rdza atakuje przednie błotniki, progi, tylne nadkola oraz podłogę i podłużnice
  • Wiązka elektryczna w komorach silnika często wymaga już wymiany
  • Elastyczne przewody hamulcowe są już czasami w opłakanym stanie
  • Przednia i tylna szyba po latach często są już rozwarstwione
Mercedes klasy C W202 AMG podwozie korozja

Korozja to największa bolączka W202.

Używany Mercedes klasy C W202 AMG: sytuacja rynkowa

Mercedes klasy C W202 AMG: orientacyjne ceny rynkowe
do 40 000 zł C 36 i C 43 wymagające napraw mechanicznych lub blacharsko-lakierniczych. 
65 000-85 000 zł Zadbane, utrzymane w świetnym stanie egzemplarze, ale nie auta kolekcjonerskie.
100 000-130 000 zł Należy oczekiwać wzorcowego stanu pod każdym względem i niskiego przebiegu.

C 36 są trochę mniej cenione, obu wersji jest na rynku podobna liczba. Aktualnie większość oferowanych aut jest sprowadzona z Japonii bądź z USA. Cena nie powinna być wyznacznikiem – czasami auta „idealne” i przy okazji drogie nie są lepsze od tych „średnich”.

Używany Mercedes klasy C W202 AMG: podsumowanie

Mercedes klasy C W202 AMG w ruchu bok i tył

Na drodze klasa C AMG jest niezwykle stabilna. Ale nie angażująca. Zawsze priorytetem pozostaje tutaj komfort.

Mercedes W202 w wersjach AMG nie ma tyle sportowego charakteru co BMW M3, nie jest też tak kultowy jak najmocniejsze odmiany W201 czy W124. Ale jest solidny (poza blacharką) i w niepowtarzalny sposób łączy osiągi z komfortem. 

Używany Mercedes klasy C W202 AMG: galeria zdjęć

Czytaj także