Kiedyś był marzeniem wielu kierowców. Używane egzemplarze straciły dawny blask. Wiele wersji sprawia bowiem problemy.
Za sprawą wydłużonego względem poprzednika rozstawu osi Golf V oferuje sporą przestrzeń także w drugim rzędzie. Niegdyś uchodzące za wzorowe wnętrze obecnie wygląda już skromnie i nieco przestrzale. Dalej mogą natomiast podobać się komfort i prowadzenie, zapewniane przez niezależne zawieszenie obu osi (opcja – napęd 4x4).
Paleta jest szeroka – obejmuje nawet benzynowe VR6. Połowę oferty stanowią diesle.
Większość kierowców słyszała o poważnych problemach z dieslami 2.0 TDI PD. Wzorem nie są też 1.9 TDI – np. oznaczone kodem BXE mają słabe panewki. W benzynowych 1.4 TSI możliwe jest rozciągnięcie łańcucha rozrządu oraz odkładanie osadów w dolocie, co dotyczy także 1.6/2.0 FSI z bezpośrednim wtryskiem. W bezwypadkowych autach problemy z korozją nie występują. Łuszczące się tworzywo na elementach wnętrza nie musi świadczyć o wysokich przebiegach (było zbyt słabe).
Golfa V można wreszcie kupić za rozsądne pieniądze, co w połączeniu z ogromną bazą zamienników i używanych części ogranicza wydatki. Nie oznacza to, że zawsze będzie tanio. Dotkliwym ciosem dla portfela może okazać się naprawa skrzyni DSG.
Aktualnie na nabywców czeka ponad 1100 aut. Popularność modelu jednak zaczyna topnieć, na rzecz lepszej „szóstki”.
7000 zł – Dobrze, jeżeli auto będzie już zarejestrowane i ma wykupione OC. Bo konieczność dokonania napraw to pewnik.
14 000 zł – Budżet otwierający drogę do dobrej „piątki” z początku produkcji lub młodszych aut w gorszym stanie.
30 000 zł – Zadbane GTI, auta z symbolicznymi przebiegami. Ceny topowych R32 są już umowne (50-70 tys. zł).
SILNIK | 1.4 16V | 1.4 TSI | 1.6 8V | 2.0 FSI | 2.0 TFSI (GTI) | 3.2 VR6 (R32) | 1.9 TDI PD | 2.0 SDI PD | 2.0 TDI PD | 2.0 TDI PD |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1390 cm3 | 1390 cm3 | 1595 cm3 | 1984 cm3 | 1984 cm3 | 3189 cm3 | 1896 cm3 | 1968 cm3 | 1968 cm3 | 1968 cm3 |
Zasilanie | benzynowy | benz. turbo | benzynowy | benzynowy | t.benz. | benzynowy | turbodiesel | diesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 75 KM | 140 KM | 102 KM | 150 KM | 200 KM | 250 KM | 105 KM | 75 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment obr. | 126 Nm | 220 Nm | 148 Nm | 200 Nm | 280 Nm | 320 Nm | 250 Nm | 140 Nm | 320 Nm | 350 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 14,7 s | 8,8 s | 11,4 s | 9,2 s | 6,9 s | 6,2 s | 11,3 s | 13,7 s | 9,3 s | 8,2 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 205 km/h | 184 km/h | 209 km/h | 234 km/h | 250 km/h | 187 km/h | 163 km/h | 205 km/h | 220 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 6,3 l/100 km | 7,1 l/100 km | 7,4 l/100 km | 8,9 l/100 km | 8,0 l/100 km | 10,7 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,8 l/100 km |
2003 debiutuje piąta odsłona Golfa
2004 usportowiona GT z 1.4 TSI, opcjonalny napęd 4Motion ze sprzęgłem Haldex
2005 na bazie Golfa powstaje minivan (Golf Plus) oraz sedan (Jetta V)
2007 wprowadzenie kombi (dostępne do 2009 r.)
2008 na rynek wchodzi Golf VI
+ Akceptowalne już koszty zakupu i utrzymania.
+ Rozbudowana baza zamienników oraz części używanych.
+ Dobre prowadzenie i wysoki komfort jazdy.
- Wciąż nie brakuje „min” z przekręconymi. licznikami i odszykowanych na sprzedaż.
- Naprawy skrzyń DSG są drogie.
- Ryzyko awarii diesla 2.0 TDI PD.
Golf z silnikiem 1.4/1.6 będzie tani w utrzymaniu (szczególnie z LPG). Zadbane GTI to już pewna inwestycja kapitału.
Diesle z przebiegami 170-220 tys. km to zwykle nabijanie nabywcy w butelkę. Realne przebiegi mogą być 2- lub 3-krotnie wyższe.
Funkcjonalność 5/6
Gama silników 5/6
Niezawodność 3/6
Koszty 4/6
SUMA 17/24 pkt