Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen Golf V

Volkswagen Golf V

Volkswagen Golf V

Kiedyś był marzeniem wielu kierowców. Używane egzemplarze straciły dawny blask. Wiele wersji sprawia bowiem problemy.

  • Lata produkcji: 2003-2008
  • Silniki: benz. 1.4-3.2 (75-250 KM), diesle 1.9-2.0 (75-170 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 420-456/258 cm, szerokość/wysokość: 176/148 cm, bagażnik: htb 350-1305 l, kmb 505-1495 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Za sprawą wydłużonego względem poprzednika rozstawu osi Golf V oferuje sporą przestrzeń także w drugim rzędzie. Niegdyś uchodzące za wzorowe wnętrze obecnie wygląda już skromnie i nieco przestrzale. Dalej mogą natomiast podobać się komfort i prowadzenie, zapewniane przez niezależne zawieszenie obu osi (opcja – napęd 4x4).

Volkswagen-Golf-V_3

Deska rozdzielcza jest uporządkowana i przejrzysta, ale jej design nie pozwala zapomnieć o wieku Golfa.

SILNIKI

Paleta jest szeroka – obejmuje nawet benzynowe VR6. Połowę oferty stanowią diesle.

AWARYJNOŚĆ

Większość kierowców słyszała o poważnych problemach z dieslami 2.0 TDI PD. Wzorem nie są też 1.9 TDI – np. oznaczone kodem BXE mają słabe panewki. W benzynowych 1.4 TSI możliwe jest rozciągnięcie łańcucha rozrządu oraz odkładanie osadów w dolocie, co dotyczy także 1.6/2.0 FSI z bezpośrednim wtryskiem. W bezwypadkowych autach problemy z korozją nie występują. Łuszczące się tworzywo na elementach wnętrza nie musi świadczyć o wysokich przebiegach (było zbyt słabe).

KOSZTY

Golfa V można wreszcie kupić za rozsądne pieniądze, co w połączeniu z ogromną bazą zamienników i używanych części ogranicza wydatki. Nie oznacza to, że zawsze będzie tanio. Dotkliwym ciosem dla portfela może okazać się naprawa skrzyni DSG.

SYTUACJA RYNKOWA

Aktualnie na nabywców czeka ponad 1100 aut. Popularność modelu jednak zaczyna topnieć, na rzecz lepszej „szóstki”.

Volkswagen-Golf-V_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Wszystkie wersje silnikowe Golfa V mają wielowahaczowe zawieszenie tylnych kół.
  • Punktem wyjścia do stworzenia Golfa V była platforma PQ35 użyta też m.in. Audi A3 II, Seacie Leonie II, Skodzie Octavii II czy VW Scirocco.
  • Napęd 4Motion jest oparty o sprzęgło Haldex drugiej generacji. Płynność jego działania pozostawia sporo do życzenia. Auto potrafi zaskoczyć nagle uciekającą tylną osią.

CENY

7000 zł – Dobrze, jeżeli auto będzie już zarejestrowane i ma wykupione OC. Bo konieczność dokonania napraw to pewnik.
14 000 zł – Budżet otwierający drogę do dobrej „piątki” z początku produkcji lub młodszych aut w gorszym stanie.
30 000 zł – Zadbane GTI, auta z symbolicznymi przebiegami. Ceny topowych R32 są już umowne (50-70 tys. zł).

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 16V 1.4 TSI 1.6 8V 2.0 FSI 2.0 TFSI (GTI) 3.2 VR6 (R32) 1.9 TDI PD 2.0 SDI PD 2.0 TDI PD 2.0 TDI PD
Pojemność skokowa 1390 cm3 1390 cm3 1595 cm3 1984 cm3 1984 cm3 3189 cm3 1896 cm3 1968 cm3 1968 cm3 1968 cm3
Zasilanie benzynowy benz. turbo benzynowy benzynowy t.benz. benzynowy turbodiesel diesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 75 KM 140 KM 102 KM 150 KM 200 KM 250 KM 105 KM 75 KM 140 KM 170 KM
Maks. moment obr. 126 Nm 220 Nm 148 Nm 200 Nm 280 Nm 320 Nm 250 Nm 140 Nm 320 Nm 350 Nm
Przysp. 0-100 km/h 14,7 s 8,8 s 11,4 s 9,2 s 6,9 s 6,2 s 11,3 s 13,7 s 9,3 s 8,2 s
Prędkość maks. 175 km/h 205 km/h 184 km/h 209 km/h 234 km/h 250 km/h 187 km/h 163 km/h 205 km/h 220 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,3 l/100 km 7,1 l/100 km 7,4 l/100 km 8,9 l/100 km 8,0 l/100 km 10,7 l/100 km 5,1 l/100 km 5,0 l/100 km 5,7 l/100 km 5,8 l/100 km

HISTORIA MODELU

2003 debiutuje piąta odsłona Golfa
2004 usportowiona GT z 1.4 TSI, opcjonalny napęd 4Motion ze sprzęgłem Haldex
2005 na bazie Golfa powstaje minivan (Golf Plus) oraz sedan (Jetta V)
2007 wprowadzenie kombi (dostępne do 2009 r.)
2008 na rynek wchodzi Golf VI

Volkswagen-Golf-V_4

Praktyczny Golf Variant (2007-2009).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zużycie pompowtryskiwaczy
    Nierówna praca diesli może świadczyć o zużyciu pompowtryskiwaczy.
    Koszt regeneracji: od 600 zł
  • Wymiana panewek w 1.9 TDI
    Panewki najlepiej wymienić profilaktycznie, bo ich zatarcie zwykle niszczy silnik.
    Koszt naprawy: od 1000 zł
  • Nagar w silnikach 1.6/2.0 FSI
    Bezpośredni wtrysk sprzyja odkładaniu się osadów w dolocie i na zaworach
    Czyszczenie: od 300 zł (bez demontażu)
  • Naprawy skrzyń DSG
    Opcjonalne skrzynie przy przebiegach powyżej 250 tys. km generują koszty.
    Koszt naprawy: od 2500 zł

ZALETY I WADY

+ Akceptowalne już koszty zakupu i utrzymania.
+ Rozbudowana baza zamienników oraz części używanych.
+ Dobre prowadzenie i wysoki komfort jazdy.

- Wciąż nie brakuje „min” z przekręconymi. licznikami i odszykowanych na sprzedaż.
- Naprawy skrzyń DSG są drogie.
- Ryzyko awarii diesla 2.0 TDI PD.

WARTO KUPIĆ

Golf z silnikiem 1.4/1.6 będzie tani w utrzymaniu (szczególnie z LPG). Zadbane GTI to już pewna inwestycja kapitału.

UWAŻAJ NA

Diesle z przebiegami 170-220 tys. km to zwykle nabijanie nabywcy w butelkę. Realne przebiegi mogą być 2- lub 3-krotnie wyższe.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 5/6
Gama silników 5/6
Niezawodność 3/6
Koszty 4/6

SUMA 17/24 pkt

Czytaj także