Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Volkswagen Golf VI

Mimo że nie jest to zupełnie nowy model, ale udoskonalony Golf V, „szóstka” zasługuje na uznanie ze względu na solidne diesle 1.6 i 2.0 TDI.

  • Lata produkcji: 2008-2012
  • Silniki: benz. 1.4-2.5 (80-271 KM), diesle 1.6-2.0 (90-170 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d, kmb, cab
  • Długość/rozstaw osi: 420-454/258 cm, szerokość/wysokość: 178/148-151 cm, bagażnik: htb 350-1305 l, kmb 505-1495 l, cab 250 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Punktem wyjścia do stworzenia Golfa VI była platforma „piątki”. Przestronność wnętrza czy konstrukcja zawieszenia (wielowahaczowe z tyłu) nie uległy zmianie. Poprawiono natomiast jakość materiałów wykończeniowych i unowocześniono wygląd wnętrza.

Volkswagen-Golf-VI_3

Wnętrze wygląda nowocześniej niż w Golfie V, a do tego zostało wykonane z lepszych materiałów.

SILNIKI

Połowę ofert stanowią diesle 1.6 i 2.0 TDI, które łączą trwałość z niskim zużyciem paliwa. Benzynowe silniki to głównie jednostki TSI. Wolnossące 1.4/1.6 są rzadkie. Ciekawostką jest wersja 1.6 BiFuel z fabryczną instalacją LPG.

AWARYJNOŚĆ

Najwięcej problemów sprawiają silniki TSI – potrafią spalać duże ilości oleju (ponad 1 l/1000 km), a do tego mają nietrwałe rozrządy. Nie dotyczy to wersji GTI „Edition 35” oraz R, które mają silniki starszej generacji (EA113) z paskiem rozrządu. Wzorem trwałości nie są pompy cieczy chłodzącej czy skrzynie DSG, które z czasem zaczynają szarpać.

KOSZTY

Części zamienne są tanie i łatwo dostępne, więc podstawowa obsługa serwisowa nie jest kosztowna. Sytuacja ulega zmianie, gdy trzeba naprawić elementy zespołu napędowego.

SYTUACJA RYNKOWA

Ponad 1100 aut do wyboru czyni z „szóstki” jeden z popularniejszych modeli na krajowym rynku wtórnym. Trzonem oferty są pięciodrzwiowe hatchbacki i kombi. Najtrudniej natomiast o Cabrio z brezentowym dachem, produkowane w latach 2011-2016.

Volkswagen-Golf-VI_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Z technicznego punktu widzenia Golf VI jest „piątką” po gruntownej modernizacji.
  • Premierę „szóstki” poniekąd wymusiła... konkurencja, w tym debiutująca w 2009 r. Astra IV. VW nie mógł pozwolić, by jego przebój stał w cieniu rywali, a oferowany od 2003 r. Golf V mógłby mieć problem z dotrzymaniem im kroku.
  • Paletę silników utrzymano w duchu downsizingu – zmniejszenie pojemności kompensowano turbo.

CENY

11 000 zł – Kto akceptuje wysokie przebiegi i skromne wyposażenie, znajdzie poflotowego Golfa 1.6 TDI (zwykle kombi).
24 000 zł – Przeciętna cena wystawianego na sprzedaż Golfa. Zamiast gonić za okazją, lepiej kupić auto z pewną historią.
42 000 zł – Górna granica cen „zwykłych” wersji. Droższe są tylko zadbane i często zmodyfikowane Golfy GTI oraz R.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.2 TSI 1.4 16V 1.4 TSI 1.6 2.0 TSI (GTI) 2.0 TSI (R) 1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność skokowa 1197 cm3 1390 cm3 1390 cm3 1595 cm3 1984 cm3 1984 cm3 1598 cm3 1968 cm3 1968 cm3
Zasilanie benz., turbo benzynowy benz., turbo benz. benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 105 KM 80 KM 122 KM 102 KM 211 KM 270 KM 105 KM 140 KM 170 KM
Maks. moment obr. 175 Nm 132 Nm 200 Nm 148 Nm 280 Nm 350 Nm 250 Nm 320 Nm 350 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,6 s 13,9 s 9,5 s 11,3 s 6,9 s 5,7 s 11,3 s 9,4 s 8,1 s
Prędkość maks. 190 km/h 172 km/h 200 km/h 188 km/h 240 km/h 250 km/h 189 km/h 209 km/h 222 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,7 l/100 km 6,4 l/100 km 6,2 l/100 km 7,1 l/100 km 7,3 l/100 km 8,5 l/100 km 4,5 l/100 km 4,8 l/100 km 5,3 l/100 km

HISTORIA MODELU

2008 premiera Golfa VI
2009 ofertę uzupełniają Golf kombi, sportowe GTI, oszczędny i szybki GTD z dieslem oraz flagowe R z napędem 4Motion
2011 wprowadzenie do oferty wersji Cabriolet
2012 premiera Golfa VII
2013 zakończenie produkcji Golfa VI Variant

Volkswagen-Golf-VI_4

Golf VI Variant (2009-2013).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zużycie oleju w silnikach TSI
    Najczęściej wada ujawnia się w 1.8/2.0 TSI. Naprawa to wymiana pierścieni tłokowych.
    Koszt naprawy: od 3500 zł
  • Rozciągnięcie łańcucha rozrządu
    Podczas oględzin aut z silnikami 1.2/1.4 TSI trzeba zwrócić uwagę na metaliczny hałas.
    Koszt naprawy: od 1200 zł
  • Nastawnik faz rozrządu w 1.4 TSI
    Zmieniające ustawienie wałka rozrządu koło zębate nie jest specjalnie trwałe.
    Koszt wymiany: od 1000 zł
  • Naprawy skrzyń DSG
    Spektrum możliwych usterek jest szerokie. Drogie są nawet wymiany oleju czy sprzęgieł.
    Koszt naprawy: od 2500 zł

ZALETY I WADY

+ Poprawa trwałości względem poprzedniego modelu (szczególnie w przypadku diesli).
+ Dobrze wykończone i wyciszone wnętrze.
+ Niskie ceny podstawowych części zamiennych.

- Zbyt niska trwałość silników benzynowych.
- Koszty napraw skrzyń DSG, ryzyko kradzieży.
- Wciąż wyśrubowane ceny zadbanych egzemplarzy z dobrym wyposażeniem.

WARTO KUPIĆ

Najlepszym wyborem są diesle 1.6 i 2.0 TDI, co zresztą odzwierciedlają ich ceny. Silniki benzynowe raczej bez turbodoładowania.

UWAŻAJ NA

Auta bez udokumentowanego przebiegu i serwisu czy silniki TSI z instalacjami LPG to bomby z opóźnionym zapłonem.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 5/6
Gama silników 5/6
Niezawodność 4/6
Koszty 4/6

SUMA 18/24 pkt

Czytaj także