Ten model wypada fatalnie w statystykach niezawodności, ale i tak warto go polecić. Sharan nie jest drogi w eksploatacji.
Przypominamy o istnieniu tego starego modelu, ponieważ można go kupić naprawdę tanio, a wciąż ma realną wartość użytkową. Jeśli ktoś szuka pakownego samochodu do miasta lub na krótkie trasy – to doskonała propozycja. Funkcjonalne wnętrze mieści 5, 6 lub 7 osób (w zależności od wersji), fotele łatwo się składa, a bagażnik jest wyjątkowo ustawny.
Można się silić na oryginalność i kupić mocną odmianę benzynową 2.8 VR6 ale to przecież stary samochód, który nigdy nie będzie youngtimerem, więc lepiej, żeby przynajmniej okazał się tani w eksploatacji. Polecamy sprawdzonego diesla 1.9 (w dowolnej wersji mocy) lub dowolną 4-cylindrową odmianę benzynową (najlepiej sprowadzoną w idealnym stanie „pod LPG”).
Sporo drobnych usterek, jednak koszty serwisowania zazwyczaj nie są zbyt wysokie.
Niska cena zakupu, niskie ceny części zamiennych, bezproblemowe naprawy.
To stary samochód, ale ofert wciąż jest bardzo dużo. Radzimy szukać okazji – albo egzemplarzy sprzed liftingu za bezcen w idealnym stanie, albo zadbanych Sharanów poliftingowych z niskim przebiegiem, w okazyjnej cenie.
3000 zł – Najtańsze egzemplarze można kupić za mniej niż 5 tys. zł. W tej puli wciąż można znaleźć coś ciekawego.
10 000 zł – Bardzo zadbane auta sprzed liftingu kosztują ok. 8 tys. zł a te ładne „tuż po modernizacji” 7-10 tys. zł.
30 000 zł – Najmłodsze Sharany pochodzą z 2010 roku. Ceny oscylują w granicy 30 tys. zł.
SILNIK | 1.8 T 20V | 2.0 8V | 2.8 VR6 | 1.9 TDI | 1.9 TDI | 1.9 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1781 cm3 | 1984 cm3 | 2792 cm3 | 1896 cm3 | 1896 cm3 | 1896 cm3 | 1968 cm3 |
Zasilanie | benz. turbo | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 150 KM | 115 KM | 174 KM | 90 KM | 115 KM | 130 KM | 140 KM |
Maks. moment obr. | 220 Nm | 170 Nm | 235 Nm | 210 Nm | 310 Nm | 310 Nm | 310 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 10,9 s | 15,2 s | 11,0 s | 19,3 s | 13,7 s | 12,8 s | 12,2 s |
Prędkość maks. | 199 km/h | 177 km/h | 199 km/h | 160 km/h | 181 km/h | 188 km/h | 192 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 10,2 l/100 km | 10,4 l/100 km | 12,0 l/100 km | 6,6 l/100 km | 7,2 l/100 km | 6,2 l/100 km | 6,6 l/100 km |
1995 prezentacja Sharana i bliźniaka pod nazwą Ford Galaxy
1996 pojawia się trzeci brat – Seat Alhambra
2000 poważny lifting
2004 odświeżenie wizualne
2006 Ford odłącza się od współpracy i prezentuje własny model Galaxy
2010 nowy model Sharana/Alhambry
+ Bardzo praktyczne nadwozie.
+ Szerokie zaplecze tanich części.
+ Duża podaż na rynku wtórnym.
+ Niskie koszty eksploatacji i niski spadek wartości.
- Problemy z korozją starszych egzemplarzy.
- Nieudane diesle 2.0 TDI (mają problemy z głowicą i pompowtryskiwaczami)
Starą wersję benzynową w idealnym stanie „pod gaz”, lub zadbanego diesla 1.9 TDI w dowolnej wersji.
Sharany 2.0 TDI. Te wersje mają problemy z głowicą i ze smarowaniem oraz seryjny filtr cząstek stałych.
Funkcjonalność 6/6
Gama silników 4/6
Niezawodność 4/6
Koszty 6/6
SUMA 20/24 pkt