Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen Sharan I

Volkswagen Sharan I

Volkswagen Sharan I

Ten model wypada fatalnie w statystykach niezawodności, ale i tak warto go polecić. Sharan nie jest drogi w eksploatacji.

  • Lata produkcji: 1995-2010
  • Silniki: benz. 1.8-2.0 (115-204 KM), diesle 1.9-2.0 (90-150 KM)
  • Wersje: minivan
  • Długość/rozstaw osi: 284 cm, szerokość/wysokość:s181/173 cm, bagażnik: 255-700-2610 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Przypominamy o istnieniu tego starego modelu, ponieważ można go kupić naprawdę tanio, a wciąż ma realną wartość użytkową. Jeśli ktoś szuka pakownego samochodu do miasta lub na krótkie trasy – to doskonała propozycja. Funkcjonalne wnętrze mieści 5, 6 lub 7 osób (w zależności od wersji), fotele łatwo się składa, a bagażnik jest wyjątkowo ustawny.

Volkswagen-Sharan-I_3

Na zdjęciach auto sprzed liftingu. Stylizacja i ergonomia są wciąż jak najbardziej do zaakceptowania.

SILNIKI

Można się silić na oryginalność i kupić mocną odmianę benzynową 2.8 VR6 ale to przecież stary samochód, który nigdy nie będzie youngtimerem, więc lepiej, żeby przynajmniej okazał się tani w eksploatacji. Polecamy sprawdzonego diesla 1.9 (w dowolnej wersji mocy) lub dowolną 4-cylindrową odmianę benzynową (najlepiej sprowadzoną w idealnym stanie „pod LPG”).

AWARYJNOŚĆ

Sporo drobnych usterek, jednak koszty serwisowania zazwyczaj nie są zbyt wysokie. 

KOSZTY

Niska cena zakupu, niskie ceny części zamiennych, bezproblemowe naprawy.

SYTUACJA RYNKOWA

To stary samochód, ale ofert wciąż jest bardzo dużo. Radzimy szukać okazji – albo egzemplarzy sprzed liftingu za bezcen w idealnym stanie, albo zadbanych Sharanów poliftingowych z niskim przebiegiem, w okazyjnej cenie.

Volkswagen-Sharan-I_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Większość egzemplarzy ma homologację na 7 osób, ale tylko 5 miejsc Dwa dodatkowe fotele do bagażnika handlarze często sprzedają oddzielnie za 600-1000 zł.
  • Połamane obudowy głośników w drzwiach zazwyczaj nie świadczą o wypadkowej przeszłości. Są tak nieszczęśliwie umieszczone, że pasażerowie „kopią” w nie podczas wysiadania.
  • Po roku 2000 wszystkie wersje mają 6 biegów.

CENY

3000 zł – Najtańsze egzemplarze można kupić za mniej niż 5 tys. zł. W tej puli wciąż można znaleźć coś ciekawego.
10 000 zł – Bardzo zadbane auta sprzed liftingu kosztują ok. 8 tys. zł a te ładne „tuż po modernizacji” 7-10 tys. zł.
30 000 zł – Najmłodsze Sharany pochodzą z 2010 roku. Ceny oscylują w granicy 30 tys. zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.8 T 20V 2.0 8V 2.8 VR6 1.9 TDI 1.9 TDI 1.9 TDI 2.0 TDI
Pojemność skokowa 1781 cm3 1984 cm3 2792 cm3 1896 cm3 1896 cm3 1896 cm3 1968 cm3
Zasilanie benz. turbo benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 150 KM 115 KM 174 KM 90 KM 115 KM 130 KM 140 KM
Maks. moment obr. 220 Nm 170 Nm 235 Nm 210 Nm 310 Nm 310 Nm 310 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,9 s 15,2 s 11,0 s 19,3 s 13,7 s 12,8 s 12,2 s
Prędkość maks. 199 km/h 177 km/h 199 km/h 160 km/h 181 km/h 188 km/h 192 km/h
Średnie zuż. paliwa 10,2 l/100 km 10,4 l/100 km 12,0 l/100 km 6,6 l/100 km 7,2 l/100 km 6,2 l/100 km 6,6 l/100 km

HISTORIA MODELU

1995 prezentacja Sharana i bliźniaka pod nazwą Ford Galaxy
1996 pojawia się trzeci brat – Seat Alhambra
2000 poważny lifting
2004 odświeżenie wizualne
2006 Ford odłącza się od współpracy i prezentuje własny model Galaxy
2010 nowy model Sharana/Alhambry

Volkswagen-Sharan-II_4

Sharan II (od 2010 r.).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Korozja podwozia
    To popularny problem, ale na szczęście nie dotyczy wszystkich egzemplarzy. Sprowadzane, garażowane auta są na ogół w niezłym stanie.
  • Awarie systemu podgrzewania paliwa
    Mało kto wie, że stare wysokoprężne Sharany mają zazwyczaj podgrzewacz silnika, który aktywuje się w okresie zimowym (reaguje na spadek temperatury). Jeśli jest zepsuty, zużycie paliwa gwałtownie wzrasta.
    Koszt naprawy: 300-800 zł
  • Zużyte panewki
    1.9 TDI po 2005 r. mają problem z panewkami. Po zakupie używanego auta warto je profilaktycznie wymienić.
    Koszt: 1500 zł

ZALETY I WADY

+ Bardzo praktyczne nadwozie.
+ Szerokie zaplecze tanich części.
+ Duża podaż na rynku wtórnym.
+ Niskie koszty eksploatacji i niski spadek wartości.

- Problemy z korozją starszych egzemplarzy.
- Nieudane diesle 2.0 TDI (mają problemy z głowicą i pompowtryskiwaczami)

WARTO KUPIĆ

Starą wersję benzynową w idealnym stanie „pod gaz”, lub zadbanego diesla 1.9 TDI w dowolnej wersji.

UWAŻAJ NA

Sharany 2.0 TDI. Te wersje mają problemy z głowicą i ze smarowaniem oraz seryjny filtr cząstek stałych.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 6/6
Gama silników 4/6
Niezawodność 4/6
Koszty 6/6

SUMA 20/24 pkt

Czytaj także