Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Volkswagen Tiguan I

Volkswagen Tiguan I

Solidne wykonanie, dbałość o szczegóły i oszczędne silniki Diesla: oto niemiecka recepta na dobrego, kompaktowego SUV-a.

  • Lata produkcji: 2007-2015
  • Silniki: benz. 1.4-2.0 (122-211 KM), diesle 2.0 (110-177 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 442/260 cm szerokość/wysokość: 181/169 cm, bagażnik: 470-1510 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Tiguan to jeden z najdroższych modeli w swojej klasie na rynku wtórnym. W przypadku tego samochodu wysokie ceny są jednak w pełni uzasadnione, ponieważ jest dopracowaną konstrukcją. Auto było produkowane tylko w 5-drzwiowej wersji. W 2010 roku producent zmienił nieznacznie wygląd wskaźników, przyciski i pokrętła oraz kierownicę. Kierowcy nazywają to „półliftingiem”, ponieważ nowe nadwozie pojawiło się dopiero kilka miesięcy później.

Volkswagen-Tiguan-I_3

Kokpit przypomina ten z Golfa Plusa. Jakość montażu jest niezła. Tworzywa – takie sobie.

SILNIKI

W ogłoszeniach dominują diesle. Oferowano wyłącznie udaną odmianę 2.0 TDI CR (110, 140, 170 KM i 177 KM). Wszystkie jednostki benzynowe Tiguana mają bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbodoładowanie. Odmiana 1.4 TSI 160 KM to niezbyt udany silnik wyposażony w turbodoładowanie i kompresor. Optymalnym wyborem wydaje się 2.0 TSI o mocy 200 KM.

AWARYJNOŚĆ

Auto ma dwa słabe punkty: awaryjne małolitrażowe silniki TSI oraz zużyte przekładnie DSG. Bez większych problemów wytrzymują ok. 200 tys. km, później generują koszty.

KOSZTY

Bardzo wysokie ceny aut używanych, i... przystępne ceny części zamiennych.

SYTUACJA RYNKOWA

Olbrzymia podaż aut, miażdżąca przewaga egzemplarzy z importu. Bardzo trudno znaleźć zadbany samochód.

Volkswagen-Tiguan-I_2WARTO WIEDZIEĆ

  • W odmianach 110, 170 oraz 177 KM filtr cząstek stałych był montowany obligatoryjnie od początku produkcji, a w 140-konnej najpierw opcjonalnie, a od 2009 r. – seryjnie.
  • Ciekawe opcje wyposażenia: terenowe Track&Field i Track&Style, oraz sportowa R-Line.
  • Napęd na cztery koła 4Motion nie sprawia problemów. Warto jedynie wiedzieć, że na rynku trafiają się także wersje przednionapędowe.

CENY

23 000 zł – Minimum na zakup tego modelu. Trzeba się pogodzić z dużym przebiegiem i zainwestować w serwis.
30 000 zł – To wciąż nie jest zbyt dużo na zakup Tiguana, ale da się kupić auto w sensownym stanie technicznym.
80 000 zł – Bardzo ładne Tiguany po liftingu. Najczęściej w sportowych specyfikacjach R-Line.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 TSI 1.4 TSI TC 2.0 TSI 2.0 TSI 2.0 TDI 2.0 TDI 4MOTION 2.0 TDI 4MOTION
Pojemność skokowa 1390 cm3 1390 cm3 1984 cm3 1984 cm3 1968 cm3 1968 cm3 1968 cm3
Zasilanie benz. turbo benz. t+k benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 122 KM 160 KM 200 KM 211 KM 110 KM 140 KM 170 KM
Maks. moment obr. 200 Nm 240 Nm 280 Nm 280 Nm 280 Nm 320 Nm 350 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,9 s 8,9 s 7,9 s 7,8 s 11,9 s 10,5 s 8,9 s
Prędkość maks. 184 km/h 203 km/h 210 km/h 215 km/h 175 km/h 193 km/h 201 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,5 l/100 km 6,7 l/100 km 8,5 l/100 km 8,5 l/100 km 5,3 l/100 km 5,3 l/100 km 6,0 l/100 km

HISTORIA MODELU

2007 prezentacja Tiguana
2008 nowe wersje 2.0 TSI oraz 2.0 TDI 170 KM
2009 wszystkie diesle otrzymują obowiązkowo filtr cząstek stałych
2010 lifting deski rozdzielczej
2011 lifting modelu
2015 Tiguan II

Volkswagen-Tiguan-I_4

VW Tiguan po liftingu.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Dmuchaj na zimne
    Wszystkie silniki wysokoprężne Tiguana mają zasilanie common rail. Nie występują już w nich problemy z trwałością głowicy. Producent poprawił także konstrukcję pompy oleju. Mimo wszystko – przy okazji wymiany rozrządu (najlepiej co 90 tys. km) warto wspomnianą pompę zdemontować i sprawdzić.
  • Awarie przekładni DSG
    Problem dotyczy całej grupy Volkswagena. Chodzi o eksploatacyjne zużycie. Po 150-200 tys. km trzeba się przygotować na regenerację.
    Koszt: 3-6 tys. zł
  • Wymiana rozrządu w silnikach 1.4 TSI
    Napinacze wytrzymują 100 tys. km.
    Koszt wymiany: 1400 zł

ZALETY I WADY

+ Tym samochodem bardzo dobrze się jeździ na co dzień. Nadaje się zarówno do miasta, jak też na dalsze trasy.
+ Bardzo oszczędne diesle.
+ Duże zaplecze tanich części zamiennych.

- W gamie silników benzynowych brakuje taniej wersji idealnej do LPG.

WARTO KUPIĆ

Najlepszy wybór to 140-konny, dwulitrowy turbodiesel z napędem na cztery koła z ręczną skrzynią biegów.

UWAŻAJ NA

Wersje 1.4 TSI/160 KM ze skrzynią DSG. Zakup takiego samochodu to loteria. Naprawy mogą pochłonąć choćby 10 tys. zł.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 6/6
Gama silników 5/6
Niezawodność 4/6
Koszty 3/6

SUMA 18/24 pkt

Czytaj także