Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen Touran I

Volkswagen Touran I

Volkswagen Touran I

Pudełkowate nadwozie jest funkcjonalne do granic możliwości. Rozczarowują jakość tworzyw i niska trwałość diesli TDI PD.

  • Lata produkcji: 2003-2015
  • Silniki: benz. 1.2-2.0 (102-170 KM), diesle 1.6-2.0 (90-177 KM)
  • Wersje: minivan
  • Długość/rozstaw osi: 441/268 cm, szerokość/wysokość: 179/163 cm, bagażnik: 695-1900 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Stylizacja pudełkowatego nadwozia nie porywa, ale przynajmniej gwarantuje wzorową funkcjonalność. Wiele Touranów ma 7 miejsc – dodatkowe dwa fotele składają się na płasko w podłodze bagażnika. Tańsze wersje zniechęcają „plastikowym” wykończeniem. Osoby mające wyższe wymagania powinny poszukać topowych odmian Highline oraz R-Line. Są pod tym względem znacznie lepsze. W 2007 roku gamę modelową uzupełniła podwyższona odmiana Cross.

Volkswagen-Touran-I_3

Czytelnie i ergonomicznie, ale bez polotu i większej dbałości o jakość tworzyw sztucznych.

SILNIKI

Jeśli stary Touran, to najlepiej z dieslem 1.9 TDI (do 2005 roku, bo w nowszych obracają się panewki). Godne polecenia są także nowsze jednostki 2.0 TDI z zasilaniem common rail. Jak ognia należy natomiast unikać oferowanych od początku produkcji silników benzynowych 1.4 z turbosprężarką i kompresorem. Diesle 2.0 TDI PD to zakup podwyższonego ryzyka.

AWARYJNOŚĆ

W gamie można znaleźć kilka interesujących wersji, ale ogólnie ten model rozczarowuje.

KOSZTY

Umiarkowane ceny aut, stosunkowo niskie ceny części zamiennych.

SYTUACJA RYNKOWA

Volkswagen jest w Polsce jedną z najpopularniejszych marek na rynku wtórnym. Siłą rzeczy Touranów nie brakuje. Dominują sprowadzane diesle w cenach od 15 do 30 tys. zł.

Volkswagen-Touran-I_2WARTO WIEDZIEĆ

  • Tourany z początkowego okresu produkcji należą do najbardziej usterkowych samochodów w swojej klasie. Należy szczególnie uważać na silniki 2.0 TDI PD oraz na wersje benzynowe z turbosprężarką i kompresorem.
  • Auto jest wyposażone w nowoczesną elektronikę. Właśnie z tego powodu niektóre Tourany po źle przeprowadzonych naprawach blacharskich zaczynają żyć własnym życiem – np. same skręcają.

CENY

8000 zł – Najtańsze Tourany to głównie awaryjne, 2-litrowe diesle, na które nie ma chętnych.
30 000 zł – Optymalna kwota na zakup Tourana po liftingu z optymalnym dieslem z zasilaniem common rail.
60 000 zł – Najdroższe egzemplarze dostępne w ogłoszeniach. Auta wystawiane przez dealerów.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 TSI 1.6 1.6 FSI 2.0 FSI 1.9 TDI 1.9 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 16V 2.0 TDI 16V
Pojemność skokowa 1390 cm3 1595 cm3 1598 cm3 1984 cm3 1896 cm3 1896 cm3 1984 cm3 1984 cm3 1984 cm3
Zasilanie benz. t+k benz. benz. benz. t. diesel t. diesel t. diesel t. diesel t. diesel
Moc maks. 140 KM 102 KM 115 KM 150 KM 90 KM 105 KM 136 KM 140 KM 170 KM
Maks. moment obr. 220 Nm 148 Nm 155 Nm 200 Nm 210 Nm 250 Nm 320 Nm 320 Nm 350 Nm
Przysp. 0-100 km/h 9,8 s 12,9 s 13,2 s 10,4 s 14,9 s 13,2 s 10,6 s 10,2 s 9,0 s
Prędkość maks. 200 km/h 179 km/h 186 km/h 204 km/h 171 km/h 179 km/h 197 km/h 200 km/h 214 km/h
Średnie zuż. paliwa 7,4 l/100 km 8,1 l/100 km 7,9 l/100 km 7,9 l/100 km 6,0 l/100 km 6,0 l/100 km 6,0 l/100 km 6,1 l/100 km 6,6 l/100 km

HISTORIA MODELU

2003 debiut opisywanego VW Tourana 
2006 pierwsza poważna modernizacja
2007 podwyższony, uterenowiony Touran w wersji Cross
2010 druga modernizacja, diesle z pompowtryskiwaczami zostają zastąpione przez diesle common rail
2015 nowa generacja modelu

Volkswagen-Touran-II_4

Volkswagen Touran II

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zacierające się panewki w 1.9 TDI
    Chodzi o silniki z lat 2005-2010, głównie z kodem BXE. Zalecamy profilaktyczną wymianę panewek. 
    Koszt: od 1500 zł
  • Awarie głowic i pompowtryskiwaczy w silnikach 2.0 TDI PD
    Sygnały ostrzegawcze to ubytek płynu chłodniczego oraz nierównomierna praca silnika na biegu jałowym.
    Koszt: od 3 tys. zł w górę
  • Awarie silnika 1.4 TSI z turbosprężarką i kompresorem
    Większość poważnych uszkodzeń kończy się wymianą silnika na inny, używany w lepszym stanie.
    Koszt: ponad 5 tys. zł

ZALETY I WADY

+ Dużo miejsca nad głowami pasażerów.
+ Szerokie zaplecze części zamiennych.
+ Oszczędne i dynamiczne diesle 2.0 TDI Common Rail.
+ Olbrzymia podaż aut na rynku wtórnym.

- Wysoki poziom awaryjności.
- Spora grupa nieudanych silników.
- Przeciętne wykończenie tanich wersji.

WARTO KUPIĆ

Najlepsze wersje to 1.6 z LPG, 1.9 TDI do 2005 r. oraz 2.0 TDI Common Rail.

UWAŻAJ NA

1.4 TSI TC, 2.0 TDI PD. W dużej liczbie aut po wypadkach szwankuje elektronika.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 5/6
Gama silników 5/6
Niezawodność 3/6
Koszty 5/6

SUMA 18/24 pkt

Czytaj także