Bardziej efektowny bliźniak Skody Citigo kusi przestronnym wnętrzem, dużym bagażnikiem i oszczędnymi silnikami.
Mimo niewielkiego nadwozia Up! pozytywnie zaskakuje przestronnością – można w nim przewieźć 4 dorosłe osoby (5-osobowa wersja nie była oferowana). Bagażnik jest pojemny, ale mało ustawny bagażnik. Najciekawsze są specjalne wersje wyposażeniowe – np. White, Beats, Cheer czy uterenowiona Cross.
Na rynku wtórnym króluje wolnossący silnik 1.0 MPI. Jego elastyczność jest ograniczona. Problem nie występuje w 1.0 TSI z turbo.
Newralgicznym podzespołem są skrzynie biegów. Montowane do 2014 r. miały zbyt słabą konstrukcję (efekt: utrudnione włączanie biegów i towarzyszące temu zgrzytanie). Nie polecamy zautomatyzowanych skrzyń ASG. Sterujące sprzęgłem i mechanizmem wybierania przełożeń siłowniki działają wolno. Przy delikatnym ruszaniu faza jazdy na półsprzęgle trwa długo, co skraca żywotność tarczy sprzęgła.
Up! jest nieco droższy w zakupie od Skody Citigo. Późniejsza eksploatacja jest jednak tania. Auto mało pali (wersję MPI można wyposażyć w instalację LPG), nie psuje się, a części zamienne są łatwo dostępne i niedrogie. Systematycznie rośnie też pula części używanych. Za VW przemawia też niewielka utrata wartości.
Pula używanych aut szybko rośnie. Do wyboru jest ponad 300 Up!-ów oraz niewiele mniej Skód Citigo.
14 000 zł – Wyposażone w klimatyzację samochody, które mają nierzadko 200 tys. km przebiegu albo są powypadkowe.
28 000 zł – Atrakcyjne Up-y! z prywatnych rąk albo często oferowane w ramach programu Das Welt Auto przez ASO VW.
50 000 zł – Auta nowe z silnikiem 1.0 MPI, doposażone podemonstracyjne, używane z 1.0 TSI albo elektryczne e-Up!.
SILNIK | 1.0 | 1.0 |
---|---|---|
Pojemność skokowa | 999 cm3 | 999 cm3 |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy |
Moc maks. | 60 KM | 75 KM |
Maks. moment obr. | 95 Nm | 95 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 14,4 s | 13,2 s |
Prędkość maks. | 160 km/h | 171 km/h |
2011 rusza produkcja VW Up!
2012 wersja EcoFuel z fabryczną instalacją CNG, zautomatyzowana skrzynia na liście opcji
2013 debiutuje elektryczny e-Up! z realnym zasięgiem ok. 100 km
2016 niewielki lifting, pojawia się silnik 1.0 TSI
2018 wprowadzenie Up! GTI (115 KM)
+ Przestronne i funkcjonalne nadwozie.
+ Niskie koszty utrzymania, wysoka trwałość.
+ Dobre właściwości jezdne.
- Elegancko, ale surowo wykończone wnętrze, brak pełnej tapicerki w bagażniku.
- Problematyczne ręczne skrzynie biegów.
- Sposób pracy zautomatyzowanej skrzyni ASG.
Bogato wyposażone auto z krajowego salonu. Najlepiej w wersji 1.0 TSI, która pali tyle, co 1.0 MPI, a jest szybsza.
Poflotowe auta z instalacjami LPG. Można je w miarę tanio kupić. Ich odsprzedaż może nie być jednak łatwa.
Funkcjonalność 4/6
Gama silników 4/6
Niezawodność 5/6
Koszty 5/6
SUMA 18/24 pkt