Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen Up!

Volkswagen Up!

Volkswagen Up!

Bardziej efektowny bliźniak Skody Citigo kusi przestronnym wnętrzem, dużym bagażnikiem i oszczędnymi silnikami.

  • Lata produkcji: od 2011 r.
  • Silniki: benz. 1.0 (60-115 KM), elekt. (82 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d
  • Długość/rozstaw osi: 356-360/242 cm, szerokość/wysokość: 164/148-150 cm, bagażnik: 251-951 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Mimo niewielkiego nadwozia Up! pozytywnie zaskakuje przestronnością – można w nim przewieźć 4 dorosłe osoby (5-osobowa wersja nie była oferowana). Bagażnik jest pojemny, ale mało ustawny bagażnik. Najciekawsze są specjalne wersje wyposażeniowe – np. White, Beats, Cheer czy uterenowiona Cross.

Volkswagen-Up!_3

Na boczkach drzwiowych znajduje się nieosłonięta blacha. Ergonomia nie budzi jednak wątpliwości.

SILNIKI

Na rynku wtórnym króluje wolnossący silnik 1.0 MPI. Jego elastyczność jest ograniczona. Problem nie występuje w 1.0 TSI z turbo.

AWARYJNOŚĆ

Newralgicznym podzespołem są skrzynie biegów. Montowane do 2014 r. miały zbyt słabą konstrukcję (efekt: utrudnione włączanie biegów i towarzyszące temu zgrzytanie). Nie polecamy zautomatyzowanych skrzyń ASG. Sterujące sprzęgłem i mechanizmem wybierania przełożeń siłowniki działają wolno. Przy delikatnym ruszaniu faza jazdy na półsprzęgle trwa długo, co skraca żywotność tarczy sprzęgła.

KOSZTY

Up! jest nieco droższy w zakupie od Skody Citigo. Późniejsza eksploatacja jest jednak tania. Auto mało pali (wersję MPI można wyposażyć w instalację LPG), nie psuje się, a części zamienne są łatwo dostępne i niedrogie. Systematycznie rośnie też pula części używanych. Za VW przemawia też niewielka utrata wartości.

SYTUACJA RYNKOWA

Pula używanych aut szybko rośnie. Do wyboru jest ponad 300 Up!-ów oraz niewiele mniej Skód Citigo.

Volkswagen-Up!_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • VW Up! jest bliźniakiem Seata Mii oraz Skody Citigo. Z racji korzystnych cen w Polsce przebojem była Skoda. W Europie przegrywała z ciekawszym stylistycznie Up!-em.
  • Wszystkie modele powstają w Bratysławie.
  • Tylko VW był oferowany z doskonałymi silnikami 1.0 TSI.
  • Już od 2013 r. VW występował też w wersji elektrycznej, która w Skodzie i Seacie pojawiła się dopiero w 2019 r.

CENY

14 000 zł – Wyposażone w klimatyzację samochody, które mają nierzadko 200 tys. km przebiegu albo są powypadkowe.
28 000 zł – Atrakcyjne Up-y! z prywatnych rąk albo często oferowane w ramach programu Das Welt Auto przez ASO VW.
50 000 zł – Auta nowe z silnikiem 1.0 MPI, doposażone podemonstracyjne, używane z 1.0 TSI albo elektryczne e-Up!.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.0 1.0
Pojemność skokowa 999 cm3 999 cm3
Zasilanie benzynowy benzynowy
Moc maks. 60 KM 75 KM
Maks. moment obr. 95 Nm 95 Nm
Przysp. 0-100 km/h 14,4 s 13,2 s
Prędkość maks. 160 km/h 171 km/h
Volkswagen-Up!_4

Silnik 1.0 MPI jest trwały. Ma charakterystyczne, ale przyjemne brzmienie.

HISTORIA MODELU

2011 rusza produkcja VW Up!
2012 wersja EcoFuel z fabryczną instalacją CNG, zautomatyzowana skrzynia na liście opcji
2013 debiutuje elektryczny e-Up! z realnym zasięgiem ok. 100 km
2016 niewielki lifting, pojawia się silnik 1.0 TSI
2018 wprowadzenie Up! GTI (115 KM)

Volkswagen-Up!_6

VW Up! po liftingu z 2016 r.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Naprawa skrzyni biegów
    W autach sprzed 2014 r. mogą wystąpić problemy z wybieraniem „jedynki” i „wstecznego”.
    Koszt naprawy: od 500 zł
  • Niezbyt żywotne sprzęgło
    Tarcza sprzęgła nie jest specjalnie wytrzymała, a jego trwałość skraca miejska jazda
    Koszt wymiany: od 700 zł
  • Woda przeciekająca do kabiny
    Nieszczelności zwykle pojawiają się w okolicach przedniej ściany grodziowej.
    Koszt naprawy: od 100 zł
  • Wymiana napędu rozrządu
    Producent zaleca co 240 tys. km, ale rozrząd warto wymienić przy ok. 200 tys. km.
    Koszt wymiany: od 1300 zł

ZALETY I WADY

+ Przestronne i funkcjonalne nadwozie.
+ Niskie koszty utrzymania, wysoka trwałość.
+ Dobre właściwości jezdne.

- Elegancko, ale surowo wykończone wnętrze, brak pełnej tapicerki w bagażniku.
- Problematyczne ręczne skrzynie biegów.
- Sposób pracy zautomatyzowanej skrzyni ASG.

Volkswagen-Up!_5

Bagażnik jest krótki i głęboki, co ogranicza jego funkcjonalność. Minus za gołą blachę.

WARTO KUPIĆ

Bogato wyposażone auto z krajowego salonu. Najlepiej w wersji 1.0 TSI, która pali tyle, co 1.0 MPI, a jest szybsza.

UWAŻAJ NA

Poflotowe auta z instalacjami LPG. Można je w miarę tanio kupić. Ich odsprzedaż może nie być jednak łatwa.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 4/6
Gama silników 4/6
Niezawodność 5/6
Koszty 5/6

SUMA 18/24 pkt

Czytaj także