X5 ma image zdobywcy, ML – jest symbolem finansowego sukcesu. Volvo XC90 wygląda na auto familijne i tym podbiło rynek.
W ciągu 12 lat produkcji powstało ponad 630 tysięcy egzemplarzy (wersje 5- i 7-miejscowe). Co ciekawe, przez cały ten okres samochód praktycznie się nie zmieniał. W ramach liftingów dopracowywano jedynie detale, aby był jeszcze wygodniejszy i bezpieczniejszy. Obecnie ma ugruntowaną pozycję na rynku wtórnym, ponieważ dał się poznać jako konstrukcja solidna i świetnie zabezpieczona przed korozją.
Największym zainteresowaniem cieszą się trwałe diesle (2,4 litra w trzech wersjach mocy – 163, 185 oraz 200 KM). Alternatywą są jednostki benzynowe. Jak przystało na starsze Volvo – prawie do każdej da się zamontować instalację LPG. Wisienką na torcie jest silnik 4.4 V8, który został opracowany przez Yamahę. Jest trwały, ma wysoką kulturę pracy i... pochłania paliwo w tempie adekwatnym do pojemności.
Najsłabszy punkt to automatyczne skrzynie biegów. Aby służyły jak najdłużej, co 60 tys. km warto wymieniać w nich olej. Kto holuje ciężkie przyczepy, może pomyśleć o montażu chłodnicy oleju przekładniowego.
Przy zakupie XC90 nie warto oszczędzać, bo serwisowanie jest drogie.
Do wyboru 400 aut – od krajowych po sprowadzone. Blisko 70% dostępnych XC90 ma pod maską diesla.
15 000 zł – Na XC90 wystarczy 15 tys. zł. Wybór diesla z „manualem” daje szanse na to, że auto jeszcze trochę posłuży.
35 000 zł – Taki budżet daje realne szanse na zakup samochodu w dobrym stanie. W grę wchodzą roczniki 2006-2009.
105 000 zł – Brak zmian w stosunku do ubiegłego roku. Auta w idealnym stanie nie tanieją – to gratka dla miłośników marki.
SILNIK | 2.5 T | 2.9 T6 | 3.2 | 4.4 V8 | 2.4 D5 | 2.4 D5 | 2.4 D5 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 2521 cm3 | 2992 cm3 | 3192 cm3 | 4414 cm3 | 2401 cm3 | 2401 cm3 | 2401 cm3 |
Zasilanie | benz. turbo | benz. biturbo | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 210 KM | 272 KM | 238 KM | 315 KM | 163 KM | 185 KM | 200 KM |
Maks. moment obr. | 320 Nm | 380 Nm | 320 Nm | 440 Nm | 340 Nm | 400 Nm | 420 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 9,5 s | 9,3 s | 9,5 s | 7,3 s | 12,2 s | 10,9 s | 10,3 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 210 km/h | 210 km/h | 210 km/h | 190 km/h | 195 km/h | 205 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 11,2 l/100 km | 12,7 l/100 km | 11,4 l/100 km | 13,3 l/100 km | 7,9 l/100 km | 8,2 l/100 km | 8,3 l/100 km |
2002 premiera Volvo XC90
2006 pierwsza modernizacja – mniej czarnych plastików, kierunkowskazy w lusterkach
2009 zmiana napisu Volvo na tylnej klapie (szerzej rozstawione litery)
2012 kolejna modernizacja
2015 debiutuje XC90 II
+ Wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu.
+ Ogólna trwałość mechaniczna
+ Wzorowe zabezpieczenie antykorozyjne.
- Mało trwałe skrzynie biegów (szczególnie w autach sprzed 2005 r.).
- Trudny dostęp do osprzętu silnika.
- Koszty zakupu i napraw.
Im młodsze auto z lepiej udokumentowaną historią, tym lepiej. Rzeczywiste przebiegi wielu XC90 są już monstrualne.
Najstarsze samochody z automatycznymi skrzyniami. Idealnie jeśli sprzedawca może udokumentować remont.
Funkcjonalność 6/6
Gama silników 5/6
Niezawodność 4/6
Koszty 3/6
SUMA 18/24 pkt