Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Volvo XC90 I

Volvo XC90 I

Volvo XC90 I

X5 ma image zdobywcy, ML – jest symbolem finansowego sukcesu. Volvo XC90 wygląda na auto familijne i tym podbiło rynek.

  • Lata produkcji: 2002-2014
  • Silniki: benz. 2.5-4.4 (200-315 KM), diesle 2.4 (163-200 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 481/286 cm, szerokość/wysokość: 190/179 cm, bagażnik: 613-1835 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

W ciągu 12 lat produkcji powstało ponad 630 tysięcy egzemplarzy (wersje 5- i 7-miejscowe). Co ciekawe, przez cały ten okres samochód praktycznie się nie zmieniał. W ramach liftingów dopracowywano jedynie detale, aby był jeszcze wygodniejszy i bezpieczniejszy. Obecnie ma ugruntowaną pozycję na rynku wtórnym, ponieważ dał się poznać jako konstrukcja solidna i świetnie zabezpieczona przed korozją. 

Volvo-XC90-I_3

Kokpit zaprojektowano 18 lat temu. Składa się z dużej liczby elementów, które zaczynają skrzypieć.

SILNIKI

Największym zainteresowaniem cieszą się trwałe diesle (2,4 litra w trzech wersjach mocy – 163, 185 oraz 200 KM). Alternatywą są jednostki benzynowe. Jak przystało na starsze Volvo – prawie do każdej da się zamontować instalację LPG. Wisienką na torcie jest silnik 4.4 V8, który został opracowany przez Yamahę. Jest trwały, ma wysoką kulturę pracy i... pochłania paliwo w tempie adekwatnym do pojemności.

AWARYJNOŚĆ

Najsłabszy punkt to automatyczne skrzynie biegów. Aby służyły jak najdłużej, co 60 tys. km warto wymieniać w nich olej. Kto holuje ciężkie przyczepy, może pomyśleć o montażu chłodnicy oleju przekładniowego. 

KOSZTY

Przy zakupie XC90 nie warto oszczędzać, bo serwisowanie jest drogie. 

SYTUACJA RYNKOWA

Do wyboru 400 aut – od krajowych po sprowadzone. Blisko 70% dostępnych XC90 ma pod maską diesla.

Volvo-XC90-I_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Szwedzki SUV nie rozczarowuje w kwestiach bezpieczeństwa. Jako pierwszy w klasie otrzymał np. ESP  funkcją przeciwdziałającą dachowaniu.
  • Wśród XC90 sprowadzonych z USA można trafić na egzemplarze z napędem wyłącznie na przód. O takim braku świadczy piąty znak w numerze VIN – jeżeli jest to litera N lub Y, dane XC90 nie ma napędu na obie osie.
  • Napęd 4x4 (stały na przód dołączany na tył) opracowała firma Haldex.

CENY

15 000 zł – Na XC90 wystarczy 15 tys. zł. Wybór diesla z „manualem” daje szanse na to, że auto jeszcze trochę posłuży. 
35 000 zł – Taki budżet daje realne szanse na zakup samochodu w dobrym stanie. W grę wchodzą roczniki 2006-2009.
105 000 zł – Brak zmian w stosunku do ubiegłego roku. Auta w idealnym stanie nie tanieją – to gratka dla miłośników marki.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 2.5 T 2.9 T6 3.2 4.4 V8 2.4 D5 2.4 D5 2.4 D5
Pojemność skokowa 2521 cm3 2992 cm3 3192 cm3 4414 cm3 2401 cm3 2401 cm3 2401 cm3
Zasilanie benz. turbo benz. biturbo benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 210 KM 272 KM 238 KM 315 KM 163 KM 185 KM 200 KM
Maks. moment obr. 320 Nm 380 Nm 320 Nm 440 Nm 340 Nm 400 Nm 420 Nm
Przysp. 0-100 km/h 9,5 s 9,3 s 9,5 s 7,3 s 12,2 s 10,9 s 10,3 s
Prędkość maks. 210 km/h 210 km/h 210 km/h 210 km/h 190 km/h 195 km/h 205 km/h
Średnie zuż. paliwa 11,2 l/100 km 12,7 l/100 km 11,4 l/100 km 13,3 l/100 km 7,9 l/100 km 8,2 l/100 km 8,3 l/100 km

HISTORIA MODELU

2002 premiera Volvo XC90
2006 pierwsza modernizacja – mniej czarnych plastików, kierunkowskazy w lusterkach
2009 zmiana napisu Volvo na tylnej klapie (szerzej rozstawione litery)
2012 kolejna modernizacja
2015 debiutuje XC90 II

Volvo-XC90-II_5

Druga generacja Volvo XC90.

 

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Awarie napędu 4x4 
    Napęd tylnej osi zwykle zanika z powodu uszkodzenia przekładni kątowej.
    Koszt naprawy: od 1500 zł 
  • Problemy z automatycznymi skrzyniami 
    Nierzadko przekładnia nadaje się tylko do kompleksowej regeneracji.
    Koszt naprawy: od 5000 zł 
  • Zużyte przekładnie kierownicze 
    O problemie z maglownicą może świadczyć m.in. nierównomierny opór na kierownicy.
    Koszt regeneracji: od 1000 zł 
  • Wibracje zespołu napędowego 
    Powodem często są uszkodzone poduszki mocujące silnik i skrzynię.
    Koszt naprawy: od 350 zł 

ZALETY I WADY

+ Wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu. 
+ Ogólna trwałość mechaniczna
+ Wzorowe zabezpieczenie antykorozyjne. 

- Mało trwałe skrzynie biegów (szczególnie w autach sprzed 2005 r.).
- Trudny dostęp do osprzętu silnika.
- Koszty zakupu i napraw.

Volvo-XC90-I_4

Bagażnik jest płytki. Wybrane wersje mają pod podłogą złożone dwa fotele.

WARTO KUPIĆ 

Im młodsze auto z lepiej udokumentowaną historią, tym lepiej. Rzeczywiste przebiegi wielu XC90 są już monstrualne.

UWAŻAJ NA 

Najstarsze samochody z automatycznymi skrzyniami. Idealnie jeśli sprzedawca może udokumentować remont.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 6/6
Gama silników 5/6
Niezawodność 4/6
Koszty 3/6

SUMA 18/24 pkt

Czytaj także