A310 było dopiero czwartym drogowym modelem Alpine i pierwszym z V6.
W tym roku mija 50 lat od debiutu Alpine A310. Auto zostało przedstawione podczas salonu samochodowego w Genewie jako następca słynnego A110 – modelu, który rozsławił Alpine. A310 było dopiero czwartym drogowym samochodem tej francuskiej firmy, założonej 16 lat wcześniej, czyli w 1955 r.
A310 miało supermodną wówczas klinowatą linię, która nawet dziś wygląda bardzo awangardowo. Karoserię wykonano z tworzywa sztucznego. Samochód oferowano wyłącznie w wersji coupe.
Pierwsze lata A310 przypadły na szczególny okres, zarówno dla motoryzacji, jak i samego Alpine. Początek lat 70. to bowiem gwałtowny wzrost cen paliw do nienotowanych wcześniej rozmiarów, który najbardziej się odbił na popycie na sportowe samochody. Zmieniła się też struktura właścicielska firmy. Dwa lata po debiucie A310 większościowym udziałowcem Alpine zostało Renault.
Początkowo A310 cieszyło się umiarkowanym zainteresowaniem. Jedną z przyczyn był niezbyt mocny silnik. Umieszczona z tyłu czterocylindrowa jednostka 1.6 rozwijała 140 KM.
W 1976 r. pojawiła się wersja z V6 zaprojektowanym wspólnie przez Peugeota, Renault i Volvo. 2,7-litrowy silnik w A310 miał 150 KM. Prędkość maksymalna wzrosła z 205 do 235 km/h. Tym samym A310 zostało pierwszym seryjnym modelem Alpine z V6. Teraz francuskie auto mogło skuteczniej rywalizować z Porsche 911.
Na bazie nowej odmiany powstała rajdowa wersja A310. W 1977 r. w tym aucie zdobyto nie tylko rajdowe mistrzostwo Francji, ale i mistrzostwo Europy w rallycrossie.
Pojawienie się silnika V6 wyraźnie poprawiło sprzedaż A310. Średnia roczna produkcja wzrosła aż niemal trzykrotnie. W latach 1971-1976 powstało 2340 sztuk czterocylindrowego A310, w latach 1977-1985 – 10 749 egzemplarzy wersji z V6.