Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Betonowa ściana, 150 km/h i BMW z przebiegiem ponad 650 000 km. Co z niego zostało?

Betonowa ściana, 150 km/h i BMW z przebiegiem ponad 650 000 km. Co z niego zostało?

Youtube

Betonowa ściana, 150 km/h i BMW z przebiegiem ponad 650 000 km. Co z niego zostało?

Testy zderzeniowe, mające ocenić poziom bezpieczeństwa nowych samochodów, odbywają się zazwyczaj przy niewielkich prędkościach. Przykładowo Euro NCAP przy uderzeniu czołowym w nieodkształcalną barierę rozpędza auta do 50 km/h. Ale co się stanie, gdy samochód pojedzie „nieco” szybciej?

Odpowiedzi na tak postawione pytanie udzielił francuski kanał Youtube o nazwie Vilebrequin, co w tłumaczeniu na język polski oznacza „wał korbowy”. 

Aby przeprowadzić swój eksperyment Francuzi wynajęli lotnisko, a następnie uformowali ścianę z 72 betonowych bloczków o łącznej masie sięgającej 86 ton. Potrzebowali jeszcze samochodu, więc zakupili mocno już zużyte BMW serii 5 (E39) w wersji kombi z rzekomym przebiegiem 284 000 km. 

Ale gdy próbowali usunąć kody usterek, szybko okazało się, że licznik kilometrów... „kłamie”. Auto w rzeczywistości miało najechane nie 284 000, tylko ponad 650 000 km! 

betonowa_bariera
Betonową barierę uformowano z 72 bloczków. Waży ona 86 ton. 
youtube

Kolejny krok przed przeprowadzeniem testu zderzeniowego obejmował wymontowanie przednich siedzeń, podłączenie zdalnego systemu sterowania oraz umieszczenie kamery w aucie, z której obraz miał trafiać do gogli VR. 

Mimo że Francuzi początkowo planowali rozpędzić BMW do 200 km/h, ostatecznie udało im się osiągnąć 150 km/h. Czyli o 10 km/h szybciej niż dozwolona prędkość na polskich autostradach. Raczej ciężko spodziewać się, aby poruszając się po takiej drodze nagle przed kierowcą „wyrosła” betonowa ściana, choć hipotetycznie auto może wypaść z drogi i uderzyć w konstrukcję wiaduktu lub mostu.

Do jakich zniszczeń może to doprowadzić? Odpowiedź znajduje się na poniższym filmie, który najlepiej oglądać od około 17 minuty. 

Czytaj także