R6 i turbo, czyli nic nowego. Nuda? Pozornie. Szóste M3 i drugie M4 pierwszy raz w historii obu modeli rozwijają ponad 500 KM.
Zawsze coś się działo. Już pierwsze M3 było sensacją. Miało tylko cztery cylindry, wcześniej żadne BMW M nie schodziło poniżej sześciu. Drugie M3 przestawiło się na R6. W trzecim – bez zmian. OK, zdarza się. Czwarte dostało V8, piąte wróciło do R6, ale w towarzystwie turbo. Nowe M3 i M4 powielają formułę poprzednika – nadal mamy sześć cylindrów ustawionych jeden za drugim i wzmocnionych turbodoładowaniem. Dochodzą za to dwa elementy.
Nowe M3 i M4 będą początkowo dostępne wersjach podstawowej i Competition. Pierwsza rozwija 480 KM, druga pierwszy raz w historii obu modeli przekracza barierę pół tysiąca KM, osiągając 510 KM.
Co z tego, skoro Competition przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 s, dokładnie tyle, ile M3 CS poprzedniej generacji, słabsze o całe 50 KM.
Inna sprawa, że M3 CS jest też aż o 195 kg lżejsze od nowego M3, którego masa wzrosła do 1780 kg. Samo M3 też się rozrosło. W porównaniu z poprzednikiem jest aż o 12,2 cm dłuższe (479,4 cm), o 2,6 cm szersze (190,3 cm) i o 0,9 cm wyższe (143,3 cm). Wbrew pozorom pojemność bagażnika pozostała bez zmian (480 l), a w M4 Coupe nawet się zmniejszyła (o 5 l do 440 l). Tak czy inaczej, M3 dobitnie pokazuje, ile trzeba dorzucić mocy, aby zrekompensować prawie dwieście dodatkowych kilogramów.
Pierwszy raz w historii M3 i M4 będą dostępne z 4x4, ale tylko w wersji Competition i od lata 2021 r. To 4x4 oddające hołd tylnonapędowej tradycji BMW. W normalnych warunkach 510 KM i 650 Nm trafiają na tylne koła, przednia oś dołącza się, kiedy tylna przestaje wystarczać. Są też tryby 4WD Sport (który jeszcze bardziej faworyzuje tylne koła) i 2WD (które nigdy nie dołącza przedniej osi). Właściwościom jezdnym M3 i M4 sprzyjają również niżej położony środek ciężkości (dach wykonano z karbonu; zamiast włókien węglowych klient może wybrać stal) i szerszy rozstaw kół (+3,8 cm z przodu oraz +0,2 cm z tyłu). W poprzedniku tylne koła rozstawiono szerzej od przednich. W następcy jest odwrotnie.
Nie wspomnieliśmy jeszcze o tym grillu? No cóż, nabywcy serii 4 są w bardziej komfortowej sytuacji. Potężny pionowy grill dostaje już klient bazowej, blisko trzy razy słabszej „czwórki”. Jeśli chcesz mieć cztery drzwi i ogromną osłonę chłodnicy, nie ma rady – takie zestawienie występuje na razie wyłącznie w M3.
BMW M3/M4 – najważniejsze dane
BMW M3 Limuzyna G80
BMW M4 Coupe G82
R6 turbo, 2993 cm3
480 KM (510 KM)
550 Nm (650 Nm)
0-100 km/h: 4,2 s (3,9 s)
Dane w nawiasach dotyczą wersji Competition
BMW M3
Najpierw jako sedan, do 2022 r. pojawi się pierwsze w historii seryjne M3 kombi. M3 jako jedyna „trójka” ma wielki pionowy grill (na dodatek bez obramowania). Poza tym błotniki są szersze, a progi inne. W porównaniu z M4 Coupe sedan jest o 4 cm wyższy i o 1,6 cm szerszy oraz nieco bardziej opływowy (Cx: 0,33 vs 0,34).
BMW M4
W 2021 r. gama M4 poszerzy się o Cabrio i Gran Coupe. Wersje Competition M3 i M4 będą dostępne z napędem tylnym i 4x4. O ile auta wcześniejszej generacji schudły o ok. 80 kg, o tyle nowe M3 jest cięższe od poprzednika aż o 185 kg, a M4 nawet o 203 kg (odpowiednio 1780 i 1775 kg). Oba można już zamawiać.
M3 i M4: poprzednie generacje
Pierwsze M3 pojawiło się 35 lat temu i chodziło głównie o to, aby wyścigowa wersja uzyskała homologację.
Trzecie M3 (E46) jako jedyne było niedostępne z nadwoziem sedan, paradoksalnie rozważano za to produkcję kombi. Silnik V8 pojawił się już w gamie E46, ale trafił jedynie do 387-konnej odmiany GTR Street Version, limitowanej do 10 sztuk. Od końca 2013 r. coupe i kabriolet noszą osobną nazwę – M4.
1/ M3 (E30)
1985-1991
2.3 R4-2.5 R4 (195-238 KM)
0-100 km/h: 7,5-6,5 s
2/ M3 (E36)
1992-1999
3.0 R6-3.2 R6 (286-321 KM)
0-100 km/h: 6,2-5,5 s
3/ M3 (E46)
2000-2006
3.25 R6 (343-360 KM)
0-100 km/h: 5,5-4,9 s
4/ M3 (E90/92/93)
2007-2013
4.0 V8-4.4 V8 (420-450 KM)
0-100 km/h: 5,3-4,4 s
5/ M3 (F80)/M4 (F82/83)
od 2013 r.
3.0 R6 turbo (431-500 KM)
0-100 km/h: 4,4-3,8 s
M3 i M4: największe rarytasy
Każda z pięciu generacji przyniosła wersje specjalne. Najciekawsze zaproszono do wspólnego zdjęcia. Część z nich zapowiadała przełomowe dla M3 rozwiązania. M3 CSL (skrót od Coupe, Sport, Lekki) jako pierwsze miało dach z plastiku wzmocnionego karbonem, który trafił do standardowego wyposażenia następnej generacji M3 (E90/92/93). Czym zaskoczą nas wersje specjalne najnowszych wcieleń M3 i M4?
1/ M3 GTS (E92)
2009-2010
4.4 V8 (450 KM)
0-100 km/h: 4,4 s
2/ M3 CSL (E46)
2002-2003
3.25 R6 (360 KM)
0-100 km/h: 4,9 s
3/ M3 GT (E36)
1994-1995
3.0 R6 (295 KM)
0-100 km/h: 5,9 s
4/ M3 Sport Evolution (E30)
1989-1990
2.5 R4 (238 KM)
0-100 km/h: 6,5 s
5/ M4 GTS (F82)
2015-2016
3.0 R6 turbo (500 KM)
0-100 km/h: 3,8 s
M3 i M4: ewolucja desek rozdzielczych
Typowa dla BMW nachylona w stronę kierowcy środkowa konsola zadebiutowała właśnie w serii 3. Sęk w tym, że w aucie pierwszej generacji (E21; 1975-1983), które nigdy nie miało wersji M. Ta pojawiła się dopiero w drugim wcieleniu tej serii i, rzecz jasna, konsolę nachylono w niej w jedynie słusznym kierunku. Patrząc na ewolucję desek rozdzielczych kolejnych M3 w oczy rzucają się dwie rzeczy. Po pierwsze, w modelach z czołową poduszką powietrzną dla kierowcy środkowa część kierownicy z czasem stawała się mniejsza i mniejsza. Rosły za to ekrany w centralnej konsoli: od najprostszych jednolinijkowych wyświetlaczy po całkiem sporą, 10,25-calową taflę w najnowszych generacjach M3 i M4.