Pierwsza generacja serii 6 to najdłużej produkowany samochód w historii BMW, a jego topowa wersja otrzymała silnik z superauta M1.
Pierwsza generacja serii 6 do dziś pozostaje symbolem luksusowego coupe. Elegancka, pozbawiona krzykliwych akcentów, szybka i pełna najnowszych zdobyczy techniki debiutowała podczas salonu w Genewie 45 lat temu.
Samochód pojawił się cztery lata po pierwszej generacji BMW serii 5 i rok przed pierwszą „siódemką”. Nowe coupe korzystało z rozwiązań obu tych modeli.
Dziś pierwsza seria 6 należy do najlepiej wyglądających BMW w historii. Przesądziły o tym smukła sylwetka, doskonałe proporcje, oszczędne detale i nachylony pod ujemnym kątem panel z grillem i reflektorami. Samochód oferowano wyłącznie jako coupe.
Auto nosiło kod fabryczny E24 (pierwsza seria 5 to E12, pierwsza „siódemka” E23). Mierzyło 475,5 cm długości, było więc o niespełna 10 cm krótsze od serii 7 E23. Szerokość E24 wynosiła 172,5 cm, wysokość 136,5 cm, a rozstaw osi 262,5 cm. Bagażnik miał 413 l, a obręcze kół 14 cali średnicy.
Do gamy pierwszej generacji serii 6 trafiły wyłącznie sześciocylindrowe silniki. Oto wykaz wszystkich wersji z lat 1976-1989:
Najmocniejsza odmiana otrzymała silnik z BMW M1 (1978-1981), czyli superauta z jednostką napędową umieszczoną między kabiną a tylną osią (seria 6 była przedniosilnikowa). Paradoksalnie w M635CSi silnik rozwijał o 9 KM więcej. M635CSi było ponadto o 1,2 cm niższe od pozostałych wersji E24 i przyspieszało od 0 do 100 km/h w 6,5 s. Prędkość maksymalna wynosiła 255 km/h.
W 1982 r. seria 6 przeszła modernizację, otrzymując pierwszy w historii BMW komputer pokładowy. Zmieniono też np. tylny zderzak i przednie zawieszenie.
Samochód produkowano aż do 1989 r., czyli przez 13 lat. Daje mu to tytuł najdłużej wytwarzanego auta w historii BMW. W tym czasie powstało 80 361 sztuk serii E24.
Następca pojawił się natychmiast, ale nie nazywał się już „seria 6”. Nowość otrzymała najwyższy numer w gamie, czyli 8 i w ogóle nie była dostępna z 6-cylindrowymi jednostkami. To jedyne seryjne BMW z chowanymi reflektorami otrzymało wyłącznie jednostki V8 i V12 o mocy od 286 do 380 KM. Jego produkcja skończyła się 10 lat później, w 1999 r.
Przez kolejne cztery lata samochód pozostawał bez następcy. Pojawił się on dopiero w 2003 r. i nosił już cyfrę 6. Kompletnie nowa konstrukcja była jedyną „szóstką” w historii oferowaną również z silnikiem V10 i pierwszą dostępną także jako kabriolet.
Kolejna generacja serii 6 debiutowała pod koniec 2010 r. i to właśnie cabrio pojawiło się w pierwszej kolejności. W 2011 r. ofertę uzupełniło coupe, a w 2012 r. wersja Gran Coupe, czyli pierwsza seria 6 z czworgiem bocznych drzwi.
Do rewolucji doszło w 2017 r. Czwarta generacja serii 6 została bowiem dużym luksusowym liftbackiem, mierzącym przeszło pięć metrów długości. Rok później BMW wróciło do serii 8, przedstawiając zupełnie nowy model, który częściowo zastąpił „szóstki" trzeciej generacji.