Ford zbudował kapitalny samochód do turystyki off-roadowej oparty na swoim największym SUV-ie – modelu Expedition.
Amerykanie, jak nikt inny, potrafią bawić się motoryzacją. Szczególne zamiłowanie przejawiają do pojazdów terenowych – zarówno pick-upów, jak i SUV-ów. Wystarczy choćby wspomnieć niesamowite koncepcyjne pojazdy Jeepa przygotowywane na doroczne spotkanie fanów marki w Moab.
Ford także ma się czym pochwalić, a jego najnowszym dziełem jest model Expedition Timberline Off-Grid Concept – wykonany w jednym egzemplarzu pojazd przeznaczony do szeroko rozumianej turystyki, w tym takiej, która odbywa się z dala od uczęszczanych szlaków.
Expedition to największy SUV amerykańskiej marki, niedostępny oficjalnie w Europie. W wersji podstawowej mierzy 533 cm długości (rozstaw osi: 311 cm), w wydłużonej odmianie Max parametry te mają, odpowiednio, 563 i 334 cm. Szerokość auta wynosi 203 cm, a wysokość – 195 cm. Przy takich rozmiarach oczywistością jest to, że Expedition ma trzy rzędy foteli.
Prototypowy wariant Off-Grid Concept zbudowano, wykorzystując nową, najbardziej terenową odmianę „krótkiego” Expeditiona nazwaną Timberline. Już seryjnie wyróżnia się ona m.in. zwiększonym prześwitem (wynosi 27 cm), osłonami podwozia i 33-calowymi (średnica zewnętrzna) oponami Goodyear Wrangler AT.
Timberline Off-Grid Concept ma jeszcze lepsze możliwości terenowe, zastosowano w nim bowiem wysokiej klasy amortyzatory Foxa – Elite Series oraz 17-calowe obręcze Method Race z systemem ochrony przed zsunięciem się opony, na które założono 35-calowe ogumienie General Grabber. W efekcie prześwit wzrósł o kolejne 5 cm i osiąga imponujące 32 cm. Dodatkowo zainstalowano osłonę skrzyni biegów.
Nie wspomniano nic na temat modyfikacji silnika, ale standardowy Timberline jest wyposażony w benzynową jednostkę 3.5 V6 EcoBoost rozwijającą 440 KM i 691 Nm (pozostałe wersje Expeditiona oferują 380 lub 400 KM). Napęd trafia na cztery koła (tylny mechanizm różnicowy ma blokadę), a skrzynia biegów to automat z dziesięcioma przełożeniami.
Expedition Timberline Off-Grid Concept wyróżnia się interesującym pakietem akcesoriów kempingowych. Należą do nich namiot Thule Tepui Explorer montowany na relingach dachowych, markiza Overland Vehicle Systems Nomadic czy zewnętrzny prysznic Wild Land.
We wnętrzu zainstalowano specjalną płaską „szafę” EZ Stack z wysuwanymi szufladami, dwuosobowy kempingowy materac Luno, zasłony szyb i zasilany przez USB wiatrak.
Możliwości przewozu ładunku znacznie zwiększa przyczepa Turtleback Expedition Series. By dopasować ją do samochodu także tutaj założono felgi Method i terenowe opony Generala. Przyczepa wyposażona jest w dwupalnikową kuchenkę, głęboki zlew, parę rozkładanych stolików, 160 litrowy bak na wodę, podgrzewacz wody z 22 litrowym zbiornikiem, a opcjonalnie można mieć także lodówkę i zestaw baterii słonecznych.