Dacia Duster przeszła modernizację. Zmiany nie są wyjątkowo duże, ale niektóre zdecydowanie poprawiają funkcjonalność auta.
Nie ma najmniejszych wątpliwości, że przywrócenie do życia marki Dacia było genialnym posunięciem jej właściciela, czyli koncernu Renault. Wprowadzenie zaś do oferty kompaktowego SUV-a, czyli Dustera – strzałem w dziesiątkę. Od wejścia na rynek pierwszej generacji w 2010 r. Dacia sprzedała już 1,9 mln aut tej linii modelowej. Pierwszy Duster był autem wyraźnie budżetowym, ale już pokazany w 2017 r., choć nadal jest autem niedrogim, wyraźnie dojrzał i zyskał na atrakcyjności. Teraz Dacia przeprowadziła modernizację Dustera II.
Trzeba się dobrze przyjrzeć, by rozpoznać Dustera po modernizacji. Z przodu zastosowano nowe reflektory, z diodowymi światłami do jazdy dziennej (z charakterystycznym wzorem litery Y, zastosowanym już w nowych Sandero i Loganie), mijania i kierunkowskazami. Ponadto wprowadzono nieco inaczej stylizowany grill, przeprojektowane tylne lampy zespolone, większy spoiler na pokrywie bagażnika oraz nowe wzory aluminiowych obręczy i pomarańczowy lakier Arizona Orange (auto na zdjęciach). I to w zasadzie tyle.
We wnętrzu najbardziej zauważalne zmiany zaszły w obrębie konsoli środkowej. Od teraz dwa wyższe modele systemów multimedialnych Media Display i Media Nav mają 8-calowe (+ 1 cal) dotykowe ekrany. Ten pierwszy umożliwia przewodową obsługę Android Auto i Apple CarPlay, a drugi realizuje ją za pomocą Wi-Fi. Ponadto w wersjach z napędem na obie osie do dyspozycji jest 4x4 Monitor, dzięki któremu można m.in. śledzić wartości przechyłów nadwozia czy wysokość nad poziomem morza.
W ramach liftingu Duster otrzymał także nowe tapicerki, zagłówki o smuklejszym kształcie, a między siedzeniami konsolę z 1,1-litrowym schowkiem i przesuwanym o 7 cm podłokietnikiem.
Gama jednostek napędowych Dustera składa się z następujących silników:
Wielu potencjalnych nabywców Dustera zapewne z zadowoleniem przyjmie to, że teraz z silnikiem 1.3 150 KM będzie łączona nie tylko manualna przekładnia (samochód z napędem 4x4), ale także dwusprzęgłowy, 6-biegowy automat EDC (wersja z napędem na przód).
Ważne usprawnienia wprowadzono w najciekawszym wariancie Dustera: ECO-G 100, czyli z instalacją LPG. Przede wszystkim znacznie zwiększono pojemność zbiornika gazu: z 42 do 62 l (użyteczna pojemność wynosi teraz 50 l i wzrosła o 16,2 l). Testowany przez nas niedawno Duster z takim napędem zużywał średnio 8,2 l gazu na 100 km i był w stanie pokonać na zbiorniku LPG 410 km. Teraz realny zasięg wzrośnie zatem do ok. 600 km. Jeśli dodamy do tego 740 km, jakie da się przejechać na benzynie (zbiornik 50 l, średnie testowe spalanie 6,7 l/100 km), to łącznie na jednym tankowaniu benzyny i gazu można „nakręcić” sporo ponad 1300 km.
Niedogodnością w przedliftingowej odmianie z LPG była bardzo ograniczona funkcjonalność komputera pokładowego. Teraz, podobnie jak to ma miejsce w Sandero i Loganie, podaje on wszystkie podstawowe dane (np. średnie zużycie, zasięg czy poziom paliwa) zarówno dla benzyny, jak i gazu.
Odmłodzona Dacia Duster trafi do sprzedaży we wrześniu.