Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła kierowcom w 2023 r. 266,5 km nowych dróg. Gros z nich to trasy ekspresowe. Był to także rok, w którym łączna długość dróg szybkiego ruchu (autostrad i „ekspresówek”) przekroczyła 5000 km.
Rozwój polskiej sieci drogowej cały czas postępuje. W ubiegłym roku kierowcy mogli się cieszyć z kolejnych 266,5 km 19 nowych odcinków (w tym tak ważnych, jak m.in. ostatni fragment zachodniej obwodnicy Łodzi czy 48 km S11), z czego 49,4 km to autostrady, 198,7 km „ekspresówki”, zaś 18,4 km – obwodnice (biegnące drogami krajowymi). Dla porównania w 2022 r. było to 322 km, w 2021 r. 425 km, zaś w 2020 r. – 137,8 km.
We wrześniu przekroczona została bariera dostępnych 5000 km tras szybkiego ruchu, a obecnie jest ich już 5115,6 km (z czego 3266,4 km to trasy ekspresowe).
Aktualnie w trakcie realizacji znajdują się aż 103 odcinki dróg o łącznej długości 1298,6 km. Bardzo dużo dzieje się także, jeśli chodzi o przetargi. W postępowaniach przetargowych są obecnie 34 zadania o łącznej długości 435,2 km (z Programu Budowy Dróg Krajowych – PBDK) oraz dziewięć obwodnic o długości 72 km (z Rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 – PB100).
W 2023 r.ogłoszono zaś przetargi na realizację 42 odcinków nowych dróg o łącznej długości 530,6 km i podpisano 16 umów na zadania o łącznej długości 216 km. Ponadto, na etapie badania i oceny ofert są 23 zadania o łącznej długości ok. 310 km.
Oto pełna lista odcinków oddanych do użytku przez GDDKiA w 2023 r.
Wprawdzie dopiero w kwietniu 2023 r. sfinalizowano budowę autostrady A1 w woj. łódzkim (prace trwały wokół trasy), ale jej ciąg główny był dostępny w grudniu 2022 r., dlatego w wykazie (oraz na poniższej mapie) odcinków oddanych w 2023 r. tego fragmentu „A-jedynki” już nie uwzględniono.