Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
drogi GDDKiA

Drogi oddane do użytku w Polsce w 2023 roku

GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk

Drogi oddane do użytku w Polsce w 2023 roku

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła kierowcom w 2023 r. 266,5 km nowych dróg. Gros z nich to trasy ekspresowe. Był to także rok, w którym łączna długość dróg szybkiego ruchu (autostrad i „ekspresówek”) przekroczyła 5000 km.

Rozwój polskiej sieci drogowej cały czas postępuje. W ubiegłym roku kierowcy mogli się cieszyć z kolejnych 266,5 km 19 nowych odcinków (w tym tak ważnych, jak m.in. ostatni fragment zachodniej obwodnicy Łodzi czy 48 km S11), z czego 49,4 km to autostrady, 198,7 km „ekspresówki”, zaś 18,4 km – obwodnice (biegnące drogami krajowymi). Dla porównania w 2022 r. było to 322 km, w 2021 r. 425 km, zaś w 2020 r. – 137,8 km.

We wrześniu przekroczona została bariera dostępnych 5000 km tras szybkiego ruchu, a obecnie jest ich już 5115,6 km (z czego 3266,4 km to trasy ekspresowe).

Aktualnie w trakcie realizacji znajdują się aż 103 odcinki dróg o łącznej długości 1298,6 km. Bardzo dużo dzieje się także, jeśli chodzi o przetargi. W postępowaniach przetargowych są obecnie 34 zadania o łącznej długości 435,2 km (z Programu Budowy Dróg Krajowych – PBDK) oraz dziewięć obwodnic o długości 72 km (z Rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 – PB100).

W 2023 r.ogłoszono zaś przetargi na realizację 42 odcinków nowych dróg o łącznej długości 530,6 km i podpisano 16 umów na zadania o łącznej długości 216 km. Ponadto, na etapie badania i oceny ofert są 23 zadania o łącznej długości ok. 310 km.

Oto pełna lista odcinków oddanych do użytku przez GDDKiA w 2023 r.

Autostrady (49,4 km)

  • A18 granica państwa – Żary (11,7 km)
  • A18 Iłowa – gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km)
  • A18 gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego – Golnice (21,5 km)

Drogi ekspresowe (198,7 km)

  • S3 Kamienna Góra Północ – Lubawka (ok. 15,3 km)
  • S6 obwodnica Sianowa (ok. 5,5 km)
  • S7 Lesznowola – Tarczyn Północ (14,8 km oraz 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn)
  • S7 Moczydło – Miechów (18,7 km)
  • S11 Koszalin Zachód – Zegrze Pomorskie (16,9 km)
  • S11 Zegrze Pomorskie – Kłanino (19,3 km)
  • S11 Kłanino – Bobolice (11,6 km)
  • S11 obwodnica Olesna (24,8 km)
  • S14 Aleksandrów Łódzki – Słowik (14,5 km)
  • S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego – II jezdnia (5,4 km)
  • S61 Ełk Południe – Kalinowo (22,9 km)
  • S61 Podborze – Śniadowo (19,5 km)
  • S61 Łomża Zachód – Łomża Południe (7,2 km - budowa zakończyła się w 2022 roku, jednak odcinek został dopuszczony do ruchu w 2023 roku po wybudowaniu węzła Łomża Zachód)

Obwodnice w ciągu dróg krajowych (18,4 km)

  • DK13 obwodnica Warzymic i Przecławia (4,2 km)
  • DK28 obwodnica Chełmca (1,4 km)
  • DK45 obwodnica Praszki (12,8 km)

Wprawdzie dopiero w kwietniu 2023 r. sfinalizowano budowę autostrady A1 w woj. łódzkim (prace trwały wokół trasy), ale jej ciąg główny był dostępny w grudniu 2022 r., dlatego w wykazie (oraz na poniższej mapie) odcinków oddanych w 2023 r. tego fragmentu „A-jedynki” już nie uwzględniono.

drogi-gddkia-2
GDDKiA
drogi-gddkia-1
GDDKiA
drogi-stan-budowy
GDDKiA

 

Czytaj także