Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Renault Rafale – przód

E-Tech, czyli elektryfikacja według Renault

fot. Renault

E-Tech, czyli elektryfikacja według Renault

Renault konsekwentnie wdraża precyzyjnie zaplanowaną strategię elektryfikacji gamy swoich aut, opierając jej rozwój na dwóch filarach: samochodach hybrydowych i elektrycznych.

W błyskawicznie zmieniającym się świecie i otoczeniu gospodarczym konieczne jest szybkie reagowanie na pojawiające się trendy, a także lokalne oraz globalne wyzwania. Osiągnięcie sukcesu w niezwykle konkurencyjnej gałęzi, jaką bez wątpienia stanowi motoryzacja, nie jest w zasadzie możliwe bez precyzyjnie określonej strategii i skrupulatnego realizowania jej poszczególnych etapów.

Renault, będące jednym z najważniejszych graczy w swojej branży, doskonale zdaje sobie z tego sprawę i ma bardzo spójną, i realizowaną już od dłuższego czasu, wizję przekształcenia się w koncern motoryzacyjny nowej generacji. Taki, który koncentruje się na tzw. łańcuchach wartości związanych z transformacją przemysłu i mobilności: na samochodach elektrycznych, oprogramowaniu, usługach mobilności czy gospodarce obiegu zamkniętego.

Oczywiście nie oznacza to w żadnym razie odejścia od tradycyjnej działalności Grupy Renault, która w dalszym ciągu będzie wprowadzać innowacyjne, niskoemisyjne samochody spalinowe i hybrydowe. W rzeczy samej intensywny rozwój zelektryfikowanych pojazdów trwa w Renault już od dobrych kilkunastu lat (jeśli nie liczyć stworzonych w 1937 r. zasilanych energią elektryczną taksówek bazujących na modelu Celtaquatre). Pierwsze masowo sprzedawane elektryczne Renault, czyli Twizy i Zoe, zadebiutowały w 2011 i 2012 r., zaś w erę hybrydową Renault wkroczyło nieco później – wraz z Clio w 2019 r. (same założenia strategii wprowadzania m.in. tego typu modeli ogłoszono w 2017 r. w planie „Drive The Future”). 

Obecna gama osobowych samochodów Renault ze zelektryfikowanymi napędami jest wyjątkowo rozbudowana. Znajduje się w niej łącznie aż siedem modeli z hybrydową technologią E-Tech (z czego większość to zaawansowane warianty full hybrid). Odgrywają one niezwykle istotną rolę, zapewniają bowiem szerokiej rzeszy klientów wstęp do elektrycznej motoryzacji. Auta Renault E-Tech Hybrid mają przy tym wiele zalet, wśród których trzeba wymienić m.in. dobrą dynamikę (docenia się ją szczególnie podczas poruszania po mieście, gdy często trzeba płynnie i szybko włączać się do ruchu), a przy tym naprawdę niskie zużycie paliwa. Nie bez znaczenia jest też wygoda jazdy, bowiem niemal każda hybryda (poza niektórymi wersjami mild hybrid) ma seryjnie automatyczną przekładnię. 

W aktualnej ofercie Renault znajdują się także już cztery modele samochodów osobowych różnych klas, w których napęd E-Tech jest w pełni elektryczny.

Renault to również uznany specjalista od pojazdów użytkowych (na przykład w Polsce jest zdecydowanym liderem rynku, a model Master to bestseller wśród pojazdów tej kategorii). Nic zatem dziwnego, że także klienci szukający auta dostawczego napędzanego energią elektryczną znajdą w ofercie Renault model idealnie dopasowany do swoich potrzeb.

Na jazdy testowe modelami Renault można się umówić, klikając TUTAJ.

Technologia E-Tech – hybrydy

Renault oferuje w swoich autach aż trzy typy napędów hybrydowych, zatem każdy klient bez trudu znajdzie taki model i wersję, które mu najbardziej odpowiadają.

Układ miękkiej hybrydy (mild hybrid) 

Renault Arkana E-Tech mild hybrid uklad napędowy

W Renault napędy typu mild hybrid wyposażone są w niewielkie litowo-jonowe akumulatory i rozruszniki-alternatory. Wszystko po to, by zapewnić jak najbardziej płynną pracę oraz obniżyć zużycie paliwa silników benzynowych.

Pełna hybryda (full hybrid)

Renault-Rafale-Hybrid-uklad-napedowy

Rozbudowany i stosowany w wielu modelach układ. Podczas jego konstruowania korzystano m.in. z doświadczeń w Formule 1 (zawiera on ponad 150 opatentowanych rozwiązań). Składają się na niego silnik benzynowy, dwa elektryczne, akumulator trakcyjny oraz bezsprzęgłowa wielotrybowa przekładnia. Napęd ten jest cichy, ekonomiczny, a w ruchu miejskim nawet 80% czasu auto możne się poruszać w trybie elektrycznym. 

Hybryda typu plug-in

Renault-Rafale-Hybrid-napęd

To najbardziej rozbudowany układ napędowy typu hybrydowego. Dzięki większemu akumulatorowi trakcyjnemu (który jako jedyny spośród tych występujących w hybrydach może być ładowany ze źródła zewnętrznego) samochód jest w stanie uzyskać znaczny zasięg w trybie jazdy elektrycznej. W przypadku najnowszego modelu plug-in – Rafale – zastosowano dodatkowy silnik z tyłu, napędzający koła tej osi.

PRZEGLĄD HYBRYDOWYCH MODELI RENAULT

Renault Rafale E-Tech hybrid

Renault-Rafale-tyl
Sylwetka typu coupe nie spowodowała uszczerbku na funkcjonalności – Rafale jest bardzo przestronne.
Źródło

Najnowszy model z bogatej gamy SUV-ów Renault ma sylwetkę w stylu coupe i należy do klasy średniej – ma bowiem 4,71 m długości. To samochód przestronny, doskonale wykończony i o naprawdę dynamicznym charakterze (ma m.in., w wersji esprit Alpine, układ czterech kół skrętnych).

Renault-Rafale-deska-rozdzielcza
Kabina Rafale jest wręcz luksusowo wykończona. System multimedialny – na bazie Androida.

Do sprzedaży trafiła najpierw odmiana E-Tech hybrid o mocy 200 KM. Ten bardzo wydajny napęd potrafi sprawić, że w mieście nawet 80% czasu Rafale może poruszać się z wykorzystaniem energii elektrycznej. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,9 s i zużywa tylko 4,7-4,9 l/100 km.

Jesienią ofertę uzupełni flagowy wariant E-Tech hybrid z układem napędowym typu plug-in. Ma on mocniejszą wersję silnika 1.2 (150 KM), a także dodatkowy elektryczny na tylnej osi. Ta wersja ma łącznie 300 KM i napęd 4x4. Osiągi: 0-100 km/h w 6,4 s. Akumulator trakcyjny o pojemności 22 kWh zapewnia zasięg podczas jazdy w trybie EV ponad 100 km.

Renault Clio E-Tech full hybrid

Renault-Clio-E-Tech-full-hybrid

Najmniejszy model Renault z w pełni hybrydowym napędem. Zastosowano w nim benzynowy wolnossący silnik 1.6, dwa elektryczne, litowo-jonowy akumulator oraz wielotrybową przekładnię skonstruowaną specjalnie do tego układu. Moc systemowa wynosi 145 KM. Clio przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,3 s i może się rozpędzić do prędkości 180 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 4,2-4,3 litra na 100 km.

Renault Captur E-Tech full hybrid

Renault-Captur-E-Tech-full-hybrid-przod

Niezwykle popularny crossover, podobnie jak Clio, został niedawno poddany modernizacji i unowocześnieniu stylizacji. Auto oferowane jest zarówno w wersjach mild hybrid (1.3 TCe 140 KM ze skrzynią manualną lub 160 KM z przekładnią dwusprzęgłową), jak i z takim samym napędem full hybrid jak w Clio. W tej ostatniej przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 10,6 s, zaś średnie spalanie – 4,6 l/100 km.

Renault Symbioz E-Tech full hybrid

Renault-Symbioz-E-Tech-full-hybrid-przod

Najnowszy crossover Renault, który rozwija formułę Captura. Jest z nim bardzo blisko spokrewniony, ale dzięki wydłużeniu karoserii z 423,9 cm do 441,3 cm ma znacznie pojemniejszy bagażnik (492 zamiast 348 litrów), co czyni go jeszcze wszechstronniejszym autem rodzinnym. Symbioz dostępny jest jedynie z napędem 145 full hybrid. Auto rozpędza się do 100 km/h w 10,6 s i zużywa w cyklu mieszanym 4,6-4,7 l/100 km.

Renault Arkana E-Tech full hybrid

Renault-Arkana-przod

Kompaktowy SUV w bardzo modnym stylu coupe został w ubiegłym roku poddany face liftingowi, a w jego gamie pojawiła się m.in. nowa flagowa wersja esprit Alpine. Wśród dostępnych wersji dwie to mild hybrid (140 lub 160 KM, obie z dwusprzęgłową przekładnią automatyczną), a trzecia – w pełni hybrydowa o mocy 145 KM (0-100 km/h w 10,8 s, średnie zużycie paliwa 4,7-4,9 l/100 km). 

Renault Austral E-Tech full hybrid

Renault-Austral-Esprit-Alpine-przod

Austral był pierwszym modelem zbudowanym na nowej platformie CMF-CD. Jego napęd full hybrid korzysta z zaawansowanego silnika benzynowego turbo pracującego w cyklu Millera (130 KM). Wspierają go dwie jednostki elektryczne (68 i 34 KM), zaś moc systemowa wynosi aż 200 KM (0-100 km/h w 8,4 s, spalanie w cyklu mieszanym 4,6-4,8 l/100 km). Ponadto Austral ma też wariant mild hybrid (160 auto). 

Renault Espace E-Tech full hybrid

Renault-Espace-E-Tech-przod

Najnowsze wcielenie dużego rodzinnego samochodu o słynnej nazwie. Espace ma 472,2 cm długości, 273,8 cm rozstawu osi, a jego bagażnik może pomieścić 943 l w odmianie 5-osobowej i 782 l w 7-osobowej. Espace korzysta z najnowszej wersji napędu E-Tech full hybrid, stosowanej także w Australu i Rafale. Ma zatem 200 KM, do 100 km/h rozpędza się w 8,8 s, a spala tylko 4,7-4,8 l/100 km.

Technologia E- Tech – auta elektryczne

Auta elektryczne mają niezaprzeczalne zalety, do których można zaliczyć m.in. lokalnie bezemisyjną jazdę, wyższe niż w tradycyjnych modelach spalinowych poczucie komfortu (wynikające z w zasadzie bezgłośnej i niezwykle płynnej pracy napędu), a także wyjątkową dynamikę oraz natychmiastową reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Ponadto ładowanie kosztuje mniej niż tankowanie, tańszy jest także serwis.

Renault-Megane-E-TECH-Electric-silnik-akumulatory
Wszystkie osobowe elektryczne Renault mają kompaktowy silnik z przodu, napędzający koła tej osi. 

Nowocześnie i ekologicznie 

Renault stosuje synchroniczne silniki elektryczne z uzwojonym wirnikiem. Technologia ta zapewnia wyższą sprawność energetyczną w porównaniu z silnikami z magnesami stałymi. Ponadto, podobnie jak w przypadku akumulatorów trakcyjnych, w ich konstrukcji wyeliminowano metale ziem rzadkich. Ma to dwustronne korzyści – ogranicza negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne, a jednocześnie pozwala obniżyć koszty wielkoseryjnej produkcji.

Renault-Megane-E-TECH-Electric-akumulatory
Modułowa konstrukcja akumulatorów Renault ułatwia ich naprawę oraz recycling.

W tym miejscu trzeba także podkreślić, że Grupa Renault jest pierwszym producentem samochodów zarządzającym całym cyklem życia akumulatorów. Te, których nie da się już zastosować w samochodach, są wtórnie wykorzystywane jako stacjonarne magazyny energii lub mobilne źródła energii. Rozwój technologii akumulatorów cały czas postępuje i tak np. powiązana z Renault firma Ampere poszerza swoją ofertę ogniw o technologię LFP (litowo-żelazowo-fosforanową).

PRZEGLĄD ELEKTRYCZNYCH MODELI RENAULT

Renault 5 E-Tech 100% electric

Renault-5-E-Tech electric-bok-ladowanie
Akumulatory Renault 5 100% electric można ładować prądem zmiennym (do 11 kW) lub stałym (80 albo 100 kW). 

Renault 5 E-Tech 100% electric to nowy miejski samochód, który w fantastyczny sposób łączy design nawiązujący do kultowego pierwowzoru z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi. Jest pierwszym autem zaprojektowanym na nowej platformie AmpR Small przeznaczonej do samochodów elektrycznych z segmentu B (opracowano ją w należącej do Grupy Renault firmie Ampere, zajmującej się m.in. rozwojem i produkcją napędów elektrycznych).

Renault 5-E-Tech-electric-deska-rozdzielcza
Także w kabinie bez trudu można znaleźć nawiązania do poprzednich wcieleń Renault 5. Cyfrowe wskaźniki mają 7 lub 10,1 cala, a ekran jest 10-calowy.

Silnik jest bardziej kompaktowy niż ten w Megane i Scenicu E-Tech 100% electric, na których bazuje. Będzie oferowany w wariantach o mocy 95, 120 oraz 150 KM. Dostępne będą dwa akumulatory trakcyjne: najpierw o pojemności 52 kWh (zasięg do 400 km), a potem też 40 kWh (zasięg 300 km). Wersje 120 i 150 KM mają dwukierunkową ładowarkę pokładową (pozwala ładować urządzenia zewnętrzne i oddawać prąd do sieci).

Renault-5-E-Tech-electric-tyl
Renault 5 ma długość 392 cm i rozstaw osi wynoszący 254 cm. Kabina jest przestronna.

Renault Megane E-Tech 100% electric 

Renault-Mégane-E-TECH-Electric-przod

W pełni elektryczny następca popularnego kompaktu Renault jest oferowany w dwóch wersjach mocy: 130 lub aż 220 KM (ta druga przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,4 s). Obie korzystają z takiego samego akumulatora trakcyjnego o pojemności 60 kWh i maksymalnej mocy ładowania 130 kW. Słabszy wariant uzyskuje zasięg 467 km, zaś mocniejszy od 458 do 462 km.

Renault Scenic E-Tech 100% electric

Renault-Scenic-E-Tech-electric-przod

Scenic jest blisko spokrewniony z Megane (platforma CMF-EV), ale jest od niego większy (mierzy 447 cm, czyli jest dłuższy o 27 cm). Ten rodzinny samochód (o pojemnym, 545-litrowym bagażniku) także ma dwie wersje: 170-konną z akumulatorem trakcyjnym 60 kWh (zasięg 430 km) lub 220-konną z akumulatorem long range (87 kWh; zasięg to aż 625 km).

Renault Kangoo E-Tech 100% electric

Renault-Kangoo-E-Tech-Electric-przod

Osoby szukające wszechstronnego, pojemnego auta osobowo-użytkowego z napędem elektrycznym znajdą w gamie Renault kombivana Kangoo (pojemność bagażnika: 850 l). Jest on oferowany z silnikiem o mocy 122 KM. Akumulator 45 kWh (zasięg do 285 km) ma dwie wersje: z ładowarką 11 kW lub 22 kW (i możliwością korzystania z urządzeń DC).

DOSTAWCZE MODELE RENAULT W WERSJACH ELEKTRYCZNYCH

Renault Kangoo Van E-Tech 100% electric 

Renault Kangoo VAN E-Tech przód

Wszechstronny użytkowy mały furgon jest oferowany z dwiema długościami nadwozia i rozstawu osi, a także w wersji ze specjalnym otwieraniem bocznych prawych drzwi (wraz ze słupkiem B). Pozwala to na znacznie łatwiejsze pakowanie przedmiotów o dużych gabarytach. Do napędu wykorzystywany jest tutaj, stosowany także w osobowym Kangoo, silnik elektryczny o mocy 122 KM. Akumulator trakcyjny ma 45 kWh (zasięg 262-292 km), a pokładowa ładowarka występuje w dwóch wariantach: 11 kW lub 22 kW (w tym drugim przypadku da się także korzystać z urządzeń prądu stałego, a energia może być uzupełniana z mocą do 80 kW).

Renault Trafic E-Tech 100% electric

Renault-Trafic-E-Tech-przod

Także średniej wielkości furgon Renault poza silnikami Diesla może być wyposażony w bezemisyny napęd elektryczny. Silnik generuje tutaj 122 KM oraz 245 Nm i zapewnia rozwinięcie prędkości maksymalnej 110 km/h (przyspieszenie od 0 do 100 km/h to zaś 13,6 s). Akumulator trakcyjny ma pojemność 52 kWh (ładowanie z mocą 22 kW AC lub 7 kW AC/50 kW DC), dzięki czemu samochód może na jednym ładowaniu pokonać dystans do 294 km. Trafic E-Tech Electric jest oferowany w dwóch wariantach, różniących się długością (508 lub 548 cm) i rozstawem osi (309,8 lub 349,8 cm). Jego ładowność wynosi 1222 kg.

Renault Master E-Tech 100% electric

Renault-Master-E-Tech-electric-przod

Najnowsza generacja flagowego samochodu dostawczego Renault imponuje nie tylko stylizacją czy możliwościami konfiguracji nadwozia (aż 40 wersji), ale może się też pochwalić wyjątkowymi parametrami układu napędowego. Dostępna u nas wersja elektryczna ma silnik o mocy 140 KM oraz akumulator trakcyjny o pojemności aż 87 kWh (można go ładować prądem zmiennym do 22 kW, zaś stałym do 130 kW). Master jest w stanie, w zależności od wariantu, pokonać na jednym ładowaniu nawet 460 km (to m.in. zasługa doskonale dopracowanej aerodynamiki jego karoserii – w efekcie zużycie energii zmniejszyło się o ponad 27 procent w stosunku do poprzednika).

Czytaj także