Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Elektryczna Skoda Enyaq Coupe –przód i bok

Elektryczna Skoda Enyaq Coupe – rozwiązania przyszłości

Elektryczna Skoda Enyaq Coupe – rozwiązania przyszłości

Skoda Enyaq Coupe pokazuje, jak wygląda niedaleka przyszłość samochodów – skupiona na wydajności i wygodzie, którą zapewniają cyfrowe technologie.

Do 2035 r., gdy w Unii Europejskiej zacznie obowiązywać zakaz rejestracji aut spalinowych, pozostało jeszcze 12 lat. W tę samą stronę zmierza cały świat – podobne cele klimatyczne obowiązują w Chinach i w USA. 

Można bezpiecznie założyć, że przez te 12 lat wiele zmieni się na plus: poprawi się infrastruktura, a samochody elektryczne staną się powszechne zarówno w salonach, jak i na rynku wtórnym.

Więcej niż eko

Oczywiście kluczowym aspektem „elektryków” jest ekologia. Bez względu na pochodzenie energii do ładowania są to pojazdy lokalnie bezemisyjne, a więc nie emitują spalin podczas jazdy, co korzystnie wpływa na jakość powietrza otoczenia. Ich produkcja jest bardziej energochłonna niż aut spalinowych, ale ten ekologiczny „dług” z nawiązką spłacają w czasie eksploatacji, nawet przy uwzględnieniu polskiego miksu energii.

Ale to tylko jeden z aspektów. Samochody elektryczne oferują swoim użytkownikom szereg codziennych zalet, które... szybko uzależniają. Nic dziwnego, że według wszelkich badań przytłaczająca większość nabywców „elektryków” deklaruje, że nie chce już wracać za kierownicę auta spalinowego. 

Napęd elektryczny, pomijając niemal bezgłośną pracę, odznacza się wyjątkowo płynnością działania i zapewnia wysokie osiągi. A zlokalizowanie akumulatora w podwoziu korzystnie wpływa na stabilność prowadzenia. Jest jeszcze jeden plus: ogrzewanie wnętrza w samochodzie elektrycznym zaczyna działać bardzo szybko.

Przydatne funkcje online

Jeśli o ogrzewaniu mowa, działanie układu wentylacji można zaprogramować zdalnie, przez smartfon, i z wyprzedzeniem. Zwiększa to komfort jazdy i obniża zużycie energii elektrycznej – pozwala schłodzić lub ogrzać wnętrze przy użyciu prądu z sieci, a nie tego z akumulatora. Dzięki temu samochód zużyje mniej energii w trakcie jazdy.

Łączność z internetem przydaje się też przy planowaniu podróży. Inteligentna nawigacja Enyaqa wyznacza trasę z uwzględnieniem postojów na ładowanie. Potrafi podać nawet zajętość stacji i koszty energii w danym punkcie. A specjalna karta Skody zapewnia dostęp do stacji różnych operatorów i umożliwia zbiorcze rozliczanie ładowań.

Gwarancja z zapasem

Autem elektrycznym można jeździć tanio – i tanio je serwisować. Istotną kwestią pozostaje trwałość akumulatora trakcyjnego: Skoda udziela na baterię 8-letniej gwarancji (lub 160 tys. km) i oferuje w Enyaqu funkcje wydłużające jej trwałość. 

Skoda Enyaq Coupe – przyszłościowe rozwiązania

Efektywność dzięki aerodynamice

Jedną z „dźwigni”, dzięki którym samochód elektryczny może zapewniać duży zasięg, jest dopracowana aerodynamika. Niewielki opór powietrza pozwala uzyskać niskie zużycie energii przy wyższych prędkościach.

skoda enyaq coupe poprawa aerodynamiki kurtyna w zderzaku

Enyaq i Enyaq Coupe należą do najbardziej opływowych SUV-ów świata – również z uwzględnieniem tych spalinowych. Wersja Coupe jest nawet nieco bardziej aerodynamiczna – współczynnik oporu powietrza wynosi od 0,234 (SUV: od 0,257). To zasługa wielu punktowych rozwiązań, w tym:

  • kurtyn powietrznych w zderzaku (fot.), poprawiających przepływ powietrza przez nadkola
  • aerodynamicznie stylizowanych obręczy kół
  • kompleksowych osłon podwozia i specjalnych spojlerów
  • żaluzji regulującej dopływ powietrza do układu chłodzenia

Ciekawostka: na koła i nadkola przypada około 30% oporu, jaki generuje jadące auto (podwozie: 30%, nadwozie: 40%).

Intuicyjne uruchamianie i płynna jazda 

Enyaqa uruchamia się wyjątkowo intuicyjnie – mając kluczyk przy sobie, wystarczy wcisnąć pedał hamulca i wybrać kierunek jazdy. Nie trzeba wciskać przycisku startera. Podczas jazdy silnik elektryczny pracuje niemal bezgłośnie i zapewnia swój pełny moment obrotowy praktycznie od „zera”. W rezultacie już bazowa wersja Enyaqa Coupe – 80 – odznacza się imponującą reakcją na gaz oraz dużym ciągiem, który docenia się zwłaszcza przy wyprzedzaniu.

skoda enyaq coupe panel na tunelu środkowym

Do wyboru są też mocniejsze odmiany z dwoma silnikami i napędem obu osi. Jednostki nie są tu połączone mechanicznie; ich współpraca bazuje na elektronice, dzięki czemu reakcje układu 4x4 okazują się wyjątkowo szybkie i precyzyjne – z korzyścią dla bezpieczeństwa oraz przyjemności z jazdy.

Gama wersji Enyaqa Coupe:

  • 80: 204 KM, 310 Nm, tylny napęd, 0-100 km/h w 8,7 s
  •  80x: 265 KM, 425 Nm, napęd 4x4, 0-100 km/h w 6,9 s 
  •  RS: 299 KM, 460 Nm, napęd 4x4, 0-100 km/h w 6,5 s

Inteligentna nawigacja planuje postoje 

Auta elektryczne korzystają z zalet połączenia online. Ruszając w podróż takim samochodem, warto korzystać z nawigacji. Po pierwsze nierzadko może uchronić nas to przed korkami, szczególnie przy „jeździe na pamięć” – dzięki połączeniu z internetem nawigacja sprawdzi, czy na naszej standardowej drodze, np. do pracy, nie ma niespodziewanego zatoru i czy nie lepiej skorzystać wtedy z objazdu. Po drugie nawigacja w samochodzie elektrycznym sama wyznacza postoje na ładowanie na stacjach przy trasie lub w jej pobliżu.

skoda enyaq coupe ekran planowanie podróży

Przy okazji samochód przygotuje akumulator, tak aby proces uzupełniania energii odbył się możliwie sprawnie. Alternatywnie punkty ładowania można też wyszukać ręcznie. Nawigacja Skody wskazuje nawet zajętość stacji oraz ceny energii. Uruchamianie prowadzenia do celu ułatwia obsługa głosowa – wystarczy powiedzieć „Chcę jechać do...”.

Ładowanie w domu i w trasie 

Z punktu widzenia codziennej eksploatacji samochód elektryczny optymalnie jest ładować prądem przemiennym (AC) w domu i/lub w pracy. Wystarczy dysponować tzw. siłą i przyłączem ok. 7-11 kW, aby akumulator Enyaqa o pojemności 77 kWh netto naładować do pełna w ciągu nocnego postoju lub w czasie pracy (8-11 h).

Od wiosny do jesieni takie ładowanie pozwoli pokonać nawet ponad 500 km, a zimą – 350-400 km. Przy rocznym przebiegu 15 000 km daje to konieczność ładowania zaledwie co 1-1,5 tygodnia.

skoda enyaq coupe ładowanie

Dla dalszych podróży zarezerwowana jest możliwość ładowania prądem stałym (DC) – w przypadku Enyaqa z mocą do 135 kW. W optymalnych warunkach takie ładowanie od 10 do 80% trwa niespełna 30 minut. Przybliżone koszty ładowania wynoszą:

  • AC: przy cenie 1 zł za 1 kWh napełnienie akumulatora kosztuje 77 zł; przy zasięgu 500 km daje ok. 15 zł za 100 km
  • DC: zależnie od operatora i taryfy 1 kWh kosztuje 2-3,5 zł; ładowanie kosztuje więc ok. 154-270 zł, a 100 km – 31-54 zł

A gdy mamy instalację fotowoltaiczną, „elektrykiem” można jeździć praktycznie za darmo, korzystając z zielonej energii.

Ograniczone czynności obsługowe 

Z racji braku wielu rozwiązań typowych dla aut spalinowych „elektryki” są prostsze i tańsze w konserwacji. Nie ma tu potrzeby wymiany oleju wraz z filtrem czy świec. Pozostają jedynie standardowe zadania: wymiana filtra przeciwpyłkowego, płynu hamulcowego oraz sprawdzenie klimatyzacji, wycieraczek i innych elementów eksploatacyjnych. Z tego względu interwał serwisowy dla Enyaqa wynosi 2 lata.

skoda enyaq coupe silnik

Samochód elektryczny pozwala również zaoszczędzić na kosztach serwisu w inny sposób – dzięki rekuperacji mniej korzysta z hamulców. Nie ma też potrzeby wymiany części takich jak paski rozrządu, wtryskiwacze, sprzęgło, koło dwumasowe czy turbosprężarka.

Skoda udziela na Enyaqa gwarancji:

  • mechaniczna: 3 lata lub 60 tys. km (pierwsze 2 lata bez limitu km)
  • na akumulator: 8 lat lub 160 tys. km

Dodatkowo nabywcy mają do wyboru atrakcyjne pakiety serwisowe.

Kontrola przez aplikację 

Kolejny atut rozbudowanej łączności: samochód elektryczny pozostaje w kontakcie ze swoim właścicielem. Dzięki aplikacji Skody można zdalnie sprawdzić aktualny status auta, w tym zamknięcie zamków, i aktualny stan naładowania akumulatora oraz zasięg.

skoda aplikacja na smartfon

To nie wszystko: można zarządzać procesem ładowania (np. odblokować kabel), a także uruchomić klimatyzację postojową – to szczególnie wygodna i przydatna funkcja. Pozwala zawczasu schłodzić lub ogrzać wnętrze, korzystając z energii przyłącza. Efekt: niższe zużycie prądu po ruszeniu w podróż.

Nowe logo, nowa kampania

Skoda logo

W ramach elektromobilnej transformacji Skoda odświeża swój wizerunek – na czele ze zmianą logo, które teraz ma elegancką, minimalistyczną formę. Nowa identyfikacja wizualna debiutuje w kampanii pt. „Nowa Skoda Enyaq Coupe. Mój elektryczny SUV”, która przybliża odkrywanie tego, co w życiu ważne.

skoda enyaq coupe i joanna biedermann

Do współpracy przy produkcji filmu marka zaprosiła Joannę Biedermann – polską pilotkę, która siedzi m.in. za sterami Dreamlinera. Klip można obejrzeć na kanale Skody na YouTubie.

Czytaj także