W lipcu i sierpniu 2021 r. sprzedaż samochodów w Europie była dużo niższa niż w tych samych miesiącach ubiegłego roku.
Sytuacja na europejskim rynku samochodów nie napawa optymizmem. Problemy z dostępnością półprzewodników hamują produkcję, pogarsza się dostępność aut, a czas oczekiwania na nie rośnie. W efekcie najnowsze powakacyjne dane ACEA (zrzeszenie europejskich producentów pojazdów) wyraźnie wskazują na kryzys.
W lipcu 2021 r. w krajach Unii Europejskiej, EFTA i w Wielkiej Brytanii kupiono zaledwie 978 918 nowych samochodów osobowych, a to oznacza spadek o ponad 1/4 w stosunku do lipca 2020 r. (wtedy zarejestrowano ponad 1,2 mln aut). Zaledwie w 9 krajach sprzedaż wzrosła (ale na żadnym dużym rynku), natomiast w pozostałych 21 państwach zanotowano potężne spadki. Na przykład w Niemczech wyniósł on blisko 25%, w Wielkiej Brytanii niemal 30%, a we Francji przekroczył 35%. Na tym tle Polska nie wypada wcale tak źle (–8,4%).
Sierpień okazał się jeszcze gorszy od lipca pod względem liczby zarejestrowanych aut (724 710 szt.), choć spadek w stosunku do sierpnia 2020 r. był nieco niższy, bo wyniósł „tylko” 18,1%. Na największych rynkach spadki nadal są dwucyfrowe.
Mimo wszystko po ośmiu miesiącach tego roku poziom rejestracji jest wyższy o 12,7% niż w 2020 r. i wyniósł 8 188 886 egzemplarzy (w 2020 r. było to 7 267 846 szt.).
Na pierwszym miejscu wśród marek niezagrożony pozostaje Volkswagen, którego pojazdy wybrały w ciągu ośmiu miesięcy 937 753 osoby. To więcej o ponad 428 tys. szt. niż w przypadku drugiego w zestawieniu Peugeota i o 435 tys. od trzeciej Toyoty.
Z 33 marek uwzględnionych w zestawieniach ACEA jedynie siedem sprzedało mniej aut niż w tym samym okresie 2020 r. To Ford, Nissan, Honda, Renault, Alfa Romeo, Mitsubishi i Łada. Z pozostałych 26 najwyższym przyrostem zainteresowania cieszą się Smart (+89,6%), Alpine (+60,7%) oraz Jeep (+32,7%). Z największych graczy szczególne powody do zadowolenia może mieć Toyota, która sprzedała aż o 27,6% aut więcej niż przed rokiem. Jeśli tak dalej pójdzie, japońska firma może przegonić Peugeota i stać się drugą siłą na Starym Kontynencie.
Rejestracje nowych samochodów osobowych: top 10 rynków w Europie (dane: ACEA).
| Państwo | Rejestracje I-VIII 2021 r. (szt.) | Zmiana do I-VIII 2020 r. (proc.) |
|---|---|---|
| Niemcy | 1 820 589 | +2,5 |
| Francja | 1 126 543 | +12,8 |
| Wielka Brytania | 1 101 302 | +20,3 |
| Włochy | 1 060 182 | +30,9 |
| Hiszpania | 588 314 | +12,1 |
| Polska | 314 190 | +22,3 |
| Belgia | 287 013 | –3,5 |
| Holandia | 211 569 | –3,4 |
| Szwecja | 209 749 | +20,6 |
| Austria | 172 017 | +8,5 |
Rejestracje nowych samochodów osobowych: top 10 marek w Europie (dane: ACEA).
| Marka | Rejestracje I-VIII 2021 r. (szt.) | Zmiana do I-VIII 2020 r. (proc.) |
|---|---|---|
| Volkswagen | 937 753 | +13,4 |
| Peugeot | 509 486 | +12,9 |
| Toyota | 502 668 | +27,6 |
| BMW | 475 979 | +16,1 |
| Renault | 447 499 | –10,7 |
| Mercedes | 439 099 | +1,1 |
| Audi | 438 923 | +18,7 |
| Skoda | 435 185 | +8,4 |
| Ford | 380 495 | –4,5 |
| Fiat | 343 658 | +17,0 |
Rejestracje nowych samochodów osobowych w Europie w podziale na koncerny (dane: ACEA).
| Koncern | Rejestracje I-VIII 2021 r. (szt.) | Zmiana do I-VIII 2020 r. (proc.) |
|---|---|---|
| Volkswagen Group | 2 158 679 | +14,5 |
| Stellantis | 1 684 112 | +14,8 |
| Renault Group | 711 552 | –5,3 |
| Hyundai Group | 662 894 | +28,3 |
| BMW Group | 592 854 | +15,8 |
| Toyota Group | 534 589 | +26,6 |
| Daimler | 460 443 | +3,3 |
| Ford | 380 495 | –4,5 |
| Volvo | 200 078 | +18,4 |
| Nissan | 167 267 | –5,2 |
| Jaguar Land Rover Group | 111 177 | +20,2 |
| Mazda | 106 520 | +25,2 |
| Mitsubishi | 49 797 | –31,7 |
| Honda | 47 337 | –8,9 |