Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
salon samochodowy

Fatalne lipiec i sierpień na rynku nowych aut w Europie

Fatalne lipiec i sierpień na rynku nowych aut w Europie

W lipcu i sierpniu 2021 r. sprzedaż samochodów w Europie była dużo niższa niż w tych samych miesiącach ubiegłego roku.

Sytuacja na europejskim rynku samochodów nie napawa optymizmem. Problemy z dostępnością półprzewodników hamują produkcję, pogarsza się dostępność aut, a czas oczekiwania na nie rośnie. W efekcie najnowsze powakacyjne dane ACEA (zrzeszenie europejskich producentów pojazdów) wyraźnie wskazują na kryzys.

W lipcu 2021 r. w krajach Unii Europejskiej, EFTA i w Wielkiej Brytanii kupiono zaledwie 978 918 nowych samochodów osobowych, a to oznacza spadek o ponad 1/4 w stosunku do lipca 2020 r. (wtedy zarejestrowano ponad 1,2 mln aut). Zaledwie w 9 krajach sprzedaż wzrosła (ale na żadnym dużym rynku), natomiast w pozostałych 21 państwach zanotowano potężne spadki. Na przykład w Niemczech wyniósł on blisko 25%, w Wielkiej Brytanii niemal 30%, a we Francji przekroczył 35%. Na tym tle Polska nie wypada wcale tak źle (–8,4%).

Sierpień okazał się jeszcze gorszy od lipca pod względem liczby zarejestrowanych aut (724 710 szt.), choć spadek w stosunku do sierpnia 2020 r. był nieco niższy, bo wyniósł „tylko” 18,1%. Na największych rynkach spadki nadal są dwucyfrowe.

Mimo wszystko po ośmiu miesiącach tego roku poziom rejestracji jest wyższy o 12,7% niż w 2020 r. i wyniósł 8 188 886 egzemplarzy (w 2020 r. było to 7 267 846 szt.).

Na pierwszym miejscu wśród marek niezagrożony pozostaje Volkswagen, którego pojazdy wybrały w ciągu ośmiu miesięcy 937 753 osoby. To więcej o ponad 428 tys. szt. niż w przypadku drugiego w zestawieniu Peugeota i o 435 tys. od trzeciej Toyoty.

Z 33 marek uwzględnionych w zestawieniach ACEA jedynie siedem sprzedało mniej aut niż w tym samym okresie 2020 r. To Ford, Nissan, Honda, Renault, Alfa Romeo, Mitsubishi i Łada. Z pozostałych 26 najwyższym przyrostem zainteresowania cieszą się Smart (+89,6%), Alpine (+60,7%) oraz Jeep (+32,7%). Z największych graczy szczególne powody do zadowolenia może mieć Toyota, która sprzedała aż o 27,6% aut więcej niż przed rokiem. Jeśli tak dalej pójdzie, japońska firma może przegonić Peugeota i stać się drugą siłą na Starym Kontynencie.

Rejestracje nowych samochodów osobowych: top 10 rynków w Europie (dane: ACEA).

Państwo Rejestracje I-VIII 2021 r. (szt.) Zmiana do I-VIII 2020 r. (proc.)
Niemcy 1 820 589 +2,5
Francja 1 126 543 +12,8
Wielka Brytania 1 101 302 +20,3
Włochy 1 060 182 +30,9
Hiszpania 588 314 +12,1
Polska 314 190 +22,3
Belgia 287 013 –3,5
Holandia 211 569 –3,4
Szwecja 209 749 +20,6
Austria 172 017 +8,5

Rejestracje nowych samochodów osobowych: top 10 marek w Europie (dane: ACEA).

Marka Rejestracje I-VIII 2021 r. (szt.) Zmiana do I-VIII 2020 r. (proc.)
Volkswagen 937 753 +13,4
Peugeot 509 486 +12,9
Toyota 502 668 +27,6
BMW 475 979 +16,1
Renault 447 499 –10,7
Mercedes 439 099 +1,1
Audi 438 923 +18,7
Skoda 435 185 +8,4
Ford 380 495 –4,5
Fiat 343 658 +17,0

Rejestracje nowych samochodów osobowych w Europie w podziale na koncerny (dane: ACEA).

Koncern Rejestracje I-VIII 2021 r. (szt.) Zmiana do I-VIII 2020 r. (proc.)
Volkswagen Group 2 158 679 +14,5
Stellantis 1 684 112 +14,8
Renault Group 711 552 –5,3
Hyundai Group 662 894 +28,3
BMW Group 592 854 +15,8
Toyota Group 534 589 +26,6
Daimler 460 443 +3,3
Ford 380 495 –4,5
Volvo 200 078 +18,4
Nissan 167 267 –5,2
Jaguar Land Rover Group 111 177 +20,2
Mazda 106 520 +25,2
Mitsubishi 49 797 –31,7
Honda 47 337 –8,9

 

Czytaj także