55 lat temu debiutował jeden z największych hitów wszech czasów wśród spiderów: Fiat 124 Spider.
W czasach, kiedy SUV-y nie odnosiły takich sukcesów jak dziś, producenci aut w klasie średniej oprócz sedana bądź kombi oferowali przeważnie coupe i kabriolety. Kiedy więc w latach 60. ubiegłego wieku Fiat szykował nowy model z tego segmentu, to przygotował właśnie także coupe i spidera.
Wersja Spider debiutowała w tym samym roku co 124 sedan, czyli w 1966 r. Otwarty samochód miał o prawie 14 cm mniejszy rozstaw osi. Design powierzono słynnej Pininfarinie. Styliści postawili na oszczędne i ponadczasowe linie, jakby czuli, że auto pozostanie na rynku dużo dłużej niż zwykle. Pininfarina produkowała również nadwozia modelu 124 Spider.
Pierwsza wersja tego samochodu otrzymała 1,4-litrowy silnik z dwoma wałkami rozrządu. Jednostka napędowa rozwijała 90 KM. Później pojawiały się kolejne.
Jedną z najciekawszych była odmiana przygotowana przez Abartha. W celu obniżenia wagi auto otrzymało aluminiowe boczne drzwi, a pokrywę silnika i klapę bagażnika wykonano z kompozytów. Samochód wyposażono ponadto w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, a pod maskę trafił 1,75-litrowy silnik o mocy 128 KM. Prędkość maksymalna wersji Abarth wynosiła 193 km/h. Auto produkowano w latach 1972-1976. W tym czasie powstało tylko 1013 sztuk.
Konstruktorzy 124 Spidera postawili też na różne formy doładowania. Była więc odmiana z turbosprężarką wspomagającą dwulitrowy 120-konny silnik (wytwarzano ją w latach 1981-1982), a także wariant Volumex z kompresorem. Samochód otrzymał jednostkę napędową 2.0 rozwijającą 135 KM. Prędkość maksymalna Volumexa wynosiła aż 205 km/h. Auto powstawało w latach 1983-1987.
W 1982 r. Fiat zaprzestał produkcji modelu 124 Spider, ale prawa do niego przekazał Pininfarinie. Od tego momentu samochód oferowano pod nazwą Pininfarina 124 Europa Spider. Ostatecznie wytwarzanie tego auta dobiegło końca w 1987 r. Ogółem powstało blisko 200 tys. sztuk, co jak na tego typu model jest ogromnym sukcesem.
Na bazie sedana 124 powstało także Coupe, ale nie utrzymało się na rynku tak długo jak Spider. Samochód produkowano przez pięć lat, od 1967 do 1972 r.