Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota Corolla przód i bok

Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej? Bestsellery w 14 klasach

archiwum/Motor

Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej? Bestsellery w 14 klasach

Jakich klas samochody kupowane są u nas najczęściej? Które modele są liderami w swoich segmentach, a które wśród aut z napędami alternatywnymi? Najlepiej sprzedający się w Polsce „elektryk” może być zaskoczeniem.

Obraz rynku motoryzacyjnego w Polsce, tak zresztą jak w całej Europie, ulega wyraźnym przeobrażeniom. Część tradycyjnych, jeszcze dekadę temu popularnych segmentów wyraźnie traci na znaczeniu. Samochody klasy średniej czy minivany sprzedają się coraz gorzej, a co za tym idzie kurczy się oferta rynkowa.

To, co obserwujemy na ulicach, czyli zalew wszelkiego rodzaju SUV-ów i crossoverów, znajduje odzwierciedlenie w danych sprzedażowych. Z raportu PZPM/KPMG dotyczącego polskiego rynku w 2021 r. jednoznacznie wynika, że to właśnie te klasy samochodów podbijają teraz rynek. Ich udział w ogólnej sprzedaży zbliża się bowiem do połowy wszystkich „osobówek”.

Zmiany ewidentne dotyczą nie tylko segmentacji, ale też preferencji odnośnie napędu. Na przykład w roku 2021 hybrydy (bez MHEV) miały blisko 15% udziału.

Najlepiej sprzedające się auta – ulubieńcy w klasach

Poniżej  prezentujemy samochody, które w ubiegłym roku w Polsce zajęły pierwsze trzy miejsca w poszczególnych segmentach rynku (wraz z liczbą sprzedanych egzemplarzy).

Samochody mini

1. Toyota Aygo (7000 szt.)

Toyota Aygo przód i bok

2. Fiat 500 (2379 szt.)

3. Kia Picanto (1520 szt.)

Samochody miejskie 

1. Toyota Yaris (14 479 szt.)

Toyota Yaris przód i bok

2. Skoda Fabia (10 605 szt.)

3. Renault Clio (5579 szt.)

Samochody kompaktowe

1. Toyota Corolla (22 095 szt.)

Toyota Corolla przód i bok

2. Skoda Octavia (13 116 szt.)

3. Hyundai i30 (7793 szt.)

Samochody klasy średniej

1. Skoda Superb (6428 szt.)

Skoda Superb przód i bok

2. Volkswagen Passat (4511 szt.)

3. BMW serii 3 (4084 szt.)

Samochody klasy wyższej

1. Audi A6 (2546 szt.)

Audi A6 przód i bok

2. BMW serii 5 (2468 szt.)

3. Mercedes klasy E (2221 szt.)

Samochody luksusowe

1. Mercedes klasy S (775 szt.)

Mercedes klasy S przód i bok

2. BMW serii 7 (464 szt.)

3. Porsche Panamera (258 szt.)

Samochody sportowe i kabriolety

1. Ford Mustang (335 szt.)

Ford Mustang przód i bok

2. Porsche 911 (267 szt.)

3. Mazda MX-5 (104 szt.)

Małe SUV-y 

1. Volkswagen T-Roc (7489 szt.)

Volkswagen T-Roc przód i bok

2. Skoda Kamiq (4831 szt.)

3. Suzuki Vitara (3964 szt.)

Kompaktowe SUV-y 

1. Dacia Duster (12 460 szt.)

Dacia Duster przód i bok

2. Toyota RAV4 (10 992 szt.)

3. Toyota C-HR (9662 szt.)

SUV-y klasy średniej

1. Volvo XC60 (4209 szt.)

Volvo XC60 przód i bok

2. Audi Q5 (3959 szt.)

3. Skoda Kodiaq (3281 szt.)

SUV-y klasy wyższej

1. Mercedes GLE (3181 szt.)

Mercedes GLE przód i bok

2. BMW X5 (2631 szt.)

3. Toyota Highlander (1416 szt.)

Minivany

1. Volkswagen Touran (1019 szt.)

Volkswagen Touran przód i bok

2. Fiat 500L (349 szt.)

3. Mercedes klasy B (216 szt.)

Kombivany

1. Toyota Proace City (2588 szt.) 

Toyota Proace City przód i bok

2. Volkswagen Caddy (1462 szt.)

3. Citroen Berlingo (835 szt.)

Duże minivany

1. Toyota Proace (1476 szt.)

Toyota Proace przód i bok

2. Ford Transit Custom (1256 szt.)

3. Renault Trafic (1146 szt.)

Udział klas w całym polskim rynku

udział klas w polskim rynku samochodowym wykres
raport KPMG/PZPM

Na wykresie zaznaczyliśmy procentowy udział samochodów osobowych poszczególnych segmentów w sprzedaży w Polsce w ubiegłym roku. Ewidentnie widać, że ogromną popularnością cieszą się obecnie dowolne SUV-y i crossovery, do których łącznie należy już 46,7 procent całego rynku. To ogólnoeuropejski trend.

Marki popularne kontra premium

sprzedaż marek popularnych i premium w polskim rynku wykres
raport KPMG/PZPM

Z 446,7 tys. sprzedanych w 2021 r. aut 356,9 tys. przypada na marki popularne (udział 79,9%), a 89,8 tys. na premium (20,1%). Te pierwsze zanotowały wzrost o 1,5%, a drugie – o 17,2%.

Najpopularniejsze modele z napędami alternatywnymi

Poniżej prezentujemy najchętniej kupowane modele z napędami alternatywnymi w Polsce. Hybryd sprzedano łącznie 57 772 szt., hybryd plug-in 9265 szt., aut elektrycznych 7168 szt., a tych z LPG/CNG/LNG – 13 518 szt.

Hybrydy

1. Toyota Corolla (15 782 szt.)

Toyota Corolla przód

2. Toyota C-HR (9198 szt.)

3. Toyota RAV4 (9037 szt.)

Hybrydy plug-in

1. Mercedes GLE (581 szt.)

Mercedes GLE przód

2. Mercedes GLC (534 szt.)

3. Kia XCeed (455 szt.)

Samochody elektryczne

1. Tesla Model 3 (839 szt.)

Tesla Model 3 przód

2. Kia Niro (583 szt.)

3. Nissan Leaf (516 szt.)

Auta z LPG/CNG/LNG

1. Dacia Duster (7028 szt.)

Dacia Duster przód

2. Dacia Sandero (3451 szt.)

3. Renault Clio (1464 szt.)

Czytaj także