Jakich klas samochody kupowane są u nas najczęściej? Które modele są liderami w swoich segmentach, a które wśród aut z napędami alternatywnymi? Najlepiej sprzedający się w Polsce „elektryk” może być zaskoczeniem.
Obraz rynku motoryzacyjnego w Polsce, tak zresztą jak w całej Europie, ulega wyraźnym przeobrażeniom. Część tradycyjnych, jeszcze dekadę temu popularnych segmentów wyraźnie traci na znaczeniu. Samochody klasy średniej czy minivany sprzedają się coraz gorzej, a co za tym idzie kurczy się oferta rynkowa.
To, co obserwujemy na ulicach, czyli zalew wszelkiego rodzaju SUV-ów i crossoverów, znajduje odzwierciedlenie w danych sprzedażowych. Z raportu PZPM/KPMG dotyczącego polskiego rynku w 2021 r. jednoznacznie wynika, że to właśnie te klasy samochodów podbijają teraz rynek. Ich udział w ogólnej sprzedaży zbliża się bowiem do połowy wszystkich „osobówek”.
Zmiany ewidentne dotyczą nie tylko segmentacji, ale też preferencji odnośnie napędu. Na przykład w roku 2021 hybrydy (bez MHEV) miały blisko 15% udziału.
Poniżej prezentujemy samochody, które w ubiegłym roku w Polsce zajęły pierwsze trzy miejsca w poszczególnych segmentach rynku (wraz z liczbą sprzedanych egzemplarzy).
1. Toyota Aygo (7000 szt.)
2. Fiat 500 (2379 szt.)
3. Kia Picanto (1520 szt.)
1. Toyota Yaris (14 479 szt.)
2. Skoda Fabia (10 605 szt.)
3. Renault Clio (5579 szt.)
1. Toyota Corolla (22 095 szt.)
2. Skoda Octavia (13 116 szt.)
3. Hyundai i30 (7793 szt.)
1. Skoda Superb (6428 szt.)
2. Volkswagen Passat (4511 szt.)
3. BMW serii 3 (4084 szt.)
1. Audi A6 (2546 szt.)
2. BMW serii 5 (2468 szt.)
3. Mercedes klasy E (2221 szt.)
1. Mercedes klasy S (775 szt.)
2. BMW serii 7 (464 szt.)
3. Porsche Panamera (258 szt.)
1. Ford Mustang (335 szt.)
2. Porsche 911 (267 szt.)
3. Mazda MX-5 (104 szt.)
1. Volkswagen T-Roc (7489 szt.)
2. Skoda Kamiq (4831 szt.)
3. Suzuki Vitara (3964 szt.)
1. Dacia Duster (12 460 szt.)
2. Toyota RAV4 (10 992 szt.)
3. Toyota C-HR (9662 szt.)
1. Volvo XC60 (4209 szt.)
2. Audi Q5 (3959 szt.)
3. Skoda Kodiaq (3281 szt.)
1. Mercedes GLE (3181 szt.)
2. BMW X5 (2631 szt.)
3. Toyota Highlander (1416 szt.)
1. Volkswagen Touran (1019 szt.)
2. Fiat 500L (349 szt.)
3. Mercedes klasy B (216 szt.)
1. Toyota Proace City (2588 szt.)
2. Volkswagen Caddy (1462 szt.)
3. Citroen Berlingo (835 szt.)
1. Toyota Proace (1476 szt.)
2. Ford Transit Custom (1256 szt.)
3. Renault Trafic (1146 szt.)
Na wykresie zaznaczyliśmy procentowy udział samochodów osobowych poszczególnych segmentów w sprzedaży w Polsce w ubiegłym roku. Ewidentnie widać, że ogromną popularnością cieszą się obecnie dowolne SUV-y i crossovery, do których łącznie należy już 46,7 procent całego rynku. To ogólnoeuropejski trend.
Z 446,7 tys. sprzedanych w 2021 r. aut 356,9 tys. przypada na marki popularne (udział 79,9%), a 89,8 tys. na premium (20,1%). Te pierwsze zanotowały wzrost o 1,5%, a drugie – o 17,2%.
Poniżej prezentujemy najchętniej kupowane modele z napędami alternatywnymi w Polsce. Hybryd sprzedano łącznie 57 772 szt., hybryd plug-in 9265 szt., aut elektrycznych 7168 szt., a tych z LPG/CNG/LNG – 13 518 szt.
1. Toyota Corolla (15 782 szt.)
2. Toyota C-HR (9198 szt.)
3. Toyota RAV4 (9037 szt.)
1. Mercedes GLE (581 szt.)
2. Mercedes GLC (534 szt.)
3. Kia XCeed (455 szt.)
1. Tesla Model 3 (839 szt.)
2. Kia Niro (583 szt.)
3. Nissan Leaf (516 szt.)
1. Dacia Duster (7028 szt.)
2. Dacia Sandero (3451 szt.)
3. Renault Clio (1464 szt.)