Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Honda Civic Type R 2024 - tył

Jedyna z samym silnikiem spalinowym? – Honda Civic Type R VI

Jedyna z samym silnikiem spalinowym? – Honda Civic Type R VI

W 2024 r. ma się pojawić szósta generacja Civica Type R i może to być wówczas jedyne auto Hondy w Europie napędzane wyłącznie silnikiem spalinowym.

  • Jeszcze bardziej sportowe proporcje
  • Szacowane przyspieszenie 0-100 km/h: 5,5 s
  • Największy ekran w środkowej konsoli w historii Civica

Honda ma śmiały plan. Chce, aby pod koniec 2022 r. wszystkie jej kluczowe modele aut oferowane w Europie miały albo napęd hybrydowy, albo elektryczny. Zostaje przy tym niewielka furtka dla niszowych aut zasilanych wyłącznie silnikiem spalinowym. Może z niej skorzystać kolejny Civic Type R.

Szósta generacja Civica Type R

Honda niedawno przedstawiła pierwsze oficjalne zdjęcia europejskiej wersji 11. generacji kompaktowego Civica. Samochód trafi na rynki naszego kontynentu jesienią 2022 r. i ma być tutaj dostępny wyłącznie z napędem hybrydowym.

Wyjątkiem może zostać sportowa wersja Type R. Niewykluczone, że otrzyma ona tylko silnik spalinowy. Układ hybrydowy jest przecież cięższy, co ujemnie wpływa na dynamikę i właściwości jezdne. Na dodatek Honda będzie sprzedawać tyle samochodów hybrydowych i elektrycznych, że tak niskowolumenowe auto jak Type R nie powinno w Europie znacząco podwyższyć firmie poziomu średniej emisji dwutlenku węgla. 

Szósty Civic Type R może więc otrzymać dwulitrowy turbodoładowany silnik rozwijający 350 KM. Maksymalny moment obrotowy wyniósłby 430 Nm, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h 5,5 s.

Design Civica Type R

Mamy już pierwsze nieoficjalne zdjęcia nowego Type R z karoserią ukrytą pod kamuflażem. Nowa generacja otrzyma jeszcze bardziej sportowe proporcje od obecnej. Pokrywa silnika będzie dłuższa aż o 5 cm, rozstaw osi wzrośnie o 3,5 cm. 

Civic Type R zachowa potężny tylny spoiler, który tym razem ma być jeszcze szerszy. Większe będą też tylne boczne okna.

W środkowej konsoli może się znaleźć największy ekran w historii Civica – o przekątnej 9 cali. Wyświetlacz zestawu wskaźników ma być 10,2-calowy. Auto będzie się bezprzewodowo łączyć z systemami Apple CarPlay i Android Auto.

Historia Civica Type R

Pierwsze wcielenie Civica pojawiło się w 1972 r. Od tej pory w 170 państwach sprzedano łącznie ponad 27 milionów sztuk dziesięciu generacji. Wersja Type R pierwszy raz dołączyła do gamy szóstego Civica. Oto jak wygląda chronologia tego hot hatcha.

  1. generacja (debiut: 1997 r.; 0-100 km/h: 6,8 s): to jedyny Civic Type R oferowany wyłącznie w Japonii i najniższy ze wszystkich (138 cm wysokości)
  2. generacja (debiut: 2001 r.; 0-100 km/h: 6,8-6,6 s): pierwszy raz Civic Type R rozwinął 200 KM
  3. generacja (debiut: 2007 r.; 0-100 km/h: 6,6 s): dużo śmielszy wygląd i niewielki wzrost mocy (z 200 do 201 KM)
  4. generacja (debiut: 2015 r.; 0-100 km/h: 5,7 s): pierwszy Civic Type R z turbodoładowaniem i najkrócej produkowany (2015-2017)
  5. generacja (debiut: 2017 r.; 0-100 km/h: 5,8 s): najdłuższy Civic Type R i na dodatek z rekordowym rozstawem osi (odpowiednio 456 i 270 cm)

Czy o następnej generacji będzie można powiedzieć, że to ostatni Civic Type R napędzany wyłącznie silnikiem spalinowym?

Honda Civic Type R 6. generacja - przód
Design reflektorów i grilla będzie bardziej stonowany niż obecnie.
Carpix
Honda Civic Type R 6. generacja - przód, bok
Pokrywa silnika będzie o 5 cm dłuższa niż w obecnym Civicu Type R.
Carpix
Honda Civic Type R 6. generacja - bok, przód
Rozstaw osi wzrośnie o 3,5 cm.
Carpix
Honda Civic Type R 6. generacja - tył
Większe będą też tylne boczne okna.
Carpix
Honda Civic Type R 6. generacja - tył
Tylny spoiler będzie jeszcze szerszy.
Carpix

Czytaj także