Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
sprzedaż samochodu w salonie

Kiepski pierwszy kwartał na rynku nowych samochodów osobowych w Polsce

123RF

Kiepski pierwszy kwartał na rynku nowych samochodów osobowych w Polsce

W ciągu trzech miesięcy 2022 r. sprzedaż samochodów osobowych w Polsce spadła o 13,4% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2021 r.

Polski rynek wyraźnie odczuwa skutki wszelkich zawirowań, z jakimi obecnie mamy do czynienia. Wprawdzie marcowa sprzedaż była wyraźnie lepsza niż lutowa (39,5 do 33,5 tys. szt.), ale zdecydowanie gorsza niż w, i tak przecież słabym, marcu 2021. W tym roku zarejestrowano bowiem aż o 17,4% aut mniej niż w ubiegłym.

Jak wynika z najnowszych danych PZPM, w ciągu pierwszego kwartału 2022 roku zarejestrowano w Polsce 102 041 nowych „osobówek”. To mniej o 13,4% (15 824 egzemplarze) niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Bezapelacyjnym liderem, oddalającym się od konkurencji, jest Toyota, która sprzedała od stycznia do marca włącznie 18 479 aut (daje jej to 18,1% udziału w naszym rynku). To znakomity wynik na tle rywali (niemal dwukrotnie lepszy od następnej firmy i jedyny powyżej 10 tys. szt.) , ale i tak o 9,4% gorszy niż przed rokiem.

Doskonałą passę ma Kia, która awansowała na drugie miejsce, notując potężny, 38-procentowy wzrost popytu (najwyższy wśród firm z listy top 20). Na trzecim miejscu znajduje się obecnie Skoda, która przez lata była w naszym kraju niekwestionowanym liderem. Jej sprzedaż spadła rok do roku aż o 42,6%. Poza Kią wzrost sprzedaży jest ponadto udziałem Hyundaia (+24,7%), Dacii (+12,7%), Mazdy (+8,1%) oraz Renault (+2,4%). Kryzys najbardziej zaś uderzył w Nissana (-51,4%), Seata (-49,8%) oraz wspomnianą wyżej Skodę.

Na czele listy najpopularniejszych modeli nadal niezagrożona Toyota Corolla. Całe podium należy do samochodów japońskiej marki, ale ciekawe jest to, że na drugim miejscu, z aż 41,3-procentowym wzrostem popularności plasuje się RAV4, wyprzedzając miejskiego hatchbacka Yarisa.

Trzeba zauważyć, że wśród 20 najchętniej kupowanych samochodów osobowych w Polsce w I kw. bieżącego roku jest aż 12 SUV-ów i crossoverów, w tym dwa marek premium – Volvo XC60 (1372 szt.) oraz Mercedes GLC (1114 szt.).

Tak przedstawiają się dane dla 10 najpopularniejszych marek nowych aut osobowych w Polsce w I kw. 2022 r. (źródło: PZPM).

Miejsce Marka Rejestracje I-III 2022 r. (szt.) Różnica do I-III 2021 r. (proc.)
1 Toyota 18 479 -9,4
2 Kia 9785 +38,0
3 Skoda 8 658 -42,6
4 Volkswagen 6702 -33,4
5 Hyundai 6624 +24,7
6 BMW 5516 -9,3
7 Mercedes 5212 -4,8
8 Dacia 5031 +12,7
9 Ford 4827 -10,2
10 Audi 4592 -8,1

Oto 10 najpopularniejszych modeli nowych samochodów osobowych w Polsce w I kw. 2022 r. (źródło: PZPM).

1. Toyota Corolla (5182 szt.)

toyota_corolla_przod

2. Toyota RAV4 (3461 szt.)

toyota_rav4_przod

3. Toyota Yaris (3452 szt.)

toyota_yaris_przod

Miejsce Marka/model Rejestracje I-III 2022 r. (szt.) Różnica do I-III 2021 r. (proc.)
1 Toyota Corolla 5182 -20,8
2 Toyota RAV4 3461 +41,3
3 Toyota Yaris 3452 -33,0
4 Kia Sportage 2950 +47,8
5 Hyundai Tucson 2692 +17,7
6 Kia Ceed 2271 +73,1
7 Dacia Duster 2206 -32,4
8 Skoda Octavia 2017 -55,6
9 Dacia Sandero 2012 +180,2
10 Volkswagen T-Roc 1922 -1,5

Czytaj także