W ciągu trzech miesięcy 2022 r. sprzedaż samochodów osobowych w Polsce spadła o 13,4% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2021 r.
Polski rynek wyraźnie odczuwa skutki wszelkich zawirowań, z jakimi obecnie mamy do czynienia. Wprawdzie marcowa sprzedaż była wyraźnie lepsza niż lutowa (39,5 do 33,5 tys. szt.), ale zdecydowanie gorsza niż w, i tak przecież słabym, marcu 2021. W tym roku zarejestrowano bowiem aż o 17,4% aut mniej niż w ubiegłym.
Jak wynika z najnowszych danych PZPM, w ciągu pierwszego kwartału 2022 roku zarejestrowano w Polsce 102 041 nowych „osobówek”. To mniej o 13,4% (15 824 egzemplarze) niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Bezapelacyjnym liderem, oddalającym się od konkurencji, jest Toyota, która sprzedała od stycznia do marca włącznie 18 479 aut (daje jej to 18,1% udziału w naszym rynku). To znakomity wynik na tle rywali (niemal dwukrotnie lepszy od następnej firmy i jedyny powyżej 10 tys. szt.) , ale i tak o 9,4% gorszy niż przed rokiem.
Doskonałą passę ma Kia, która awansowała na drugie miejsce, notując potężny, 38-procentowy wzrost popytu (najwyższy wśród firm z listy top 20). Na trzecim miejscu znajduje się obecnie Skoda, która przez lata była w naszym kraju niekwestionowanym liderem. Jej sprzedaż spadła rok do roku aż o 42,6%. Poza Kią wzrost sprzedaży jest ponadto udziałem Hyundaia (+24,7%), Dacii (+12,7%), Mazdy (+8,1%) oraz Renault (+2,4%). Kryzys najbardziej zaś uderzył w Nissana (-51,4%), Seata (-49,8%) oraz wspomnianą wyżej Skodę.
Na czele listy najpopularniejszych modeli nadal niezagrożona Toyota Corolla. Całe podium należy do samochodów japońskiej marki, ale ciekawe jest to, że na drugim miejscu, z aż 41,3-procentowym wzrostem popularności plasuje się RAV4, wyprzedzając miejskiego hatchbacka Yarisa.
Trzeba zauważyć, że wśród 20 najchętniej kupowanych samochodów osobowych w Polsce w I kw. bieżącego roku jest aż 12 SUV-ów i crossoverów, w tym dwa marek premium – Volvo XC60 (1372 szt.) oraz Mercedes GLC (1114 szt.).
Tak przedstawiają się dane dla 10 najpopularniejszych marek nowych aut osobowych w Polsce w I kw. 2022 r. (źródło: PZPM).
Miejsce | Marka | Rejestracje I-III 2022 r. (szt.) | Różnica do I-III 2021 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 18 479 | -9,4 |
2 | Kia | 9785 | +38,0 |
3 | Skoda | 8 658 | -42,6 |
4 | Volkswagen | 6702 | -33,4 |
5 | Hyundai | 6624 | +24,7 |
6 | BMW | 5516 | -9,3 |
7 | Mercedes | 5212 | -4,8 |
8 | Dacia | 5031 | +12,7 |
9 | Ford | 4827 | -10,2 |
10 | Audi | 4592 | -8,1 |
Oto 10 najpopularniejszych modeli nowych samochodów osobowych w Polsce w I kw. 2022 r. (źródło: PZPM).
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-III 2022 r. (szt.) | Różnica do I-III 2021 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 5182 | -20,8 |
2 | Toyota RAV4 | 3461 | +41,3 |
3 | Toyota Yaris | 3452 | -33,0 |
4 | Kia Sportage | 2950 | +47,8 |
5 | Hyundai Tucson | 2692 | +17,7 |
6 | Kia Ceed | 2271 | +73,1 |
7 | Dacia Duster | 2206 | -32,4 |
8 | Skoda Octavia | 2017 | -55,6 |
9 | Dacia Sandero | 2012 | +180,2 |
10 | Volkswagen T-Roc | 1922 | -1,5 |