Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Koenigsegg CC850 przód

Koenigsegg CC850 – z unikalną skrzynią biegów

Koenigsegg CC850 – z unikalną skrzynią biegów

Najnowszy samochód Koenigsegga – model CC850 – zachwyca rozwiązaniami technicznymi, przede wszystkim w układzie napędowym.

Koenigsegg (szwedzka firma założona w 1994 r. przez – wtedy 22 letniego – Christiana von Koenigsegga) zaprezentował nowy model CC850, by uczcić 20 rocznicę powstania swojego pierwszego auta – CC8S.

Prace nad CC8S trwały osiem lat, a pierwszy egzemplarz zbudowano w 2002 r. Oficjalny debiut miał zaś miejsce na genewskim salonie samochodowym w 2003 r. (w 2000 r. w Paryżu pokazano prototyp). Zbudowano tylko sześć sztuk, w tym dwie z kierownicą po prawej stronie. Samochód wyposażono w mocno zmodyfikowany silnik Forda – 4.7 V8 z mechaniczną sprężarką – który rozwijał 655 KM i 750 Nm. Na tle najnowszego CC850 te wartości wydają się wręcz skromne.

CC850 korzysta z opracowanego przez Koenigsegga silnika 5.0 V8 z dwiema turbosprężarkami. Do dyspozycji jest tutaj 1185 KM przy 7800 obr./min w przypadku zasilania benzyną i aż 1385 KM gdy wykorzystywane jest paliwo E85. Maksymalny moment obrotowy wynosi 1385 Nm i uzyskiwany jest przy 4800 obr./min. Na razie Koenigsegg nie podał osiągów auta. Biorąc pod uwagę parametry, oczywiste jest, że będzie ono znacznie dynamiczniejsze i szybsze niż CC8S (0-100 km/h w mniej niż 3,5 s, prędkość maksymalna 390 km/h).

Tym, co najbardziej wyróżnia model CC850, jest jednak skrzynia biegów. Koenigsegg rozwiązał za jej pomocą dylemat miłośników sportowych samochodów – nie muszą już bowiem wybierać, czy chcą mieć auto z klasycznym „manualem”, czy automatem. Przekładnia (o nazwie LST –  Light Speed Transmission) ma zmienne przełożenia zależne od wybranego trybu jazdy (układ ESS – Engage Shift System), tak by były optymalnie dobierane w zależności od tego, czy auto porusza się po drodze czy np. po torze wyścigowym.

Dla skrzyni CC850 najbardziej unikalna jest jednak możliwość wyboru sposobu jej działania – biegi można bowiem zmieniać ręcznie, przy użyciu tradycyjnej dźwigni i pedału sprzęgła (do dyspozycji przewidziano wtedy sześć przełożeń) lub skorzystać z 9-biegowego trybu w pełni automatycznego.

Pierwotnie miało powstać zaledwie 50 egzemplarzy CC850 (w ten sposób postanowiono uczcić 50. urodziny założyciela), ale okazało się, że zainteresowanie autem jest tak duże, iż podjęto decyzję o zbudowaniu kolejnych dwudziestu (tę liczbę motywując z kolei 20-leciem produkcji CC8S).

koenigsegg_cc850_przod
CC850 ma zaledwie 436,4 cm długości, a jego masa to 1385 kg. Stosunek mocy do masy wynosi zatem 1 do 1 (przy zasilaniu paliwem E85). W strukturze nadwozia wykorzystano włókna węglowe i aluminium, a do wyprodukowania paneli karoserii – karbon i kevlar. 
KoeNigsegg
koenigsegg_cc850_bok
Obręcze o charakterystycznym wzorze tarczy telefonicznej mają rozmiar 20 cali z przodu i 21 cali z tyłu.
KoeNigsegg
koenigsegg_cc850_tyl
Potrójne tylne światła nawiązują do pierwszego modelu Koenigsegga – CC8S. Auto ma zdejmowany dach.
KoeNigsegg
koenigsegg_cc850_wnetrze
Zarówno kierownica, jak i pedały są regulowane.
KoeNigsegg
koenigsegg_cc850_wskazniki
Wbrew modzie – wskaźniki są analogowe, a nie cyfrowe.
KoeNigsegg

 

koenigsegg_cc850_dzwignia_biegow
Clou programu – dźwignia zmiany biegów i jej obudowa to dzieło sztuki użytkowej.
KoeNigsegg
koenigsegg_cc8s_przod
Pierwszy seryjny samochód Koenigsegga – CC8S.
Newspress

Czytaj także