Nowa generacja Audi RS 3 nadal ma silnik o mocy 400 KM, ale od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,8 s, czyli o 0,3 s szybciej niż poprzedni model.
Audi RS 3 to wraz z Mercedesem-AMG A45 topowe modele hot hatchy. W tym segmencie chwalenie się mocą silnika wydaje się szczególnie ważne. Przez dłuższy czas Audi jako jedyne dysponowało w tej klasie 400-konną jednostką. Potem jednak Mercedes-AMG w nowym A45 S przebił rywala o 21 KM. I wszyscy sądzili, że w kolejnej generacji RS 3 ponownie podniesie poprzeczkę.
Okazało się jednak, że w Ingolstadt zrezygnowano z wyścigu o liczbę koni mechanicznych, a zamiast tego skupiono się na rozwijaniu innych aspektów auta.
RS 3 nadal korzysta ze znakomitego pięciocylindrowego silnika 2.5 turbo. Wciąż rozwija on 400 KM (w zakresie od 5600 do 7000 tys. obr./min; dolna granica została obniżona z 5850 obr./min), ale maksymalny moment obrotowy wzrósł z 480 do 500 Nm (w zakresie od 2250 do 5600 obr./min).
Nowe RS 3 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 s – to lepiej o 0,3 s od poprzedniego modelu i... o 0,1 s niż Mercedes-AMG A 45 S. Prędkość maksymalną standardowo ograniczono do 250 km/h, za dopłatą RS 3 może osiągnąć 280 km/h, a z pakietem RS Dynamic i ceramicznymi hamulcami (także opcje) – 290 km/h. Auto ma standardowo siedmiobiegową dwusprzęgłową przekładnię automatyczną.
Seryjny układ wydechowy RS 3 otrzymał regulowane przesłony, które w zależności od wybranego trybu pracy znacząco wpływają na jego brzmienie. Ponadto oferowany jest także sportowy układ wydechowy.
Największą nowością w układzie przeniesienia napędu na cztery koła jest to, że tradycyjny tylny mechanizm różnicowy zastąpiono układem, w którym po każdej stronie zastosowano zespół wielotarczowych sprzęgieł (RS Torque Splitter). To rozwiązanie zapewnia, że moment obrotowy zostanie właściwie rozdzielony między kołami tylnej osi. Podczas bardziej dynamicznej jazdy w zakrętach więcej niutonometrów trafia na zewnętrzne bardziej obciążone koło (w lewych zakrętach na prawe, a w prawych na lewe), co zmniejsza tendencję do podsterowności.
Kierowca RS 3 może wybrać m.in. tryby driftu (w którym układ przeniesienia napędu pozwala na jazdę kontrolowanymi poślizgami) oraz RS Performance. W tym drugim rozdział momentu między osiami i kołami jest realizowany w ten sposób, by zminimalizować jakiekolwiek poślizgi (zarówno pod- jak i nadsterowne). Tryb ten powstał ze szczególnym uwzględnieniem jazdy torowej, samochodem wyposażonym w opony typu semi slick Pirelli P Zero „Trofeo R” (opcja fabryczna).
Standardowo RS 3 ma zawieszenie z nowo opracowanymi amortyzatorami, które dzięki specjalnym zaworom mają reagować wyjątkowo szybko i efektywnie. Za dopłatą oferowany jest układ adaptacyjny, dostosowujący charakterystykę pracy do warunków drogowych i wybranego trybu jazdy. RS 3 ma prześwit zmniejszony o 10 mm w stosunku do S3 i o 25 mm do standardowego A3.
RS 3 otrzymało ponadto układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu, a także nowy układ mVDC, który zbiera dane ze wszystkich systemów wpływających na dynamikę jazdy (m.in. przeniesienie napędu, adaptacyjne amortyzatory) i koordynuje ich spójne ustawienie w zależności od sytuacji.
Układ hamulcowy także został przeprojektowany – standardem są stalowe tarcze z 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu. Opcjonalnie można RS 3 wyposażyć w przednie ceramiczne tarcze.
Nowe RS 3 prezentuje się jeszcze bardziej dynamicznie od poprzedniego modelu. W porównaniu z innymi wersjami A3 ma inne zderzaki, grill, nakładki progów, diodowe reflektory i tylne światła oraz poszerzone błotniki (przednie wyposażono dodatkowo w wylot powietrza w ich tylnej części). Standardem są 19-calowe felgi.
Wnętrze także wyraźnie różni się od słabszych wariantów. W wyposażeniu seryjnym znajdują się tu m.in. sportowe fotele i spłaszczona u dołu kierownica (choć można także wybrać okrągłą), elementy wykończeniowe z karbonu oraz cyfrowe wskaźniki o przekątnej 12,3 cala.