Wytrzymałość jego składanego hardtopu sprawdzono na 30 prototypach, w których dach otwierano i zamykano po 20 tys. razy. Ćwierć wieku temu debiutowała pierwsza generacja SLK.
Druga połowa lat 90. ubiegłego wieku to czas rewolucyjnych zmian w Mercedesie. To wtedy zaczęło się szybkie poszerzanie oferty. Kończyły się czasy, kiedy gama obejmowała jedynie klasy C, E, S, G i SL-a. W drugiej połowie lat 90. debiutował pierwszy SUV tej firmy (klasa M), bazowa klasa A i pierwszy coupe-kabriolet Mercedesa, czyli właśnie SLK.
Nazwa SLK oznacza „SL Kurz”, czyli „krótki SL”. Nie należy traktować jej dosłownie, pierwsze SLK i ówczesny SL bazowały na osobnych platformach. Chodziło o ideę. SLK plasowało się poniżej luksusowego SL-a, ale formuła obu samochodów była taka sama.
Pierwsza generacja SLK o kodzie fabrycznym R 170 to jeden z niewielu seryjnych Mercedesów, którego długość nie przekraczała czterech metrów. Do tego SLK zabrakło tylko pięciu milimetrów. Kabriolet mierzył ponadto 172 cm szerokości i 128 cm wysokości. Rozstaw osi: 240 cm. Współczynnik oporu powietrza Cx wynosił 0,33. Bazowa wersja ważyła 1270 kg.
Najciekawszym elementem R 170 był dach, a dokładniej składany hardtop. Niestety, to rozwiązanie ma swoje wady. Z reguły waży więcej niż miękki składany dach, podwyższa środek ciężkości auta i zajmuje więcej miejsca, co ogranicza pojemność bagażnika. W pierwszym SLK po złożeniu dachu miał on zaledwie 145 l. Po rozłożeniu hardtopu pojemność rosła do 348 l.
Producent solidnie sprawdził nowe rozwiązanie. Dachy w 30 prototypach otwierano i zamykano po 20 tys. razy, co odpowiadało sześciu takim operacjom dziennie w trakcie około 10-letniej eksploatacji samochodu.
Pierwsza generacja SLK debiutowała z 4-cylindrowymi silnikami. Wolnossąca konstrukcja rozwijała 136 KM, odmiany z kompresorem – 192 i 193 KM (192-konną wersję przeznaczono wyłącznie na rynki Grecji, Portugalii i Włoch).
6-cylindrowa odmiana dołączyła do gamy dopiero cztery lata później, czyli w 2000 r. Ta 3,2-litrowa jednostka rozwijała 218 KM.
W tym samym roku pojawiło się też pierwsze SLK spod znaku AMG, czyli SLK 32 AMG. 354-konne 3.2 V6 ze sprężarką mechaniczną miało 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Ważący 1495 kg samochód przyspieszał od 0 do 100 km/h w 5,2 s. Średnia emisja dwutlenku węgla: 257 g/km.
R 170 odniosło sukces. W latach 1996-2004 wyprodukowano aż 311 222 sztuki tego modelu. Pierwsza generacja SLK przyczyniła się ponadto do rozpropagowania mody na coupe-kabriolety, która apogeum osiągnęła w połowie pierwszej dekady obecnego stulecia.
W 2004 r. debiutował następca, czyli seria R 171. To pierwsze SLK oferowane także w wersji z V8 (360-konne SLK 55 AMG). Kolejne wcielenie poznaliśmy w 2010 r. Noszące kod R 172 auto w 2016 r. zmieniło nazwę na SLC.
Największym hitem i tak pozostała pierwsza generacja. Stanowi ona aż 43,8% łącznej produkcji wszystkich wcieleń SLK w latach 1996-2020.
Tymczasem moda na coupe-kabriolety gasła. W 2020 r. zakończono produkcję SLC, a firma na razie nie przedstawiła bezpośredniego następcy. Więcej, spodziewana jesienią 2021 r. nowa generacja SL-a odrzuci składany hardtop i po 20 latach przerwy powróci do miękkiego składanego dachu.