Mercedes, tak jak wielu innych producentów, zaprezentował w latach 90. nieduży sportowy kabriolet – model SLK. Podszedł jednak do tego tematu po swojemu.
Sportowy, lekki i krótki (Sportlich, Leicht und Kurz) – tak Mercedes rozwinął skrót SLK, prezentując w 1994 roku koncepcyjnego roadstera. Dwa lata później model trafił do produkcji – i ciężko było uwierzyć, że jego konstrukcja opiera się na klasie C W202.
Auta te różnią się diametralnie. Rozstaw osi skrócono aż o 29 cm. Wynosi on równe 240 cm, dokładnie tyle co w legendarnym 300 SL i modelu, do którego SLK nawiązuje najbardziej – 190 SL. Odwołaniem do tradycji są w SLK również dwa wzdłużne garby na masce – miały je zarówno 300 SL, jak i 190 SL.
SLK od początku nie miało miękkiego dachu jak konkurenci, oferowano je jedynie ze składanym elektrycznie sztywnym dachem. Dzięki temu auto lepiej sprawdza się w długich trasach. Nadwozie ma bardzo wysoką sztywność, przez długie lata SLK było najbezpieczniejszym roadsterem na rynku.
Sztywność konstrukcji wpływa też na stabilność w zakrętach. W połączeniu z krótkim rozstawem osi i nisko położonym środkiem ciężkości mogłoby to sprawiać, że SLK będzie królem zakrętów. Ale nastawy układu jezdnego i nie tak bezpośredni jak np. w BMW Z3 czy Maździe MX-5 układ kierowniczy spowodowały, że SLK to auto dla szukających pewnego kompromisu. Na pewno jazda tym modelem nikogo nie zmęczy.
W okresie produkcji SLK Mercedes miał bardzo poważne problemy z zabezpieczeniem antykorozyjnym swoich aut. Dlatego bardzo dokładna inspekcja stanu blacharki w tym przypadku jest obowiązkowa. I lepiej darować sobie auta z problemami. Często to, co widać na pierwszy rzut oka, po dokładniej weryfikacji okazuje się wierzchołkiem góry lodowej. Z tego powodu zimą lepiej trzymać SLK w garażu. Sól niestety bardzo szybko wykańcza blachy małego Mercedesa.
Dokładnie trzeba też skontrolować sprawność mechanizmu dachu Vario Roof. Należy pamiętać, że co jakiś czas wymiany wymaga olej w układzie hydraulicznym. Czasami dochodzi do wycieków, usterek czujników. Naprawy nie są tanie.
Sygnowana przez AMG najmocniejsza wersja R170 jest dość niepozorna. W praktyce 354-konny silnik zapewnia niezwykłe doznania.
Mimo ponad dwóch dekad na karku auto wciąż robi niesamowite wrażenie – jest bardzo żywiołowe. I szybsze na prostej od konkurentów z epoki – BMW Z3 M Roadstera i Porsche Boxstera S. W tej wersji SLK z pewnością nie jest autem dla początkujących kierowców.
Dużo animuszu ma też wolnossące V6 3.2. „Na papierze” wydaje się niewiele szybsze niż mocniejsze odmiany R4 z kompresorem. W praktyce robi świetne wrażenie elastycznością i przyjemnym brzmieniem.
Dane techniczne | 200 | 200 Kompr. | 230 Kompr. | 320 | 32 AMG |
---|---|---|---|---|---|
Silnik | benzynowy | benz., kompresor | benz., kompresor | benzynowy | benz., kompresor |
Pojemność skokowa | 1998 cm3 | 1998 cm3 | 2295 cm3 | 3199 cm3 | 3199 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | V6/18 | V6/18 |
Moc maksymalna | 136 KM/5500 | 163 KM/5300 | 193 KM/5300 | 218 KM/5700 | 354 KM/6100 |
Maks. moment obrotowy | 190 Nm/3700 | 230 Nm/2500 | 280 Nm/2500 | 310 Nm/3000 | 420 Nm/3000 |
Osiągi (dane fabryczne) | |||||
Prędkość maksymalna | 208 km/h | 223 km/h | 231 km/h | 245 km/h | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,3 s | 8,2 s | 7,4 s | 6,9 s | 5,2 s |
Średnie zużycie paliwa | 9,1 l/100 km | 9,6 l/100 km | 9,3 l/100 km | 11,1 l/100 km | 11,2 l/100 km |
Tańsze wersje czterocylindrowe są zdecydowanie popularniejsze. Poza najsłabszą odmianą wolnossącą ciężko im coś zarzucić w kwestii dynamiki. Trapią je wycieki oleju, bywa, że psują się przepływomierze, ale ogólna trwałość jest wysoka. Podobnie jest ze skrzyniami automatycznymi – pod warunkiem że zmieniano w nich olej.
Świetne egzemplarze, szczególnie z silnikami V6, potrafią być na zachodzie mocno poszukiwane. Wybór w Polsce jest całkiem niezły, ale wiele najtańszych aut prezentuje się na żywo fatalnie. W Niemczech do kupienia jest ponad 1000 sztuk SLK R170, dość łatwo o zadbane egzemplarze.
MERCEDES SLK (R 170): ORIENTACYJNE CENY RYNKOWE (W ZŁ) | |
---|---|
15 000-20 000 zł | Wybór jest duży, dominują przedliftingowe auta. Część z nich ma problemy blacharskie. |
30 000-45 000 zł | Odmiany sześciocylindrowe, albo świetnie utrzymane wersje 230 Kompressor po liftingu. |
80 000-140 000 zł | Już jakiś czas temu ceny 32 AMG zaczęły rosnąć. To rzadkie auta, powstały 4333 sztuki. |
Warto szukać SLK w jak najlepszym stanie blacharskim. Nie ma tu złych silników, ale odmiany V6 są rzadkie i mają w sobie pewną wyjątkowość. Doładowane wersje R4 też są dynamiczne, a można je kupić dość tanio.