Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes SLK (R170) – przód w ruchu

Używany Mercedes SLK (R170) – przełomowy roadster z Niemiec

archiwum/Motor

Używany Mercedes SLK (R170) – przełomowy roadster z Niemiec

Mercedes, tak jak wielu innych producentów, zaprezentował w latach 90. nieduży sportowy kabriolet – model SLK. Podszedł jednak do tego tematu po swojemu.

Mercedes SLK (R170)

  • lata produkcji: 1996-2004
  • ceny: od 12 000 zł

Sportowy, lekki i krótki (Sportlich, Leicht und Kurz) – tak Mercedes rozwinął skrót SLK, prezentując w 1994 roku koncepcyjnego roadstera. Dwa lata później model trafił do produkcji – i ciężko było uwierzyć, że jego konstrukcja opiera się na klasie C W202.

Auta te różnią się diametralnie. Rozstaw osi skrócono aż o 29 cm. Wynosi on równe 240 cm, dokładnie tyle co w legendarnym 300 SL i modelu, do którego SLK nawiązuje najbardziej – 190 SL. Odwołaniem do tradycji są w SLK również dwa wzdłużne garby na masce – miały je zarówno 300 SL, jak i 190 SL.

Mercedes-190-sl-przod-i-bok
R170 nawiązuje do 300 SL i 190 SL (fot.), ma taki sam rozstaw osi. 
Mercedes

Mercedes SLK (R170) –  najbezpieczniejszy w klasie

SLK od początku nie miało miękkiego dachu jak konkurenci, oferowano je jedynie ze składanym elektrycznie sztywnym dachem. Dzięki temu auto lepiej sprawdza się w długich trasach. Nadwozie ma bardzo wysoką sztywność, przez długie lata SLK było najbezpieczniejszym roadsterem na rynku.

Mercedes-SLK-R170-tyl-i-bok
Mercedes SLK nie jest królem zakrętów, ale sztywność nadwozia jest wysoka.

Sztywność konstrukcji wpływa też na stabilność w zakrętach. W połączeniu z krótkim rozstawem osi i nisko położonym środkiem ciężkości mogłoby to sprawiać, że SLK będzie królem zakrętów. Ale nastawy układu jezdnego i nie tak bezpośredni jak np. w BMW Z3 czy Maździe MX-5 układ kierowniczy spowodowały, że SLK to auto dla szukających pewnego kompromisu. Na pewno jazda tym modelem nikogo nie zmęczy.

Uwaga na korozję i mechanizm otwierania dachu

W okresie produkcji SLK Mercedes miał bardzo poważne problemy z zabezpieczeniem antykorozyjnym swoich aut. Dlatego bardzo dokładna inspekcja stanu blacharki w tym przypadku jest obowiązkowa. I  lepiej darować sobie auta z problemami. Często to, co widać na pierwszy rzut oka, po dokładniej weryfikacji okazuje się wierzchołkiem góry lodowej. Z tego powodu zimą lepiej trzymać SLK w garażu. Sól niestety bardzo szybko wykańcza blachy małego Mercedesa.

Mercedes-SLK-R170-podwozie-korozja
Korozja to problem Mercedesa SLK. Inspekcja podwozia jest tutaj obowiązkowa.

Dokładnie trzeba też skontrolować sprawność mechanizmu dachu Vario Roof. Należy pamiętać, że co jakiś czas wymiany wymaga olej w układzie hydraulicznym. Czasami dochodzi do wycieków, usterek czujników. Naprawy nie są tanie.

Mercedes-SLK-R170-silowniki-hydrauliczne
Hydrauliczne siłowniki dachu mogą cieknąć. Naprawy kosztują niemało.

Mercedes SLK (R170) – silniki

Sygnowana przez AMG najmocniejsza wersja R170 jest dość niepozorna. W praktyce 354-konny silnik zapewnia niezwykłe doznania.

Mercedes-SLK-R170-silnik-32-amg
Doładowany silnik wersji 32 AMG nawet dzisiaj robi świetne wrażenie.

Mimo ponad dwóch dekad na karku auto wciąż robi niesamowite wrażenie – jest bardzo żywiołowe. I szybsze na prostej od konkurentów z epoki – BMW Z3 M Roadstera i Porsche Boxstera S. W tej wersji SLK z pewnością nie jest autem dla początkujących kierowców.

Dużo animuszu ma też wolnossące V6 3.2. „Na papierze” wydaje się niewiele szybsze niż mocniejsze odmiany R4 z kompresorem. W praktyce robi świetne wrażenie elastycznością i przyjemnym brzmieniem.

Dane techniczne 200 200 Kompr. 230 Kompr. 320 32 AMG
Silnik  benzynowy benz., kompresor benz., kompresor benzynowy benz., kompresor
Pojemność skokowa 1998 cm3 1998 cm3 2295 cm3 3199 cm3 3199 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16 R4/16 V6/18 V6/18
Moc maksymalna 136 KM/5500 163 KM/5300 193 KM/5300 218 KM/5700 354 KM/6100
Maks. moment obrotowy 190 Nm/3700 230 Nm/2500 280 Nm/2500 310 Nm/3000 420 Nm/3000
Osiągi (dane fabryczne)
Prędkość maksymalna 208 km/h 223 km/h 231 km/h 245 km/h 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,3 s 8,2 s 7,4 s 6,9 s 5,2 s
Średnie zużycie paliwa 9,1 l/100 km 9,6 l/100 km 9,3 l/100 km 11,1 l/100 km 11,2 l/100 km

Tańsze wersje czterocylindrowe są zdecydowanie popularniejsze. Poza najsłabszą odmianą wolnossącą ciężko im coś zarzucić w kwestii dynamiki. Trapią je wycieki oleju, bywa, że psują się przepływomierze, ale ogólna trwałość jest wysoka. Podobnie jest ze skrzyniami automatycznymi – pod warunkiem że zmieniano w nich olej.

Mercedes-SLK-R170-silnik
Popularne doładowane silniki R4 są trwałe i dynamiczne. 
ARCHIWUM

Mercedes SLK (R170): historia modelu

  • 1994: koncepcyjne SLK II
  • 1996: SLK trafia do sprzedaży w wersjach 200, 230 K oraz stworzonej ze względów podatkowych 192-konnej 200 K (na rynki włoski, portugalski czy grecki)
Mercedes SLK R170 przed liftingiem
Auta sprzed liftingu nie mają kierunkowskazów w lusterkach, inne są zderzaki, progi lakierowano na czarno.
Mercedes
  • 2000: lifting, zakończenie produkcji wolnossącej wersji 200, 200 K ma teraz 163 KM, a 230 K 197 KM, pojawiają się SLK 320 i 354-konne SLK 32 AMG
  • 2004: koniec produkcji SLK R170, debiut następcy z nowymi silnikami R4 z kompresorem (1.8) i V6 z rodziny M272
Mercedes-SLK-R171-bok
Druga generacja Mercedesa SLK miała w gamie odmianę AMG z potężnym V8 (5.4).
Mercedes
Chrysler-Crossfire-tyl
Konstrukcję z Mercedesem SLK dzielił Chrysler Crossfire. W gamie: roadster z miękkim dachem i coupe.
archiwum

Używany Mercedes SLK (R170): typowe usterki

  • W wielu egzemplarzach korozja zaatakowała progi, nadkola, wewnętrzną część błotników, płytę podłogową
  • W 2.0 i 2.3 szwankują przepływomierze, olej cieknie spod pokrywy zaworów
  • Hałasujące dyferencjały 
  • Wycieki oleju powodują uszkodzenie komputera sterującego silnikiem
  • Awarie mechanizmu dachu, wycieki płynu hydraulicznego
Mercedes-SLK-R170-bok-otwieranie-dachu
Dach rozkłada się w 25 sekund. Jego mechanizm bywa niestety awaryjny. 

Używany Mercedes SLK (R170): sytuacja rynkowa

Świetne egzemplarze, szczególnie z silnikami V6, potrafią być na zachodzie mocno poszukiwane. Wybór w Polsce jest całkiem niezły, ale wiele najtańszych aut prezentuje się na żywo fatalnie. W Niemczech do kupienia jest ponad 1000 sztuk SLK R170, dość łatwo o zadbane egzemplarze.

MERCEDES SLK (R 170): ORIENTACYJNE CENY RYNKOWE (W ZŁ)
 15 000-20 000 zł Wybór jest duży, dominują przedliftingowe auta. Część z nich ma problemy blacharskie.
30 000-45 000 zł Odmiany sześciocylindrowe, albo świetnie utrzymane wersje 230 Kompressor po liftingu. 
 80 000-140 000 zł Już jakiś czas temu ceny 32 AMG zaczęły rosnąć. To rzadkie auta, powstały 4333 sztuki.

Używany Mercedes SLK (R170): podsumowanie

Mercedes-SLK-R170-z-zamknietym dachem-ty-i-bok
Dzięki sztywnemu dachowi w kabinie SLK jest ciszej niż u konkurentów.

Warto szukać SLK w jak najlepszym stanie blacharskim. Nie ma tu złych silników, ale odmiany V6 są rzadkie i mają w sobie pewną wyjątkowość. Doładowane wersje R4 też są dynamiczne, a można je kupić dość tanio.

ocena: 4/5

Czytaj także