Auta z otwieranym dachem – cabrio, roadstery, coupe-cabrio – dają kierowcy poczucie większego zespolenia z przyrodą, a także potęgują wrażenie prędkości. Dla wielu ważne są także ich oryginalność i styl. Na zakup używanego egzemplarza wcale nie trzeba przeznaczać fortuny. Na jakie modele warto zwrócić uwagę?
Samochody z otwieranym dachem uchodzą za propozycje dla zamożnych. Tak naprawdę stało się to jednak dopiero w ostatnich latach – kolejne popularne marki wycofywały w tym czasie ze swoich ofert takie modele. Obecnie nowe kabriolety i roadstery są oferowane niemal wyłącznie przez marki premium (wyjątki to Fiat 500C, Ford Mustang i Mazda MX-5).
Na szczęście rynek wtórny obfituje w propozycje na każdą kieszeń – można kupić używane auto z otwieranym dachem zarówno za kilka tysięcy, jak i kilka milionów złotych. Bez względu na interesujący nas model trzeba zwrócić uwagę na przeszłość pojazdu (otwarte nadwozia źle znoszą uderzenia), a także stan pojazdu – niektóre elementy (nawet uszczelki) nie występują w formie zamienników i potrafią zaskoczyć wysokimi cenami, a czasem także niedostępnością.
Kolejne ważne kwestie to stan dachu i mechanizmu jego rozkładania, a także brak zapachu wilgoci w kabinie. Usprawnianie auta może być kosztowne.
Czym różni się kabriolet od roadstera? Cabrio to auto, które w linii prostej wywodzi się z modelu z zamkniętym dachem, a do tego ma cztery miejsca w kabinie. Typowe roadstery są dwuosobowe, napędzane przez tylne koła i od początku projektowane jako auta z otwieranym dachem.
Silnik: diesel, pojemność: 2967 cm3, moc: 240 KM, maksymalny moment obrotowy: 500 Nm, prędkość maksymalna: 247 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,7 s, średnie zużycie paliwa: 6,8 l/100 km
Cabriolety od Audi przełamywały konwenanse. W 1995 r. do gamy wprowadzono 90-konnego diesla 1.9 TDI. W przypadku A5 wykonano krok naprzód – równolegle z 2.0 TDI oferowano dużo mocniejszy i przyjemniej brzmiący silnik 3.0 V6 TDI, którego mocniejsze warianty łączono z napędem quattro.
Ta jednostka może okazać się lepszym wyborem od benzynowych silników 1.8/2.0 TFSI, które słyną z wysokiego spalania oleju, a usunięcie problemu wiąże się z remontem kapitalnym i wydatkiem rzędu kilkunastu tysięcy złotych.
Do diesla 3.0 oczywiście też nie należy podchodzić bezkrytycznie – ma skomplikowany i drogi w wymianie rozrząd.
Silnik: benzynowy, pojemność: 2979 cm3, moc: 340 KM, maksymalny moment obrotowy: 450 Nm, prędkość maksymalna: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 4,8 s, średnie zużycie paliwa: 9,1 l/100 km
Z3 i pierwsza odsłona Z4 były oferowane w wersjach Roadster i Coupe. Twórcy Z4 E89 postanowili upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu, tworząc roadstera ze sztywnym dachem. Auto znacząco urosło (4,24 m) i przytyło (od 1470 kg), z gamy zniknęła wersja M, a od 2011 r. wszystkie silniki mają turbodoładowanie. W palecie jednostek napędowych przybyło też „czterocylindrowców”.
Nie oznacza to, że Z4 E89 jest gorsze czy lepsze od poprzednika. To po prostu inne, mniej spartańskie auto. Jednym z większych problemów są silniki 2.0 N20 (wersje 18i, 20i, 28i), które mają niezbyt trwałe łańcuchy rozrządu oraz pompy oleju. Kompleksowa naprawa pochłania nawet kilkanaście tysięcy złotych.
Silnik: benzynowy, pojemność: 2979 cm3, moc: 306 KM, maksymalny moment obrotowy: 400 Nm, prędkość maksymalna: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,8 s, średnie zużycie paliwa: 9,5 l/100 km
Największą zmianą w porównaniu z poprzednikiem było wprowadzenie sztywnego składanego dachu. Ma on trzy główne części, które po złożeniu sprawiają, że dach zajmuje mało przestrzeni. Uniknięto więc karykaturalnego efektu przyciężkiego tyłu, jaki znamy z wielu coupe-cabrio z dwuelementowym dachem. Plus za niezwykle szeroką paletę silników.
Silnik: diesel, pojemność: 2993 cm3, moc: 286 KM, maksymalny moment obrotowy: 580 Nm, prędkość maksymalna: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,6 s, średnie zużycie paliwa: 7,2 l/100 km
Mocne, bogato wyposażone i komfortowe cabrio, w którym najdłuższa nawet podróż jest przyjemnością. Design autorstwa Chrisa Bangle'a wytrzymał próbę czasu – po 20 latach od debiutu poszukiwane już przez kolekcjonerów auto wciąż wygląda nowocześnie.
Historia serwisowa jest niezwykle ważna – „szóstka” to skomplikowany i drogi w naprawie model. Benzynowe V8 z powodu awarii odmy potrafią palić olej. Diesel 3.0 jest świetny.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 175 KM, maksymalny moment obrotowy: 240 Nm, prędkość maksymalna: 222 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,4 s, średnie zużycie paliwa: 6,6 l/100 km
Lekkie, zwinne i bardzo przyjemne w prowadzeniu auto jest niezwykle popularne na południu Wielkiej Brytanii. Tamtejszy łagodny klimat sprzyja jeździe z otwartym dachem (wbrew pozorom podróże w palącym słońcu do przyjemnych nie należą).
Używane auto warto sprawdzić pod kątem wypadkowości i zużycia elementów układu jezdnego, a także skontrolować działanie elektrycznego wyposażenia (zawodzą moduły) oraz osłuchać rozrząd – w benzynowych silnikach ma niską trwałość. Kto obawia się jego awarii, zawsze może wybrać diesla 1.6 (od koncernu PSA). Dostarczana przez BMW jednostka 2.0 z rodziny N47 także ma napęd rozrządu o umiarkowanej trwałości.
Warto dodać, że Mini pokusiło się o eksperyment w postaci dwuosobowej wersji Roadster (R59), także z brezentowym dachem. Zainteresowanie było małe, więc produkcja trwała tylko w latach 2012-2015.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1796 cm3, moc: 163 KM, maksymalny moment obrotowy: 240 Nm, prędkość maksymalna: 230 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,9 s, średnie zużycie paliwa: 8,7 l/100 km
Druga odsłona roadstera ze sztywnym dachem. Wizualnym wyróżnikiem modelu jest zachodzące na grill przedłużenie maski z wkomponowanym logo – inspirowane bolidami F1 oraz Mercedesem SLR McLaren.
Pod względem mechanicznym SLK jest kompozycją elementów stosowanych w innych modelach spod znaku trójramiennej gwiazdy. Oznacza to więc, że należy rozważnie podejść do zakupu wersji z silnikami V6 – jednostki z rodziny M272 mają niezbyt trwałe napędy rozrządu i wałka wyrównoważającego. Po latach dochodzą do tego nieszczelności siłowników dachu – części do naprawy są tanie, ale operacja okazuje się czasochłonna, a przez to droga. Korozja okazuje się mniejszym problemem niż w innych modelach Mercedesa.
Do SLK często bywa przyklejana metka auta dla kobiet. Czy rzeczywiście tak jest? Najlepiej przejechać się i samemu wyrobić sobie własne zdanie. Zresztą flagowy wariant SLK 55 AMG z wolnossącym i groźnie brzmiącym silnikiem 5.4 V8 to kwintesencją tego, co wiele osób uważa za motoryzację w prawdziwie męskim wydaniu.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1998 cm3, moc: 180 KM, maksymalny moment obrotowy: 300 Nm, prędkość maksymalna: 225 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,6 s, średnie zużycie paliwa: 8,1 l/100 km
Druga, a zarazem ostatnia przymiarka Renault do produkcji coupe-cabrio ze sztywnym dachem. Auto nie zachwyca ani wyglądem, ani sztywnością nadwozia, skutkującą hałasami podczas pokonywania nierówności. Jest jednak relatywnie tanie, nieźle wyposażone, komfortowe i dużo bardziej funkcjonalne od mniejszych modeli tego typu, gdzie w drugim rzędzie z trudem mieszczą się niewyrośnięte dzieci.
Optymalnym źródłem mocy wydaje się 2.0 TCe. Ale kto chce, znajdzie też udane diesle czy prosty benzynowy silnik 1.6 16V. Odradzamy 2.0 z CVT (drogie naprawy skrzyni).
Silnik: benzynowy, pojemność: 1390 cm3, moc: 160 KM, maksymalny moment obrotowy: 240 Nm, prędkość maksymalna: 216 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,4 s, średnie zużycie paliwa: 6,4 l/100 km
Model wieńczący trwającą od 1979 r. historię Golfów Cabriolet. Jedyny pozbawiony charakterystycznego pałąka przeciwkapotażowego za fotelami – ich miejsce zajęły automatycznie otwierane wsporniki, które w krytycznej sytuacji wysuwają się zza zagłówków kanapy.
Pod względem jakości wykonania, precyzji prowadzenia czy wyposażenia Golfowi trudno coś zarzucać. Gorzej wypadły silniki – stosowane do 2015 r. 1.2/1.4 z rodziny EA111 mają umiarkowanie żywotne łańcuchy rozrządu. Są one jednak popularne na rynku wtórnym.
Diesle to bezpieczny wybór, podobnie jak flagowy Golf R – jego silnik 2.0 TSI EA13 nie pali dużych ilości oleju (co zdarza się w słabszych 2.0 TSI EA888).
Silnik: benzynowy, pojemność: 2521 cm3, moc: 220 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 240 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,6 s, średnie zużycie paliwa: 9,1 l/100 km
Pierwsze C70 w wersji Cabrio (1998-2005) miało brezentowy dach. W drugim postawiono na sztywne zadaszenie (przy okazji rezygnując z coupe).
Nazwę nadano nieco na wyrost – z technicznego punktu widzenia to kolejna wersja kompaktowej linii C30, S40 i V50. Sytuacja przekłada się na świetne zaopatrzenie w części zamienne.
Obszerna paleta silników obejmuje niemal wyłącznie pięciocylindrowe jednostki Volvo – wolnossące 2.4 (140-170 KM), doładowane 2.5 (220-230 KM) i wysokoprężne 2.0/2.5 (150-180 KM). Jedynym rodzynkiem jest 2.0D (136 KM), czyli czterocylindrowy diesel koncernu PSA.
C70 wciąż przekonuje eleganckim designem nadwozia i wnętrza. Kabina jest do tego dobrze wykończona i ma wygodne fotele.
Potencjalnie najbardziej kosztowne w usuwaniu mogą się okazać awarie automatycznych skrzyń. Zdarzają się defekty osprzętu silników – ciasne upakowanie „pięciocylindrowców” w komorach utrudnia naprawy. W dieslu warto pamiętać o wymianie paska osprzętu – zerwany może powodować zerwanie paska rozrządu. Nadwozie zostało dobrze zabezpieczone przed korozją.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1395 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 250 Nm, prędkość maksymalna: 222 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s, średnie zużycie paliwa: 5,0 l/100 km
W wersji z brezentowym dachem występowała druga odsłona A3 (2008-2013). Auto było na tyle dobrze przyjęte, że doczekało się następcy. Samochód jest świetnie wykonany i przyjemny w prowadzeniu. Dla większości osób optymalnym wyborem będzie trwały, oszczędny i wystarczająco dynamiczny silnik 1.4 TFSI (116-150 KM).
Silnik: benzynowy, pojemność: 3189 cm3, moc: 250 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,1 s, średnie zużycie paliwa: 10,4 l/100 km
W przypadku Audi TT wersja Roadster wydaje się być lepszym wyborem od coupe, które ma niezwykle ciasny i mało użyteczny drugi rząd siedzeń. Główne problemy to ogólne zużycie eksploatacyjne i spalanie oleju przez silniki 1.8/2.0 TFSI. Diesel 2.0 jest udany, a jednostki 2.5 R5 (TT RS) i 3.2 VR6 świetnie brzmią.
Silnik: benzynowy, pojemność: 2979 cm3, moc: 231 KM, maksymalny moment obrotowy: 300 Nm, prędkość maksymalna: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,9 s, średnie zużycie paliwa: 9,1 l/100 km
BMW Z4 to już coraz bardziej poszukiwany youngtimer. Ceny ofertowe zaczęły rosnąć, więc z ewentualnym zakupem nie warto zwlekać. Egzemplarze w dobrym stanie i z mocniejszym silnikiem na pewno tańsze już nie będą.
Z4 zasługuje na zainteresowanie, bo poza atrakcyjnym wyglądem jest roadsterem w starym, dobrym stylu – E85 jest niezwykle zwarte (tylko 4,1 m długości), a wszystkie silniki poza bazowym 2.0i (150 KM) mają po sześć cylindrów. Do modernizacji z 2006 r. stosowano cenione za trwałość jednostki M54. Ich miejsce zajęły mające gorszą renomę silniki N52 (nie oznacza to, że są skrajnie nieudane).
Silnik: benzynowy, pojemność: 1999 cm3, moc: 160 KM, maksymalny moment obrotowy: 188 Nm, prędkość maksymalna: 215 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,3 s, średnie zużycie paliwa: 7,7 l/100 km
Całkiem przestronne wnętrze, spory bagażnik oraz równoległe oferowanie brezentowego i metalowego dachu sprawiły, że Mazda MX-5 NC spełniła oczekiwania wielu klientów. Największym problemem jest postępująca korozja podwozia – oględziny na podnośniku to konieczność, by nie trafić na minę.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1998 cm3, moc: 184 KM, maksymalny moment obrotowy: 205 Nm, prędkość maksymalna: 220 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,8 s, średnie zużycie paliwa: 6,9 l/100 km
W czwartej generacji MX-5 Mazda postanowiła powrócić do korzeni modelu – postawiono na lekkość i wrażenia z jazdy, co wiązało się także ze zmniejszeniem rozmiarów nadwozia. Alternatywą dla klasycznego roadstera jest wersja RF (na fot.), w której otwiera się tylko centralna część dachu.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1998 cm3, moc: 264 KM, maksymalny moment obrotowy: 353 Nm, prędkość maksymalna: 229 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,7 s, średnie zużycie paliwa: 9,1 l/100 km
Mocny, świetnie wyważony, ale dość ciężki (1,4 t) i mało funkcjonalny roadster był produkowany w USA wraz z bliźniaczymi konstrukcyjnie Saturnem Sky i Pontiakiem Solstice. Opel GT powstał w liczbie zaledwie 7519 egzemplarzy. To więc pełnowartościowe auto kolekcjonerskie.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1796 cm3, moc: 204 KM, maksymalny moment obrotowy: 310 Nm, prędkość maksymalna: 244 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,5 s, średnie zużycie paliwa: 6,9 l/100 km
Ostatnia odsłona małego roadstera Mercedesa (od 2016 r. jako SLC). Auto jest trwałe, komfortowe, przyjemne w prowadzeniu, a nabywcy mogli je konfigurować na wiele sposobów – np. zamawiając przeszklenie centralnej części dachu lub... 204-konnego diesla z podwójnym doładowaniem.
Silnik: benzynowy, pojemność: 4966 cm3, moc: 306 KM, maksymalny moment obrotowy: 460 Nm, prędkość maksymalna: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,2 s, średnie zużycie paliwa: 12,1 l/100 km
Flagowy roadster Mercedesa jest pułapką czyhającą na nieświadomych kupujących – zwłaszcza jeżeli spróbują przyoszczędzić na wnikliwej przedzakupowej kontroli w wyspecjalizowanym serwisie. SL to niezwykle zaawansowany nawet jak na współczesne standardy samochód – naprawa zaniedbanego egzemplarza, w którym doszło do nagromadzenia awarii, może pochłonąć fortunę. Polecamy „pancerne” silniki V8 M113.
Silnik: benzynowy, pojemność: 3179 cm3, moc: 252 KM, maksymalny moment obrotowy: 305 Nm, prędkość maksymalna: 260 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,9 s, średnie zużycie paliwa 10,8 l/100 km
Pierwszy Boxster wyszedł z zapaści cenowej. Rynek zdał sobie sprawę, że nie jest to tak złe auto, jak wielu o nim mówiło. Za sprawą świetnego wyważenia prowadzi się nawet lepiej od 911. Do tego praktycznie wszystkie modele Porsche, poza pierwszym Cayenne, osiągnęły wyśrubowane ceny. Boxster to jednak zakup podwyższonego ryzyka – silniki nie należą do pancernych, a koszty napraw okazują się wysokie.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obrotowy: 160 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,2 s, średnie zużycie paliwa: 6,4 l/100 km
Gdy nastała moda na małe coupe-cabrio, do swoich ofert próbowało je wprowadzić wiele marek (nawet Nissan i Mitsubishi). Sporo aut miało karykaturalny wygląd ze względu na mocno rozbudowany tył nadwozia. Peugeot 207 CC jest jednym z lepiej wyglądających, a przy okazji niezbyt drogich modeli.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1997 cm3, moc: 136 KM, maksymalny moment obrotowy: 190 Nm, prędkość maksymalna: 207 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,3 s, średnie zużycie paliwa: 8,2 l/100 km
Model, który najlepszy czas ma już za sobą – stan i estetyka wielu egzemplarzy pozostawiają wiele do życzenia. Z drugiej strony to także finansowo jeden z najbardziej przystępnych sposobów na przekonanie się, czy jazda pod gołym niebem jest czymś, czego naprawdę szukamy w motoryzacji.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1998 cm3, moc: 220 KM, maksymalny moment obrotowy: 350 Nm, prędkość maksymalna: 235 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,3 s, średnie zużycie paliwa: 7,4 l/100 km
Kolekcjonerski już model, który wciąż z powodzeniem nadaje się do codziennej jazdy – Saab 9-3 jest komfortowy, przyjemny w prowadzeniu i wystarczająco dobrze zaopatrzony w podstawowe części. Flagowa wersja 2.8 V6 Turbo jest szybka, ale zachłanna na paliwo i skomplikowana w serwisowaniu.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1984 cm3, moc: 200 KM, maksymalny moment obrotowy: 280 Nm, prędkość maksymalna: 232 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,8 s, średnie zużycie paliwa: 7,2 l/100 km
Próba dołączenia VW do rywalizacji w segmencie coupe-cabrio. Za sprawą trzyczęściowego dachu Eos miał zgrabną linię. Wyróżnikiem było przeszklenie centralnego panelu, który dodatkowo można było odsuwać, niczym szyberdach. Plus za szeroką gamę silników i bazę części zamiennych.
Wbrew obiegowym opiniom kabriolety i roadstery nie są rynkową egzotyką – w jednym z popularnych serwisów ogłoszeniowych na nabywców czeka ponad 4 tys. aut z otwieranym dachem. Wszystkie świetnie sprawdzą się także podczas zimowej eksploatacji – wystarczy jedynie pamiętać o okresowej pielęgnacji dachu, co będzie przeciwdziałało np. rozwojowi mchu na prezentowym poszyciu.
Zaprezentowaliśmy świeższe auta, w wieku do ok. 20 lat. Ale dostępne są także starsze, nieraz całkiem tanie modele. Warto dobrze sprawdzić ich stan.