Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
BMW M4 CSL - przód

Najmocniejsze BMW klasy średniej w historii – M4 CSL

Do tej pory BMW tylko dwa razy użyło nazwy CSL w seryjnych autach. Kolejny taki samochód pojawi się w 2022 r. i ma rozwinąć 560 KM.

  • Topowa odmiana M4
  • O ok. 70 kg lżejsza, sporo elementów z karbonu
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: ok. 3,5 s

Obecnie BMW M4 jest dostępne w dwóch wersjach: podstawowej i Competition. Pierwsza rozwija 480 KM, druga jest o 30 KM mocniejsza. W 2022 r. gama M4 ma się poszerzyć o ekstremalną odmianę CSL. Mamy jej nieoficjalne zdjęcia!

Osiągi BMW M4 CSL

CSL to skrót od Coupe Sport Lightweight, czyli lekkie sportowe coupe. W gruncie rzeczy chodzi o wersję z nie tylko maksymalnie podkręconą mocą, ale także o radykalnie obniżonej wadze.

Jak bardzo podkręconą mocą? Naszym zdaniem M4 CSL rozwinie 560 KM, co da mu tytuł najmocniejszego seryjnego BMW klasy średniej w historii. Dla porównania: taką mocą dysponuje poprzednia generacja BMW M5.

M4 CSL zostanie także solidnie „odchudzone”. Środkiem do celu będzie szerokie zastosowanie tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknami węglowymi. Z tego materiału mają zostać wykonane następujące elementy:

  • pokrywa silnika
  • dach
  • przedni splitter
  • obudowy bocznych lusterek
  • spoiler na klapie bagażnika
  • dyfuzor

Przyniesie to zaskakujący efekt. CSL może być lżejszy od 480-konnego M4 nawet o 70 kg. W połączeniu z potężną moc płynącą z silnika przyniesie to przyspieszenie od 0 do 100 km/h na poziomie ok. 3,5 s.

M4 CSL ma otrzymać ponadto karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe z sześciotłoczkowymi zaciskami z przodu, aktywne zawieszenie z amortyzatorami pochodzącymi z BMW M8 oraz laserowe reflektory.

Niewykluczone, że w wersji CSL zabraknie tylnych siedzeń (chodzi oczywiście o redukcję wagi), a ramy przednich zostaną wykonane z karbonu.

Design M4 CSL

Oczywiście M4 CSL będzie się z zewnątrz różnić od M4 i M4 Competition, ale chodzi o detale. CSL może otrzymać jeszcze większe wloty w przednim zderzaku, przearanżowany grill i dodatkowe wyloty w przedniej części pokrywy silnika. Dodatkowymi elementami aerodynamicznymi będą deflektory przed przednimi i tylnymi kołami. Niewykluczone, że przednie obręcze kół będą 19-, a tylne 20-calowe.

Samochód, który przedstawiamy na zdjęciach, to przedprodukcyjny prototyp z karoserią ukrytą pod specjalnym kamuflażem.

M4 CSL zostanie pierwszym BMW po 19-letniej przerwie noszącym ten trzyliterowy skrót. Wcześniej trafił on wyłącznie na dwa seryjne samochody. Były nimi:

  1. BMW 3.0 CSL (1971-1975): w gamie silniki R6 o pojemności 3.0-3.15 i mocy od 180 do 206 KM
  2. BMW M3 CSL (2003): topowa wersja serii 3 E46. Silnik: 3.25 R6 o mocy 360 KM
BMW M4 CSL - bok
BMW M4 CSL może mieć karbonową pokrywę silnika, dach, obudowy bocznych lusterek i spoiler bagażnika.
Carpix
BMW M4 CSL - przód
Nowy przedni splitter będzie się kończył deflektorami zmniejszającymi zawirowania powietrza przy przednich kołach.
Carpix
BMW M4 CSL - bok
Odmiana CSL może być dostępna wyłącznie w wersji coupe.
Carpix
BMW M4 CSL - tył
M4 CSL ma trafić na rynek w 2022 r.
CaRPIX
BMW M4 CSL - tył
CSL ma otrzymać karbonowy dyfuzor i zmodernizowany układ wydechowy.
Carpix
BMW 3.0 CSL - przód
Pierwsze seryjne BMW CSL, czyli model 3.0 CSL z lat 1971-1975. Na zdjęciu najbardziej spektakularna 206-konna wersja z 1973 r., nazywana nieoficjalnie Batmobilem.
BMW
BMW M3 E46 CSL - przód
Ostatni na razie seryjny CSL, czyli M3 CSL z 2003 r. 0-100 km/h: 4,9 s.
BMW

Czytaj także