Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
VW Golf R Variant

Najmocniejsze takie kombi w historii Volkswagena – Golf R Variant

Najmocniejsze takie kombi w historii Volkswagena – Golf R Variant

Druga generacja Golfa R Variant ma 320 KM, 1642-litrowy bagażnik i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,9 s.

  • 420 Nm przy 2100 obr./min
  • W pakiecie R Performance wyższa prędkość, większe koła i dodatkowe tryby jazdy
  • Bardziej aerodynamiczny od hatchbacka

Volkswagen późno uzupełnił gamę Golfa o kombi, bo dopiero w 1993 r., przy okazji trzeciej generacji tego samochodu, ale jak już zaczął, to konkretnie. W 1994 r. pojawiła się 6-cylindrowa wersja Golfa Varianta. Przez następne 27 lat firma przedstawiała kolejne kompaktowe kombi z potężnymi silnikami. Najnowszym z nich jest druga generacja Golfa R Variant.

Osiągi VW Golfa R Variant

2-litrowy turbodoładowany silnik nowego modelu rozwija 320 KM, dzięki czemu auto jest najmocniejszym kompaktowym kombi w historii Volkswagena, o 10 KM bijąc rekord poprzednika. Maksymalny moment obrotowy 420 Nm jest rozwijany już przy 2100 obr./min.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 4,9 s, a prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Pakiet R Performance podnosi ją do 270 km/h.

R Performance to nie tylko szybsze auto. Pakiet obejmuje także np. 19-calowe obręcze kół (zamiast standardowych 18-calowych) i dwa dodatkowe tryby jazdy: Special i Drift.

Golf R kombi bez pakietu R Performance ma cztery tryby: Comfort, Sport, Race i Individual. Zmieniają one np. charakterystykę silnika, zawieszenia i układu kierowniczego. Można je wybierać przełącznikiem na kierownicy.

Golf R kombi ma napęd 4x4, a system steruje rozdziałem momentu obrotowego nie tylko między osiami, ale i tylnymi kołami. Przednie tarcze hamulcowe są 18-calowe, a samochód jest o 2 cm niżej zawieszony niż słabsze odmiany tego kombi.

Co wyróżnia wersję R?

W porównaniu z pozostałymi kombi Golfa odmiana R ma np. inne zderzaki i obręcze kół, a reflektory łączy niebieski pas. Rozstaw osi kombi jest o prawie 7 cm większy od hatchbacka R, co wydłuża przestrzeń na nogi pasażerów tylnych siedzeń z 90 do 94 cm. Współczynnik oporu powietrza Cx kombi jest o 4% lepszy niż w hatchbacku.

Auto będzie dostępne w trzech kolorach: Lapiz Blue, Pure White i Deep Black Pearl Effect.

Wewnątrz odmianę R wyróżniają np. sportowe kierownica i fotele, karbonowe dekory w desce rozdzielczej, wykończenie wewnętrznych paneli bocznych drzwi i czarna podsufitka. Ekran w środkowej konsoli jest 10-calowy.

Jak wspominaliśmy, historia kompaktowych kombi Volkswagena z mocnymi silnikami sięga 1994 r. Oto najciekawsze z nich:

  • Golf III Variant w wersji z silnikiem VR6: samochód debiutował w 1994 r., a sześciocylindrowa jednostka 2.9 rozwijała 190 KM i 245 Nm. 0-100 km/h: 8,1 s;
  • Bora Variant w wersji z VR6: auto pojawiło się w 1999 r., miało 204 KM i przyspieszało od 0 do 100 km/h w 7,6 s;
  • Golf VII R Variant: pierwszy Golf R w wersji kombi debiutował w 2015 r. Jego dwulitrowy turbodoładowany silnik rozwijał 300 KM. 0-100 km/h: 5,1 s. W 2017 r. moc wzrosła do 310 KM, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h skróciło się do 4,9 s. Od końca 2018 r. silnik znów miał 300 KM.
VW Golf R Variant - bok, profil
Nowego Golfa R Variant wyposażono w obniżone o 2 cm aktywne zawieszenie.
Volkswagen
VW Golf R Variant - tył
Nowy model jest dostępny w trzech kolorach. Wśród nich znalazł się typowy dla Golfów R Lapiz Blue.
Volkswagen
VW Golf R Variant - obręcze kół
W skład pakietu R Performance wchodzą np. te 19-calowe obręcze kół.
Volkswagen
VW Golf R Variant - bagażnik
Pojemność bagażnika wynosi od 611 do 1642 l.
Volkswagen
VW Golf R Variant - deska rozdzielcza
Deska rozdzielcza wersji R ma sportową kierownicę, karbonowe dekory i 10-calowy ekran w środkowej konsoli. 
Volkswagen
VW Golf R Variant - wnętrze, fotele
Zagłówki sportowych foteli zintegrowano z oparciami.
Volkswagen

Czytaj także