Druga generacja Golfa R Variant ma 320 KM, 1642-litrowy bagażnik i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,9 s.
Volkswagen późno uzupełnił gamę Golfa o kombi, bo dopiero w 1993 r., przy okazji trzeciej generacji tego samochodu, ale jak już zaczął, to konkretnie. W 1994 r. pojawiła się 6-cylindrowa wersja Golfa Varianta. Przez następne 27 lat firma przedstawiała kolejne kompaktowe kombi z potężnymi silnikami. Najnowszym z nich jest druga generacja Golfa R Variant.
2-litrowy turbodoładowany silnik nowego modelu rozwija 320 KM, dzięki czemu auto jest najmocniejszym kompaktowym kombi w historii Volkswagena, o 10 KM bijąc rekord poprzednika. Maksymalny moment obrotowy 420 Nm jest rozwijany już przy 2100 obr./min.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 4,9 s, a prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Pakiet R Performance podnosi ją do 270 km/h.
R Performance to nie tylko szybsze auto. Pakiet obejmuje także np. 19-calowe obręcze kół (zamiast standardowych 18-calowych) i dwa dodatkowe tryby jazdy: Special i Drift.
Golf R kombi bez pakietu R Performance ma cztery tryby: Comfort, Sport, Race i Individual. Zmieniają one np. charakterystykę silnika, zawieszenia i układu kierowniczego. Można je wybierać przełącznikiem na kierownicy.
Golf R kombi ma napęd 4x4, a system steruje rozdziałem momentu obrotowego nie tylko między osiami, ale i tylnymi kołami. Przednie tarcze hamulcowe są 18-calowe, a samochód jest o 2 cm niżej zawieszony niż słabsze odmiany tego kombi.
W porównaniu z pozostałymi kombi Golfa odmiana R ma np. inne zderzaki i obręcze kół, a reflektory łączy niebieski pas. Rozstaw osi kombi jest o prawie 7 cm większy od hatchbacka R, co wydłuża przestrzeń na nogi pasażerów tylnych siedzeń z 90 do 94 cm. Współczynnik oporu powietrza Cx kombi jest o 4% lepszy niż w hatchbacku.
Auto będzie dostępne w trzech kolorach: Lapiz Blue, Pure White i Deep Black Pearl Effect.
Wewnątrz odmianę R wyróżniają np. sportowe kierownica i fotele, karbonowe dekory w desce rozdzielczej, wykończenie wewnętrznych paneli bocznych drzwi i czarna podsufitka. Ekran w środkowej konsoli jest 10-calowy.
Jak wspominaliśmy, historia kompaktowych kombi Volkswagena z mocnymi silnikami sięga 1994 r. Oto najciekawsze z nich: