Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Skoda Superb 2024 – przód

Nowa Skoda Superb – inteligentna i praktyczna

Skoda

Nowa Skoda Superb – inteligentna i praktyczna

Klasowy wzorzec – w nowym wcieleniu Skoda Superb wciąż imponuje przestrzenią, ale jej siłą jest połączenie przemyślanych detali oraz wiodących technologii. 

Mimo że w ostatnich latach klienci zwrócili się ku SUV-om, samochody klasy średniej wciąż mają wierne grono nabywców – którzy doceniają połączenie przestronności i pakownego bagażnika z komfortem na długich trasach (również akustycznym), pewnym prowadzeniem oraz niewygórowanym zużyciem paliwa. 

Skoda Superb – klasa sama w sobie

W połączeniu tych cech poprzednie generacje Superba nie miały sobie równych – a najnowsza odsłona modelu wzbogaca je o jeszcze większą funkcjonalność oraz pakiet zaawansowanych technologii, aspirujących do klasy wyższej premium. 

Zarówno w wersji Liftback, jak i Combi kabina Skody oferuje jeszcze więcej przestrzeni niż wcześniej, a przepastny bagażnik stał się nawet bardziej pojemny. Kluczowe są tu jednak praktyczne detale: począwszy od ergonomicznych foteli z opcjonalną funkcją masażu oraz doskonałej widoczności przez intuicyjną koncepcję obsługi z odpowiednim udziałem tradycyjnych instrumentów aż po szereg udogodnień ułatwiających dostęp i mocowanie przedmiotów w bagażniku.

Wbrew modzie na panele dotykowe, na kierownicy Superba wciąż znajdują się mechaniczne przyciski i pokrętła, a centralny wyświetlacz – umieszczony w zasięgu ręki – nie jest przesadnie wielki, tak aby łatwo było „omieść” wzrokiem poszczególne pozycje menu. Logikę sterowania uzupełnia asystent głosowy, który jeszcze w tym roku wzbogaci się o dostęp do sztucznej inteligencji i będzie w stanie odpowiadać na pytania z wiedzy ogólnej.

skoda superb 2024 deska rozdzielcza sterowanie fotelem
Elegancki kokpit wykończono przytulnymi materiałami. Umieszczenie dźwigni automatu przy kierownicy „uwolniło” konsolę środkową, pozwalając wygospodarować więcej schowków. Plus za ułatwiające obsługę pokrętła. Dodatkowym atutem są znakomite fotele z masażem.

Zrelaksowane podróżowanie

Superb korzysta z dobrodziejstw cyfryzacji również od strony technicznej. Zaawansowane symulacje aerodynamiki pozwoliły inżynierom Skody osiągnąć wyjątkowo korzystne parametry aerodynamiczne (współczynnik oporu powietrza od 0,25) – a to przekłada się na niskie zużycie paliwa oraz ograniczenie szumów wiatru. 

Komfort i dynamikę jazdy zwiększa adaptacyjne zawieszenie DCC+ z nowymi dwuzaworowymi amortyzatorami (osobna kontrola faz ugięcia i odbicia), zapewniającymi skuteczniejsze połączenie łagodnego tłumienia z redukcją przechyłów oraz szybszą reakcję na zmianę warunków drogowych (np. stanu nawierzchni).

Szereg innowacji przynosi także wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Superba można zaopatrzyć nawet w 10 poduszek powietrznych, system Crew Protect Assist, który łączy aktywne i pasywne bezpieczeństwo, zapewniając dodatkową ochronę podróżującym z przodu w obliczu kolizji, czy asystenta omijania przeszkody, który pomaga w pomyślnym przeprowadzeniu tego manewru. 

A po dotarciu do celu Superb może sam zaparkować z pomocą aplikacji na smartfon.

skoda-superb-combi-2024-tyl-i-lampa
Tylne lampy LED z efektownym, „kryształowym” wypełnieniem mają animowane kierunkowskazy. Z przodu dostępne są matrycowe lampy o większej rozdzielczości.  

Nowa Skoda Superb – zaawansowane technologie

Superb otrzymał nowy system operacyjny Skody, z dużym ekranem (do 13"), inteligentną obsługą głosową i przyjaznym, konfigurowalnym menu z kaflami, które łatwo obsługiwać podczas jazdy. Lista opcji obejmuje m.in. wyświetlacz head-up, udoskonalonego pilota jazdy częściowo zautomatyzowanej Travel Assist oraz nową generację adaptacyjnego zawieszenia DCC. Rozbudowane ambientowe oświetlenie służy nie tylko estetyce, ale i ostrzeganiu o pojazdach przy wysiadaniu.

skoda superb 2024 ekran zawieszenie dcc tryby
Nowe adaptacyjne zawieszenie DCC+ z dwuzaworowymi amortyzatorami: jeszcze większa rozpiętość pomiędzy komfortem a dynamiką jazdy. 
skoda superb 2024 ekran sterowanie oświetleniem nastrojowym
Rozbudowane nastrojowe oświetlenie pozwala różnicować odcienie dla różnych stref. Ponadto informuje o innych pojazdach przy wysiadaniu.

Nowa Skoda Superb – praktyczne udogodnienia

Nowy Superb tradycyjnie wyznacza klasowe standardy w obszarze funkcjonalności kabiny i przedziału bagażowego – oferuje udogodnienia, które łatwo docenić... i które szybko wydają się oczywiste, choć brakuje ich w wielu innych autach.

Przykłady: kamerę cofania zaopatrzono w spryskiwacz, w schowku między fotelami znajduje się organizer na drobiazgi, a z podłokietnikiem w oparciu kanapy zintegrowano odchylaną podstawkę na tablet. Ogromny bagażnik (który maksymalnie, w wersji Combi, mieści prawie 2 m3!) ma pojemne zamykane wnęki po bokach, klamki do składania oparć oraz okienko do przewożenia długich przedmiotów. Combi oferuje elektrycznie sterowaną roletę z elastycznym schowkiem pod spodem, a Liftback – wysuwaną siatkę chroniącą przed przeciągami w kabinie. Pod podłogą nie zabrakło miejsca na koło zapasowe; na życzenie dostępny jest też hak holowniczy. 

skoda superb 2024 bagażnik roleta
Bagażnik wersji Combi o imponującej pojemności 690-1920 l (Liftback: 645-1795 l). Dostęp ułatwia automatycznie rozkładana i składana roleta.
skoda superb 2024 bagażnik roleta schowek
Masywne haki i wnęki pozwalają unieruchomić mniejsze bagaże. Ich przewóz ułatwia też schowek mocowany pod roletą, z dodatkowymi haczykami.

Nowa Skoda Superb – kompletna oferta

Szeroka gama silnikowa nowego Superba obejmuje silniki benzynowe i wysokoprężne o mocy od 150 do 265 KM, standardowo łączone z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową. Zależnie od jednostki do wyboru są wersje przednionapędowe lub odmiany 4x4, z inteligentnym, błyskawicznie działającym napędem obu osi, zdolnym przekazać większość momentu obrotowego na tylne koła.

Już niedługo oferta wzbogaci się o hybrydowy wariant plug-in z benzynowym silnikiem 1.5 TSI, o mocy systemowej 204 KM, zapewniający około 100-kilometrowy zasięg w trybie elektrycznym – oznacza to, że podczas pokonywania rutynowych tras można użytkować go niczym samochód elektryczny.

Obecnie gama silnikowa nowej Skody Superb obejmuje odmiany:

  • 1.5 TSI mHEV (150 KM, 250 Nm), benz., turbo, przedni napęd, cena od 149 900 zł
  • 2.0 TDI (150 KM, 360 Nm), turbodiesel, przedni napęd, cena od 166 950 zł
  • 2.0 TDI 4x4 (193 KM, 400 Nm), turbodiesel, napęd 4x4, cena od 183 950 zł

W późniejszym czasie poza hybrydą plug-in dołączą do niej mocniejsze warianty benzynowe 2.0 TSI: przednionapędowy o mocy 204 KM oraz topowy, z napędem 4x4, rozwijający 265 KM.

Czytaj także