Klasowy wzorzec – w nowym wcieleniu Skoda Superb wciąż imponuje przestrzenią, ale jej siłą jest połączenie przemyślanych detali oraz wiodących technologii.
Mimo że w ostatnich latach klienci zwrócili się ku SUV-om, samochody klasy średniej wciąż mają wierne grono nabywców – którzy doceniają połączenie przestronności i pakownego bagażnika z komfortem na długich trasach (również akustycznym), pewnym prowadzeniem oraz niewygórowanym zużyciem paliwa.
W połączeniu tych cech poprzednie generacje Superba nie miały sobie równych – a najnowsza odsłona modelu wzbogaca je o jeszcze większą funkcjonalność oraz pakiet zaawansowanych technologii, aspirujących do klasy wyższej premium.
Zarówno w wersji Liftback, jak i Combi kabina Skody oferuje jeszcze więcej przestrzeni niż wcześniej, a przepastny bagażnik stał się nawet bardziej pojemny. Kluczowe są tu jednak praktyczne detale: począwszy od ergonomicznych foteli z opcjonalną funkcją masażu oraz doskonałej widoczności przez intuicyjną koncepcję obsługi z odpowiednim udziałem tradycyjnych instrumentów aż po szereg udogodnień ułatwiających dostęp i mocowanie przedmiotów w bagażniku.
Wbrew modzie na panele dotykowe, na kierownicy Superba wciąż znajdują się mechaniczne przyciski i pokrętła, a centralny wyświetlacz – umieszczony w zasięgu ręki – nie jest przesadnie wielki, tak aby łatwo było „omieść” wzrokiem poszczególne pozycje menu. Logikę sterowania uzupełnia asystent głosowy, który jeszcze w tym roku wzbogaci się o dostęp do sztucznej inteligencji i będzie w stanie odpowiadać na pytania z wiedzy ogólnej.
Superb korzysta z dobrodziejstw cyfryzacji również od strony technicznej. Zaawansowane symulacje aerodynamiki pozwoliły inżynierom Skody osiągnąć wyjątkowo korzystne parametry aerodynamiczne (współczynnik oporu powietrza od 0,25) – a to przekłada się na niskie zużycie paliwa oraz ograniczenie szumów wiatru.
Komfort i dynamikę jazdy zwiększa adaptacyjne zawieszenie DCC+ z nowymi dwuzaworowymi amortyzatorami (osobna kontrola faz ugięcia i odbicia), zapewniającymi skuteczniejsze połączenie łagodnego tłumienia z redukcją przechyłów oraz szybszą reakcję na zmianę warunków drogowych (np. stanu nawierzchni).
Szereg innowacji przynosi także wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Superba można zaopatrzyć nawet w 10 poduszek powietrznych, system Crew Protect Assist, który łączy aktywne i pasywne bezpieczeństwo, zapewniając dodatkową ochronę podróżującym z przodu w obliczu kolizji, czy asystenta omijania przeszkody, który pomaga w pomyślnym przeprowadzeniu tego manewru.
A po dotarciu do celu Superb może sam zaparkować z pomocą aplikacji na smartfon.
Superb otrzymał nowy system operacyjny Skody, z dużym ekranem (do 13"), inteligentną obsługą głosową i przyjaznym, konfigurowalnym menu z kaflami, które łatwo obsługiwać podczas jazdy. Lista opcji obejmuje m.in. wyświetlacz head-up, udoskonalonego pilota jazdy częściowo zautomatyzowanej Travel Assist oraz nową generację adaptacyjnego zawieszenia DCC. Rozbudowane ambientowe oświetlenie służy nie tylko estetyce, ale i ostrzeganiu o pojazdach przy wysiadaniu.
Nowy Superb tradycyjnie wyznacza klasowe standardy w obszarze funkcjonalności kabiny i przedziału bagażowego – oferuje udogodnienia, które łatwo docenić... i które szybko wydają się oczywiste, choć brakuje ich w wielu innych autach.
Przykłady: kamerę cofania zaopatrzono w spryskiwacz, w schowku między fotelami znajduje się organizer na drobiazgi, a z podłokietnikiem w oparciu kanapy zintegrowano odchylaną podstawkę na tablet. Ogromny bagażnik (który maksymalnie, w wersji Combi, mieści prawie 2 m3!) ma pojemne zamykane wnęki po bokach, klamki do składania oparć oraz okienko do przewożenia długich przedmiotów. Combi oferuje elektrycznie sterowaną roletę z elastycznym schowkiem pod spodem, a Liftback – wysuwaną siatkę chroniącą przed przeciągami w kabinie. Pod podłogą nie zabrakło miejsca na koło zapasowe; na życzenie dostępny jest też hak holowniczy.
Szeroka gama silnikowa nowego Superba obejmuje silniki benzynowe i wysokoprężne o mocy od 150 do 265 KM, standardowo łączone z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową. Zależnie od jednostki do wyboru są wersje przednionapędowe lub odmiany 4x4, z inteligentnym, błyskawicznie działającym napędem obu osi, zdolnym przekazać większość momentu obrotowego na tylne koła.
Już niedługo oferta wzbogaci się o hybrydowy wariant plug-in z benzynowym silnikiem 1.5 TSI, o mocy systemowej 204 KM, zapewniający około 100-kilometrowy zasięg w trybie elektrycznym – oznacza to, że podczas pokonywania rutynowych tras można użytkować go niczym samochód elektryczny.
Obecnie gama silnikowa nowej Skody Superb obejmuje odmiany:
W późniejszym czasie poza hybrydą plug-in dołączą do niej mocniejsze warianty benzynowe 2.0 TSI: przednionapędowy o mocy 204 KM oraz topowy, z napędem 4x4, rozwijający 265 KM.