Z najnowszego badania wstępnej jakości samochodów, przeprowadzonego przez JD Power w Stanach Zjednoczonych, wynika, że auta z roku na rok są coraz bardziej problematyczne. Co ciekawe, na czele zestawienia pojazdów, które dają swoim użytkownikom najmniej powodów do narzekań, znalazły się trzy marki koncernu Stellantis, w tym Alfa Romeo.
Tegoroczne badanie wstępnej jakości JD Power 2023 opiera się na odpowiedziach udzielonych przez 93 380 nabywców i leasingobiorców nowych samochodów. Wszystkie je łączy ten sam rok modelowy, czyli 2023. Auta zostały przebadane na wczesnym etapie użytkowania.
Po raz pierwszy badanie wstępnej jakości przeprowadzono 37 lat temu. Opiera się ono na ankiecie składającej się z 223 pytań podzielonych na 9 kategorii. Są to: system informacyjno-rozrywkowy, funkcje, elementy sterujące i wyświetlacze, nadwozie, wspomaganie jazdy, wnętrze, układ napędowy, siedzenia, wrażenia z jazdy.
Wynik badania jest wyrażany przez liczbę problemów występujących na 100 pojazdów (PP100). Na czele tegorocznego zestawieniu uplasowały się Dodge z wynikiem 140, przed RAM-em (141) oraz Alfą Romeo (143).
Kolejne miejsca zajęły Buick (162), Chevrolet (166) oraz Cadillac razem z Porsche (po 167). W badaniu zaskakująco słaby wypadły Audi (221), Volkswagen (249) oraz Volvo (250), które uplasowały się niemal na końcu stawki.
Najniższe partie zestawienia okupują Tesla (257) i Polestar z wynikiem 313 problemów na 100 pojazdów. Co ciekawe, obie marki polepszyły się rok do roku. W przypadku firmy Elona Muska poprawa wynosi o 31, a w przypadku marki należącej do chińskiego Geely – o 15.
W stosunku do badania z 2022 rok wzrosła liczba problemów w przypadku nowych samochodów. Obecnie jest ich o 12 więcej na 100 pojazdów niż rok wcześniej i o 30 niż w 2021 roku.
Wśród najczęstszych powodów do narzekań przez właścicieli i najemców aut wymieniane są absolutnie podstawowe elementy. Przykład? Źle brzmiący klakson, uchwyty na kubki, które nie spełniają swojego celu oraz zbyt duże nagromadzenie nowoczesnych technologii.
Problemów przysparzają nawet tak trywialne rzeczy, jak... klamki do drzwi. Badanie JD Power 2023 wskazuje również, że klientów irytuje niepotrzebne komplikowanie podstawowej obsługi samochodów.
„Branża motoryzacyjna boryka się z wieloma problemami jakościowymi, co jest zjawiskiem niespotykanym w 37-letniej historii naszego raportu” – twierdzi Frank Hanley, starszy dyrektor ds. testów porównawczych samochodów w JD Power.