Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Sprawdzanie jakości auta

Raport inżynierów z ADAC

Jak zmienia się jakość aut? Pomimo wzrostu cen pojazdów, nie jest z tym dobrze

Raport inżynierów z ADAC

Jak zmienia się jakość aut? Pomimo wzrostu cen pojazdów, nie jest z tym dobrze

Inżynierowie ADAC podsumowali wyniki testów pojazdów. Okazuje się, że mimo rosnących cen jakość ich wykonania czy wykończenia wcale nie rośnie. Ale na szczęście nie jest to regułą.

Ceny samochodów są najwyższe od lat. Wiele miejskich aut startuje z pułapu ok. 60 tys. zł, a na zakup nowego, rozsądnie wyposażonego auta kompaktowego i to wcale nie z najmocniejszym, a bazowym silnikiem, trzeba przygotować ponad 100 tysięcy złotych.

Wydając tak ogromne kwoty, nie tylko można, ale wręcz trzeba liczyć na dużo w kwestii wykonania czy jakości użytych do wykończenia wnętrz materiałów. ADAC zauważa, że słowa krytyki ze strony klientów czy testujących samochody dziennikarzy nie trafiają w próżnię. Bierze je do siebie m.in. BMW, które podniosło standard wykończenia serii 1/3 oraz X1. Skok jakościowy wykonało też Renault w przypadku Zoe, a Volkswagen odświeżonemu T-Rocowi zafundował trochę miękkich i lepiej wyglądających tworzyw od dotychczasowych plastikowych „skorup”.

adac test
Oceniając wykonanie, eksperci ADAC kontrolowali nawet odstępy między elementami nadwozia.
ADAC

Obniżanie kosztów produkcji

Volkswagen znalazł się jednak w ogniu krytyki ekspertów ADAC, którzy zauważyli, że koncern dotychczas wyznaczający standardy wykonania w poszczególnych klasach zaczął oszczędzać. Redukcję kosztów produkcji uzyskano m.in. w A3 poprzez mniej pieczołowite wykończenie drzwi oraz użycie gorszych plastików. Golf VIII stracił m.in. siłownik maski i tapicerowanie detali. Szczególnie skrytykowano nowego Mercedesa klasy C. W ocenie ADAC to już nie miniatura klasy S. W kabinie przybyło twardych i tanich tworzyw.

Oczywiście nie są to zmiany, które z miejsca dyskwalifikują dany samochód lub natychmiast rzucają się w oczy. Wręcz przeciwnie. Gra pozorów trwa w najlepsze, a osoba, która nie miała wcześniej do czynienia z nowoczesną motoryzacją, zwróci uwagę na stylizację, duże rozmiary wyświetlaczy czy efektowne nastrojowe podświetlenie.

Asystenci jazdy wymuszają oszczędności

ADAC zauważył, że to właśnie rosnący stopień skomputeryzowania pojazdów, które są w stanie samodzielnie zatrzymać się przed przeszkodą, rozpoznawać znaki, utrzymywać tor jazdy, a nawet wymieniać się informacjami w celu ostrzegania o utrudnieniach drogowych, był jednym z czynników wymuszających cięcie kosztów produkcji w innych obszarach.

adac-sprawdzanie jakosci
Oceniający zwracali także uwagę na solidność montażu elementów wnętrza.
ADAC

Oceny jakości w poszczególnych klasach

Prezentujemy najwyżej i najniżej ocenione przez ADAC modele w poszczególnych klasach. Specyficzne zaszeregowanie niektórych modeli oraz system ocen, w którym 1,0 to nota najwyższa, a 5,0 – najniższa, pozostawiliśmy bez redakcyjnych zmian. ADAC podkreśla, że jakości wykonania czy użytych materiałów nie należy w żaden sposób utożsamiać z awaryjnością, która od lat jest przedmiotem dorocznych raportów ADAC.

Auta małe i miejskie

Producenci najmniejszych aut muszą bardzo kontrolować koszty produkcji, by móc zaoferować klientom rozsądne cenowo modele. Niestety nieraz wymaga to zdecydowanych cięć.

Najlepsze

bmw i3
W elektrycznym BMW udało się połączyć design z dobrym wykończeniem.
  • BMW i3: 2,1
  • Mini Cooper (5d): 2,2
  • Honda e: 2,5
  • Skoda Kamiq: 2,6
  • Volkswagen Polo: 2,6

Najgorsze

TOYOTA_AYGO
Aygo nie zachwyca detalami, ale jest przynajmniej tanie i trwałe.
  • Toyota Aygo: 4,4
  • SsangYong Tivoli: 4,2
  • Hyundai Bayon: 4,2
  • Volkswagen Up!: 4,0
  • Hyundai i10: 4,0

Samochody kompaktowe

Typowe kompakty, jak również kompaktowe SUV-y są obecnie trzonem sprzedaży na wielu rynkach. Jakość wielu modeli nie rozczarowuje, ale są też wyjątki.

Najlepsze

volvo xc40
Volvo dokłada starań, by uchodzić za markę premium, co doceniono.
  • Volvo XC40: 1,7
  • BMW serii 1: 2,0
  • Audi Q3: 2,0
  • Mazda CX-5: 2,1
  • Mercedes EQA: 2,1

Najgorsze

MG-ZS-EV
Chińskie marki wciąż mają wiele do poprawy w zakresie wykończenia.
ADAC
  • MG ZS EV: 3,7
  • SsangYong Korando: 3,7
  • Jeep Compass: 3,7
  • Dacia Duster: 3,6
  • Nissan Leaf: 3,4

Klasa średnia

Gdy za auto płaci się więcej, można też więcej wymagać w kwestii wykończenia. Rozwarstwienie między najlepszymi i najgorszymi autami okazało się relatywnie małe.

Najlepsze

audi a4
Audi od lat pozostaje wzorcem w kwestiach wykończenia i ergonomii.
  • Audi A4/A5: 1,2
  • BMW serii 3/4: 1,3
  • Porsche Macan: 1,3
  • Mercedes EQC/GLC: 1,4
  • Volvo V60: 1,4

Najgorsze

HONDA_CRV
Japoński minimalizm nie przypadł do gustu ekspertom ADAC.
  • Honda CR-V: 3,0
  • Tesla Model 3: 2,8
  • Subaru Outback/Forester: 2,7
  • Toyota RAV4/Suzuki Across: 2,7
  • Mitsubishi Outlander: 2,7

Klasa wyższa

Kto na auto wydaje kilkaset tysięcy złotych, nie jest gotowy na kompromisy w kwestii wykończenia. Najgorzej wypadły modele o amerykańskich korzeniach – tam oczekiwania klientów są mniejsze.

Najlepsze

PORSCHE_TAYCAN
Ceny Porsche są astronomiczne, ale produkt broni się wysoką jakością.
  • Porsche Panamera/Taycan: 1,0
  • BMW serii 5/7: 1,1
  • Mercedes klasy E: 1,1
  • Audi Q7: 1,1
  • Volvo XC90: 1,1

Najgorsze

TOYOTA_HIGHLANDER
Amerykańskie korzenie wpłynęły na oceny wielu dużych modeli.
  • Toyota Highlander: 3,1
  • Volkswagen T6.1: 3,1
  • Ford Mustang: 3,0
  • Chevrolet Camaro: 2,8
  • Toyota Camry: 2,6

Co wpływa na jakość auta?

Eksperci niemieckiego automobilklubu zauważają również, że korzenie danego modelu lub jego rynek docelowy mogą istotnie wpływać na standard wykonania. Jest tak m.in. w przypadku Volkswagena T6.1, który wywodzi się z samochodów dostawczych. Z kolei większe modele Hondy, Toyoty, Mitsubishi czy Subaru znajdują odbiorców głównie w USA, gdzie atrakcyjna cena jest dla klientów znacznie ważniejsza od miękkości tworzyw w kabinie czy ozdobienia przycisków chromowanymi detalami.

Swojego miejsca na rynku z dobrym skutkiem szukają Mazda i Volvo. Czy to już premium, czy może ponadprzeciętne auta popularnych marek? Zdania będą podzielone, ale w obu przypadkach ADAC docenił jakość wykonania czy zauważalny skok jakościowy w przypadku nowej Mazdy 3. Wśród 580 przetestowanych samochodów zauważono jakościowy skok Renault Zoe. Loty w kwestii wykończenia i wykonania swoich mniejszych modeli obniżył natomiast Hyundai.

Elektryki nie zachwycają

Warto zauważyć, że w czołówce najwyżej ocenianych modeli w poszczególnych klasach nie brakuje „elektryków”. Ich ofertowe ceny są wysokie, więc klienci oczekują dużo, ale i konstruktorzy mają do zagospodarowania budżet na solidne wykończenie pojazdu. Sama produkcja aut z napędem elektrycznym nie jest bajońsko droga. Nie można zapominać, że stopień unifikacji samochodów na prąd postępuje, nie ma konieczności budowania skrzyni biegów i silnika spełniającego surowe normy emisji spalin, a do tego odpadają kwestie związane z homologacyjnym pomiarem spalania dla różnych wersji czy problem emisji dwutlenku węgla, za którego nadmiar działającym na terenie Europy koncernom grożą drakońskie kary.

Zmiany w kolejnych generacjach

Jakość wykonania

Jakość wykończenia to pojemna kategoria. Eksperci ADAC brali pod uwagę m.in. szerokość szczelin między elementami nadwozia, staranność wykonania powłoki lakierniczej, także w trudniej dostępnych miejscach, wykończenie komory silnika, wykończenie i uszczelnienie drzwi, hałasy drzwi po otwarciu okna, nieosłonięte elementy metalowe w bagażniku i kabinie, widoczne śruby, źle zmontowane plastiki, ewentualne hałasy elementów wykończeniowych, niestarannie wykończone krawędzie elementów, luźno zmontowaną konsolę środkową czy przyciski i przełączniki pracujące z nadmiernym luzem.

Modele, w których poprawiono wykonanie

BMW serii 3

  • Aktualna generacja: 1,3
  • Poprzednia generacja: 2,1
  • Zmiana: 0,8

Fiat 500

  • Aktualna generacja: 3,0
  • Poprzednia generacja: 3,7
  • Zmiana: 0,7

Skoda Fabia

  • Aktualna generacja: 2,9
  • Poprzednia generacja: 3,4
  • Zmiana: 0,5

Toyota Yaris

  • Aktualna generacja: 3,5
  • Poprzednia generacja: 4,0
  • Zmiana: 0,5

Nissan Leaf

  • Aktualna generacja: 3,3
  • Poprzednia generacja: 3,7
  • Zmiana: 0,4

Modele, w których pogorszyło się wykonanie

Audi A3 Sportback

  • Aktualna generacja: 2,5
  • Poprzednia generacja: 1,5
  • Zmiana: 1,0

Hyundai i20

  • Aktualna generacja: 3,8
  • Poprzednia generacja: 3,1
  • Zmiana: 0,7

Volkswagen Golf

  • Aktualna generacja: 2,7
  • Poprzednia generacja: 2,2
  • Zmiana: 0,5

Hyundai i10

  • Aktualna generacja: 4,0
  • Poprzednia generacja: 3,5
  • Zmiana: 0,5

Mercedes CLA

  • Aktualna generacja: 2,3
  • Poprzednia generacja: 1,9
  • Zmiana: 0,4

Jakość materiałów

Oczekiwania klientów czy testujących auta dziennikarzy nie idą w parze z kosztami produkcji czy walorami ekologicznymi. Wnętrze samochodu najłatwiej jest wykończyć twardymi plastikowymi odlewami (nieprzypadkowo są wszechobecne w budżetowych modelach), które są tanie i dość łatwe do przetworzenia oraz ponownego użycia. Jeżeli elementy mają być miękkie lub przynajmniej przyjemne w dotyku, proces produkcji komplikuje się. Trzeba bowiem używać spienionych tworzyw lub powlekać twarde elementy warstwą gumy bądź tapicerki z miękkim podbiciem. 

Modele, w których odnotowano wzrost jakości materiałów

Renault Zoe

  • Aktualna generacja: 3,5
  • Poprzednia generacja: 4,95
  • Zmiana: 1,45

Mazda 3

  • Aktualna generacja: 2,5
  • Poprzednia generacja: 3,5
  • Zmiana: 1,0

Nissan Leaf

  • Aktualna generacja: 4,2
  • Poprzednia generacja: 4,95
  • Zmiana: 0,75

BMW serii 3

  • Aktualna generacja: 1,75
  • Poprzednia generacja: 2,25
  • Zmiana: 0,5

Volkswagen T-Roc

  • Aktualna generacja: 3,95
  • Poprzednia generacja: 4,45
  • Zmiana: 0,5

Modele, w których odnotowano spadek jakości materiałów

Mercedes klasy C

  • Aktualna generacja: 2,8
  • Poprzednia generacja: 1,25
  • Zmiana: 1,55

Audi A3 Sportback

  • Aktualna generacja: 3,3
  • Poprzednia generacja: 1,8
  • Zmiana: 1,5

Hyundai i20

  • Aktualna generacja: 4,8
  • Poprzednia generacja: 3,8
  • Zmiana: 1,0

Opel Mokka

  • Aktualna generacja: 4,3
  • Poprzednia generacja: 3,3
  • Zmiana: 1,0

Peugeot 308

  • Aktualna generacja: 3,3
  • Poprzednia generacja: 2,75
  • Zmiana: 0,55

VW Golf VII kontra Golf VIII

Kolejne odsłony Golfa nieprzypadkowo są uznawane za króla klasy kompaktowej – Volkswagen udowadniał, że nawet popularny model może być solidnie wykończony i z generacji na generację starał się podnosić poprzeczkę. Maksymalny pułap osiągnęła „siódemka”.

Hyundai i20 II kontra i20 III

Raport ADAC wykazał, że powierzchowność niektórych modeli staje się bardziej efektowna, ale niestety nie idzie to w parze z jakością materiałów czy starannością wykończenia.



Czytaj także