Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Kodiaq 2024 – przód

Nowe topowe Skody – ostatnie szlify. Kodiaq już w październiku

Nowe topowe Skody – ostatnie szlify. Kodiaq już w październiku

Trwa wielkie odliczanie – już w październiku Skoda pokaże nową odsłonę Kodiaqa, w listopadzie zaprezentuje kolejne wcielenie Superba. Poznaliśmy już szczegóły ich konstrukcji.

Elektryczny Enyaq cieszy się dużą popularnością, ale wciąż to samochody spalinowe pozostają trzonem oferty Skody. Po nowych odsłonach Fabii i Octavii czas na zmianę warty w przypadku dwóch topowych modeli: rodzinnego SUV-a Kodiaq oraz należącego do klasy średniej Superba. 

Skoda Kodiaq i Superb 2016
Aktualna generacja Kodiaqa zadebiutowała w 2016 r., a Superba – rok wcześniej. Obie znalazły jak dotąd po około 800 tys. nabywców.

W stronę przyszłości

Obie nowości skorzystają z odnowionego napisu oraz logo Skody ze szczotkowanym, metalizowanym wykończeniem. W obu przypadkach więcej eleganckich akcentów zyska zarówno nadwozie, jak i wnętrze – Skoda ujawniła już oficjalne zdjęcia kokpitów obu modeli.

Uwagę zwracają między innymi cyfrowe wskaźniki, pokaźny ekran multimediów (12,9") oraz przepastne schowki w konsoli środkowej, skąd zniknęła dźwignia zmiany przełożeń. To istotna zmiana: zarówno Superb, jak i Kodiaq nie będą już bowiem oferowane z manualną skrzynią, a dźwignię automatu umieszczono przy kierownicy, dzięki czemu w tunelu można było wygospodarować sporo dodatkowego miejsca. 

System multimedialny otrzyma przejrzyste, kafelkowe menu z możliwością personalizacji, ale projektanci Skody (na szczęście) nie zrezygnowali z tradycyjnych instrumentów. Znajdziemy je nie tylko na kierownicy, ale i w konsoli środkowej. To tzw. wielofunkcyjne kontrolery Smart Dials, które posłużą m.in. do sterowania funkcjami klimatu oraz zmianą trybu jazdy. 

Skoda Kodiaq 2024 deska rozdzielcza
Deska rozdzielcza najnowszego Kodiaqa, zbliżona do tej w nowym Superbie, ale z naciskiem na praktyczność – zwłaszcza na wielkość schowków. Dźwignia przekładni przy kierownicy.

W stronę premium

Oba modele w nowych wydaniach otrzymają bardziej aerodynamiczny design i zaoferują podróżnym jeszcze przestronniejsze kabiny oraz większe bagażniki. Znaczącą aktualizację przejdzie lista wyposażenia, na której – zależnie od modelu i wersji – pojawią się m.in. centralna poduszka powietrzna, nowe funkcje łączności oraz kolejne systemy aktywnego bezpieczeństwa, takie jak układ wykrywania ruchu poprzecznego na skrzyżowaniach. 

Oferta silnikowa Kodiaqa i Superba będzie odpowiadać na zróżnicowane potrzeby – uwzględniono w niej zarówno jednostki benzynowe (w tym miękką hybrydę 1.5 TSI), jak i wysokoprężne, współpracujące z napędem przednich lub wszystkich kół, oraz hybrydę plug-in nowej generacji. Ta ostatnia łączy duży zasięg w trybie elektrycznym (ok. 100 km w cyklu WLTP) z możliwością szybkiego ładowania – nie tylko prądem przemiennym (AC), ale także stałym (DC), z mocą do 50 kW.

Nowa Skoda Kodiaq zadebiutuje w październik, a Superb – w listopadzie. W salonach oba modele pojawią się w 2024 r.

Skoda Kodiaq 2024 – pierwsze szczegóły i zdjęcia zakamuflowanego egzemplarza

Nowy Kodiaq będzie o ok. 6 cm dłuższy niż obecny, przede wszystkim z korzyścią dla swobody pasażerów trzeciego rzędu oraz wielkości bagażnika (w wersji 5-osobowej jego pojemność bazowo wyniesie aż 910 l, a w 7-osobowej – 845 l). Lista wyposażenia dodatkowego będzie obejmować m.in. podświetlany grill, asystenta jazdy w korku, do 9 poduszek powietrznych oraz zdalne parkowanie za pomocą smartfona, z funkcją zapamiętywania i odtwarzania wyznaczonej trasy. W ofercie napędów po raz pierwszy pojawi się hybryda plug-in z pojemnym akumulatorem (25,7 kWh brutto).

Gama silnikowa nowego Kodiaqa:

  • 1.5 TSI mHEV (miękka hybryda) 150 KM
  • 2.0 TSI 4x4 204 KM
  • 2.0 TDI 150 KM, 2.0 TDI 4x4 193 KM
  • 1.5 TSI iV (hybryda plug-in) 204 KM
    W planach jest też jeszcze mocniejsza odmiana RS.

Skoda Superb 2024 – pierwsze szczegóły i zdjęcia zakamuflowanego egzemplarza

Czwarta generacja Superba będzie – tak jak obecna – oferowana zarówno z nadwoziem liftback, jak i kombi. Wymiary zewnętrzne zmienią się nieznacznie – długość wzrośnie o ok. 4 cm. Na podróżujących czeka więcej miejsca nad głowami, wzrosną także pojemności bagażników. Dopracowana aerodynamika skutkuje niskim współczynnikiem oporu powietrza Cd – od 0,24. Na liście opcji dostępne będą m.in. o wyświetlacz head-up, a także zawieszenie z nowymi aktywnymi amortyzatorami (dwuzaworowymi). Paleta silników będzie obejmować jednostki benzynowe (w tym miękką hybrydę 1.5 TSI) i wysokoprężne, a także hybrydę plug-in z akumulatorem 25,7 kWh (ok. 100 km zasięgu w trybie elektrycznym).

Gama silnikowa nowego Superba:

  • 1.5 TSI mHEV (miękka hybryda) 150 KM
  • 2.0 TSI 204 KM, 2.0 TSI 4x4 265 KM
  • 2.0 TDI 150 KM, 2.0 TDI 4x4 193 KM
  • 1.5 TSI iV (hybryda plug-in): 204 KM

Czytaj także