Tegoroczną edycję słynnych zawodów 1000 Miglia wygrała załoga prowadząca Alfę Romeo z 1929 r. Jak wyglądały inne klasyki tej firmy startujące we włoskiej imprezie?
Nie Mille Miglia, ale właśnie 1000 Miglia. Oznacza to samo, ale różnica jest zasadnicza. Nazwę Mille Miglia nosiły bowiem wyścigi rozgrywane w latach 1927-1957. 1000 Miglia to nazwa współcześnie organizowanych zawodów, które mają nawiązywać do pierwowzoru.
Pierwsze Mille Miglia odbyły się 1927 r. Nazwa „tysiąc mil” miała w przybliżeniu pokazywać dystans, na którym będą się ścigać uczestnicy. Trasa zaczynała się w Brescii i wiodła do Rzymu. Tam zawracano i jechano z powrotem do Brescii, ale już inną drogą. Pierwsze zawody wygrała załoga prowadząca automobil OM 665 Sport.
Później imprezę zdominowali kierowcy Alfy Romeo. Do 1957 r., kiedy rozegrano ostatnie Mille Miglia, wygrali oni aż 11 razy, przy czym w latach 1932-1938 triumfowali siedem razy z rzędu. Drugie miejsce należy do załóg Ferrari: osiem zwycięstw, w tym sześć z rzędu w latach 1948-1953.
Zawody powróciły w 1977 r., ale w zmienionej formie. Trasa pozostała z grubsza ta sama, ale do startu można zgłaszać tylko te modele, które zostały dopuszczone do udziału w jednej z edycji z lat 1927-1957.
Trasa tegorocznego 1000 Miglia liczyła prawie 1800 km i była wyjątkowa. Pierwszy raz w historii 1000 Miglia do Rzymu jechano wzdłuż wybrzeża Morza Tyrreńskiego, przez Viareggio, a do Brescii wracano przez Bolonię.
Tegoroczne 1000 Miglia odbyło się w dniach 16-19 czerwca. Wystartowało w nim 375 załóg, z czego 341 dojechało do mety. W tym roku wygrał zespół Andrea Vesco/Fabio Salvinelli w Alfie Romeo 6C 1750 Super Sport z 1929 r. Czas zatem poznać pięć wspaniałych Alf z tegorocznego 1000 Miglia.
Model 6C 1750 wytwarzano w latach 1929-1933. W tym czasie powstało 2579 sztuk całej serii złożonej z kilkunastu wersji. Odmiana Super Sport otrzymała silnik 1.75 R6, który można było wyposażyć w kompresor i w ten sposób osiągnąć nawet 95 KM. Prędkość maksymalna sięgała 165 km/h, co jak na koniec lat 20. XX wieku było czymś nadzwyczajnym. Automobil mierzył jedynie 365 cm długości i ważył od 900 do 920 kg. Ogółem zbudowano 60 sztuk wersji Super Sport bez kompresora i 52 ze sprężarką mechaniczną.
Ten konkretny automobil wygrał 1000 Miglia w 2005, 2007, 2008 i 2019 r., a ten sam model triumfował w 1928 r. Samochód otrzymał karoserię dzieła Fariny i silnik 1.5 R6 z kompresorem rozwijający 76 KM. Prędkość maksymalna: 140 km/h. Automobil mierzy 397 cm długości i waży 860 kg. Samochód produkowano w latach 1928-1929. W tym czasie powstało jedynie 31 sztuk, w tym sześć egzemplarzy wersji Testafissa ze stałym dachem i 84-konną jednostką napędową.
Ten samochód to w zasadzie niewdrożony prototyp. Jego wspaniałą aluminiową karoserię zaprojektował słynny Franco Scaglione, pracujący wówczas w Bertone. Samochód mierzy 360 cm długości, ma 220 cm rozstawu osi i waży 915 kg. 2-litrowy 4-cylindrowy silnik ze sprężarką mechaniczną rozwija 138 KM. Prędkość maksymalna wynosi 220 km/h. Zbudowano jedynie dwie sztuki tego modelu.
1900 Sport Spider jest równie rzadki jak 2000 Sportiva. Oba samochody powstały w liczbie dwóch sztuk. Oba są też ściśle ze sobą spokrewnione. Autorem designu 1900 Sport Spider również jest Franco Scaglione, któremu na tej samej bazie udało się zaprojektować dwa kompletnie inaczej wyglądające samochody. Silnik i osiągi te same co w Sportivie.
Przedstawiony w 1950 r. model 1900 był pierwszą Alfą Romeo produkowaną na masową skalę. Do 1958 r. powstało aż blisko 19,2 tys. sztuk tego modelu. Wśród nich znalazła się wersja Super Sprint z karoserią zaprojektowaną przez słynną firmę Touring. Coupe mierzy 441 cm długości, ma 263 cm rozstawu osi i waży około tony. Jego 4-cylindrowy dwulitrowy silnik rozwija 115 KM.