Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Alfa Romeo 1900 Super Sprint

Piękne Alfy Romeo na tegorocznym 1000 Miglia

Stellantis

Piękne Alfy Romeo na tegorocznym 1000 Miglia

Tegoroczną edycję słynnych zawodów 1000 Miglia wygrała załoga prowadząca Alfę Romeo z 1929 r. Jak wyglądały inne klasyki tej firmy startujące we włoskiej imprezie?

  • 5 wspaniałych Alf Romeo w 1000 Miglia 2021
  • Historia jednych z najsłynniejszych zawodów klasycznych aut

Nie Mille Miglia, ale właśnie 1000 Miglia. Oznacza to samo, ale różnica jest zasadnicza. Nazwę Mille Miglia nosiły bowiem wyścigi rozgrywane w latach 1927-1957. 1000 Miglia to nazwa współcześnie organizowanych zawodów, które mają nawiązywać do pierwowzoru.

Historia Mille Miglia

Pierwsze Mille Miglia odbyły się 1927 r. Nazwa „tysiąc mil” miała w przybliżeniu pokazywać dystans, na którym będą się ścigać uczestnicy. Trasa zaczynała się w Brescii i wiodła do Rzymu. Tam zawracano i jechano z powrotem do Brescii, ale już inną drogą. Pierwsze zawody wygrała załoga prowadząca automobil OM 665 Sport.

Później imprezę zdominowali kierowcy Alfy Romeo. Do 1957 r., kiedy rozegrano ostatnie Mille Miglia, wygrali oni aż 11 razy, przy czym w latach 1932-1938 triumfowali siedem razy z rzędu. Drugie miejsce należy do załóg Ferrari: osiem zwycięstw, w tym sześć z rzędu w latach 1948-1953.

Zawody powróciły w 1977 r., ale w zmienionej formie. Trasa pozostała z grubsza ta sama, ale do startu można zgłaszać tylko te modele, które zostały dopuszczone do udziału w jednej z edycji z lat 1927-1957.

Trasa tegorocznego 1000 Miglia liczyła prawie 1800 km i była wyjątkowa. Pierwszy raz w historii 1000 Miglia do Rzymu jechano wzdłuż wybrzeża Morza Tyrreńskiego, przez Viareggio, a do Brescii wracano przez Bolonię.

Tegoroczne 1000 Miglia odbyło się w dniach 16-19 czerwca. Wystartowało w nim 375 załóg, z czego 341 dojechało do mety. W tym roku wygrał zespół Andrea Vesco/Fabio Salvinelli w Alfie Romeo 6C 1750 Super Sport z 1929 r. Czas zatem poznać pięć wspaniałych Alf z tegorocznego 1000 Miglia.

Alfa Romeo 6C 1750 Super Sport (1929 r.)

Alfa Romeo 6C 1750 Super Sport
Tą Alfą Romeo 6C 1750 Super Sport wygrano 1000 Miglia 2021.
Stellantis

Model 6C 1750 wytwarzano w latach 1929-1933. W tym czasie powstało 2579 sztuk całej serii złożonej z kilkunastu wersji. Odmiana Super Sport otrzymała silnik 1.75 R6, który można było wyposażyć w kompresor i w ten sposób osiągnąć nawet 95 KM. Prędkość maksymalna sięgała 165 km/h, co jak na koniec lat 20. XX wieku było czymś nadzwyczajnym. Automobil mierzył jedynie 365 cm długości i ważył od 900 do 920 kg. Ogółem zbudowano 60 sztuk wersji Super Sport bez kompresora i 52 ze sprężarką mechaniczną.

Alfa Romeo 6C 1500 Super Sport (1928 r.)

Alfa Romeo 6C 1500 Super Sport
Alfa Romeo 6C 1500 Super Sport z karoserią projektu firmy Farina.
Stellantis
Alfa Romeo 6C 1500 Super Sport
Model 6C 1500 Super Sport otrzymał 1,5-litrowy silnik z kompresorem.
Stellantis

Ten konkretny automobil wygrał 1000 Miglia w 2005, 2007, 2008 i 2019 r., a ten sam model triumfował w 1928 r. Samochód otrzymał karoserię dzieła Fariny i silnik 1.5 R6 z kompresorem rozwijający 76 KM. Prędkość maksymalna: 140 km/h. Automobil mierzy 397 cm długości i waży 860 kg. Samochód produkowano w latach 1928-1929. W tym czasie powstało jedynie 31 sztuk, w tym sześć egzemplarzy wersji Testafissa ze stałym dachem i 84-konną jednostką napędową.

Alfa Romeo 2000 Sportiva (1954 r.)

Alfa Romeo 2000 Sportiva
Alfa Romeo 2000 Sportiva, jeden z dwóch wyprodukowanych egzemplarzy.
Stellantis
Alfa Romeo 2000 Sportiva
Karoseria modelu 2000 Sportiva powstała w firmie Bertone.
Stellantis

Ten samochód to w zasadzie niewdrożony prototyp. Jego wspaniałą aluminiową karoserię zaprojektował słynny Franco Scaglione, pracujący wówczas w Bertone. Samochód mierzy 360 cm długości, ma 220 cm rozstawu osi i waży 915 kg. 2-litrowy 4-cylindrowy silnik ze sprężarką mechaniczną rozwija 138 KM. Prędkość maksymalna wynosi 220 km/h. Zbudowano jedynie dwie sztuki tego modelu.

Alfa Romeo 1900 Sport Spider (1954 r.)

Alfa Romeo 1900 Sport Spider
1900 Sport Spider to, najprościej mówiąc, wersja cabrio modelu 2000 Sportiva.
Stellantis
Alfa Romeo 1900 Sport Spider
1900 Sport Spider waży jedynie 880 kg.
Stellantis

1900 Sport Spider jest równie rzadki jak 2000 Sportiva. Oba samochody powstały w liczbie dwóch sztuk. Oba są też ściśle ze sobą spokrewnione. Autorem designu 1900 Sport Spider również jest Franco Scaglione, któremu na tej samej bazie udało się zaprojektować dwa kompletnie inaczej wyglądające samochody. Silnik i osiągi te same co w Sportivie.

Alfa Romeo 1900 Super Sprint (1956 r.)

Alfa Romeo 1900 Super Sprint
Z przodu 1900 Super Sprint, w tle współczesna Alfa Romeo Stelvio.
Stellantis
Alfa Romeo 1900 Super Sprint
Karoserię tej Alfy projektowała firma Touring, znana także z wielu wspaniałych nadwozi dla Ferrari.
Stellantis

Przedstawiony w 1950 r. model 1900 był pierwszą Alfą Romeo produkowaną na masową skalę. Do 1958 r. powstało aż blisko 19,2 tys. sztuk tego modelu. Wśród nich znalazła się wersja Super Sprint z karoserią zaprojektowaną przez słynną firmę Touring. Coupe mierzy 441 cm długości, ma 263 cm rozstawu osi i waży około tony. Jego 4-cylindrowy dwulitrowy silnik rozwija 115 KM. 

Alfa Romeo na 1000 Miglia 2021
Współczesna Giulia GTAm i cztery klasyczne Alfy Romeo wystawione przez producenta na 1000 Miglia 2021: w pierwszym rzędzie 6C 1500 Super Sport (po lewej) i 1900 Sport Spider. W drugim rzędzie: 2000 Sportiva (po lewej) i 1900 Super Sprint.
Stellantis

Czytaj także